REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zalecenia co do zatrudniania niepełnosprawnych

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Nowe zalecenia co do zatrudniania niepełnosprawnych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W lutym 2024 r. wydano nowe zalecenia co do zatrudniania niepełnosprawnych m.in. w administracji publicznej. Okazuje się, że wciąż istnieje wiele barier proceduralnych, instytucjonalnych, organizacyjnych i kompetencyjnych, które utrudniają czy wręcz nawet uniemożliwiają osobom ze szczególnymi potrzebami (w tym z niepełnosprawnościami) udział w procesach rekrutacyjnych oraz świadczenie pracy w urzędach. Wciąż jest wiele do zrobienia.

Zatrudnienie niepełnosprawnego

Zagadnienie zatrudniania osób z niepełnosprawnościami reguluje ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 r. (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 44). Ustawa była wielokrotnie nowelizowana i dostosowywana do aktualnych realiów panujących na rynku pracy.

REKLAMA

Autopromocja

Zalecenie Szefa Służby Cywilnej w zakresie zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w służbie cywilnej

W dniu 9 lutego 2024 r. Szef Służby Cywilnej wydał dokument o nazwie: „Zalecenie w zakresie zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w służbie cywilnej". Zalecenie adresowane jest zarówno do dyrektorów generalnych jak i kierowników urzędów zatrudniających członków korpusu służby cywilnej. Co jest podstawowym celem - wsparcie działań nastawionych na poprawę sytuacji osób z niepełnosprawnościami na wszystkich etapach zatrudnienia, począwszy od przygotowania procesu rekrutacji i ogłoszenia po etap świadczenia pracy.  W administracji od lat podejmowane są działania na rzecz zwiększenia zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w służbie cywilnej. W dokumencie wskazano na potrzebę zwiększania dostępności środowiska pracy oraz poszerzania kompetencji pracowników urzędów. Zaprezentowano działania, które każdy urząd może uwzględnić podczas wdrażania zmian pod kątem zwiększania dostępności zatrudnienia. Dokument powstał na bazie Raportu systemowego  – podsumowania przeglądu procedur zatrudnieniowych, opracowanego w ramach projektu „Procedury bez barier”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Działanie 2.16 „Usprawnienie procesu stanowienia prawa” Programu Operacyjnego Europejskiego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. 

Czego obawiają się osoby z niepełnosprawnościami i osoby rekrutujące? Jakie są wyzwania i wątpliwości przy podejmowaniu zatrudnienia?

Jak podkreśla się w zaleceniu istnieją liczne wyzwania zarówno po stronie kandydatów do pracy, jak i osób rekrutujących. Dotyczą one zatrudniania osób ze szczególnymi potrzebami w sektorze publicznym i prywatnym. 

Przykład
Wśród wyzwań po stronie kandydatów wymienić można:

przeświadczenie, że jego zatrudnienie jest dla potencjalnego pracodawcy istotne w celu osiągnięcia „wskaźnika do wykazania” i nie jest związane z faktycznym zapotrzebowaniem na pracownika posiadającego konkretne kompetencje,
• obawę, że nie nadaje się na stanowisko, o które się stara związana z brakiem pozytywnych doświadczeń w ubieganiu się o pracę i zatrudnieniem,
• obawę o negatywny i stereotypowy odbiór niepełnosprawności, zarówno przez pracodawcę, jak i współpracowników,
• obawę o bariery związane z komunikacją z pracodawcą i współpracownikami,
• obawę czy kwestie związane z zapewnieniem dostępności na pewno zostały uwzględnione przy podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu,
• obawę o świadomość po stronie organizacji, że zapewnienie dostępności nie jest odpowiedzialnością kandydata i działania mające na celu zniwelowanie barier są obowiązkiem pracodawcy,
• obawę o świadomość tego, że niewidoczność niepełnosprawności nie oznacza braku szczególnych potrzeb związanych np. z dostępnością przestrzeni, produktów i usług publicznych,
• potrzebę, aby osoba rekrutująca miała wiedzę o niepełnosprawności kandydata,
• potrzebę traktowania na równi z innymi kandydatami – z poszanowaniem godności i podmiotowości, z uwzględnieniem potrzeb wynikających z niepełnosprawności, a nie przez jej pryzmat.

Przykład
Wyzwania związane z rekrutacją i zatrudnianiem osób ze szczególnymi potrzebami:

• niechęć do zatrudniania kandydatów ze szczególnymi potrzebami ze względu na wysiłek, który trzeba włożyć w proces rekrutacji i zatrudnienia takiej osoby,
• szczególne potrzeby mogą budzić niechęć ze względu na obawy o konieczność „szczególnego traktowania” osób z takimi potrzebami,
• część kandydatów ukrywa swoją niepełnosprawność, co ma swoje konsekwencje i utrudnia/uniemożliwia odpowiednie przygotowanie naboru czy dostosowanie stanowiska pracy,
• niewystarczająca wiedza dotycząca funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami w pracy – wiedza o rodzajach niepełnosprawności, rodzajach potrzeb w procesie rekrutacji, lecz również w późniejszej pracy.

Co trzeba poprawić w zatrudnieniu niepełnosprawnych?

Do najważniejszych kryteriów, które trzeba poprawić i na które należy zwracać uwagę w sytuacji zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w różnych urzędach, należą:

  • Otwartość procesu rekrutacji i zatrudnienia.

  • Przystosowanie stanowisk pracy do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, stosowane zasady BHP, doposażenie stanowiska pracy.

  • Dostępność architektoniczna dla osób z niepełnosprawnościami.

  • Dostępność informacyjno-komunikacyjna oraz cyfrowa dla osób z niepełnosprawnościami.

  • Kompetencje pracowników komórki odpowiedzialnej za zarządzanie ludźmi w zakresie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, jak i kompetencje pozostałych pracowników urzędu w ww. zakresie.

  • Rola koordynatora do spraw dostępności i realizacji m.in. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2025 r. ochrona przed zwolnieniem pracownika w wieku przedemerytalnym

Również w 2025 r. pracownikom w wieku przedemerytalnym będzie przysługiwała ochrona przed zwolnieniem z pracy. Opisujemy kto i kiedy podlega ochronie przez rozwiązaniem umowy o pracę w 2025 r.

Świadczenie motywacyjne w 2025 r.: kwota miesięcznie i za ile lat

Co to jest świadczenie motywacyjne? Komu należy się dodatek motywacyjny? Kto nie dostanie dodatku motywacyjnego? Opisujemy jakie będą zasady w 2025 r.

Nadal 3000 zł kary grzywny za niezatrudnienie kandydata na pracownika. Wszystko wskazuje na to, że w 2025 r. będą takie same kary

Również w 2025 r. pracodawcy mają się czego obawiać, bo do inspekcji pracy ciągle trafiają przypadki dyskryminacji przy nawiązywaniu stosunku pracy i rozmowach rekrutacyjnych. Będą kontrole również w 2025 r. Pracodawca może być ukarany karą nawet w wysokości 3000 zł. A wszystko dotyczy tylko kandydatów na pracowników.

Wcześniejsza emerytura nauczycielska od 1 września 2024 - zmiany już obowiązują

Wcześniejsza emerytura nauczycielska od 1 września 2024 - zmiany już obowiązują! Po ilu latach pracy należy się nowa emerytura dla nauczycieli? Ile lat można mieć przechodząc na emeryturę nauczycielską? Kiedy nauczyciel musi złożyć wniosek o wcześniejszą emeryturę?

REKLAMA

Urlop opiekuńczy. Kto może starać się o dodatkowe 5 dni w 2025 r.?

Co to jest urlop opiekuńczy? Kto może skorzystać z urlopu opiekuńczego? Czy urlop opiekuńczy jest płatny? Ile dni wynosi urlop opiekuńczy? Jak załatwić urlop opiekuńczy?

PFRON wyjaśnia: Dwa kroki w przedłużaniu ważności orzeczeń o niepełnosprawności [30 września 2024 r.]

Co trzeba zrobić w PFRON, aby dalej ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzeń lub refundację składek ZUS/KRUS? Są dwa kroki dla dwóch osobnych wariantów. Pierwszy to niepełnosprawny przedsiębiorca (albo rolnik), drugi wariant obejmuje przedsiębiorcę zatrudniającego osoby niepełnosprawne.

Termin udzielenia zaległego urlopu wypoczynkowego. Czy ten termin zawsze mija 30 września?

Pracownik powinien wykorzystać urlop wypoczynkowy w tym roku kalendarzowym, w którym mu przysługuje. Urlop niewykorzystany staje się urlopem zaległym. Termin udzielenia zaległego urlopu mija 30 września następnego roku kalendarzowego. Jednak w pewnych sytuacjach zaległego urlopu pracodawca może udzielić do 31 grudnia następnego roku.

35-godzinny tydzień pracy i 36 dni urlopu wypoczynkowego. Takie przepisy już obowiązują

Trwa narodowa dyskusja nad wprowadzeniem skróconego tygodnia pracy. Jednak już są pracownicy, których obowiązuje 35-godzinny tydzień pracy. Ponadto mają oni prawo do dłuższego urlopu wypoczynkowego w wymiarze nawet 36 dni. O kogo chodzi?

REKLAMA

Dwa nowe świadczenia dla pracujących rodziców dzieci do 3 roku życia! Wnioski już od 1 października 2024 roku

Od dnia 1 października 2024 roku można składać wnioski o dwa nowe świadczenia dla pracujących rodziców małych dzieci. Aktywni rodzice w pracy i aktywnie w żłobku można otrzymać na dziecko od 1 do 3 roku życia. Jakie jeszcze warunki trzeba spełnić?

ZUS: Kolejne terminy wypłaty czternastych emerytur

W piątek, 6 września, ZUS wypłaci kolejną transzę tzw. czternastej emerytury. W całym kraju dodatkowe świadczenia otrzyma ponad 1,1 mln osób na łączną kwotę przeszło 1,6 mld zł. W jakich terminach czternaste emerytury otrzymają pozostali świadczeniobiorcy?

REKLAMA