Kategorie

PIP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W przypadkach wskazanych w ustawie inspektor pracy może posłużyć się poleceniem ustnym. Musi jednak liczyć się z tym, że – w odróżnieniu od decyzji ustnej – nie podlega ono egzekucji administracyjnej.
Prowadzimy firmę od pół roku i zatrudniamy 5 pracowników. Po zmianie ustawy o PIP inspektor pracy może w szczególnych przypadkach odstąpić od ukarania pracodawcy, który jest pracodawcą rozpoczynającym prowadzenie działalności. Przepisy nie określają jednak, kogo można zakwalifikować jako takiego pracodawcę? Czy można uznać nas za pracodawcę rozpoczynającego prowadzenie działalności?
W razie stwierdzenia naruszenia prawa pracodawcy mogą liczyć, w szczególnych przypadkach, na odstąpienie przez inspektora pracy od zastosowania przysługujących mu środków prawnych a przy „lżejszych” przewinieniach na wydanie tzw. polecenia ustnego. Takie zmiany w ustawie o PIP wprowadzono w wyniku ostatniej nowelizacji.
"Bądź pewny, silny, kompetentny" - to hasło rozpoczętej w poniedziałek, 10 października, kampanii Państwowej Inspekcji Pracy (PIP), której celem jest edukacja pracowników i pracodawców w zakresie znajomości prawa pracy i umiejętności jego wykorzystywania.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza na bezpłatne szkolenia z prewencji wypadkowej w sektorze budownictwa, ochrony zdrowia oraz transportu.
Na terenie zakładu pracy po zakończeniu kontroli pracodawca, drogą pocztową, otrzymał skierowane przez inspektora pracy pismo o nazwie "Wystąpienie". Pracodawca ma wątpliwości co do jednego z wniosków w nim zawartych, nie rozumie dokładnie co musi poprawić i dlaczego. Czy może odwołać się od wystąpienia? Jaki ma termin na odwołanie? Ponadto nie wie, czy musi odpowiadać na to pismo i czy musi załączać dowody w postaci kserokopii potwierdzające wykonanie wniosków w wystąpieniu.
Pracodawca otrzymał od inspektora pracy pismo o nazwie „Nakaz”, a w nim 4 punkty – decyzje wskazujące, jakie czynności ma wykonać. Nie wie dokładnie, w jakim terminie ma je wykonać oraz czy ma obowiązek poinformowania o ich wykonaniu. Od otrzymania pisma upłynęło 14 dni. Czy istnieje możliwość odwołania od treści decyzji bądź zmiany terminu jej wykonania? Czy są określone terminy odwołania się od decyzji?
Jeden z naszych pracowników zatrudniony w dziale kadr przebywa na urlopie od 11 do 29 lipca 2011 r. Wiemy, że obecnie znajduje się za granicą i wróci dopiero 28 lipca. Natomiast od 14 lipca mamy w zakładzie pracy kontrolę z Państwowej Inspekcji Pracy. W związku z tym, czy możemy wezwać pracownika do wcześniejszego powrotu z urlopu, czy jako pracodawca mogę zadzwonić do niego na służbowy telefon i poprosić o udzielenie inspektorowi PIP odpowiedzi na zadawane pytania?
Inspektor pracy podczas kontroli Państwowej Inspekcji Pracy ustalił z pracodawcą termin omówienia i podpisania protokołu z kontroli. Jakie formy odwoławcze przysługują pracodawcy? Czy może nie zgodzić się z treścią zapisów w protokole? Czy ma obowiązek podpisywania go w tym samym dniu?
W Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Przewiduje ona mniej formalności przy kontrolach i możliwość odstąpienia od kary w przypadku drobnych uchybień u pracodawców rozpoczynających działalność.
Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują dwa nowe rozporządzenia ważne dla pracodawców, którzy chcą uzyskać z PFRON (za pośrednictwem starosty) zwrot dodatkowych kosztów zatrudniania pracowników niepełnosprawnych lub zwrot odpowiedniego wyposażenia stanowiska pracy dla takiego pracownika. Zasadnicza zmiana dotyczy opinii, jaką wydaje Państwowa Inspekcja Pracy, a która przesądza o przyznaniu pracodawcy bądź o odmówieniu prawa do zwrotu kosztów.
Mniej formalności przy kontrolach i możliwość odstąpienia od kary w przypadku drobnych uchybień u pracodawców, którzy dopiero rozpoczynają działalność - przewiduje nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.
W Sejm trwają prace nad nowelizacją ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Procedury kontrolne zostaną uproszczone, możliwe także będzie odstąpienie od stosowania środków prawnych w przypadku, gdy inspektor pracy wykryje jedynie drobne nieprawidłowości.
Pracodawca posiada magazyn, na którego wyposażeniu znajdują się wózki widłowe, obsługiwane przez uprawnionych pracowników. W zakładzie pracy miała miejsce kontrola Państwowej Inspekcji Pracy, która objęła m. in. analizę oceny ryzyka zawodowego występującego na stanowiskach utworzonych przez pracodawcę. Po kontroli inspektor pracy wydał wystąpienie dotyczące zaktualizowania oceny ryzyka zawodowego o wszystkie zagrożenia wypadkowe występujące na stanowisku operatora wózka widłowego. Co powinna zawierać taka ocena?
Obowiązek zapewnienia przez pracodawcę okularów korygujących wzrok powoduje, iż uzyskane świadczenie nie stanowi przychodu pracownika. Zwolnienie podatkowe dotyczy również soczewek kontaktowych, jeżeli ich zakup wynika z zaleceń lekarskich.
Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek przy pracy. Pracownik wykonujący pracę na stanowisku pracy przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł i podczas upadku złamał rękę w nadgarstku oraz uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz to, że pracownik w dużym przedziale czasowym wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy?
Pracodawca, który podejrzewa chorobę u pracownika, np. grypę, nie może wysłać go na profilaktyczne badania lekarskie.
Zdaniem Pracodawców RP przedłożony Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) przez związki zawodowe projekt mający ograniczyć zjawisko niewypłacania wynagrodzeń nie przyniesie spodziewanych efektów.
Do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Zaproponowane zmiany przewidują m.in. możliwość odstąpienia od stosowania środków prawnych w przypadku, gdy inspektor wykryje jedynie drobne nieprawidłowości.
Pracodawca pełniący obowiązki służby bhp odbył szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp w celu osobistego wykonywania zadań tej służby. Po upływie 2 lat od szkolenia, po kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, inspektor pracy nakazał pracodawcy odbycie szkolenia okresowego. Czy słusznie?
Po wejściu w życie nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych pracodawcy rezygnują z zatrudniania dużej ilości osób niepełnosprawnych.
Zawarłem z pracownicą umowę o pracę, na podstawie której miała wykonywać na moją rzecz czynności biurowe. Państwowy inspektor pracy ocenił, że czynności te nie były przez nią realizowane. Wskazał, że strony zawarły umowę jedynie w celu uzyskania przez pracownika świadczeń z ubezpieczenia społecznego. Ocenił również, że umowa została zawarta po to, aby pracownik w bliskiej przyszłości otrzymał zwolnienie lekarskie, a następnie skorzystał z urlopu macierzyńskiego. Czy inspektor PIP ma prawo ocenić umowę jako umowę pozorną?
Domyślam się, że któryś z pracowników złożył skargę na nasz zakład do PIP z powodu łamania przepisów prawa pracy. Czy mogę uzyskać informację od inspektora pracy, kto był autorem skargi?
Projekt nowej ustawy o sankcjach dla podmiotów zatrudniających obywateli państw trzecich przebywających na terytorium RP wbrew przepisom przewiduje m.in. obowiązek sprawdzania statusu pobytowego zatrudnianych cudzoziemców.
Ze środków ZFŚS mogą korzystać wszystkie osoby uprawnione przy zastosowaniu jednakowych, wyłącznie socjalnych kryteriów. Pracodawca nie może wyłączyć prawa do ubiegania się o pomoc socjalną żadnej z ustawowo uprawnionych grup osób. Przypadki ich odmiennego traktowania stanowią naruszenie prawa – wyjaśniło w piśmie Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej.
Zdaniem Pracodawców RP brak sądowego nadzoru nad czynnościami kontrolnymi inspektorów PIP to bardzo poważne naruszenie konstytucyjnej zasady państwa prawa.
Od początku 2011 roku weszło w życie wiele nowych aktów prawnych. Niektóre z nich mogą mieć duże znaczenie dla osób zajmujących się prawem pracy.
Ostatnio mieliśmy kontrolę z Państwowej Inspekcji Pracy i inspektor znalazł błąd w świadectwie pracy jednego z pracowników. Osoba wypisująca świadectwo wpisała błędny okres zatrudnienia. Ten błąd od razu został przez nas skorygowany i wystawiliśmy pracownikowi nowe świadectwo pracy. Czy w takiej sytuacji możemy dostać mandat od inspektora za ten błąd?
W 2011 roku Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) planuje przeprowadzenie w całym kraju 88 tysięcy kontroli, z czego 30 proc. ma dotyczyć skarg pracowników na pracodawców. Podobną liczbę kontroli przeprowadzono w tym roku. Szczególną uwagą PIP objęte będą sektory budownictwa oraz pozyskiwania i obróbki drewna.
Pracodawcy RP popierają projekt nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, ograniczający nadmierne karanie pracodawców. Projekt zakłada szereg zmian dotyczących trybu prowadzenia kontroli i uprawnień dla inspektora PIP.
Pracodawca organizujący prace przy odśnieżaniu dachów powinien przestrzegać przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Pracownik może poinformować Państwową Inspekcję Pracy (PIP) o łamaniu przepisów prawa pracy w zakładzie, w którym pracuje, a inspekcja na tej podstawie przeprowadzić kontrolę u pracodawcy. PIP najczęściej bada terminowość wypłat wynagrodzeń, zachowanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz legalność zatrudnienia. W razie stwierdzenia nieprawidłowości pracodawca może być ukarany mandatem. Inspektor może też skierować sprawę do sądu i wystąpić przed nim w imieniu pracownika, nawet bez jego wiedzy.
