REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważny wyrok dla osób z niepełnosprawnościami. Spory w MOPS trwają bo nie uzasadnia swoich decyzji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
wyrok, MOPS, osoby z niepełnosprawnościami, decyzja
Ważny wyrok dla osób z niepełnosprawnościami. Spory w MOPS trwają bo nie uzasadnia swoich decyzji
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób z niepełnosprawnościami nie jest świadomych co do tego, że często organ postępuje wadliwie w ich sprawie. Organ zamiast wydać decyzję administracyjną o prawie lub braku prawa do świadczenia, wydaje informację o sposobie rozpatrzenia wniosku bez uzasadnienia. To nie jest to samo co decyzja administracyjna, która zawiera ściśle określone elementy. Jednostka powinna mieć gwarancję rozpoznania jej wniosku w formie decyzji, wydawanej w odpowiedniej procedurze, która następnie podlega kontroli. Odnosi się to zwłaszcza do rozstrzygnięć opartych na uznaniu, czy na ocenie nieostrych przesłanek - w stosunku do osób z niepełnosprawnościami.

Poniżej opisany przypadek pokazuje jak ważna jest świadomość prawna. Jak wiadomo: Ignorantia iuris nocet - nieznajomość prawa szkodzi, tak też było w opisanym poniżej przypadku. Niniejszy artykuł ma na celu zwiększenie świadomości prawnej opiekunów osób z niepełnosprawnościami jak i ich samych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W opisywanym poniżej kazusie, przypadku osoby z niepełnosprawnością chodziło konkretnie o dofinansowanie kosztów turnusu rehabilitacyjnego ze środków PFRON. Jednak w zasadzie sprawy mogą być różnorodne i dotyczyć innych świadczeń materialnych i niematerialnych, o jakie ubiegają się osoby z niepełnosprawnościami. Sedno tej sprawy jak i innych opiera się o końcowy wniosek organu, a konkretnie formę dokumentu. Wiele osób z niepełnosprawnościami nie jest świadomych co do tego, że często organ postępuje wadliwie w ich sprawie. Organ zamiast wydać decyzję administracyjną o prawie lub braku prawa do świadczenia, wydaje informację o sposobie rozpatrzenia wniosku bez właściwego uzasadnienia. Warto więc zweryfikować zawsze treść rozstrzygnięcia, które się otrzyma od organu. Odmowa przyznania dofinansowania nie może się opierać na ogólnikowym stwierdzeniu, że wnioskodawczyni nie uzyskała wymaganej punktacji, uprawniającej do uzyskania wnioskowanego świadczenia. Nie jest to wystarczające do uznania, że stronie zagwarantowano możliwość zapoznania się z przesłankami, którymi w świetle przepisów rozporządzenia kierował się organ. Nie pozwala to na dokładne ustalenie tego, jakimi kryteriami kierował się organ.

Kazus: Miejski Ośrodek Pomocy Rodziny odmówił dofinansowania kosztów turnusu rehabilitacyjnego ze środków PFRON, ale nie wydał decyzji

W sprawie chodziło o wniosek o dofinansowanie kosztów turnusu rehabilitacyjnego ze środków PFRON. Miejski Ośrodek Pomocy Rodziny odmówił wnioskodawczyni tego dofinansowania. Co ważne MOPS nie wydał w tej sprawie decyzji administracyjnej, od której można się odwołać do sądu, lecz "Informację o sposobie rozpatrzenia wniosku". W konsekwencji sprawa trafiła do sądu a w obronę praw wnioskodawczyni włączył się sam Rzecznik Praw Obywatelskich. Znamienne w tej sprawie było to, że RPO złożył do sądu skargę na informację Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku z dnia 15 kwietnia 2024 r., w przedmiocie rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie kosztów turnusu rehabilitacyjnego ze środków PFRON.

Przykład

Stan faktyczny sprawy

W niniejszej sprawie E.P. wnioskiem z 25 stycznia 2024 r. wystąpiła do MOPS o przyznanie dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym w 2024 roku. Pismem z dnia 15 kwietnia 2024 r. Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku poinformował E.P. o nieprzyznaniu jej dofinansowania do uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym. Nieprzyznanie dofinansowania uzasadnione zostało niedostateczną ilością środków otrzymanych z PFRON w stosunku do istniejących potrzeb. W treści pisma wskazano, że środki, które przeznaczone zostały na zadanie dofinansowania uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych wystarczyły tyko na pozytywne rozpatrzenie wniosków, które uzyskały punktację w przedziale od 17 do 28 punktów, zaś w przypadku wniosku E.P. liczba uzyskanych punktów wyniosła 13 i okazała się niewystarczająca do otrzymania dofinansowania.

Rada nr 1: musi być decyzja a jeśli "informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku" to z uzasadnieniem

Sprawa po zaangażowaniu się RPO trafiła do sądu administracyjnego, który jest właściwy w tego typu przypadkach. W konsekwencji zapadł wyrok przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gdańsku z dnia 11 marca 2025 r., sygn. I SA/Gd 862/24. Sąd uznał, że o tym, czy dany akt jest decyzją, nie przesądza jego nazwa, lecz charakter sprawy oraz treść przepisu będącego podstawą działania organu. "Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku", jako akt władczy rozstrzygający o publicznym uprawnieniu jednostki, spełnia przesłanki konieczne do uznania jej za decyzję administracyjną.

REKLAMA

Rada nr 2: Uzasadnienie organu musi być konkretne i zrozumiałe, żeby była realna możliwość odwołania się

Często zdarza się tak, że ma miejsce wadliwe sporządzenie uzasadnienia przez organ (w niniejszej sprawie przez MOPS). Często uzasadnienie jest ogólnikowe, lakoniczne, mało zrozumiałe, nie odnoszące się wprost do danego stanu faktycznego. Czy wręcz przeciwnie, napisane tak trudnym i specjalistycznym językiem, że dla wnioskodawcy, który nie ma wiedzy prawniczej - są całkowicie niezrozumiałe. Taki sposób wydania decyzji nie pozwala na poznanie rozumowania organu i kontrolę prawidłowości rozstrzygnięcia. W zasadzie można powiedzieć, że w pewnym sensie pozbawia to wnioskodawcę prawa do obrony, bo jak ma się odwołać od czegoś co jest dla niego niejasne. Tak też podniósł RPO w niniejszej sprawie, bo wskazał, że takie postępowanie MOPS prowadzi do uznania, że organ w istocie nie dokonał rozpatrzenia, analizy i rozstrzygnięcia na podstawie całego zgromadzonego w aktach materiału dowodowego. Rzecznik wskazał, że kierowana do strony informacja o sposobie rozstrzygnięcia wniosku stanowi akt administracyjny rozumiany jako władcze i jednostronne oświadczenie woli organu skierowane do wywołania określonych skutków prawnych. Spełnia ona zatem przesłanki uznania jej za decyzję administracyjną. Zdaniem RPO „Informacja” nie zawiera jednak uzasadnienia, które należycie i przejrzyście wyjaśniałoby przesłanki odmowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Organ zaniechał wskazania okoliczności, które wzięto pod uwagę podczas analizy wniosku oraz jakich nie uwzględniono i dlaczego. Nie wiadomo, jak nastąpiło miarkowanie świadczenia, ilu osobom i z jakim stopniem niepełnosprawności przyznano dofinansowanie, w tym ilu małoletnim lub młodym. W związku z tym nie ma możliwości skontrolowania, czy zasady pierwszeństwa zostały zachowane a także, czy uwzględniono na korzyść wnioskodawczyni fakt niekorzystania z dofinansowania w roku poprzednim.

W pisemnym uzasadnieniu wyroku WSA podkreślił, ze zagadnienie kwalifikacji charakteru aktu w sprawie przyznania dofinasowania kosztów turnusu rehabilitacyjnego ze środków PFRON było już przedmiotem rozważań w orzecznictwie sądowo-administracyjnym. Stanowisko sądów administracyjnych nie było jednomyślne. Niemniej jednak dominującą i utrwaloną już jest linia orzecznicza, która prezentuje pogląd, że akt w tej sprawie stanowi decyzję administracyjną (zob. wyroki WSA w Poznaniu z 22 stycznia 2015 r., sygn. IV SA/Po 1014/14, WSA w Bydgoszczy z 3 grudnia 2013 r., sygn. II SA/Bd 643/13, i z 9 lutego 2012 r. sygn. II SA/Bd 1046/11, WSA w Gliwicach z 17 stycznia 2013 r. sygn. IV SA/GI 232/12, WSA w Gorzowie Wielkopolskim II SA/Go 157/24). Sąd w składzie orzekającym w tej sprawie w pełni aprobuje to stanowisko i zasadniczy tok rozważań zawarty w tych orzeczeniach. "Według WSA w demokratycznym państwie prawnym nie można dopuścić do sytuacji, w której wnioski jednostek mające znaczenie dla realizacji ich praw byłyby rozpatrywane poza procedurą. Jednostka powinna mieć gwarancję rozpoznania jej wniosku w formie decyzji, wydawanej w odpowiedniej procedurze, która następnie podlega kontroli. Odnosi się to zwłaszcza do rozstrzygnięć opartych na uznaniu, czy na ocenie nieostrych przesłanek - jak w tej sprawie.

Decyzja administracyjna a informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku

W wyroku WSA czytamy, że: "Sąd stoi na stanowisku, że posłużenie się przez prawodawcę innym określeniem niż "decyzja administracyjna" (jak w analizowanej sprawie - informacją o sposobie rozpatrzenia wniosku) nie pozbawia aktu cech decyzji administracyjnej. Przeciwne stanowisko prowadziłoby do wniosku, że użycie przez ustawodawcę takiej a nie innej nazwy aktu podejmowanego przez organ administracji w sprawie indywidualnej przesądzałoby o zakresie gwarancji procesowych, jakie przysługują jednostce. Wynika z tego, że jeżeli przepisy materialnego prawa administracyjnego przewidują kompetencję określonego organu do załatwienia sprawy jednostki w formie aktu indywidualnego, to - w braku wyraźnego przepisu przewidującego odmienną formę - załatwienie sprawy następuje w formie decyzji administracyjnej. Odmowa przyznania dofinansowania nie może się opierać na ogólnikowym stwierdzeniu, że wnioskodawczyni nie uzyskała wymaganej punktacji, uprawniającej do uzyskania wnioskowanego świadczenia. Nie jest to wystarczające do uznania, że stronie zagwarantowano możliwość zapoznania się z przesłankami, którymi w świetle przepisów rozporządzenia kierował się organ. (...) Rozstrzygniecie Dyrektora nie zawiera bowiem uzasadnienia zgodnego z wymogami określonymi w art. 107 § 3 k.p.a., albowiem nie pozwala na dokładne ustalenie tego, jakimi kryteriami, poza określonym brakiem dostatecznej ilości środków finansowych, kierował się organ podejmując swoją decyzję."

Jakie są elementy decyzji administracyjnej?

Zgodnie z art. 107 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572) decyzja zawiera:

  • oznaczenie organu administracji publicznej;
  • datę wydania;
  • oznaczenie strony lub stron;
  • powołanie podstawy prawnej;
  • rozstrzygnięcie;
  • uzasadnienie faktyczne i prawne;
  • pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie oraz o prawie do zrzeczenia się odwołania i skutkach zrzeczenia się odwołania;
  • podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego pracownika organu upoważnionego do wydania decyzji;
  • w przypadku decyzji, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego, sprzeciw od decyzji lub skarga do sądu administracyjnego - pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa, sprzeciwu od decyzji lub skargi oraz wysokości opłaty od powództwa lub wpisu od skargi lub sprzeciwu od decyzji, jeżeli mają one charakter stały, albo podstawie do wyliczenia opłaty lub wpisu o charakterze stosunkowym, a także możliwości ubiegania się przez stronę o zwolnienie od kosztów albo przyznanie prawa pomocy.

W konsekwencji w tego typu sprawach należy każdorazowo zweryfikować czy jest uzasadnienie i czy jest wystarczająco precyzyjne i jasne. Jeżeli nie, to można się odwołać od decyzji czy informacji o sposobie rozpatrzenia wniosku przez organ. Wynika to z tego, że w tego typu sprawach, szczególnie w zakresie uprawnień i świadczeń dla osób z niepełnosprawnościami powinny być wydane decyzje administracyjne, które mają ściśle określone elementy. Brak któregokolwiek powoduje, że istnieje możliwość odwołania się do sądu i uchylenia tej decyzji.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

W okresie ochronnym przed emeryturą pracodawca może wręczyć wypowiedzenie zmieniające

Zasadą wynikającą z prawa pracy jest ochrona pracownika w wieku przedemerytalnym przed wypowiedzeniem umowy o pracę. Pracodawca może jednak wręczyć mu wypowiedzenie zmieniające. Jeśli osoba zatrudniona nie zaakceptuje nowych warunków pracy, dochodzi wówczas do rozwiązania stosunku pracy. Kiedy dopuszcza się wypowiedzenie zmieniające w trakcie okresu ochronnego przed emeryturą?

Reforma PIP: inspektor pracy sam wyda decyzję o przekształceniu umowy w umowę o pracę. Wykonalność będzie natychmiastowa

Reforma PIP przewiduje m.in. uprawnienie inspektora pracy do wydania decyzji o przekształceniu umowy cywilnej w umowę o pracę. Wykonalność takiej decyzji będzie natychmiastowa. Aktualnie inspektorzy PIP muszą kierować się w tej sprawie do sądu. Jakie jeszcze zmiany wprowadza Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw?

REKLAMA

W końcu będzie ustawa o układach zbiorowych pracy. Rząd przyjął projekt

Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych został opracowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Rząd przyjął propozycję nowych przepisów. Czym są układy zbiorowe? Co wprowadza ustawa?

PIP zmieniła 3200 umów cywilnych na etaty. Po wejściu w życie nowych przepisów będzie ich dużo więcej

Będą nowe przepisy o PIP. Przewidują wyższe kary, więcej uprawnień inspektorów, kontrole zdalne. Najbardziej rewolucyjna zmian to możliwość wydawania przez inspektorów decyzji o przekształceniu umów cywilnoprawnych w etaty z natychmiastowym skutkiem – bez czekania na rozstrzygnięcie sądu.

3 miesiąc ciąży a umowa o pracę. Co mówią przepisy?

Jestem w 3 miesiącu ciąży. Z końcem września 2025 r. upływa termin, na jaki podpisałam umowę z moim pracodawcą. Czy pracodawca musi przedłużyć umowę? Jakie prawa mi przysługują?

Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Nieobecność w pracy należy usprawiedliwić. W przeciwnym razie nieusprawiedliwione nieobecności w pracy mogą skutkować nawet zwolnieniem dyscyplinarnym. Kiedy i w jaki sposób informuje się pracodawcę o nieobecności? Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

REKLAMA

Co oznacza kod niepełnosprawności 03-L w 2025 roku?

Symbol przyczyny niepełnosprawności 03-L w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności oznacza zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu. Czy pracownicy z takim orzeczeniem mają prawo do wyższego dofinansowania z PFRON? Jakie zasiłki, świadczenia i ulgi można uzyskać w 2025 roku?

Krótszy tydzień pracy zaczyna się w głowie, nie w kalendarzu. Czy 4-dniowy tydzień pracy ma sens?

Czy wprowadzenie nowych przepisów skracających czas pracy w postaci 4-dniowego tygodnia pracy ma sens? Co trzeba zrobić w firmie, aby wprowadzenie tych rewolucyjnych zmian było skuteczne? W przeciwnym razie może tylko nasilać problem wypalenia zawodowego.

REKLAMA