REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wypłata odszkodowania z tytułu umowy o zakazie konkurencji

Marianna Kępska

REKLAMA

Zawarliśmy z naszymi pracownikami umowę o zakazie konkurencji, która ma obowiązywać również po ustaniu stosunku pracy. Czy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy z jednym z pracowników będziemy płatnikiem z tytułu wypłacanego mu w miesięcznych ratach odszkodowania? Jeżeli tak, to czy powinniśmy osiągany z tego tytułu przez pracownika przychód traktować jako przychód ze stosunku pracy? Czy zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych powinniśmy naliczać w formie liniowej, czy progresywnej?

RADA

Wypłacone przez Państwa firmę, po ustaniu stosunku pracy, odszkodowanie z tytułu umowy o zakazie konkurencji stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Otrzymane kwoty nie mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Państwa firma jako płatnik ma obowiązek obliczenia, pobrania oraz odprowadzenia na rachunek urzędu skarbowego zaliczek, obliczanych progresywnie, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały pobrane.

UZASADNIENIE


Zawieranie przez pracodawców z pracownikami umów o zakazie konkurencji jest bardzo częstą praktyką w obrocie gospodarczym. W związku z tym nasuwa się kilka pytań. Jak w takiej sytuacji kwalifikować wypłacane pracownikom tytułem odszkodowania kwoty? Czy powinny być zaliczane do przychodów ze stosunku pracy? Czy może mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania? W jaki sposób obliczać i pobierać zaliczki z tego tytułu?

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c, oraz dochody, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Oznacza to, że przychodami ze stosunku pracy są wszelkie wypłaty należne pracownikowi z tego tytułu. Nie powinno mieć znaczenia, czy w momencie wypłaty należności pomiędzy pracownikiem a pracodawcą istnieje stosunek pracy, ważne jest, aby był on podstawą do otrzymywanego świadczenia.

Ponieważ w przedstawionej w pytaniu sytuacji wypłata odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji jest skutkiem istniejącego uprzednio pomiędzy Państwa firmą a pracownikiem stosunku pracy, należy uznać, że wypłacane kwoty będą stanowiły dla byłego pracownika przychody ze stosunku pracy. Istotnym argumentem przemawiającym za taką kwalifikacją tego typu świadczeń jest fakt, że zasady zawierania umów o zakazie konkurencji są regulowane przez przepisy Kodeksu pracy.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 13 kwietnia 2005 r., nr 2403-PDF-415-21-05 Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdził, że:
Zatem wypłacone (....) odszkodowanie przyznane na podstawie przepisów o zakazie konkurencji stanowi przychód za stosunku pracy podlegający opodatkowaniu na podstawie art. 9, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 i art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku odszkodowań wypłacanych na podstawie umowy o zakazie konkurencji przychody uzyskiwane z tego tytułu nie mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego. Wprawdzie w art. 21 ust. 1 pkt 3 zwolniono z opodatkowania otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych na podstawie tych ustaw, to wyłączono z tego zwolnienia odszkodowania przyznane na podstawie przepisów o zakazie konkurencji.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 12 września 2006 r., nr 1472/DPC/415-65/06/PK, czytamy, że:
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 updof wolne od podatku są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. d) updof zwolnienie to nie ma zastosowania do odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji. Reasumując, przedmiotowe odszkodowanie nie korzysta ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 3 ani ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc z tego tytułu ciążą obowiązki płatnika w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Do rozliczenia przychodów uzyskiwanych ze stosunku pracy, w tym odszkodowań wypłacanych na podstawie umowy o zakazie konkurencji, są zobowiązani pracodawcy. Jako płatnicy powinni z tego tytułu:
- obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy,
- przekazywać kwoty zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym je pobrali, na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Jeżeli odszkodowanie jest wypłacane w miesięcznych ratach, tak jak ma to miejsce w większości przypadków, to płatnicy od początku tego roku nie mają obowiązku wypełniania miesięcznych deklaracji.

Jeżeli chodzi o wysokość pobieranej zaliczki od odszkodowań wypłacanych na podstawie umowy o zakazie konkurencji, to zastosowanie znajdzie ogólna zasada pobierania zaliczek w wysokości 19%, 30% lub 40% w zależności od wysokości uzyskiwanego dochodu. W związku z tym do miesiąca włącznie, w którym dochody uzyskiwane ze stosunku pracy (w tym odszkodowania z tytułu umowy o zakazie konkurencji) od początku roku przekroczą kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, należy pobierać zaliczkę w wysokości 19% dochodu uzyskanego w danym miesiącu. Od miesiąca następującego po miesiącu, w którym to przekroczenie nastąpiło, należy pobierać zaliczkę w wysokości 30% dochodu uzyskanego w danym miesiącu.

W związku z powyższym wysokość pobieranej przez Państwa firmę zaliczki będzie uzależniona od wysokości dochodu ze stosunku pracy osiągniętego narastająco od początku roku.

Należy również pamiętać o obowiązku przekazywania pracownikowi oraz właściwemu mu urzędowi skarbowemu imiennej informacji PIT-11 w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym. Jeżeli obowiązek pobierania przez Państwa firmę zaliczek z tytułu wypłaconego odszkodowania ustanie w ciągu roku, będą Państwo zobowiązani do sporządzenia informacji PIT-11 oraz przekazania jej pracownikowi i urzędowi skarbowemu, w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została pobrana ostatnia zaliczka.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 18 stycznia br., nr PD-2-415/288/06, czytamy, że:
Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy, należy wskazać, że odszkodowanie wypłacone w ramach umowy o zakazie konkurencji stanowi dochód pracownika i jako takie opodatkowane jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast dotychczasowy pracodawca jako płatnik obowiązany jest pobrać i odprowadzić od wypłaconego odszkodowania zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wystawić informację imienną w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, a jeżeli obowiązek poboru zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, w terminie do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym została pobrana ostatnia zaliczka.


Podstawa prawna:
- art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w 2025 r. przypadające w sobotę. Kiedy pracownik otrzyma dzień wolny za święto w sobotę?

Każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w dniu innym niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Czy oznacza to, że za święto przypadające w sobotę należy udzielić innego dnia wolnego od pracy? Czy w 2025 r. będą święta w sobotę?

Opieka 75+: MRPiPS zapewnia, że program będzie kontynuowany w 2025 r.

Program „Opieka 75+” w 2025 r. będzie kontynuowany – zapewnia Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Celem programu jest zwiększenie dostępności do usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób w wieku 75 lat i więcej. Planowane jest doprecyzowanie niektórych założeń programu.

Cyfryzacja HR: E-podpis ułatwia dostosowanie się do nowych przepisów

Od 1 stycznia 2025 r. zmieni się minimalne wynagrodzenie za pracę. Dla działów HR oznacza to konieczność podpisania w krótkim czasie wielu aneksów do umów o pracę. Najnowsze badania przeprowadzone przez KIR pokazują, że e-podpis może znacząco usprawnić pracę kadrowców.

Czy 1 grudnia to niedziela handlowa?

Czy 1 grudnia to niedziela handlowa? Czy w najbliższą niedzielę zrobimy zakupy? 

REKLAMA

Zakaz handlu w niedziele: Czy będzie trzecia niedziela handlowa w grudniu? Jest zapowiedź złożenia poprawki w Senacie

Od 2025 roku Wigilia będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich pracowników. Jednak dla pracowników handlu trzy niedziele poprzedzające Boże Narodzenie mają być dniami roboczymi. Czy będzie poprawka do nowelizacji wprowadzającej dzień wolny w Wigilię?

Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Znowu przesunięto okres, od którego wsparcie będzie obowiązywać

W Sejmie trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zmiana ma dotyczyć podwyższenia wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego.

Nie mam już urlopu, a potrzebuję wziąć wolne. Co zrobić?

Zbliża się koniec roku kalendarzowego. Niektórzy pracownicy nie mają już urlopu wypoczynkowego. Co mogą zrobić w sytuacji, gdy potrzebują wziąć wolne od pracy? Podpowiadamy kilka rozwiązań z Kodeksu pracy.

Nowelizacja Kodeksu pracy: Wydłużony urlop macierzyński dla rodziców dzieci przedwcześnie urodzonych oraz hospitalizowanych

27 listopada 2024 r. Sejm znowelizował Kodeks pracy. Nowelizacja wydłuży urlop macierzyński rodzicom wcześniaków oraz dzieci wymagających hospitalizacji po urodzeniu. Prawo do urlopu będą mieli także prawni opiekunowie, rodzice zastępczy czy adopcyjni.

REKLAMA

Raport: 75 proc. działów HR wykorzystuje sztuczną inteligencję co najmniej raz w tygodniu

Raport: 75 proc. działów HR w firmach deklaruje, że korzysta z generatywnej sztucznej inteligencji co najmniej raz w tygodniu. Rosnące zainteresowanie AI wśród menedżerów i pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie zasobami ludzkimi to nie tylko specyfika amerykańskiego rynku. Badania przeprowadzone w Polsce wskazują na podobny trend.

14 zasad prawa pracy [LISTA]. Jeśli pracujesz lub zatrudniasz, musisz znać je wszystkie

Prawo pracy to przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych, które określają przede wszystkim prawa i obowiązki pracowników i pracodawców. Jako pracownik lub pracodawca musisz znać 14 podstawowych zasad prawa pracy uregulowanych w Kodeksie pracy. Oto lista.

REKLAMA