Kategorie

Kontrola PIP, Umowa cywilnoprawna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2017 r. firmy miały duży problem ze sposobem potwierdzania liczby godzin wykonywania zleceń lub świadczenia usług, ich ewidencji - wynika z danych PIP. Przepisy nie określają, w jaki sposób należy to robić.
Za nieprzestrzeganie przepisów o minimalnej stawce godzinowej, pracodawcom grożą wysokie kary. Zdecydowana większość pracodawców przestrzega nowych wymogów - wynika z kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Wysokość stawki godzinowej w 2017 roku wynosi 13 zł brutto.
Jak realizowane są przepisy gwarantujące minimalną stawkę godzinową? Czy są one respektowane przez pracodawców? Dotychczasowe kontrole wykazują, że nie przestrzega ich co piąty przedsiębiorca.
Znacząco wzrośnie liczba kontraktów cywilnoprawnych przekształcanych w umowy o pracę – zapowiada Państwowa Inspekcja Pracy. Przyczynią się do tego wymogi związane z 13-złotową płacą minimalną.
Od 1 stycznia 2017 r. Państwowa Inspekcja Pracy otrzymała nowe uprawnienia kontrolne w zakresie minimalnej stawki godzinowej. Jak wygląda kontrola PIP w praktyce? Czy inspektor PIP ma prawo kwestionować charakter umów cywilnoprawnych?
Dnia 1 stycznia 2017 r. wejdą w życie nowe przepisy dotyczące umów zleceń. Zmiany obejmują m.in. wprowadzenie minimalnej stawki godzinowej, co wiąże się z dodatkowymi obowiązkami dla zleceniodawców. Kontrola nad przestrzeganiem przepisów została przyznana Państwowej Inspekcji Pracy.
W 2015 r. inspektorzy pracy wskutek przeprowadzonych kontroli wyegzekwowali umowy o pracę dla 8,1 tys. osób, z którymi zawarto umowy cywilnoprawne w warunkach, w których zgodnie z art. 22 § 1 Kodeksu pracy powinna być zawarta umowa o pracę.
Nowy projekt ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy zakłada kontrolę PIP nad przestrzeganiem przepisów dotyczących wypłacania wynagrodzenia w stosunkach cywilnoprawnych. Konfederacja Lewiatan ustosunkowała się do tych zmian, wskazując na zbyt szerokie uprawnienia PIP w tym zakresie.
Propozycja zmian w Państwowej Inspekcji Pracy uwzględnia przyznanie inspektorom pracy uprawnień do jednostronnej zamiany pracownikom umów cywilnoprawnych na umowy o pracę w drodze decyzji administracyjnej. Zdaniem eksperta jest to rozwiązanie ryzykowne.
Od 22 lutego 2016 r. będą obowiązywać nowe zasady zawierania umów na czas określony. Państwowa Inspekcja Pracy będzie sprawdzać przestrzeganie znowelizowanych przepisów.
Państwowa Inspekcja Pracy przedstawiła program działania na lata 2016-2018. Inspektorzy będą w szczególności sprawdzać prawidłowość zawierania umów cywilnoprawnych oraz przestrzeganie znowelizowanych przepisów o umowach terminowych, które wejdą w życie 22 lutego 2016 roku.
Państwowa Inspekcja Pracy to organ powołany do sprawowania nadzoru i kon­troli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrud­nienia i innej pracy zarobkowej. Jakie zadania wykonuje PIP?
Pracodawcy zatrudniający na podstawie umów o pracę na czas określony oraz umów cywilnoprawnych często naruszają przepisy prawa pracy. Tymczasem PIP zapowiedziała wzmożenie kontroli w 2015 r. W sposób szczególny będzie badana zasadność zawierania umów cywilnoprawnych oraz prawidłowość zawierania i rozwiązywania terminowych umów o pracę. Jakie 8 błędów najczęściej popełniają pracodawcy?