Zbieg tytułów ubezpieczeń - umowa o pracę, zlecenie, działalność gospodarcza
REKLAMA
REKLAMA
Zobacz: Umowa zlecenie 2016 - składki ZUS, zbieg tytułów
REKLAMA
Najczęściej spotykane przypadki zbiegów tytułów do ubezpieczeń:
Umowa zlecenie zawierana ze studentem
W przypadku zatrudnienia studenta, pracodawca zawierający z nim umowę zlecenie może zaoszczędzić na kosztach związanych z opłacaniem składek ZUS. Jeśli zatrudniany uczeń lub student nie ukończył jeszcze 26. roku życia, przy zawieraniu umowy zlecenie, nie podlega zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych. Z takiej umowy będzie odprowadzana wyłącznie zaliczka na podatek.
Zleceniodawca (pracodawca) nie zgłasza zatem zleceniobiorcy do ZUS i nie opłaca składek. Inaczej będzie w przypadku, gdy zleceniobiorca utraci status studenta lub ukończy 26 lat; wówczas zawarta z nim umowa zlecenie zobowiązuje pracodawcę do zgłoszenia do ZUS i opłacania składek społecznych i zdrowotnych. Opłacanie składek chorobowych jest dobrowolne.
Polecamy produkt: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.
Umowa zlecenie z pracownikiem będącym już na etacie
Zatrudnienie na umowę zlecenie osoby, która u innego pracodawcy jest zatrudniona na pełny etat w ramach umowy o pracę , a tym samym ma opłacane składki na ubezpieczenia społeczne, wiąże się z koniecznością zgłoszenia jej wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego. Dotyczy to sytuacji, gdy w ramach umowy o pracę opłacane są składki od kwoty równej lub wyższej minimalnemu wynagrodzeniu. W roku 2013 minimalne wynagrodzenie wynosi 1600 zł brutto.
Umowa o pracę i umowa zlecenia - zbieg tytułów do ubezpieczeń
Jeśli zatrudniania na umowę zlecenie osoba pracuje u innego pracodawcy na etacie w niepełnym wymiarze godzin i ma zapewnione co najmniej minimalne wynagrodzenie, z tytułu zlecenia obowiązkowa jest tylko składka zdrowotna. Pozostałe składki mają charakter dobrowolny.
Sytuacja, w której zleceniobiorca pozostaje jednocześnie w dwóch lub więcej stosunkach pracy, w celu ustalenia obowiązku podlegania do ubezpieczeń społecznych, konieczne jest zsumowanie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia z tytułu wszystkich umów o pracę, i tak:
- gdy łączna suma wyniesie co najmniej kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę, to z umowy zlecenie obowiązkowa będzie tylko składka zdrowotna;
- gdy wynagrodzenie z umowy o pracę będzie niższe niż minimalne, to od umowy zlecenie opłacać należy także składki na ubezpieczenia społeczne. Składka chorobowa jest dobrowolna.
Umowa zlecenie zawierana z własnym pracownikiem
Przedsiębiorca, który zatrudnia na umowę zlecenie własnego pracownika, który już pracuje u niego w ramach umowy o pracę, zobowiązany jest opłacać wszystkie składki z tytułu umowy o pracę oraz umowy zlecenie. Wynika to z przepisów o ubezpieczeniach społecznych, które takiego zleceniobiorcę traktują jak pracownika, a tym samym wymagane jest opłacanie za niego składek z tytułu umowy zlecenia jak ze stosunku pracy.
Kilka umów zlecenie zawartych z jednym zleceniobiorcą
Zawarcie kilku umów zlecenia z jednym zleceniobiorcą również stanowi zbieg tytułów ubezpieczeń. Wykonując jednocześnie kilka umów zleceń, zleceniobiorca podlega ubezpieczeniom społecznym tylko z tytułu jednej umowy, tej zawartej najwcześniej. Na wniosek zleceniobiorcy, tytuł ubezpieczenia może zostać zmieniony na wybraną przez niego umowę. Zleceniobiorca na swój wniosek może również dobrowolnie zostać objęty ubezpieczeniami emerytalnymi i rentowymi z wszystkich umów. Jeśli pracownik zdecyduje, że z pozostałych umów zlecenie chce podlegać do dobrowolnego ubezpieczenia społecznego, to zleceniodawca będzie miał obowiązek opłacać od wszystkich umów zleceń także składkę wypadkową.
Umowa zlecenia emeryta lub rencisty - zbieg tytułów do ubezpieczeń
Osoba z prawem do emerytury lub renty
Przy zatrudnieniu na umowę o pracę emeryta lub rencisty, trzeba liczyć się z koniecznością opłacania za takiego pracownika wszystkich składek do ZUS, czyli składek: emerytalnych, rentowych, chorobowych i wypadkowych. Zatrudniając emeryta pracodawca zwolniony jest z opłacania składek na Fundusz Pracy i na FGŚP.
Zatrudniając emeryta lub rencistę na umowę zlecenie, jeśli taki pracownik nie ma z innego tytułu ubezpieczenia, to z umowy zlecenie obowiązkowe będą wszystkie składki oprócz dobrowolnej składki Umowy zlecenia zawarte z emerytami lub rencistami, tak jak w umowa o pracę, zwalniają pracodawcę z konieczności opłacania składek na FP i FGŚP.
Zwolnienie pracodawcy z konieczności opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych jest możliwe pod pewnymi warunkami, a mianowicie:
- pracownik jest kobietą, która ukończyła 55 lat;
- pracownik jest mężczyzną, który ukończył 60 lat.
Emeryt wykonujący pracę w ramach umowy zlecenia, który jest już zatrudniony na podstawie umowy o pracę, w ramach umowy o pracę podlega do wszystkich ubezpieczeń, a w ramach umowy zlecenia obowiązkowa jest tylko składka zdrowotna.
REKLAMA
Jeśli emeryt lub rencista zgłosi się do dobrowolnego ubezpieczenia emerytalnego i rentowego, do czego ma prawo, pracodawca będzie miał obowiązek za takiego pracownika odprowadzać również składkę wypadkową. W przypadku gdy emeryt lub rencista, z którym zawierana jest umowa zlecenie, prowadzi działalność gospodarczą, to głównym tytułem do ubezpieczeń jest prowadzona działalność.
Jeśli umowa zlecenie jest na kwotę brutto taką samą jak podstawa wymiaru składek dla osób prowadzących działalność gospodarczą, to tytułem do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych jest ten tytuł, który powstał wcześniej. Pracownik, na swój wniosek, może zostać objęty dobrowolnymi ubezpieczeniami również z tytułu, który powstał później lub może wnioskować o zmianę tego tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń.
Osoba z prawem do renty lub emerytury, która wykonuje jednocześnie kilka zleceń, obowiązkowo podlega do ubezpieczeń emerytalnych i rentowych z tytułu pierwszej umowy zlecenie. Na swój wniosek może zostać objęta również ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym z pozostałych umów zlecenie.
Umowa zlecenie z osobą przebywającą na urlopie macierzyńskim
Pracownik przebywający na zasiłku macierzyńskim, pobierający ten zasiłek, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym. W przypadku, gdy pracownik jednocześnie wykonuje pracę na podstawie umowy zlecenia, to z umowy zlecenie obowiązkowe będzie opłacanie składki zdrowotnej, a dobrowolne: opłacanie składki emerytalnej i rentowej.
Umowa zlecenie z uczniem lub studentem - ubezpieczenie społeczne
Umowa zlecenie z osobą przebywającą na urlopie wychowawczym
Pracownik przebywający na urlopie wychowawczym podlega obowiązkowo ubezpieczeniom z tego tytułu, jeżeli nie maja innego tytułu do ubezpieczeń. Jeśli taki pracownik dodatkowo podejmie pracę na podstawie umowy zlecenie, to obowiązkowo będzie podlegać ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy zlecenie. Pracownik taki powinien poinformować podmiot z którym ma podpisaną umowę o pracę i z tytułu tej umowy przebywa na urlopie wychowawczym, że jest zatrudniony na podstawie umowy zlecenie i z tego tytułu będzie mieć opłacane składki.
Umowa zlecenie a prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej
Osoba, która prowadząc pozarolniczą działalność gospodarczą jednocześnie wykonuje prace na podstawie umowy zlecenie, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym z tytułu działalności gospodarczej. Natomiast składki społeczne z tytułu umowy zlecenia mogą być dobrowolne. Gdy podstawa z umowy zlecenie jest równa lub wyższa od podstawy z działalności gospodarczej, to tytułem do obowiązkowych ubezpieczeń będzie ten tytuł, który powstał wcześniej. Pracownik może złożyć wniosek o zmianę tytułów do ubezpieczeń.
Zbieg tytułów do ubezpieczeń - rozliczenie pracownika na urlopie wychowawczym
Umowa zlecenie w ramach prowadzonej własnej działalności gospodarczej
W przypadku, gdy osoba posiadająca własną działalność gospodarczą świadczy usługi w ramach tej działalności na podstawie zawartej umowy zlecenie, której przedmiot jest taki sam jak przedmiot prowadzonej działalności, podlega ona ubezpieczeniom tylko z tytułu prowadzonej działalności. Za wykonanie tego rodzaju zlecenia osoba ta wystawia rachunek lub fakturę, a przychód podlega opodatkowaniu jako przychód z działalności gospodarczej.
Umowa o pracę, umowa zlecenie i prowadzenie działalności jednocześnie
Pracownik na etacie, który wykonuje umowę zlecenie, z własnym pracodawcą lub z innym podmiotem, i prowadzi działalność gospodarczą, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy o pracę. Jeśli ta umowa zlecenie zawierana jest z własnym pracodawcą , to traktowana jest jak umowa o pracę, czyli te dwie umowy z jednym pracodawcą ulegają zsumowaniu i od całej kwoty należy opłacić składki. Z tytułu prowadzenia działalności będzie obowiązkowa wyłącznie składka zdrowotna.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat