Współpraca z uczelniami wyższymi jako przeciwdziałanie niedoborom pracowniczym
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wśród najczęściej wskazywanych celów podejmowania partnerstwa wyróżnia się:
1. Wymianę wiedzy i doświadczeń:
- opracowanie programu kompleksowego kształcenia (teoria + praktyka),
- zwiększanie kwalifikacji pracowników danej firmy, doskonalenie umiejętności najlepszych specjalistów i inżynierów z branży,
- prowadzenie wspólnych badań B+R.
2. Wprowadzanie innowacji, nowych produktów i rozwój technologii.
3. Dbanie o wizerunek (CSR, employer branding).
Rekomendowany produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem + Jak przygotować się do zmian przepisów prawa pracy i ZUS w 2016 r. gratis
Firmy chętnie nawiązują relacje z uczelnianymi biurami karier. Najczęściej wybieraną formą współpracy są praktyki i staże, umożliwiające weryfikację predyspozycji studentów. Niejednokrotnie stanowią podstawę późniejszego zatrudnienia osoby, której nie trzeba ponownie wdrażać. Jest ona bowiem zdolna do wykonywania samodzielnych zadań na danym stanowisku, w przeciwieństwie do absolwentów posiadających wyłącznie przygotowanie teoretyczne. Zdecydowanie rzadziej tworzone są kierunki studiów podyplomowych, odpowiadające potrzebom rynku. Mogą z nich korzystać zarówno osoby chcące zaistnieć w branży, jak i obecni pracownicy poszczególnych przedsiębiorstw, celem poszerzenia wiedzy. Ponadto, stawia się na organizację różnego rodzaju konferencji naukowych z udziałem praktyków, warsztatów czy szkoleń podnoszących kompetencje. Niekiedy współpraca dotyczy przeprowadzania różnego rodzaju analiz, ekspertyz, zamawiania prac dyplomowych, doradztwa lub coachingu. Na uczelniach często udostępniana jest specjalistyczna aparatura i oprogramowanie, służące rozwojowi konkretnych umiejętności lub wprowadzeniu pewnych usprawnień. Najzdolniejsi studenci, wykazujący szczególną aktywność, mają natomiast szansę uzyskać stypendia naukowe lub granty na potrzeby realizacji danego projektu.
Korzyści ze współpracy
Przykładowe korzyści wynikające ze współpracy między sferą nauki i biznesu są następujące:
- z punktu widzenia firmy
- rozwój pozytywnych relacji z otoczeniem, nawiązywanie kontaktów ze środowiskiem akademickim,
- łatwy dostęp do uzdolnionych absolwentów, kadra pracownicza składająca się z profesjonalistów,
- oszczędność czasu i kosztów na rekrutację lub wdrażanie nowych pracowników,
- stały dostęp do wiedzy na temat dynamicznie postępujących procesów rynkowych,
- wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, udoskonalenia produktów i usług, wzrost możliwości produkcyjnych,
- wzrost konkurencyjności i renomy firmy, promocja.
- z punktu widzenia uczelni
- wzrost rozpoznawalności i atrakcyjności uczelni wśród potencjalnych studentów, wzrost konkurencyjności oferty edukacyjnej,
- dostęp do urządzeń, programów, które można wykorzystać w procesie kształcenia,
- wdrożenie innowacyjnych metod nauczania i rozwiązań organizacyjnych,
- większe wykorzystanie potencjału naukowego, rozwój specjalizacji,
- rozwój działań B+R,
- redukcja kosztów ponoszonych na organizację zajęć z udziałem praktyków i inne korzyści finansowe.
- dla studentów/absolwentów
- zdobycie doświadczenia praktycznego, umiejętności specjalistycznych oraz miękkich (np. praca w multidyscyplinarnym zespole, zarządzanie projektem),
- rozwój sieci kontaktów w środowisku biznesowym,
- wzrost wartości na rynku pracy, osiąganie większych sukcesów na szczeblu zawodowym,
- korzyści materialne,
- pozyskanie cennych danych na potrzeby pracy dyplomowej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Należy pamiętać, iż osiągnięcie pomyślnych wyników, wiąże się z przezwyciężeniem pewnych barier, mogących hamować rozwój partnerstwa. Wśród 5 najczęściej wymienianych przeszkód znajdują się:
- konieczność dopełnienia licznych procedur oraz brak zachęt podatkowych,
- kwestie związane z poufnością, ochroną własności intelektualnej,
- rozbieżność oczekiwań przedsiębiorstwa i uczelni,
- nieelastyczny program nauczania,
- niekorzystny klimat inwestycyjny w regionie, brak skłonności do zmian, innowacji.
Dobrze zaplanowany model współpracy może okazać się wartościowy z punktu widzenia partnerów i ich otoczenia zewnętrznego. Kooperacja między sferą nauki i biznesu przeciwdziała niedoborom na rynku pracy, gdyż absolwenci tuż po skończeniu edukacji posiadają szereg umiejętności wymaganych przez pracodawców. W pewnym zakresie przyczynia się więc do napędzania rozwoju ekonomicznego oraz stanowi fundament innowacyjnej gospodarki opartej na wiedzy.
Porozmawiaj o tym na FORUM!
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat