Czy pracodawca może odmówić wypłaty premii regulaminowej
REKLAMA
Nie. Postępowanie pracodawcy jest nieprawidłowe. W tej sytuacji pracownikowi przysługuje roszczenie o przyznanie premii.
REKLAMA
Zgodnie z art. 105 k.p. pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości przyczyniają się szczególnie do wykonywania zadań zakładu, mogą być przyznawane nagrody i wyróżnienia. Nagroda jest zawsze kwestią uznaniową. Pracodawca może zatem, ale nie musi uhonorować pracownika pewną gratyfikacją.
Nagrody należy jednak odróżnić od premii, będących dodatkowym składnikiem wynagrodzenia, zagwarantowanym np. w regulaminie pracy. Pracownik po spełnieniu przesłanek określonych w wewnątrzzakładowych źródłach prawa pracy nabywa prawo do premii, a w razie odmowy jej wypłaty może wystąpić z roszczeniem do sądu pracy. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 9 lipca 1998 r. (I PKN 235/98, OSNP 1999/15/488), jeżeli strony w umowie o pracę uzgodniły przesłanki nabycia prawa do konkretnego składnika wynagrodzenia, to spełnienie tych przestanek uzasadnia roszczenie pracownika o jego wypłatę. Pracodawca przyznaje zatem premię tylko w takim znaczeniu, że stwierdza fakty uzasadniające jej wypłatę. Warunki premiowania powinny być bowiem określone w sposób na tyle konkretny, by mogły podlegać kontroli. Zatem jeżeli czytelnik spełnił wszystkie przesłanki regulaminowe do otrzymania premii za IV kwartał 2007 r., pracodawca nie może odmówić jej wypłaty.
Podstawa prawna:
• Art. 112, art. 113, art. 183a, art. 94 pkt 2b oraz art. 105 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat