REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty autorskie - umowa o pracę i cywilnoprawna

Aldona Salamon
specjalistka prawa pracy i zarządzania personelem, wykładowca Stowarzyszenia Księgowych w Polsce
Autorskie koszty uzyskania przychodów - kiedy?
Autorskie koszty uzyskania przychodów - kiedy?

REKLAMA

REKLAMA

Koszty autorskie czyli autorskie koszty uzyskania przychodów można zastosować w ściśle określonych przypadkach. Uwzględnia się je przy umowach o pracę oraz umowach cywilnoprawnych. Kiedy można stosować koszty autorskie? Czym jest przedmiot prawa autorskiego? Jak rozliczać je w przypadku pracownika, a jak przy umowie zlecenie czy o dzieło? Artykuł zawiera przykład listy płac.

Autorskie koszty uzyskania przychodów - wynagrodzenie pracownika i osoby współpracującej

Autorskie koszty uzyskania przychodów mogą być stosowane bez względu na rodzaj umowy łączącej strony, w ramach której twórca uzyskuje przychód z tytułu korzystania lub rozporządzania prawami autorskimi. Jeżeli zostaną spełnione warunki do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, to mogą one być uwzględnione przy obliczaniu zaliczki na podatek zarówno od wynagrodzenia z tytułu umowy cywilnoprawnej, jak i od wynagrodzenia ze stosunku pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prawo do wyższych, bo 50%, kosztów uzyskania przychodów przysługuje twórcom z tytułu korzystania przez nich z praw autorskich oraz artystom wykonawcom z tytułu korzystania z praw pokrewnych (w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych) bądź z tytułu rozporządzania przez nich tymi prawami. Koszty te należy obliczać od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód (art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o pdof).

Polecamy: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń – prenumerata.

Kiedy można stosować koszty autorskie?

Ustalając, czy w danych okolicznościach można zastosować 50% koszty uzyskania przychodów, należy sprawdzić, czy:

REKLAMA

  1. powstał utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych;

  2. twórca udziela odpłatnie licencji zamawiającemu na korzystanie z danego utworu albo dokonuje innego odpłatnego rozporządzania przysługującymi mu majątkowymi prawami autorskimi do utworu;

  3. przychód został uzyskany z:

  • działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa,
  • działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki,
  • produkcji audialnej i audiowizualnej,
  • działalności publicystycznej,
  • działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej,
  • działalności konserwatorskiej,
  • prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia,
  • działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.

Wszystkie 3 przesłanki muszą wystąpić łącznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Licencja na korzystanie z utworu pozwala licencjobiorcy na korzystanie z utworu w określony w niej sposób. Licencja na korzystanie z autorskich praw majątkowych do utworu musi zostać udzielona w formie pisemnej.

Natomiast rozporządzanie majątkowymi prawami autorskimi umożliwia twórcy zawieranie umów dotyczących prawa autorskiego do utworu (przeniesienie praw autorskich). Jedynym sposobem przenoszenia praw autorskich na nabywcę jest umowa, która obejmuje określone pola eksploatacji. Taka umowa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.

Przedmiot prawa autorskiego

Utworem w rozumieniu prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych). W szczególności są to utwory:

  • wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe),

  • plastyczne,

  • fotograficzne,

  • lutnicze,

  • wzornictwa przemysłowego,

  • architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne,

  • muzyczne i słowno-muzyczne,

  • sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne,

  • audiowizualne (w tym filmowe).

Inaczej ujmując, utworem jest wszystko to, co nie powstaje z wiernego odwzorowania rzeczywistości czy przedmiotów już istniejących. Utwór powinien być choć w minimalnym zakresie oryginalny i posiadać element nowości. Ponadto w rozumieniu prawa autorskiego jako twórczy traktowany jest taki rezultat działalności, który na tyle jest związany z osobą twórcy, by było mało prawdopodobne, aby inna osoba podejmująca identyczny wysiłek twórczy uzyskała analogiczny lub zasadniczo podobny rezultat.

Często prawidłowa kwalifikacja danego wytworu działalności intelektualnej jako utworu stwarza w praktyce poważne trudności, które należy rozwiązywać indywidualnie, opierając się na dogłębnej wiedzy z zakresu prawa autorskiego oraz orzecznictwa sądowego. Przykładami utworu chronionego prawami autorskimi mogą być: napisanie opowiadania, książki, artykułu, wykonanie ilustracji, wykonanie architektonicznego projektu budowlanego, napisanie programu komputerowego, stworzenie utworu muzycznego itp. (jeśli spełniają ogólne, ustawowe przesłanki utworu).

Przedmiotu prawa autorskiego nie stanowią:

  • akty normatywne lub ich urzędowe projekty,

  • urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole,

  • opublikowane opisy patentowe lub ochronne,

  • proste informacje prasowe.

Interpretacja przepisów ustawy o prawie autorskim nie leży w kompetencji organów podatkowych. W związku z tym organy te nie są uprawnione do orzekania, czy określony rezultat pracy jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego.

Organy podatkowe nie są podmiotami właściwymi do rozstrzygania autorskiego charakteru wykonywanych czynności.

Podmiotem właściwym w zakresie prawidłowości zakwalifikowania wykonanej pracy jako korzystającej z praw autorskich lub pokrewnych jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Koszty autorskie - pracownik

Pracownik może, w ramach stosunku pracy, stworzyć utwór. Jego wynagrodzenie pracownicze może wówczas w części (bądź wyjątkowo w całości) stanowić honorarium za autorskie prawa majątkowe do stworzonego utworu, do którego mają zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodów. Tak wypowiedział się m.in. WSA w Krakowie w wyroku z 16 lutego 2010 r. (I SA/Kr 1454/09). Prawo do zastosowania podwyższonej 50% stawki kosztów nie jest bowiem związane z rodzajem umowy wiążącej twórcę z podmiotem wypłacającym wynagrodzenie.

Autorskich, podwyższonych kosztów nie można zastosować, jeżeli nie jest możliwe ustalenie, jaka część wynagrodzenia uzyskiwanego przez pracownika ze stosunku pracy dotyczy prac o charakterze twórczym lub ile wynosi jego wysokość za rozporządzenie przez twórcę majątkowymi prawami autorskimi (wyrok WSA w Gliwicach z 15 kwietnia 2008 r., I SA/Gl 903/07).

Warunkiem zastosowania do przychodów ze stosunku pracy (lub do ich części) 50% kosztów uzyskania są zatem:

  • powstanie w wyniku prac utworu o charakterze twórczym w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz otrzymanie wynagrodzenia za powstały utwór - pod warunkiem możliwości ustalenia wysokości przychodu za prace (utwory) chronione prawem autorskim,

  • rozporządzenie przez twórcę majątkowymi prawami autorskimi do utworu lub udzielenie przez twórcę licencji na korzystanie z niego przez pracodawcę w określonym zakresie, co powinno wynikać z umowy zawartej między stronami,

  • określenie w umowie o pracę, że pracownik w ramach umowy wykonuje prace twórcze oraz jaka część wynagrodzenia stanowi honorarium za przeniesienie praw autorskich do utworu, a jaka jest ściśle związana z wykonywaniem pozostałych obowiązków pracowniczych.

Nie należy stosować 50% kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzenia za okres urlopów czy zwolnień lekarskich.

Podstawą do zastosowania w ramach stosunku pracy 50% kosztów jest wyraźny podział wynagrodzenia w umowie o pracę na wynikające z obowiązków pracowniczych i związane z przeniesieniem praw autorskich do utworu.

Pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, z chwilą przyjęcia utworu nabywa do niego autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowi inaczej (art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Jeżeli zatem umowa o pracę nie stanowi inaczej, a obowiązki wynikające ze stosunku pracy sprowadzają się do działalności twórczej lub ją obejmują, to wynagrodzenie za pracę twórczą stanowi równocześnie wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych.

Pracownik, absolwent architektury, w ramach swoich obowiązków pracowniczych wykonuje m.in. projekty architektoniczne. W umowie o pracę określono, że stałe miesięczne wynagrodzenie pracownika wynosi 4800 zł, natomiast za każdy projekt dodatkowo przysługuje mu ryczałt w wysokości 10% wartości projektu. Autorskie prawa majątkowe do utworu przechodzą zatem na pracodawcę z chwilą przyjęcia projektu. W tym przypadku do części ryczałtowej wynagrodzenia pracownika (10% wartości każdego przygotowanego projektu) można stosować 50% koszty uzyskania przychodów.

W sytuacji gdy pracownik w ramach stosunku pracy wykonuje również prace twórcze, wskazane jest prowadzenie ewidencji tych prac. Pozwala ona na wyodrębnienie wynagrodzenia objętego 50% stawką kosztów uzyskania przychodów (tak wynika z pism: Ministerstwa Kultury z 13 sierpnia 2002 r., DP/WPA.024/318, Departamentu Podatków Bezpośrednich Ministerstwa Finansów z 3 lipca 1997 r., PO 5/JS-8693/01926/96, Serwis Podat. nr 12/1997).

Przepisy nie wymagają prowadzenia ewidencji pracy twórczej, nie ma też określonego wzoru takiego dokumentu. Ma ona jednak istotne znaczenie dowodowe, gdyż w razie kontroli płatnik albo pracownik muszą udowodnić, że istniała podstawa do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów. Pracodawca i pracownik mają zatem pełną swobodę co do tego, jak prowadzić tę ewidencję (wyrok NSA z 7 lutego 2019 r., II FSK 422/17). Aby dokument ten spełniał swoją rolę, powinien zawierać dokładne dane o czasie i zakresie pracy twórczej. Obowiązku prowadzenia ewidencji prac twórczych nie mają m.in. uczelnie wyższe w stosunku do nauczycieli akademickich. Potwierdził to m.in. Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 3 stycznia 2020 r. (sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.630.2019.1.MK).

Uczelnia wyższa zatrudnia wykładowców akademickich na podstawie umów o pracę. Do pełnej kwoty wynagrodzenia tych pracowników mają zastosowanie 50% koszty uzyskania. Wynagrodzenie jednego z nauczycieli stanowi płaca zasadnicza w wysokości 6100 zł. Osoba ta złożyła oświadczenie PIT-2 (o stosowaniu kwoty zmniejszającej podatek).

Rozliczenie wynagrodzenia powinno wyglądać następująco:

LISTA PŁAC - UMOWA O PRACĘ

Lp.Pozycja listy płacKwota (zł)
1.Wynagrodzenie zasadnicze6100
2.Przychód6100
3.

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i wysokość tych składek:

a) emerytalne (9,76%)

b) rentowe (1,5%)

c) chorobowe (2,45%)

- suma składek:

 

6100

595,36

91,50

149,45

836,31

4.

Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne (poz. 2 - poz. 3/suma składek) i wysokość składki:

a) potrąconej z wynagrodzenia (9%)

b) odliczonej od podatku (7,75%)

5263,69

 

 

473,73

407,94

5.Koszty uzyskania przychodów (50%) (poz. 2 - poz. 3/suma składek) x 50%2631,85
6.Podstawa opodatkowania (poz. 2 - poz. 3/suma składek - poz. 5; po zaokrągleniu do pełnych zł)2632
7.Zaliczka na podatek (poz. 6 x 17% - poz. 4b - 43,76 zł)0
8.Kwota do wypłaty (poz. 2 - poz. 3/suma składek - poz. 4b - poz. 7)4789,96

Koszty autorskie - umowa cywilnoprawna

Przychody z tytułu umów cywilnoprawnych (np. zlecenia i o dzieło), uzyskiwane od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej lub jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, to przychody z działalności wykonywanej osobiście (pod warunkiem że nie zostały zawarte w ramach działalności i że na ich podstawie nie jest wykonywana praca menedżera) (art. 13 pkt 8 ustawy o pdof). Od przychodów z tych umów płatnik pobiera:

  • podatek w formie zaliczki (art. 41 ust. 1 ustawy o pdof) albo

  • zryczałtowany podatek dochodowy (art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o pdof).

Zastosowanie kosztów uzyskania przychodów (zarówno 20%, jak i 50%) jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy płatnik pobiera zaliczkę na podatek. Zaliczkę oblicza wówczas w wysokości 17% podstawy opodatkowania, tj. od przychodu pomniejszonego o potrącone w danym miesiącu składki na ubezpieczenia społeczne oraz o miesięczne koszty uzyskania przychodów (w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 ustawy o pdof). Obliczoną w ten sposób zaliczkę na podatek płatnik zmniejsza o część składki na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 7,75% podstawy jej wymiaru.

Koszty uzyskania przychodów są obliczane od przychodu pomniejszonego o składki na ubezpieczenia społeczne finansowane ze środków podatnika, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Najczęściej koszty uzyskania przychodów z tytułu umowy zlecenia i umowy o dzieło wynoszą 20%. Zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodu jest możliwe, jeżeli zostaną spełnione określone warunki, tj.:

  • gdy rezultat umowy zlecenia lub umowy o dzieło jest przedmiotem praw autorskich lub praw pokrewnych oraz

  • zleceniobiorca lub odpowiednio wykonawca dzieła (twórca) w wyniku takiej umowy przenosi swoje prawa lub uprawnienie do korzystania z nich na zleceniobiorcę lub zamawiającego.

W ogóle nie można stosować kosztów uzyskania przychodów (ani 20%, ani 50%), gdy od umowy zlecenia albo umowy o dzieło jest pobierany podatek zryczałtowany. Płatnik ma obowiązek pobrać podatek zryczałtowany, gdy:

  • kwota należności określona w umowie nie przekracza 200 zł oraz

  • zleceniobiorca czy wykonawca dzieła nie jest pracownikiem płatnika.

Zryczałtowany podatek dochodowy oblicza się w wysokości 17% przychodu. Przychodu tego nie pomniejsza się o składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez podatnika ani o koszty uzyskania przychodów. Od ustalonej kwoty podatku nie można również odliczyć części składki na ubezpieczenie zdrowotne. Ma to zastosowanie również wtedy, gdy przychód (nieprzekraczający 200 zł w miesiącu) został osiągnięty z tytułu korzystania lub rozporządzania prawami autorskimi.

Podstawa prawna:

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

REKLAMA

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

REKLAMA

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA