REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wejdą nawet w nocy, bez zapowiedzi i dokonają kontroli: dotyczy milionów Polaków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
noc, dzień, Polaków, kontrola PIP
Wejdą nawet w nocy, bez zapowiedzi i dokonają kontroli: dotyczy milionów Polaków
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W 2025 r. obowiązują takie same zasady jak w 2024 r. O kontroli nie zawsze trzeba uprzedzać 7 dni przed. Kontrolerzy mogą wejść o każdej porze i to w dzień i w nocy, bez zapowiedzi. W gruncie rzeczy dotyczy to milionów Polaków, czy jest się o co obawiać? To zależy czy ktoś ma coś na sumieniu.

Zapowiadają dużo kontroli na 2025 r. Nawet tych nagłych, w dzień ale i w nocy. Na myśli przychodzi kontrolerzy, są jak ABW! No nie do końca. Oczywiście taka niezapowiedziana kontrola nie dotyczy wszystkich sytuacji, ale my przyglądamy się jakim, bo szczególnie pracodawcy i przedsiębiorcy powinni mieć tego świadomość. Oczywiście ta wiedza też może być pomocna dla pracowników, którym zależy na natychmiastowej reakcji organów.

REKLAMA

Autopromocja

Kontrola w 2025 r. czy jeszcze sroższa niż w 2024 r.?

Wielu może to zdziwić, ale inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy są uprawnieni do dokonywania kontroli o każdej porze dnia i nocy i to bez zapowiedzi! Trzeba zacząć od początku, zatem od najważniejszego aktu prawnego w zakresie kontroli. Jest to ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy z dnia 13 kwietnia 2007 r. (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1712, dalej jako: ustawa o PIP) szczegółowo reguluje zakres działań inspektorów pracy ale i zakres dokonywanych przez nich kontroli.

Przepisy szczegółowo wskazują w art. 24 ust. 1 ustawy o PIP, podstawę dokonywania takie nagłej kontroli w zakładzie pracy. Tak więc, to inspektorzy pracy są uprawnieni do przeprowadzania, bez uprzedzenia i o każdej porze dnia i nocy, kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności (tu warto zwrócić uwagę, że jest to katalog otwarty, daje zatem podstawę, do nieograniczonej kategorii spraw podlegających takiej kontroli):

  • stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • kontroli przestrzegania przepisów dotyczących legalności zatrudnienia w tym w zakresie zatrudniania cudzoziemców, czy opłacania składek na Fundusz Pracy, legalności agencji zatrudnienia i inne o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o PIP;
  • kontroli wypłacania wynagrodzenia w wysokości wynikającej z wysokości minimalnej stawki godzinowej,
  • kontroli przestrzegania przepisów dotyczących ograniczenia handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni.
Ważne

Takie brzmienie przepisów ustawy o PIP jest wyrazem implementacji i dostosowania polskiego prawa do norm prawa międzynarodowego

Ma to swoje podstawy w Konwencji Nr 81 MOP dotyczącej inspekcji pracy w przemyśle i handlu (Dz.U. z 1997 r. Nr 72, poz. 450) oraz Konwencji Nr 129 MOP dotyczącej inspekcji pracy w rolnictwie (Dz.U. z 1997 r. Nr 72 poz. 452). Zgodnie z art. 12 ust. 1 Konwencji Nr 81 MOP i art. 16 ust. 1 Konwencji Nr 129 MOP, inspektorzy pracy są upoważnieni do swobodnego wstępu, bez uprzedniego zawiadomienia, o każdej porze dnia i nocy, do każdego zakładu pracy podlegającego inspekcji oraz wstępu w ciągu dnia do wszelkich pomieszczeń, jeżeli mogą oni mieć uzasadnioną podstawę do przypuszczenia, że pomieszczenia te podlegają inspekcji.

Czy kontrola z PIP musi być zapowiedziana? Czy kontrola PIP może być niezapowiedziana? Jakie zasady w 2025 r.?

Powstaje tu pytanie, ale czy czy kontrola z PIP musi być zapowiedziana czy też, czy kontrola PIP może być niezapowiedziana? To zależy od kategorii spraw. Oczywiście nie można też naruszać praw przedsiębiorców, pracodawców i należy mieć na uwadze przepisy w tym zakresie. Zgodnie z art. 48 Prawo przedsiębiorców z dnia 6 marca 2018 r. (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 236) organ kontroli zawiadamia przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli. Taką kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia. Co ciekawe, kontrola może być dokonana wcześniej, bo na wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia.

Ważne

KONTROLA, W TYM PIP może być NIEZAPOWIEDZIANIA!

Są sytuacje, w których taka kontrola nie musi być zapowiedziana i jest to całkowicie zgodne z prawem.

Zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli nie dokonuje się, w przypadku gdy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kontrola ma zostać przeprowadzona na podstawie ratyfikowanej umowy międzynarodowej albo bezpośrednio stosowanych przepisów prawa Unii Europejskiej;
  • przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia (to będzie dotyczyło w szczególności pracodawców, bo mogą przecież popełniać wykroczenia przeciwko prawom pracownika jak i przestępstwa. A pamiętajmy, że katalog tych nielegalnych działań jest naprawdę szeroki dotyczy 20 jak nie więcej kwestii związanych z prawem pracy i ubezpieczeniami społecznymi);
  • kontrola jest przeprowadzana na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2023 r. poz. 846 i 1681);
  • przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska (to będzie dotyczyło w szczególności pracodawców, bo mogą być np. w zakładzie pracy nieprzestrzegana przepisy o BHP czy w zakresie wypadków przy pracy, chorób zawodowych, pracy kobiet w ciąży, czy młodocianych);
  • kontrola jest prowadzona w toku postępowania prowadzonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. z 2023 r. poz. 1689 i 1705);
  • przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania naruszeniu zakazów, o których mowa w art. 44b ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1939);
  • kontrola jest prowadzona na podstawie art. 23b lub art. 23r ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.4));
  • kontrola jest przeprowadzana na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz.U. z 2023 r. poz. 824, 1195 i 1719) w zakresie poziomów pól elektromagnetycznych emitowanych z instalacji radiokomunikacyjnej, radionawigacyjnej lub radiolokacyjnej;
  • przedsiębiorca nie ma adresu zamieszkania lub adresu siedziby lub doręczanie pism na podane adresy było bezskuteczne lub utrudnione;
  • kontrola dotyczy przypadków określonych w art. 282c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa;
  • kontrola jest przeprowadzana na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. z 2024 r. poz. 20);
  • kontrola jest przeprowadzana na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami (Dz.U. z 2023 r. poz. 301);
  • kontrola jest przeprowadzana wyłącznie w celu sprawdzenia wykonania wezwania, o którym mowa w art. 21a ust. 1, zobowiązania, o którym mowa w art. 21a ust. 2, lub weryfikacji powiadomienia, o którym mowa w art. 21a ust. 5 lub 6;
  • kontrola jest prowadzona na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej (Dz.U. poz. 1221) w zakresie wykorzystania częstotliwości radiowych.

Jak podkreśla ekspert K. Łapiński: "Organy PIP zostały zatem zasadniczo zwolnione przez ustawodawcę z obowiązku uprzedzania o wszczęciu kontroli w podmiotach prowadzących działalność w przemyśle, handlu i rolnictwie. Kontrole mogą być w nich prowadzone przez inspektorów pracy ad hoc, w każdym czasie (o każdej porze dnia i nocy), przy tym dodatkowo bez konieczności uzyskiwania przepustki, czy obowiązku poddania się rewizji osobistej".

Ile razy PIP może kontrolować pracodawcę w 2025 r.?

W pewnych sytuacjach pracodawcę można kontrolować bez ograniczeń. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 września 2010 r. I OSK 370/10: Ograniczenia co do dopuszczalnej liczby kontroli działalności przedsiębiorcy nie dotyczą sytuacji, gdy przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego.

Kontrole PIP 2025 r.

Państwowa Inspekcja Pracy upubliczniła plan kontroli na 2025 r. Wynika z niego, że PIP chce dokonać około 55 000 kontroli, w jakim zakresie? Oczywiście w tych najistotniejszych:

  • zatrudnienia na podstawie umów cywilnoprawnych;
  • sposobu prowadzenia ewidencji czasu pracy, zapewnianie odpoczynków i pracy ponadwymiarowej;
  • przestrzegania przepisów o czasie pracy oraz ograniczeń handlu w niedziele i święta;
  • czasu pracy kierowców;
  • uprawnień związanych z rodzicielstwem;
  • legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej obywateli polskich oraz cudzoziemców;
  • działalności agencji pracy;
  • korzystania z outsourcingu.

Obowiązek okazania upoważnienia do przeprowadzenia kontroli

Jak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 3 marca 2010 r., III SA/Gd 543/09: Przepis art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 roku o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. z 2007 r. Nr 89, poz.589 ze zm.) nie ustanawia obowiązku formalnego doręczenia upoważnienia podmiotowi podlegającemu kontroli, lecz obowiązek jego okazania. Wynika to z tego, że kontrolę przeprowadza się po okazaniu legitymacji służbowej potwierdzającej tożsamość i uprawnienia inspektora pracy lub innego upoważnionego pracownika Państwowej Inspekcji Pracy. Kontrolę przedsiębiorcy przeprowadza się po okazaniu legitymacji służbowej i upoważnienia do jej przeprowadzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

REKLAMA

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

REKLAMA

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

Wsparcie finansowe z ZUS wypłacane z emeryturą lub rentą. Komu przysługuje ryczałt energetyczny?

Ryczałt energetyczny to specjalny dodatek do emerytur i rent. Jest on przeznaczony dla osób, które potrzebują wsparcia w pokrywaniu kosztów zużycia energii elektrycznej. Świadczenie jest wypłacane przez ZUS.

REKLAMA