Kategorie

PIP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przepisy Kodeksu pracy nakładają na pracodawcę obowiązek zawiadomienia Państwowej Inspekcji Pracy o zawarciu pozalimitowej umowy na czas określony w warunkach istnienia przyczyn obiektywnych. Niewypełnienie obowiązku grozi karą grzywny od 1 do 30 tys. zł. Co powinno zawierać zawiadomienie?
Nielegalne zatrudnienie, czyli tzw. "praca na czarno" a także zastępowanie umów o pracę umowami cywilnoprawnymi, to najważniejsze problemy na rynku pracy - wynika ze sprawozdania z działalności Państwowej Inspekcji Pracy za 2015 rok. W ubiegłym roku przeprowadzono ponad 88 tys. kontroli u ponad 71 tys. pracodawców.
Okres wakacyjny sprzyja zatrudnianiu pracowników sezonowych. Przed podjęciem zatrudnienia warto sprawdzić, jakie prawa przysługują pracownikom sezonowym.
Od 18 czerwca br. obowiązują nowe przepisy dotyczące delegowania pracowników, zgodnie z którymi pracodawca delegujący do Polski ma obowiązek zapewnić odpowiednie warunki, tj. minimalne wynagrodzenie, dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych, itp. Zmiana przepisów dotyczy także rozszerzenia zadań Państwowej Inspekcji Pracy.
W przypadku zawarcia umowy terminowej przed 22 lutego 2016 r., czyli przed zmianą przepisów, pracodawca ma obowiązek do 21 maja 2016 r. uzupełnić umowę poprzez zamieszczenie informacji o obiektywnych przyczynach uzasadniających zawarcie takiej umowy oraz okolicznościach przekroczenia limitów.
Od 1 marca 2016 r. trwa program tzw. pierwszych kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Pracodawcy nie będą karani mandatami a jedynie pouczani o możliwej odpowiedzialności.
W ostatnich miesiącach rząd i posłowie przygotowali szereg nowych propozycji zmian prawa pracy, które będą miały wpływ na kształt rynku pracy w Polsce. Część z planowanych aktów prawnych trafiła już do Sejmu, a niektóre pozostają jeszcze na etapie konsultacji międzyresortowych. Nie można wykluczyć, że część z tych zmian, które mają na celu poprawić zarobki Polaków, doprowadzi do zmniejszenia konkurencyjności Polski na arenie międzynarodowej i spowoduje ograniczenie zatrudnienia również w dobrze rozwijającej się dotychczas branży nowoczesnych usług biznesowych.
Rząd chce ułatwić pracownikom oraz członkom ich rodzin korzystanie z praw przysługujących w ramach swobodnego przepływu pracowników. Ponadto pracownicy i ich rodziny będą mogli korzystać z porad prawnych udzielanych przez Państwową Inspekcję Pracy.
W 2015 r. inspektorzy pracy wskutek przeprowadzonych kontroli wyegzekwowali umowy o pracę dla 8,1 tys. osób, z którymi zawarto umowy cywilnoprawne w warunkach, w których zgodnie z art. 22 § 1 Kodeksu pracy powinna być zawarta umowa o pracę.
Nowy projekt ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy zakłada kontrolę PIP nad przestrzeganiem przepisów dotyczących wypłacania wynagrodzenia w stosunkach cywilnoprawnych. Konfederacja Lewiatan ustosunkowała się do tych zmian, wskazując na zbyt szerokie uprawnienia PIP w tym zakresie.
Rada Ochrony Pracy przyjęła we wtorek, 9 lutego br. stanowiska dotyczące wypadków w rolnictwie, legalności zatrudnienia oraz budżetu Państwowej Inspekcji Pracy. Inspekcja postulowała powołanie, tzw. policji pracy, której zadaniem byłaby walka z szarą strefą w zatrudnieniu.
Propozycja zmian w Państwowej Inspekcji Pracy uwzględnia przyznanie inspektorom pracy uprawnień do jednostronnej zamiany pracownikom umów cywilnoprawnych na umowy o pracę w drodze decyzji administracyjnej. Zdaniem eksperta jest to rozwiązanie ryzykowne.
Państwowa Inspekcja Pracy będzie mogła kontrolować przedsiębiorców bez wcześniejszego zawiadomienia ich o kontroli. Do tej pory kontrole PIP bez uprzedzenia mogły wystąpić jedynie w wyjątkowych sytuacjach.
Od 22 lutego 2016 r. będą obowiązywać nowe zasady zawierania umów na czas określony. Państwowa Inspekcja Pracy będzie sprawdzać przestrzeganie znowelizowanych przepisów.
Projekt zmian w Kodeksie pracy ma wprowadzić obowiązek potwierdzania pracownikowi na piśmie podstawowych ustaleń związanych z zawarciem umowy o pracę jeszcze przed dopuszczeniem go do pracy. Obecne przepisy są wykorzystywane do nielegalnego zatrudniania pracowników.
Państwowa Inspekcja Pracy przedstawiła program działania na lata 2016-2018. Inspektorzy będą w szczególności sprawdzać prawidłowość zawierania umów cywilnoprawnych oraz przestrzeganie znowelizowanych przepisów o umowach terminowych, które wejdą w życie 22 lutego 2016 roku.
Według danych Państwowej Inspekcji Pracy, do końca listopada 2015 r. do terenowych oddziałów inspekcji pracy skierowano ok. 40 tys. skarg na działania pracodawców. Skargi głównie dotyczą niewypłacania i złego obliczania wynagrodzeń za pracę.
W III kwartałach 2015 r. Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła łącznie 2071 kontroli, z których wydano ponad 8 tys. decyzji. W prawie 2 tys. kontroli stwierdzono bezpośrednie zagrożenia dla życia lub zdrowia pracujących.
Od 22 lutego 2016 r. będą obowiązywały znowelizowane przepisy Kodeksu pracy, które ograniczają zawieranie umów na czas określony. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wyjaśnia nowe przepisy o umowach terminowych.
Zespół powypadkowy sporządza protokół powy­padkowy nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wypadku i przekazuje niezwłocznie do zatwierdzenia pracodawcy. W razie niedo­trzymania tego terminu zespół ma obowiązek podania w protokole przyczyn opóźnienia. Jakie informacje powinien zawierać protokół powypadkowy?
Państwowa Inspekcja Pracy to organ powołany do sprawowania nadzoru i kon­troli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrud­nienia i innej pracy zarobkowej. Jakie zadania wykonuje PIP?
Ze sprawozdania z działalności Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że inspektorzy pracy przeprowadzili w 2014 r. 90,1 tys. kontroli u ponad 72,7 tys. pracodawców. PIP wydała 8,1 tys. decyzji nakazujących wypłatę wynagrodzeń lub innych świadczeń ze stosunku pracy, na łączną kwotę 171,4 mln zł.
Co piąty pracownik nie miał wolnej soboty - wynika z danych Państwowej Inspekcji Pracy. Ponadto wzrosła liczba nieprawidłowości w uzupełnianiu ewidencji czasu pracy.
Zatrudnianie bez podpisywania umów to częsta praktyka szczególnie w okresie wakacyjnym. Tymczasem każde zatrudnienie, nawet na próbę, zawarte na krótki okres czasu powinno być potwierdzone umową. W 2014 r. kontrole PIP wykazały, że co piąty pracodawca naruszył prawo pracy przy zawieraniu umów.
Kontrola resortu zdrowia przez Państwową Inspekcję Pracy dobiegła końca. Były uwagi dotyczące rozliczania godzin nadliczbowych i zawierania umów na czas określony.
Państwowa Inspekcja Pracy jest zaniepokojona licznymi nieprawidłowościami w ewidencji czasu pracy pracowników. Jak wynika z raportu PIP, przyczyną jest obniżanie kosztów prowadzenia działalności.
Pracodawca zatrudniając pracownika, kieruje go na wstępne badania medycyny pracy w celu stwierdzenia możliwości wykonywania pracy na danym stanowisku. Istnieją branże takie jak służba zdrowia, hotelarstwo, oświata i gastronomia, które nakładają obowiązek przeprowadzenia dodatkowych badań - sanitarnych. Jakie zmiany mogą wejść w życie?
Zakończyła się kontrola relacji między pracownikami a pracodawcą w TVN. Stacja telewizyjna nie łamała praw pracowniczych. Takie stanowisko wygłosiła Państwowa Inspekcja Pracy.
Dnia 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Związki zawodowe obchodzą go jako Międzynarodowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków przy Pracy i Chorób Zawodowych. Warto zwrócić uwagę na problem wypadków przy pracy w Polsce. PIP w 2014 r. zbadała 2002 tego typu zdarzenia.
Ponad 15% pracowników pozostaje bez okresowych badań lekarskich. W 2014 r. Państwowa Inspekcja Pracy stwierdziła naruszenie obowiązku przez pracodawców w przypadku ponad 3,3 tys. pracowników.
Dzięki nowym przepisom będzie łatwiej o emeryturę pomostową. Konto ubezpieczonego w większym stopniu odzwierciedli wykonywane przez pracownika okresy pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.
Rząd zajmie się projektem zakładającym większe uprawnienia w sprawie emerytur pomostowych dla Państwowej Inspekcji Pracy. PIP będzie kontrolować wykaz stanowisk pracy, na których wykonywane są prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz ewidencję pracowników je wykonujących.
Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadza u pracodawców kontrolę przestrzegania przepisów prawa pracy. W 2015 r. PIP w sposób szczególny zwróci uwagę na zasady bhp, przepisy dotyczące stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę, czasu pracy i urlopów. Kto może zostać skontrolowany? Jakie obowiązki ma podmiot kontrolowany?
Czy łączenie urlopu rodzicielskiego z pracą ma wpływ na zmniejszenie wymiaru urlopu wypoczynkowego przysługującego pracownikowi? Na to pytanie uzyskaliśmy odpowiedź od Państwowej Inspekcji Pracy.
Państwowa Inspekcja Pracy zauważyła, że jest coraz mniej firm, które nie płacą pensji pracownikom. Badania wskazują, że niewypłacone wynagrodzenia w 2014 r. stanowią 171,4 mln zł.
PIP skontroluje telewizję TVN pod kątem molestowania seksualnego, dyskryminacji i mobbingu w pracy. W razie zaistnienia potrzeby zwiększenia ochrony pracowników przed molestowaniem w pracy minister pracy Władysław Kosiniak-Kamysz jest otwarty na nowe rozwiązania.
Zdaniem Konfederacji Lewiatan Państwowa Inspekcja Pracy nie powinna rozstrzygać, czy dane stanowisko pracy spełnia wymogi przewidziane ustawą o emeryturach pomostowych.
Państwowa Inspekcja Pracy postuluje za zniesieniem ograniczeń kontroli pracodawców. Nowe Prawo działalności gospodarczej jest realizacją postanowień expose premier Ewy Kopacz.
Projekt nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przewiduje m.in. brak konieczności zawiadamiania o zamiarze dokonania kontroli przez PIP. Konfederacja Lewiatan zdecydowanie krytykuje ten pomysł.
PIP zapowiada przeprowadzenie 88 tys. kontroli w 2015 r. Będzie realizowany trzeci etap długofalowych działań kontrolno-prewencyjnych. Kontrolerzy będą głównie badać zasadność zawierania umów cywilnoprawnych.
Dnia 1 grudnia 2015 r. o godz. 10:00 Rada Ochrony Pracy rozpatrzy program działania PIP na 2015 r. Państwowa Inspekcja Pracy planuje m.in. dbać o przestrzeganie praw pracowniczych w zakresie wypłaty wynagrodzeń i innych świadczeń stosunku pracy, przeciwdziałać wypadkom w budownictwie, oceniać stan bezpieczeństwa w zakresie organizacji pracy.
Na 77 posiedzeniu Sejmu posłowie zostaną poinformowani o wynikach kontroli PIP w 2013 r. Ile kontroli zostało przeprowadzonych? Jakie kary i w jakiej liczbie zostały nałożone przez inspektorów PIP?
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy, będącej organem, którego zadaniem jest egzekwowanie przepisów prawa pracy, poprzez nadzór i kontrolę ich przestrzegania, w tym w szczególności przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej, została uregulowana w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy.
Organów, które mogą kontrolować przedsiębiorcę, jak również pracodawcę, jest wiele. Należą do nich m.in. Państwowa Inspekcja Pracy i Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Ogólne zasady przeprowadzania tych kontroli zostały zawarte w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.
W trakcie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy pracodawca przedstawił zaświadczenia o ukończeniu szkolenia okresowego z zakresu bhp 10 pracowników. Organizatorem szkolenia był pracodawca. Inspektor pracy zażądał przedstawienia programów szkolenia, dzienników zajęć, protokołów przebiegu egzaminów i rejestru wydanych zaświadczeń. Pracodawca nie przedstawił inspektorowi żądanych dokumentów. Ponadto na podstawie imiennej karty ewidencji czasu pracy poddanych szkoleniu pracowników inspektor pracy ustalił, że w dniach przeprowadzania szkolenia jeden pracownik przebywał na zwolnieniu lekarskim, drugi przebywał w podróży służbowej, a trzeci był nieobecny w pracy z powodu korzystania z urlopu wypoczynkowego. Inspektor pracy opisał stan faktyczny w protokole z kontroli, wydał nakaz poddania szkoleniom z zakresu bhp pracowników oraz skierował do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa polegającego na fałszowaniu dokumentacji. Czy inspektorzy pracy mogą kwestionować przedstawione przez pracodawcę szkolenia bhp i w jakich przypadkach?
Na terenie hurtowni pracę wykonuje 8 osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej. Właściciel hurtowni nie zatrudnia nikogo na podstawie umowy o pracę. Czy Państwowa Inspekcja Pracy może objąć kontrolą hurtownię, jeżeli właściciel nie jest pracodawcą w rozumieniu prawa pracy? Kto w obecnym stanie prawnym podlega kontroli PIP (podmioty samozatrudniające się, umowy cywilnoprawne, przedsiębiorcy niebędący pracodawcą) i w jakim zakresie? Kto nie podlega kontroli PIP?
Pracodawca został telefonicznie poinformowany przez inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy o rozpoczęciu kontroli wraz z podaniem daty i godziny wizyty inspektora pracy na terenie zakładu pracy. Pracodawca nie wpuścił inspektora pracy na teren zakładu pracy. Czy takie działanie pracodawcy jest zgodne z prawem, czy może ono wywołać jakiekolwiek negatywne skutki dla pracodawcy? Czy opisane powyżej zachowanie może być uznane przez inspektora pracy za utrudnianie działalności? Czy jest to wykroczenie czy przestępstwo?
Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek przy pracy. W trakcie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy inspektor wyjął aparat fotograficzny i zaczął fotografować miejsce zdarzenia, a co za tym idzie maszynę oraz jej otoczenie. Wokół maszyny, przy której miał miejsce wypadek usytuowana była maszyna, wykonana na specjalne zamówienie, której z uwagi na dzisiejszą konkurencję na rynku właściciel firmy nie chce nikomu pokazywać. Czy inspektor pracy ma prawo dokumentowania aparatem fotograficznym przebiegu kontroli i fotografowania maszyn i urządzeń znajdujących się na terenie zakładu pracy? Czy właściciel zakładu pracy ma prawo zabronić inspektorowi prawa do robienia zdjęć z uwagi na tajemnicę przedsiębiorstwa a ściślej ochronę technologii produkcji?
Państwowa Inspekcja Pracy w przyszłym roku zamierza przeprowadzić ok. 88 tys. kontroli. Skieruje swoją ofertę prewencyjną do blisko 200 tys. podmiotów gospodarczych, w tym głównie małych i średnich firm. - Tak zakłada program działania PIP na 2012 r.
W przypadkach wskazanych w ustawie inspektor pracy może posłużyć się poleceniem ustnym. Musi jednak liczyć się z tym, że – w odróżnieniu od decyzji ustnej – nie podlega ono egzekucji administracyjnej.