REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozytywny wizerunek Państwowej Inspekcji Pracy

Pozytywny wizerunek PIP
Pozytywny wizerunek PIP
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z ogólnopolskiego badania społecznego, blisko 80% pracowników, którzy mieli kontakt z Państwową Inspekcją Pracy ocenia to jako doświadczenie pozytywne. Badania zostały przeprowadzone w reprezentatywnej grupie pracodawców i pracowników.

Państwowa Inspekcja Pracy zaprezentowała wyniki badań społecznych realizowanych w grupie pracodawców i pracowników „Ocena działań i rola Państwowej Inspekcji Pracy” przeprowadzonych w październiku i listopadzie 2021 roku. W ankietach znalazły się pytania dotyczące zadań i roli PIP, naszych działań ustawowych ze szczególnym uwzględnieniem działalności kontrolnej i prewencyjno-informacyjnej. Samo badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie osób aktywnych zawodowo. Ponad 90 procent badanych to zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. 22 procent z nich legitymowało się wyższym wykształceniem, blisko 36 procent – średnim, ponad 30 procent – zawodowym, a niespełna 12 procent podstawowym i gimnazjalnym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co ważne: aż ¾ badanych, na prośbę o wskazanie instytucji zajmujących się nadzorem i kontrolą przestrzegania prawa pracy, w tym bhp oraz legalnością zatrudnienia, na pierwszym miejscu wymieniało Państwową Inspekcję Pracy.

Ocena działań Państwowej Inspekcji Pracy przez pracowników

Zdecydowanie ponad połowa ankietowanych pracowników ustosunkowała się pozytywnie do PIP oceniając, iż między innymi:

  • skutecznie zapewnia nadzór i kontrolę nad warunkami pracy;
  • dobrze informuje o swoich zadaniach i kompetencjach;
  • wspiera zarówno pracowników, jak i pracodawców;
  • zatrudnia kompetentnych specjalistów;
  • zapewnia pracownikom rzetelne informacje na temat ich praw i obowiązków;
  • skutecznie pomaga pracownikom w egzekwowaniu praw pracowniczych;
  • pomaga pracodawcom w tworzeniu bezpiecznych i zgodnych z prawem warunków pracy;
  • wzbudza szacunek i zaufanie;
  • przyczynia się do ograniczenia wypadków przy pracy;
  • zaspokaja potrzeby pracowników w zakresie uzyskania bezpłatnych porad prawnych.

Około 70 procent ankietowanych kontaktujących się z Państwową Inspekcją Pracy oczekiwało bezpłatnej porady lub składało skargę na pracodawcę. Niemal wszyscy oświadczyli, że było to pozytywne doświadczenie. Zdecydowanie na plus respondenci-pracownicy ocenili zarówno działalność kontrolną, jak i pozakontrolną Państwowej Inspekcji Pracy.

REKLAMA

Ocena Państwowej Inspekcji Pracy przez pracodawców

Bardzo zbliżone wyniki zostały odnotowane w grupie pracodawców, spośród których ponad 70 procent pozytywnie i zdecydowanie pozytywnie ocenia działalność naszej instytucji. Najlepiej działalność kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy oceniana jest w województwach świętokrzyskim, podlaskim i lubuskim (ponad 80 procent pozytywnych ocen). Nieco niższe oceny wystawili pracodawcy z województw opolskiego, podkarpackiego i małopolskiego, ale i tutaj oceny pozytywne sięgają niemal 70 procent.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interesujące i inspirujące są odpowiedzi ankietowanych pracodawców na pytanie, jaką rolę powinna pełnić Państwowa Inspekcja Pracy. Zdecydowanie ponad 60 procent ankietowanych opowiedziało się za prowadzeniem szkoleń dla pracowników. Także ponad 60 procent z nich liczy na doradztwo w zakresie tworzenia bezpiecznych miejsc pracy i organizowanie kampanii informacyjno-edukacyjnych. Co interesujące, ponad połowa pracodawców uważa, że PIP powinna karać pracodawców za nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy i bhp. Jednocześnie badanie wykazało, że niemal wszyscy ankietowani pracodawcy są skłonni zaangażować się i swoich pracowników w działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w firmie.

Źródło: Państwowa Inspekcja Pracy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej.

REKLAMA

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

REKLAMA

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA