REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co Państwowa Inspekcja Pracy zrobiła w 2021?

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Co Państwowa Inspekcja Pracy zrobiła w 2021?
Co Państwowa Inspekcja Pracy zrobiła w 2021?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W czerwcu 2022 r. odbyło się posiedzenie Rady Ochrony Pracy, która jest organem sprawującym nadzór nad Państwową Inspekcją Pracy (PIP) jak i warunkami pracy, działającym przy Sejmie RP. Co roku, Główny Inspektor PIP składa Radzie Ochrony Pracy sprawozdanie ze swojej działalności.

Jakie były priorytety działań PIP na 2021 r. i czy one zostały zrealizowane?

Do najważniejszych zadań, z którymi w 2021 r. miała się zmierzyć PIP, według ustalonych przez nią priorytetów w 2020 r. należało:

REKLAMA

Autopromocja
  1. Badanie bezpieczeństwa pracy i ochrona zdrowia pracowników, szczególnie w zakładach pracy zajmujących się budownictwem, obróbką mięsa, o potencjalnie wysokim ryzyku poważnej awarii przemysłowej, jak i w takich, w których występuje narażenie na czynniki szkodliwe, o działaniu rakotwórczym lub mutagennym. Ustalono też, że ważne jest eliminowanie bezpośrednich zagrożeń oraz ograniczanie wpływu niebezpiecznych lub szkodliwych czynników środowiska pracy na pracowników w tym poprawa ergonomii pracy.
  2. Ograniczenie naruszeń przepisów o czasie pracy (szczególnie w korporacjach oraz jednostkach samorządu terytorialnego) oraz wypłacie wynagrodzeń i innych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy.
  3. Kontrola prawidłowości zatrudniania na podstawie umów cywilnoprawnych (tj. nie zatrudnianie bezzasadnie na podstawie np. umów zlecenia i o dzieło w miejsce stosunku pracy) i wypłata minimalnej stawki godzinowej. 
  4. Kontrola nad przestrzeganiem przepisów w zakresie ochrony miejsc pracy wdrożonych tarczami antykryzysowymi w zw. z pandemią COVID-19. 
  5. Badanie legalności zatrudnienia, w tym cudzoziemców, osób niepełnosprawnych i młodocianych.
  6. Eliminowanie wadliwości prawnych związanych z powierzaniem pracy w ramach usług świadczonych przez agencje zatrudnienia czy agencje pracy tymczasowej.

Powyższe działania zostały generalnie zrealizowane co wynika ze sprawozdania z działalności PIP za 2021 r.

Co zawiera sprawozdanie z działalności PIP za 2021 r.?

Sprawozdanie z działalności PIP za 2021 r. odnosi się w głównej mierze do bieżącej sytuacji na rynku pracy w kontekście pandemii COVID-19, kontroli pracodawców, BHP w miejscu pacy i badania stopnia realizacji podstawowych uprawnień pracowniczych. Choć w sprawozdaniu za 2021 r. nie są ujęte dane o zatrudnianiu oraz aktywizowaniu osób przybyłych do Polski z Ukrainy na skutek prowadzonych tam działań wojennych, to podczas posiedzenia Główny Inspektor Pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko przedstawiła ten problem oraz omówiła sposoby pomocy obywatelom Ukrainy w zakresie zatrudniania.

Główny Inspektor Pracy omówiła również szczegółowe dane, z których wynika, że naruszeń przepisów prawa pracy nadal jest w Polsce bardzo dużo. Pomimo prowadzenia kampanii, działalności poradniczej, konsultacyjnej, edukacyjnej, organizowania konferencji oraz kontroli ad hock prawa pracownicze i obowiązki pracodawców nie są przestrzegane. Ilość kontroli i bieżących prac spowodowało nawet konieczność zatrudnienia w grudniu 2021 r. w PIP 1483 osób z uprawnieniami inspektorskimi.

Sprawozdanie za 2021 r. odnosi się m.in. do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w miejscach pracy;

- wypadków przy pracy (badania ich okoliczności, przyczyn i sposobów zapobiegania);

- kontroli i analizowania przyczyn chorób zawodowych oraz kontroli stosowania środków zapobiegających tym chorobom;

przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności dotyczących wynagrodzenia za pracę i innych pieniężnych świadczeń wynikających ze stosunku pracy;

- przestrzegania przepisów prawa pracy dotyczących czasu pracy (w tym w korporacjach, w jednostkach samorządu terytorialnego, w urzędach administracji państwowej), urlopów, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych;

- kontroli legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej (w tym wykonywanej przez cudzoziemców czy przez dzieci);

- kontroli dot. nadużyć w zakresie zawierania umów cywilnoprawnych w warunkach właściwych dla stosunku pracy jak i kontroli wypłacania wynagrodzenia w wysokości wynikającej z wysokości minimalnej stawki godzinowej;

- kontroli w zakresie delegowania pracowników w ramach świadczenia usług;

- wniesionych powództw oraz uczestnictwa w postępowaniu przed sądem pracy, w sprawach o ustalenie istnienia stosunku pracy;

- ścigania wykroczeń przeciwko prawom pracownika określonych w Kodeksie pracy i innych ustawach oraz udział w postępowaniu w tych sprawach w charakterze oskarżyciela publicznego;

- kontroli pracy w niedziele i święta.

Ile kontroli?

W 2021 r. Inspektorzy pracy przeprowadzili ponad 55 tysięcy kontroli (w 2020 r. było ich 56 371). Z tego 1/3 tych kontroli była wszczynana na skutek skarg pracowników. Skargi pracowników najczęściej dotyczą nie przestrzegania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy jak i kwestii wynagrodzeń oraz innych należnych pracownikowi świadczeń.

Stwierdzono ponad 600 tysięcy przypadków naruszeń przepisów prawa pracy.

Kontrola pracy cudzoziemców

REKLAMA

Duża część naruszeń dotyczyła nielegalnej pracy cudzoziemców (szczególnie z Ukrainy, Gruzji i Białorusi). Ze sprawozdania wynika, że na 30 tys. cudzoziemców aż 5 tys., wykonywało pracę bez zezwolenia na pracę czy też w warunkach niezgodnych z zezwoleniem. Kontrolą zostało objętych 6 tys. podmiotów.

W tym kontekście warto pamięć, że 30.07 obchodzony był Światowy Dzień Walki z Handlem Ludźmi, ustanowiony przez ONZ. Jak podkreśla PIP, która w zakresie kontroli pracy cudzoziemców bada również zjawisko handlu ludźmi i pracy przymusowej: „Handel ludźmi jako współczesna forma niewolnictwa stanowi jedną z najcięższych zbrodni, godzącą w podstawowe wartości człowieka, jakimi są wolności i godność ludzka.".

Publikacje PIP

Ze sprawozdania wynika, że w 2021 r. PIP wydała ponad 155 tys. egzemplarzy publikacji fachowych (broszury, książki, foldery). Inspekcja przygotowała też webinaria, gdzie umieszczone są filmy informacyjne, szkoleniowe i poradnikowe.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (tj. Dz.U. 2022 poz. 1614)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody. Termin przekazania informacji do ZUS mija 28 lutego 2025 r.

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA

Ważny termin dla dorabiających rencistów i wcześniejszych emerytów. Do końca lutego trzeba rozliczyć się z ZUS-em

Renciści i emeryci na wcześniejszej emeryturze, którzy są w dalszym ciągu aktywni zawodowo i dorabiają do swoich świadczeń, muszą do końca lutego poinformować ZUS o przychodach, które osiągnęli ponad otrzymywane z ZUS-u świadczenie. Dodatkowe zarobki dotyczą między innymi wynagrodzeń z umowy o pracę, umowy zlecenia, a także przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej czy z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej.

Wyższe obowiązkowe wpłaty na PFRON od marca 2025 r.

Wysokość obowiązkowych wpłat na PFRON zmieni się od 1 marca 2025 r. Ich wysokość ustalana jest w zależności od wysokości przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale. GUS podał, że przeciętne wynagrodzenie w czwartym kwartale 2024 r. wzrosło i wyniosło 8477,21 zł.

Edukacja średnia a rynek pracy – czy szkoły dobrze przygotowują uczniów na wyzwania XXI wieku?

W dobie globalizacji, cyfryzacji i dynamicznych zmian na rynku pracy, edukacja średnia staje przed kluczowym wyzwaniem: jak przygotować uczniów do funkcjonowania w świecie, który wymaga nie tylko wiedzy, ale także umiejętności praktycznych, elastyczności i kompetencji przyszłości? Tradycyjne modele edukacji, oparte na sztywnych programach nauczania, coraz częściej okazują się niewystarczające w kontekście rosnących wymagań pracodawców.

36 dni urlopu wypoczynkowego dla tej grupy pracowników w 2025 r. Zmian nie przyniesie również 2026 r.

20 dni lub 26 dni to standardowy wymiar urlopu wypoczynkowego. Jednak w przypadku sporej grupy pracowników wymiar urlopu wynosi 30 dni lub 36 dni. Komu przysługuje tyle dni urlopu? Jakie warunki muszą zostać spełnione?

REKLAMA

Jawne wynagrodzenia w każdej ofercie pracy. Będzie rewolucja w KP

Koniec z tabu o wynagrodzeniach! Jak wielu z nas musiało się zastanowić jaką kwotę wpisać w polu: Ile chciałaby Pani/Pan zarabiać? kiedy braliśmy udział w procesie rekrutacji. Już nie będziemy mieli takich wątpliwości (czy za dużo czy za mało podałam/em) bo ustawodawca unijny nakłada na Polskę obowiązek dostosowania Kodeksu pracy do przepisów unijnych. Stanie się to już w 2025 r. albo 2026 r., bo w Sejmie jest projekt.

Co w 2025 r. oznacza niepełnosprawność 01-U?

Istnieje łącznie 12 symboli poszczególnych przyczyn niepełnosprawności. Ten jeden kod: 01-U bardzo często pojawia się w orzeczeniach o niepełnosprawności. Kod 01-U często występuje też z innymi kodami, ze względu na znaczną ilość zaburzeń u osoby z niepełnosprawnościami.

REKLAMA