REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy pracodawców związane z czasem pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kadromierz
Nowoczesne rozwiązanie do organizacji i kontroli czasu pracy personelu dla małych i średnich firm
Błędy pracodawców związane z czasem pracy
Błędy pracodawców związane z czasem pracy
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Planowanie miesiąca, układanie grafików czy rozkład czasu pracy to wszystko rutynowe czynności, wykonywane w każdej firmie. Nie jest to wcale takie proste i z tego powodu, szczególnie w dużych firmach, zajmuje się tym specjalny dział kadr i płac. Część pracodawców jednak samodzielnie prowadzi ewidencję czasu pracy i układa harmonogramy. Czy wiesz, jakie pułapki i błędy mogą narazić Cię na nieprzyjemności?

Gdy początek miesiąca wypada w niedzielę

Zdarza się, że początek miesiąca zaczyna się w niedzielę. Z punktu ustalania czasu pracy jest to problem, gdyż nie można zaplanować pracy w sobotę, w rozpoczynającym się okresie rozliczeniowym, którego pierwszym dniem jest niedziela. Naruszyłoby to przepisy o odpoczynku tygodniowym, gdyż nie zostanie on zapewniony w niedzielę, pierwszego dnia okresu rozliczeniowego, w przypadku gdy osoba zatrudniona na etacie pracuje od poniedziałku do soboty. 

REKLAMA

Autopromocja

Problem pojawia się również, gdy w sobotę wypadają święta. Wtedy należy obniżyć wymiar czasu pracy, ale nie musi oznaczać każdorazowo udzielania innego dnia wolnego, chodzi bowiem o zaplanowanie mniejszej liczby godzin, a nie oddawanie dni wolnych. Często błędy pojawiają się w przypadku osób zatrudnionych jedynie na część etatu – ich wymiar pracy należy ustalić proporcjonalnie do pełnego wymiaru.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

Najczęstsze przewinienia pracodawców związane z czasem pracy

Według Państwowej Inspekcji Pracy nierzetelna ewidencja czasu pracy i wadliwy harmonogram czasu pracy oraz rozliczenia to najpowszechniejsze błędy pracodawców. Za brak dokumentacji, niewypłacanie lub bezpodstawne zaniżenie wysokości wynagrodzenia oraz nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy i zasad bhp grozi przedsiębiorstwu kara od 2000 zł do 30 000 zł, zgodnie z art. 281 k.p.

Z danych przedstawionych przez PIP w 2013 roku wynika, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tych błędów się wystrzegaj:

- Brak harmonogramu czasu pracy,

- brak szczegółowej informacji o pracy w niedzielę i święta,

- nieprawidłowe ustalenie ilości dni pracy w tygodniu,

- rak harmonogramu na cały okres rozliczeniowy,

- błędne ustalenie liczby godzin pracy w poszczególnych miesiącach,

- rak zachowania co najmniej 35-godzinnego, nieprzerwanego odpoczynku,

- nieprawidłowe modyfikacje harmonogramu.

Prosty sposób na to, by uniknąć wpadek w ustalaniu harmonogramu i czasu pracy

Jeśli nie masz osobnego działu kadr i płac, zajmującego się tworzeniem grafików pracy i panowaniem nad wszystkimi przepisami, warto wykorzystać do tego celu profesjonalne programy do zarządzania personelem i kontroli czasu pracy. Tego rodzaju oprogramowanie jest często aktualizowane, dzięki czemu masz pewność, że zawsze pozostaniesz na bieżąco ze wszystkimi przepisami p.p i nie grozi Ci żadna wpadka, mogąca skończyć się niezwykle nieprzyjemnie – kontrolą Państwowej Inspekcji Pracy i karą grzywny. Na rynku istnieje sporo takich aplikacji – część z nich jest darmowa, a część oferuje darmowy okres próbny. Zachęcamy więc to testowania i wdrażania do firmy nowych rozwiązań, ułatwiających zarządzanie kadrami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Źródło: Kadromierz

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

REKLAMA

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA

Wsparcie finansowe z ZUS wypłacane z emeryturą lub rentą. Komu przysługuje ryczałt energetyczny?

Ryczałt energetyczny to specjalny dodatek do emerytur i rent. Jest on przeznaczony dla osób, które potrzebują wsparcia w pokrywaniu kosztów zużycia energii elektrycznej. Świadczenie jest wypłacane przez ZUS.

Seniorzy nadal aktywni zawodowo. Dlaczego opłaca się pracować osobom w wieku emerytalnym?

ZUS podaje, że wzrasta liczba pracujących osób w wieku emerytalnym. Aktywnych zawodowo seniorów w zeszłym roku było aż 872,6 tys. Kiedy opłaca się dalsza praca?

REKLAMA