REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy pracodawców związane z czasem pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kadromierz
Nowoczesne rozwiązanie do organizacji i kontroli czasu pracy personelu dla małych i średnich firm
Błędy pracodawców związane z czasem pracy
Błędy pracodawców związane z czasem pracy
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Planowanie miesiąca, układanie grafików czy rozkład czasu pracy to wszystko rutynowe czynności, wykonywane w każdej firmie. Nie jest to wcale takie proste i z tego powodu, szczególnie w dużych firmach, zajmuje się tym specjalny dział kadr i płac. Część pracodawców jednak samodzielnie prowadzi ewidencję czasu pracy i układa harmonogramy. Czy wiesz, jakie pułapki i błędy mogą narazić Cię na nieprzyjemności?

Gdy początek miesiąca wypada w niedzielę

Zdarza się, że początek miesiąca zaczyna się w niedzielę. Z punktu ustalania czasu pracy jest to problem, gdyż nie można zaplanować pracy w sobotę, w rozpoczynającym się okresie rozliczeniowym, którego pierwszym dniem jest niedziela. Naruszyłoby to przepisy o odpoczynku tygodniowym, gdyż nie zostanie on zapewniony w niedzielę, pierwszego dnia okresu rozliczeniowego, w przypadku gdy osoba zatrudniona na etacie pracuje od poniedziałku do soboty. 

REKLAMA

Autopromocja

Problem pojawia się również, gdy w sobotę wypadają święta. Wtedy należy obniżyć wymiar czasu pracy, ale nie musi oznaczać każdorazowo udzielania innego dnia wolnego, chodzi bowiem o zaplanowanie mniejszej liczby godzin, a nie oddawanie dni wolnych. Często błędy pojawiają się w przypadku osób zatrudnionych jedynie na część etatu – ich wymiar pracy należy ustalić proporcjonalnie do pełnego wymiaru.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

Najczęstsze przewinienia pracodawców związane z czasem pracy

Według Państwowej Inspekcji Pracy nierzetelna ewidencja czasu pracy i wadliwy harmonogram czasu pracy oraz rozliczenia to najpowszechniejsze błędy pracodawców. Za brak dokumentacji, niewypłacanie lub bezpodstawne zaniżenie wysokości wynagrodzenia oraz nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy i zasad bhp grozi przedsiębiorstwu kara od 2000 zł do 30 000 zł, zgodnie z art. 281 k.p.

Z danych przedstawionych przez PIP w 2013 roku wynika, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tych błędów się wystrzegaj:

- Brak harmonogramu czasu pracy,

- brak szczegółowej informacji o pracy w niedzielę i święta,

- nieprawidłowe ustalenie ilości dni pracy w tygodniu,

- rak harmonogramu na cały okres rozliczeniowy,

- błędne ustalenie liczby godzin pracy w poszczególnych miesiącach,

- rak zachowania co najmniej 35-godzinnego, nieprzerwanego odpoczynku,

- nieprawidłowe modyfikacje harmonogramu.

Prosty sposób na to, by uniknąć wpadek w ustalaniu harmonogramu i czasu pracy

Jeśli nie masz osobnego działu kadr i płac, zajmującego się tworzeniem grafików pracy i panowaniem nad wszystkimi przepisami, warto wykorzystać do tego celu profesjonalne programy do zarządzania personelem i kontroli czasu pracy. Tego rodzaju oprogramowanie jest często aktualizowane, dzięki czemu masz pewność, że zawsze pozostaniesz na bieżąco ze wszystkimi przepisami p.p i nie grozi Ci żadna wpadka, mogąca skończyć się niezwykle nieprzyjemnie – kontrolą Państwowej Inspekcji Pracy i karą grzywny. Na rynku istnieje sporo takich aplikacji – część z nich jest darmowa, a część oferuje darmowy okres próbny. Zachęcamy więc to testowania i wdrażania do firmy nowych rozwiązań, ułatwiających zarządzanie kadrami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Źródło: Kadromierz

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

REKLAMA

Pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy: wyjaśnienia, konsultacje, wyniki analiz, przedstawiciel MŚP w zespole

Rusza pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy. Rzecznik MŚP prosi o wyjaśnienia w tej sprawie. Apeluje również o gruntowne konsultacje i wyniki analiz dotyczące skróconego tygodnia pracy. Postuluje o włączenie przedstawiciela Rzecznika MŚP do zespołu ds. skróconego czasu pracy.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

Do 31 maja 2025 r. odpis na ZFŚS. Ile wynosi?

Pierwszą ratę odpisu na ZFŚS należy przekazać do końca maja 2025 roku (31 maja – sobota). Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku? Kiedy trzeba wpłacić drugą ratę?

REKLAMA

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo. GUS opublikował wyniki wstępne BAEL w I kwartale 2025 r.

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w I kwartale 2025 r. Wyniki te odnoszą się do ludności przebywającej lub zamierzającej przebywać na terenie kraju przez co najmniej 12 miesięcy, zamieszkałej w gospodarstwach domowych.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

REKLAMA