Pracodawca w trakcie kontroli PIP ma obowiązek stosować się do wszystkich poleceń inspektora przeprowadzającego kontrolę w jego firmie. Wyjątkiem jest możliwość podważenia treści protokołu pokontrolnego.
Spada liczba wypadków przy pracy. Od stycznia do października 2010 r. doszło do 424 śmiertelnych wypadków a ponad 600 osób doznało ciężkich obrażeń ciała. W tym samym okresie rok wcześniej zginęło 488 osób, a ponad 850 doznało ciężkich obrażeń - wynika z najnowszych danych PIP.
W razie braku zgody na przyjęcie mandatu karnego inspektor pracy składa do sądu wniosek o ukaranie. Jednak gdy sąd ustali, że mandat był nałożony bezpodstawnie, nakaże zwrot uiszczonej grzywny.
Tylko kontrolerzy PIP, ZUS, urzędów skarbowych czy przedstawiciele sądów i prokuratury mają prawo wglądu do dokumentacji płacowej pracownika bez jego zgody.
Ustawodawca nie przewidział dla pracodawcy sankcji za niewykonanie wystąpienia inspektora pracy. Jednak pracodawca musi pamiętać, że raz niewykonane polecenie inspektora pracy może być powodem surowszego potraktowania podczas następnej kontroli.
W sklepie z tzw. dopalaczami były w tym roku przeprowadzane kontrole przez różne organy, m.in. przez inspekcję sanitarną, urząd skarbowy i Państwową Inspekcję Pracy. Czy są ograniczenia co do liczby kontroli PIP w danym roku?
Inspekcja pracy rozpoczynając kontrolę w firmie będzie uzbrojona w wiedzę, którą na temat zatrudnionych tam pracowników posiada ZUS - to jeden z elementów porozumienie, jakie podpisały Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Państwowa Inspekcja Pracy.
Podczas kontroli inspektorom PIP również zdarzają się pomyłki. Błędne działanie inspektora prowadzi najczęściej do powstania nieprawdziwych ustaleń. Dlatego ważne jest, aby pracodawca znał środki obrony przed nieuzasadnionymi zarzutami inspektora pracy.
Kwota należności niewypłaconych pracownikom w trzech pierwszych kwartałach 2010 r. wyniosła 144 mln zł i dotyczyła 72 tys. osób. To prawie o połowę więcej niż w tym samym okresie roku 2009 - wynika z najnowszych danych Państwowej Inspekcji Pracy.
Ze względu na trudną sytuację ekonomiczną naszego zakładu zamierzamy stopniowo zmniejszać zatrudnienie. Dowiedzieli się o tym nasi pracownicy i założyli związek zawodowy. Nie przekazał on nam listy swoich członków. Jednak powiadamiamy organizację związkową o osobach wytypowanych do zwolnienia. Przewodniczący związku unika z nami kontaktu i w ogóle nie reaguje na żadne nasze pisma. Czy w takiej sytuacji możemy powiadomić inspekcję pracy o odmowie współpracy związków zawodowych z kierownictwem naszego zakładu?
Pracownik wykonujący pracę przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł. Podczas upadku złamał rękę w nadgarstku i uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz że pracownik przez długi czas wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy?
Przedsiębiorcy mogą spodziewać się m.in. kontroli podatkowej, ubezpieczeniowej, sanitarnej. Aby ustrzec się szkody wynikającej z przeprowadzania czynności kontrolnych z naruszeniem prawa, należy skorzystać ze sprzeciwu albo dochodzić odszkodowania.
Otrzymaliśmy zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli w naszej firmie. Inspektor kontroli poprosił o przygotowanie książki kontroli. Co to jest książka kontroli i czy jest obowiązkowa?
O 25 proc. wzrosła na Mazowszu w pierwszym półroczu 2010 r., w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, liczba przypadków niewypłacenia wynagrodzeń pracownikom - wynika z kontroli przeprowadzonych przez Okręgowy Inspektorat Pracy.
Inspektor bhp oświadczył pracownikom, że inspektor Państwowej Inspekcji Pracy zamyka połowę zakładu pracy. W związku z tym pracodawca musi dokonać redukcji zatrudnienia o 50%. Cała załoga obawia się utraty pracy. Czy inspektor pracy mógł zamknąć zakład pracy, przez co połowa załogi straci pracę?
Kwota należności niewypłaconych pracownikom w pierwszym półroczu 2010 r. wyniosła 110 mln zł. To o blisko jedną piątą (19 proc.) więcej niż w tym samym czasie ub.r. Spadła za to liczba skarg dotyczących zwolnień - wynika z najnowszych danych Państwowej Inspekcji Pracy (PIP).
W ustawie o swobodzie działalności gospodarczej wprowadzono zakaz równoczesnej kontroli różnych instytucji u przedsiębiorcy. Jednocześnie ustanowiono wiele wyjątków, m.in. ustawa dopuszcza połączenie kontroli PIP z kontrolą innej instytucji.
Główny Inspektor Pracy zaapelował do wszystkich pracodawców o skrócenie czasu pracy pracownikom albo wprowadzenie dodatkowych przerw - z powodu panujących w Polsce upałów.