Pracodawca może nie przyznać premii pracownikowi na wypowiedzeniu
REKLAMA
Powód wniósł przeciwko pracodawcy roszczenie o zasądzenie na jego rzecz odszkodowania za nieuzasadnione wypowiedzenie umowy o pracę w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia oraz o uzupełnienie kwot wynagrodzenia za okres wypowiedzenia o premię. Sąd rejonowy oddalił powództwo powoda, uznając je za bezzasadne.
UZASADNIENIE
Sąd okręgowy, rozpatrując apelację, doszedł do wniosku, że wypowiedzenie powodowi umowy o pracę było uzasadnione, a ponadto odniósł się do jego
Powód zatrudniony był na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony na stanowisku kierowniczym. Ze względu na nierzetelne wykonywanie obowiązków pracowniczych przez powoda oraz lekceważący i beztroski stosunek do pracy, została z nim rozwiązana umowa o pracę z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia.
Jak ustalił sąd I instancji, w okresie zatrudnienia powód otrzymywał wynagrodzenie, w skład którego wchodziła płaca zasadnicza, dodatek funkcyjny, dodatek stażowy oraz premia uznaniowa wynikająca z regulaminu wynagradzania.
Zgodnie z treścią art. 172 Kodeksu pracy stosowanego dla potrzeb określenia wysokości odszkodowania, za czas urlopu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby w tym czasie pracował, a zmienne składniki wynagrodzenia mogą być obliczane na podstawie przeciętnego wynagrodzenia za okres 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu. W przypadkach znacznego wahania wysokości wynagrodzenia okres ten może być przedłużony do 12 miesięcy.
Jednakże zgodnie z przyjętą w doktrynie wykładnią, za zmienne składniki wynagrodzenia nie należy uznawać periodycznie przyznawanych premii, a taki charakter miały premie przyznawane powodowi przez pozwanego. Ponadto - w ocenie sądu okręgowego - nieuzasadnione byłoby wymaganie, aby w okresie wypowiedzenia umowy o pracę, wywołanego nienależytym wypełnianiem obowiązków pracowniczych, pracodawca był zobligowany do wypłaty pracownikowi premii, która była uzależniona od pozytywnej oceny pracy pracownika.
WAŻNE WYJAŚNIENIA
KIEDY NALEŻY SIĘ PREMIA
Prawo do innych świadczeń związanych z pracą i zasady ich przyznawania ustala pracodawca. Może to uczynić w regulaminie pracy i wynagradzania lub układzie zbiorowym pracy - jeżeli funkcjonują u niego. W pozostałych przypadkach powinno to być zapisane w umowie o pracę.
- art. 29, art. 772 § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).
Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 20 grudnia 2006 r. (sygn. akt XII Pa 537/06)
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat