REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zagraniczną podróż służbową przy umowie cywilnoprawnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rozliczyć podróż służbową zleceniobiorcy?
Jak rozliczyć podróż służbową zleceniobiorcy?

REKLAMA

REKLAMA

Zagraniczna podróż służbowa. Jak rozliczyć podróż służbową zagraniczną pracownika zatrudnionego na podstawie umowy cywilnoprawnej?

Zagraniczna podróż służbowa - umowa zlecenie

PROBLEM

REKLAMA

Autopromocja

Osoba mieszka i pracuje we Francji, dodatkowo została zatrudniona przez polską firmę na podstawie umowy cywilnoprawnej. Do wykonania zlecenia niezbędne jest odbycie podróży i w ramach zapisów umowy cywilnoprawnej, może otrzymać od zleceniodawcy zwrot jej kosztów na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (aby zwrócone należności były wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych). Zleceniodawca zlecił podróż z Francji do Polski w celu wykonania określonego zadania.

1. Czy na tle Rozporządzenia mamy do czynienia z podróżą krajową, czy zagraniczną?

2. Czy zleceniobiorcy należą się ryczałty na pokrycie kosztów dojazdów, o których mowa w Rozporządzeniu i w jakiej wysokości?

RADA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W stosunku do osób zatrudnionych na podstawie elastycznych form zatrudnienia nie mają zastosowania przepisy prawa pracy dotyczące podróży służbowych w tym podróży zagranicznych. Umowa zlecenie może wiązać się z koniecznością o przemieszczenia się - jednak kwestie wzajemnych rozliczeń powinny wynikać w tym przypadku z umowy cywilnoprawnej, wyłączając stosowanie przepisów prawa pracy.

UZASADNIENIE

REKLAMA

W przeważającej większości przypadków pracownik ma stacjonarne miejsce pracy, bez konieczności przemieszczania się. Odrębną kwestią jest oczywiście dojazd do pracy i powrót z pracy do domu. W niektórych jednak przypadkach pracownicy muszą wykonać zadanie służbowe poza stałym miejscem pracy lub poza miejscowością w której znajduje się zakład pracy. W powyższym przypadku występuje coś co określa się mianem podróży służbowej.

Zasadą wynikającą z Kodeksu pracy jest, iż pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Kodeks pracy nie zawiera oczywiście wszystkich uregulowań z tym związanych. Zawarte są one w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.01.2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

W praktyce istnieje możliwość świadczenia pracy na podstawie stosunku pracy - co sprawia, iż zatrudniony jest pracownikiem i mają do niego zastosowanie przepisy prawa pracy, w tym dotyczące rozliczania podróży służbowych – istnieje również możliwość zatrudnienia na podstawie umów prawa cywilnego. Ta druga opcja powoduje, iż zatrudniony nie ma statusu pracownika i tym samym za wyjątkiem jakim są przepisy z zakresu technicznego bezpieczeństwa pracy, regulacje prawa pracy w tym dotyczące rozliczania podróży służbowych nie mają względem takiej osoby zastosowania.

Tym samym wszelkie kwestie dotyczące wzajemnych rozliczeń w związku z koniecznością przemieszczania się w ramach umowy zlecenia powinny zostać określone w treści umowy.

Przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej nie zawierają legalnej definicji podróży zagranicznej. Wskazują jedynie, że czas podróży zagranicznej liczy się w przypadku odbywania jej środkami komunikacji lądowej - od chwili przekroczenia granicy państwowej w drodze za granicę do chwili jej przekroczenia w drodze powrotnej do kraju. W przypadku komunikacji lotniczej - od chwili startu samolotu w drodze za granicę z ostatniego lotniska w kraju do chwili lądowania samolotu w drodze powrotnej na pierwszym lotnisku w kraju.

Zleceniobiorca z racji braku statusu pracownika nie ma bezpośrednich roszczeń w sprawie należności, o których mowa w rozporządzeniu - w tym w zakresie ryczałtów na pokrycie kosztów dojazdów. Wszelkie kwestie rozliczeniowe z podmiotem zatrudniającym powinna określać umowa cywilnoprawna.

Podstawa prawna:

art. 775 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2022 r., poz. 1510),

§ 12 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia.2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 167).

Sebastian Kryczka

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 września 2025 r. spada wynagrodzenie pracowników młodocianych. Znamy nowe stawki

Od września 2025 r. zmienią się minimalne stawki dla pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Obniżka wynika z niższego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w II kwartale 2025 r. Sprawdź, ile wyniesie płaca w poszczególnych latach nauki zawodu i przyuczenia do wykonywania określonej pracy.

MRPiPS wyjaśnia nowe przepisy o zatrudnianiu cudzoziemców [Odpowiedź na pytania Rzecznika MŚP]

W lipcu 2025 r. Rzecznik MŚP skierowała do ministerstwa szereg pytań i wątpliwości dotyczących nowych przepisów o zatrudnianiu cudzoziemców. Oto obszerne wyjaśnienia MRPiPS.

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie - dlaczego to takie ważne? Bo to odpowiedź na niepokojące obserwacje – w wielu branżach coraz częściej zanika kultura rozmów kwalifikacyjnych. Proste zasady dobrego wychowania ustępują pośpiechowi, brakowi przygotowania i nieprofesjonalnym zachowaniom. Czego zatem unikać? Przygotowaliśmy zestawienie najczęściej spotykanych potknięć, które potrafią przekreślić szanse kandydata już na starcie.

Nowe przepisy dotyczące benefitów pozapłacowych od 2026 r. Jawność wynagrodzeń je obejmie

Nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń, które wchodzą w życie z początkiem 2026 roku, obejmują również benefity pozapłacowe. Co to w praktyce oznacza?

REKLAMA

Od czerwca 2025 r. miały być ułatwienia dla pracowników na rynku pracy a jest chaos

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP. Wprowadzone zmiany miały zrewolucjonizować procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy obcokrajowcom. W teorii nowe regulacje miały uprościć i przyspieszyć procesy. W praktyce – wiele firm, urzędów i cudzoziemców wpadło w wir organizacyjnego chaosu.

Milczenie nie jest obroną, lecz obciążeniem: prawie 20 000 kary dla pracodawcy za brak odpowiedzi do UODO

Można powiedzieć, że milczenie kosztuje. Poniżej przedstawiamy analizę ciekawej sprawy, która zakończyła się ukaraniem przez UODO za ignorowanie przez przedsiębiorcę obowiązków informacyjnych i braku współpracy z urzędem - a wszystko to w kontekście przetwarzania danych biometrycznych. Karę można więc otrzymać nie tylko za działanie ale i za bierność - brak działania.

Szef na urlopie: czy możliwy jest wypoczynek bez telefonu i laptopa?

Oprócz plaży i szumu morza urlop szefa wiąże się zwykle z telefonami i laptopem. Tymczasem prawdziwy wypoczynek jest naprawdę ważny. Jakie są korzyści z nieobecności szefa w firmie? Co zmienić w zarządzaniu, aby móc spokojnie wybrać się na urlop?

Klimatyzacja w miejscu pracy: czy to dobre dla zdrowia pracowników?

Klimatyzacja w miejscu pracy ma zapewniać komfort termiczny pracowników i zapobiegać protestom kadry przed pracą w zbyt wysokich temperaturach. Czy to jednak jest dobre dla zdrowia zatrudnionych osób?

REKLAMA

PIP przekształci umowę zlecenia i dzieło w umowę o pracę, nie trzeba będzie iść do sądu. Dodatkowo będą zdalne kontrole. Szykuje się rewolucja dla pracowników i pracodawców

Szykuje się reforma Państwowej Inspekcji Pracy: co będzie oznaczała dla pracowników i pracodawców? Na ten moment wiadomo, że rozwiązania mają na celu zapobieganie obchodzeniu prawa i zapewnienie pracownikom realnej ochrony. Reforma ma dwa główne wymiary: organizacyjny – zmiana struktury PIP, wdrożenie narzędzi cyfrowych i standardów kontroli zdalnych; społeczny – budowanie nowego wizerunku inspekcji jako partnera pracowników, a nie instytucji represyjnej. Dzięki temu PIP ma zyskać skuteczniejsze instrumenty do reagowania na naruszenia prawa pracy.

Nie nalicza się wpłat na PPK od wynagrodzenia wypłaconego rodzinie zmarłego uczestnika programu [Przykłady]

Od wynagrodzenia wypłaconego rodzinie zmarłego uczestnika PPK nie nalicza się wpłat. Inna jest sytuacja, gdy chodzi o wynagrodzenie wypłacone zmarłemu pracownikowi, od którego wpłaty zostały naliczone i dokonane po śmierci pracownika. Opracowanie tematu zwiera praktyczne przykłady.

REKLAMA