Kategorie

Składniki wynagrodzenia

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych to jeden z najczęściej wypłacanych dodatków do wynagrodzenia polskim pracownikom.
Wynagrodzenie pracownika składa się z wynagrodzenia zasadniczego oraz niejednokrotnie z różnego rodzaju dodatków, zarówno obligatoryjnych, jak i fakultatywnych.
Składnik wynagrodzenia za pracę nie może być uwzględniony w podstawie wymiaru zasiłku chorobowego, chociażby pracodawca składnika tego nie wypłacił, jeśli przepisy jednoznacznie wskazują, że w okresie pobierania zasiłku chorobowego pracownik zachowuje do niego prawo.
14 marca 2008 r. pracodawca wypłacił pracownikom premie regulaminowe za IV kwartał 2007 r. w wysokości 1,5 tys. zł. Jestem jednym z najlepszych sprzedawców w naszej firmie. Jednak ku mojemu zaskoczeniu nie otrzymałem należnej mi gratyfikacji. Po moim proteście pracodawca poinformował mnie, że wyniki mojej pracy są zbyt słabe i premia mi się nie należy. Tymczasem inny pracownik, który osiągnął o wiele niższe ode mnie wyniki sprzedaży, dostał pieniądze. Czy postępowanie pracodawcy jest zgodnie z prawem?
Niekiedy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy zachodzi konieczność wypłaty pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop czy odprawy. W takiej sytuacji wielu pracodawców ma wątpliwości, czy do tego typu świadczeń należy stosować koszty uzyskania przychodów.
Prawo do dodatków przewidzianych w Kodeksie pracy przysługuje ściśle określonym kategoriom pracowników.
W Kodeksie pracy polski ustawodawca zawarł wiele dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, które niejednokrotnie znacząco powiększają dochód pracownika.
Jestem pracownikiem urzędu miasta. Oprócz moich obowiązków urzędniczych powierzono mi także funkcję pełnomocnika ds. jakości. Otrzymuję za to dodatek z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań, w wysokości 30% wynagrodzenia. Przepis stanowi, że dodatek ten przyznawany jest pracownikowi samorządowemu na czas określony, nie dłuższy jednak niż rok. Jak należy właściwie rozumieć to ograniczenie? W moim przypadku dodatek jest przyznawany na okresy kwartalne, ale w sposób ciągły.
Jesteśmy jednostką budżetową samorządu terytorialnego (DPS). We wrześniu pracownik odchodzi na emeryturę, w związku z tym mamy obowiązek wypłacić mu 6-miesięczną odprawę. Na wynagrodzenie pracownika składają się: wynagrodzenie zasadnicze 1000 zł, premia regulaminowa - 20% wynagrodzenia zasadniczego, dodatek stażowy 20% wynagrodzenia zasadniczego. W lipcu pracownik otrzymał premię regulaminową w zwiększonej wysokości - 40%. Jakie składniki należy przyjąć do obliczenia podstawy odprawy (czy wynagrodzenie zasadnicze + dodatek stażowy + 20% premii regulaminowej czy wynagrodzenie zasadnicze, dodatek stażowy i średnią wysokość premii z 3 miesięcy)?
W naszym zakładzie pracy pracownicy otrzymują dodatek stażowy, który jest im wypłacany w stałej wysokości zarówno za okres wykonywania pracy, jak i za okres choroby. Czy w przypadku, gdy pracownik choruje i za ten okres otrzymuje wynagrodzenie chorobowe oraz dodatek stażowy, to od części dodatku (przypadającej na okres pobierania wynagrodzenia) powinna być naliczona składka na ubezpieczenie zdrowotne?
Dodatek za rozłąkę, wypłacany pracownikom czasowo przeniesionym do pracy w innej miejsowości niż ta, w której znajduje się siedziba firmy, zwolniony jest z podatku dochodowego od osób fizycznych do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju.
Nasza spółka zajmuje się produkcją wafli. Zakład produkcyjny znajduje się w hali na obrzeżach miasta. Ze względu na brak bezpośredniego dojazdu do hali codziennie rano i popołudniu dowozimy i odwozimy pracowników do i z pracy. Czy wartość takiego dowozu podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym? Czy może powinniśmy doliczać tę wartość do przychodów z wykonywanej pracy?
Zdarza się, że w okresie poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub zwolnienie lekarskie nastąpiła zmiana w składnikach pensji. Czy zmiana taka ma jakiś wpływ na sposób ustalania wynagrodzeń za czas tych nieobecności?
Pracownik oprócz stałego wynagrodzenia otrzymuje dodatek stażowy. Od 1 stycznia do 30 kwietnia 2007 r. miał też prawo do dodatku specjalnego. Czy obliczając mu zasiłek chorobowy za okres od 1 do 8 czerwca muszę uwzględnić te dodatki?
Składka na ubezpieczenie chorobowe jest odprowadzana również od innych składników wynagrodzenia pracownika niż wynagrodzenie zasadnicze. Jednak nie wszystkie dodatkowe składniki wynagrodzenia stanowią podstawę wymiaru zasiłku chorobowego.
W naszej firmie zdarzył się wypadek przy pracy. Pracownik, który uległ wypadkowi, nie będzie mógł (zgodnie z orzeczeniem lekarskim) zajmować dotychczasowego stanowiska. Będziemy musieli przenieść go na inne stanowisko, które wiąże się z prawdopodobną obniżką wynagrodzenia (zmiana systemu wynagradzania z akordowego na stałą stawkę). Jak powinniśmy obliczyć dodatek wyrównawczy dla tego pracownika?
Pracodawca zatrudnia 14 pracowników młodocianych. Pięciu z nich zatrudnionych zostało po 1 stycznia 2004 r. w celu dokończenia nauki zawodu. Wypłacone wynagrodzenia + składki na ubezpieczenia społeczne od wypłaconych wynagrodzeń wszystkich pracowników (zarówno młodocianych, jak i na umowę o pracę) zakład pracy ujmuje w koszty. W tym roku 5 pracowników młodocianych zdało pozytywnie egzamin czeladniczy. W związku z tym pracodawca uzyskał dofinansowanie kosztów kształcenia 5 pracowników młodocianych przez burmistrza. Czy po przyznaniu dofinansowania należy wyksięgować z poszczególnych miesięcy wynagrodzenie i składki na ubezpieczenie społeczne za 5 pracowników młodocianych i sporządzić korekty za te poszczególne miesiące? Czy dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego należy opodatkować?
W naszej firmie jest zatrudnionych 16 osób. Na początku lutego wypłaciliśmy jednemu z naszych pracowników świadczenie urlopowe (w ostatnim dniu przed jego wyjazdem na 3-tygodniowy urlop). Ponieważ nie była nam jeszcze znana kwota odpisu na bieżący rok, wypłaty świadczenia dokonaliśmy opierając się na kwocie odpisu obowiązującej w roku ubiegłym. Czy teraz możemy uzupełnić pracownikowi kwotę świadczenia do wysokości odpisu podstawowego? Jeżeli tak, to czy kwota uzupełnienia będzie zwolniona ze składek?
Pod koniec ub.r. zakupiliśmy pracownikom paczki świąteczne ze środków obrotowych. Wartość paczek była opodatkowana i oskładkowana. Czy wobec tego należy ją wykazać w informacji PIT-11? Co powinniśmy zrobić w sytuacji, gdyby paczki były finansowane z funduszu socjalnego, a ich wartość mieściłaby się w limicie zwolnienia podatkowego - czy wtedy również powinniśmy wykazać ich wartość w sporządzanych PIT?
Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Jednak niektóre przychody takiej podstawy nie stanowią.
Zwrot kosztów dojazdów pracowników do pracy jest świadczeniem dodatkowym, które pracodawca może, lecz nie musi, przyznać pracownikom. W sytuacji jednak, gdy zdecyduje się na takie świadczenia, musi pamiętać, że jest ono opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Coraz więcej pracowników decyduje się na podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych na różnego rodzaju kursach, studiach czy szkoleniach. W niektórych przypadkach pracodawcy zobowiązani są do wspierania rozwoju zawodowego pracowników, występują jednak inne świadczenia zależne od ich dobrej woli.
Do wynagrodzenia, które jest podstawą obliczenia dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych, nie wlicza się dodatków: specjalnego za trudną pracę oraz za wysługę lat.
W świetle zasad współżycia społecznego nieuzasadnione jest wymaganie, aby w okresie wypowiedzenia umowy o pracę wywołanego nienależytym i niesumiennym wypełnianiem obowiązków pracowniczych, pracodawca był zobligowany do wypłaty pracownikowi premii.
Jeżeli przepisy płacowe obowiązujące u danego pracodawcy przewidują wyższą odprawę emerytalno-rentową od kodeksowej, warunki jej uzyskania są takie same jak w Kodeksie pracy, a pracownik te warunki spełnia, to wówczas zawsze przysługuje mu odprawa w wyższej kwocie. Związek między ustaniem stosunku pracy a przejściem na emeryturę może być też tego rodzaju, że pracownik wskutek zwolnienia przechodzi na emeryturę (wyrok Sądu Najwyższego z 8 sierpnia 2006 r., I PK 55/06).