Błędy pracodawców związane z czasem pracy
REKLAMA
REKLAMA
Gdy początek miesiąca wypada w niedzielę
Zdarza się, że początek miesiąca zaczyna się w niedzielę. Z punktu ustalania czasu pracy jest to problem, gdyż nie można zaplanować pracy w sobotę, w rozpoczynającym się okresie rozliczeniowym, którego pierwszym dniem jest niedziela. Naruszyłoby to przepisy o odpoczynku tygodniowym, gdyż nie zostanie on zapewniony w niedzielę, pierwszego dnia okresu rozliczeniowego, w przypadku gdy osoba zatrudniona na etacie pracuje od poniedziałku do soboty.
REKLAMA
Problem pojawia się również, gdy w sobotę wypadają święta. Wtedy należy obniżyć wymiar czasu pracy, ale nie musi oznaczać każdorazowo udzielania innego dnia wolnego, chodzi bowiem o zaplanowanie mniejszej liczby godzin, a nie oddawanie dni wolnych. Często błędy pojawiają się w przypadku osób zatrudnionych jedynie na część etatu – ich wymiar pracy należy ustalić proporcjonalnie do pełnego wymiaru.
Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)
Najczęstsze przewinienia pracodawców związane z czasem pracy
Według Państwowej Inspekcji Pracy nierzetelna ewidencja czasu pracy i wadliwy harmonogram czasu pracy oraz rozliczenia to najpowszechniejsze błędy pracodawców. Za brak dokumentacji, niewypłacanie lub bezpodstawne zaniżenie wysokości wynagrodzenia oraz nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy i zasad bhp grozi przedsiębiorstwu kara od 2000 zł do 30 000 zł, zgodnie z art. 281 k.p.
Z danych przedstawionych przez PIP w 2013 roku wynika, że:
- 52% pracodawców wadliwie określa system i rozkład czasu pracy oraz okresy rozliczeniowe,
- 48% pracodawców nieprawidłowo prowadzi ewidencję czasu pracy,
- 38% pracodawców nie zapewnia dni wolnych wynikających z 5-dniowego tygodnia pracy,
- 26% pracodawców narusza przepisy o dobie pracowniczej,
- 21% pracodawców nie zachowuje odpoczynku dobowego (źródło: http://serwisy.gazetaprawna.pl/praca-i-kariera/galerie/674766,duze-zdjecie,1,placowe-pulapki-elastycznego-czasu-pracy.html)
Tych błędów się wystrzegaj:
- Brak harmonogramu czasu pracy,
- brak szczegółowej informacji o pracy w niedzielę i święta,
- nieprawidłowe ustalenie ilości dni pracy w tygodniu,
- rak harmonogramu na cały okres rozliczeniowy,
- błędne ustalenie liczby godzin pracy w poszczególnych miesiącach,
- rak zachowania co najmniej 35-godzinnego, nieprzerwanego odpoczynku,
- nieprawidłowe modyfikacje harmonogramu.
Prosty sposób na to, by uniknąć wpadek w ustalaniu harmonogramu i czasu pracy
Jeśli nie masz osobnego działu kadr i płac, zajmującego się tworzeniem grafików pracy i panowaniem nad wszystkimi przepisami, warto wykorzystać do tego celu profesjonalne programy do zarządzania personelem i kontroli czasu pracy. Tego rodzaju oprogramowanie jest często aktualizowane, dzięki czemu masz pewność, że zawsze pozostaniesz na bieżąco ze wszystkimi przepisami p.p i nie grozi Ci żadna wpadka, mogąca skończyć się niezwykle nieprzyjemnie – kontrolą Państwowej Inspekcji Pracy i karą grzywny. Na rynku istnieje sporo takich aplikacji – część z nich jest darmowa, a część oferuje darmowy okres próbny. Zachęcamy więc to testowania i wdrażania do firmy nowych rozwiązań, ułatwiających zarządzanie kadrami.
Dołącz do nas na Facebooku!
Źródło: Kadromierz
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat