REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku pracy - covid

Eq system sp. z o.o.
eksperci w zakresie zarządzania procesami produkcji i zarządzania personelem
Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku pracy - covid
Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku pracy - covid
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku pracy - co to jest? Co zmienił COVID? Jakie są metody oceny ryzyka zawodowego?

Bezpieczeństwo pracy

Bezpieczeństwo podczas wykonywania swoich obowiązków zawodowych to jeden z ważniejszych aspektów, jaki musi zostać omówiony między pracownikiem a pracodawcą. Najczęściej wygląda to tak, że nowo zatrudniona osoba jest informowana o ryzyku zawodowym na jego stanowisku pracy, strony składają podpisy na dokumencie i… temat się kończy. Tymczasem teoria dotycząca oceny ryzyka zawodowego powinna nam towarzyszyć na co dzień, ponieważ to ona stanowi dowód na realną sytuację panującą w firmie. Tym bardziej, jeżeli z powodu pandemii, zmienia się w sposób dynamiczny. Odświeżmy sobie zatem wiedzę z tego zakresu.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Wynagrodzenia 2021, Czas pracy 2021, Zatrudnianie i zwalnianie pracowników, Uprawnienia rodziców w pracy

Ocena ryzyka zawodowego – co to jest?

Ocena ryzyka zawodowego polega na systematycznym badaniu tych aspektów pracy osób zatrudnionych w firmie, które mogą wpłynąć na ich bezpieczeństwo podczas wykonywania obowiązków. Według art.226 Kodeksu Pracy każdy pracodawca ma obowiązek poinformować pracowników o ryzyku zawodowym, udokumentować to i prowadzić działania prewencyjne. Wielkość przedsiębiorstwa i liczba zatrudnionych osób nie mają w tym momencie żadnego znaczenia.

Pisemną informację, zawierającą ocenę ryzyka zawodowego, sporządza się w celu stwierdzenia, czy w środowisku pracy istnieją jakiekolwiek czynniki, które mogłyby być przyczyną urazu lub pogorszenia się stanu zdrowia pracownika. Kończy się ona wnioskiem, czy te zagrożenia, jeśli istnieją, można w jakiś sposób wyeliminować bądź wskazaniem, jakie czynności trzeba podjąć, by ograniczyć ryzyko zawodowe związane z wyszczególnionymi zagrożeniami.

REKLAMA

Opracowanie oceny ryzyka zawodowego jest bardziej czasochłonne i skomplikowane w większych przedsiębiorstwach i tych, które zatrudniają jednorazowo dużą liczbę pracowników. W takich sytuacjach pracodawcy często decydują się na powierzenie tego zadania zewnętrznym podmiotom np. specjalistom ds. BHP. W mniejszych organizacjach uporanie się z tematem „wewnętrznie” nie stanowi takiego problemu. Niezależnie od tego, na które rozwiązanie się zdecydujemy, pamiętajmy – całkowitą odpowiedzialność za treść dokumentu z oceną ryzyka zawodowego ponosi pracodawca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są metody oceny ryzyka zawodowego?

Zarówno dla osób ją konstruujących, jak i dla podmiotów, które będą potem ją czytać (np. dla Państwowej Inspekcji Pracy), ważne, by ocena ryzyka zawodowego została opracowana w możliwe prosty sposób. Dzięki temu, jeżeli zajdzie taka potrzeba, łatwiej będzie odnaleźć procedury bezpieczeństwa minimalizujące ryzyko. Jak zacząć? Warto, na przykład, zastosować metodę 5 kroków:

  1. zebranie informacji w celu opracowania oceny ryzyka zawodowego,
  2. identyfikacja zagrożeń dla stanowiska pracy,
  3. określenie ryzyka,
  4. opisanie działań eliminujących lub ograniczających ryzyko zawodowe,
  5. udokumentowanie wyników oceny.

A jakie dane powinny się znaleźć w wyżej wymienionej dokumentacji? Są to:

  • położenie stanowiska w firmie,
  • jego powierzchnia,
  • stosunek powierzchni okien do podłogi,
  • opis wszystkich pomieszczeń, do których pracownik ma dostęp,
  • lista czynności, które pracownik będzie wykonywał na swoim stanowisku pracy,
  • informacja o urządzeniach, z których pracownik będzie korzystał podczas pracy.

Do dokumentu może zostać również dołączony wewnętrzny regulamin przedsiębiorstwa.

Z jakiej metody skorzystać? Mamy do wyboru kilka możliwości. Możemy posłużyć się np. metodą oceny ryzyka zawodowego według Polskiej Normy PN-N-18002, Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego. Jest prosta i najczęściej stosowana. Pomocne w tym zakresie będą także inne pozycje: metoda Wstępnej Analizy Zagrożeń (PHA), metoda Wskaźnika Ryzyka (RISC SCORE), metoda Grafu Ryzyka, czy metoda Analizy Bezpieczeństwa Pracy (JSA). Która okaże się Tą Jedyną? 😊

Kontrola PIP a COVID

Każdy z powyższych elementów podlega kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Kontrole są prowadzone mimo pandemii, z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. Na 2021 rok PIP zaplanował 52 000 kontroli. W większości będą to działania sprawdzające, czy (lub jak) są stosowane rozwiązania prawne w związku ze zwalczaniem pandemii. Inspektorzy zweryfikują, czy firma zapewnia pracownikom odpowiedni poziom bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie epidemii koronawirusa oraz czy są przestrzegane rozwiązania prawne wprowadzone przepisami tarcz antykryzysowych. Bądźcie zatem przygotowani 😊

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej.

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

REKLAMA

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

Przepis art. 29 zn. 3 KP: można skorzystać z tego uprawnienia raz w roku kalendarzowym. W 2025 r. czas do 31 grudnia

Wniosek o bardziej przewidywalne zatrudnienie - to ciekawy instrument prawny, który daje pracownikom możliwość ubiegania się o lepsze warunki zatrudnienia. Przepis art. 29 zn. 3 KP określa, że można skorzystać z tego uprawnienia tylko raz w roku kalendarzowym. Pracodawca ma obowiązek odpowiedzieć, bo innym przypadku może zostać ukarany karą pieniężną do 30 000 zł. Wnioskowałeś już w 2025 r.? Przepis tak naprawdę dotyczy wielu pracowników - bo przepis jest niedookreślony.

REKLAMA

6 tys. zł netto za pracę kobiet w domu - dużo czy mało? Najnowsze badanie ujawnia skalę niewidzialnej pracy kobiet w Polsce

Niewidzialna praca kobiet w domu - czas to wycenić! Ile wzięłaby kucharka, ile niania, ile pomoc sprzątająca? Kobiety po pracy, pracują - w domu (sic!). I choć kobiety prowadzące biznes poświęcają na zadania domowe mniej czasu, niż ogół kobiet, częściej wyżej oceniają ich wartość. Aż 21 proc. respondentek prowadzących własną firmę wycenia ją na ponad 6 tys. zł netto. Oczywiście nie chodzi o to, żeby dyskryminować czy "uderzać" w mężczyzn - gdyż Panowie również angażują się w prace domowe (niejednokrotnie znacznie lepiej) - jednak zwykle o ognisko domowe dbają częściej Panie. Zresztą statystyki potwierdzają: kobiety poświęcają na obowiązki domowe średnio 40 proc. dnia, a mężczyźni – jedynie 26 proc.

Ex lege: ten zwrot zrobi furorę w prawie pracy w 2026 r. A wszystko za sprawą decyzji inspektorów PIP

Według obecnych założeń, 1 stycznia 2026 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która może znacznie wstrząsnąć rynkiem pracy w Polsce. Czasu jest mało - ale zobaczymy - może regulacja wejdzie w życie. Reforma może odmienić sytuację wielu osób zatrudnionych dotychczas na umowę zlecenie lub B2B, zleceniodawców narazić na poważne konsekwencje finansowe, a gospodarkę na potencjalne wzrosty kosztów towarów i usług. Ex lege - co będzie to oznaczało?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA