REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkolenia pracowników jako inwestycja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
UNIT4 POLSKA sp. z o.o.
ekspert z zakresu HRM
Katarzyna Jaśniewicz
Szkolenia pracowników jako inwestycja/fot.Fotolia
Szkolenia pracowników jako inwestycja/fot.Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Inwestycje w rozwój zasobów ludzkich są postrzegane jako najkorzystniejsza lokata kapitału oraz czynnik zwiększający konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku. Jednocześnie programy szkoleniowe są bardzo często uważane za źródło marnotrawstwa, ze względu na ich niską efektywność lub brak informacji o wymiernych rezultatach szkoleń. Co zrobić aby proces szkoleniowy był dopasowany do biznesowych potrzeb organizacji, nie narażając jej na niepotrzebne koszty?

Rozpocznijmy projektowanie procesu szkoleniowego od analizy potrzeb

Najczęściej stosowaną praktyką w analizie potrzeb szkoleniowych firmy jest tworzenie planów szkoleniowych przez kierowników jednostek. Zakładamy, że menedżer jest najlepiej poinformowany o lukach kompetencyjnych podwładnych. Jest to podstawa, na której kierownik opiera plan szkoleń. Jednak zmienność środowiska biznesowego powoduje, iż wiedza i umiejętności pożądane dzisiaj, jutro mogą stać się bezwartościowe dla firmy. Dlatego identyfikując potrzeby rozwojowe pracowników kierownicy powinni analizować je również w  kontekście celów biznesowych firmy oraz celów jednostki organizacyjnej, którą zarządzają . W ten sposób zapewniają spójność programu rozwojowego pracowników z dynamicznymi potrzebami biznesu, zapewniając, iż poniesione nakłady finansowe są inwestycją na przyszłość, a nie zbędnym kosztem. Wsparciem dla menedżerów w tak złożonym procesie stanowi odpowiedni system komputerowy, umożliwiający m.in:

REKLAMA

Autopromocja
  • Przegląd aktualnych kompetencji pracownika w stosunku do oczekiwań na stanowisku
  • Automatyzację planowania okresowych szkoleń związanych z aktualizacją uprawnień
  • Weryfikację celów taktycznych jednostki oraz celów operacyjnych pracowników
  • Wgląd w realizowane i planowane szkolenia podwładnych
  • Planowanie szkoleń w kontekście przydzielonego budżetu.

Zbudujmy program rozwojowy w oparciu o przeprowadzoną analizę potrzeb

Tworząc program nie ograniczamy się do doraźnych szkoleń, realizowanych w celach interwencyjnych lub stanowiącymi nagrodę dla pracownika. Programy rozwojowe obejmują cykl powiązanych działań prowadzących do realizacji celu biznesowego. Programy obejmują zatem różne formy zdobywania wiedzy, takie jak szkolenia, mentoring i couching. Wymienione metody związane są ze znacznymi wydatkami, obejmującymi opłatę za szkolenie, refundację ewentualnych kosztów wyjazdu, wynagrodzenie dla mentora lub trenera. Ofertę uzupełniającą programów rozwojowych lub rozwiązanie alternatywne do tradycyjnych metod stanowią niskokosztowe formy rozwoju, czyli biblioteki wiedzy korzystające z aplikacji wiki, portale firmowe umożliwiające dzielenie się wiedzą pod okiem wewnętrznych ekspertów, video wykłady firmowych specjalistów lub wykłady oferowane przez globalne akademie, udostępniające darmowe materiały w sieci. Budując program rozwojowy warto korzystać z różnorodnych metod, aby zdobywanie wiedzy było postrzegane przez pracowników jako atrakcyjny element zatrudnienia, a nie nudny obowiązek.

Zrealizujmy program rozwojowy

Na etap realizacji szkoleń i działań rozwojowych składa się wiele elementów, związanych z organizacją szkoleń, przygotowaniem materiałów, doborem metod nauczania do odbiorców. Są to zadania realizowane przez działy HR lub wyspecjalizowane jednostki odpowiedzialne za rozwój pracowników firmy. Adresatem tych prac są wszyscy uczestnicy programów rozwojowych, warto zatem zadbać o stworzenie przyjaznego środowiska wpierającego uczenie się, które zachęci pracowników do współudziału w edukacji. Z pomocą przychodzą nowoczesne technologie i oprogramowanie, które pozwalają na budowanie platform wiedzy.

W bazie wiedzy można opublikować:

  • opis programu rozwojowego
  • cel i elementy składowe programu
  • warunki zaliczenia i harmonogram szkoleń.

Z kolei na portalach udostępnia się materiały umożliwiające samokształcenie, w postaci artykułów wiki, filmów video z wykładami lub studiami przypadków, linków do informacji w sieci oraz lekcji e‑lerningowych.  Dodatkowo otwiera się fora dyskusyjne, pozwalające na wymianę wiedzy w kontekście omawianych zagadnień. Proste nowoczesne platformy szkoleniowe pomagają pracownikom szybko przyswoić wiedzę i podążać za zmianami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dołącz do nas na Facebooku!

Oceńmy efektywność szkoleń

REKLAMA

Ostatnim krokiem procesu szkoleniowego jest ocena efektywności, przynosząca informację czy obrany kierunek rozwoju jest prawidłowy, czy wymaga pewnych korekt lub gruntownych zmian. Efektywność szkoleń mierzona jest na kilku poziomach (4- D.Kirkpatrick, 5- J.Phillips). Bezpośrednio po szkoleniu badamy subiektywne odczucia i emocje związane ze szkoleniem oraz sprawdzamy stopień przyswojenia wiedzy. Następnie badamy czy wiedza i umiejętności nabyte podczas szkolenia są wykorzystywane w codziennej pracy, czyli analizujemy wyniki pracy. Zbadanie efektywności na poziomie wskaźników finansowych, jest badaniem zasadności programu szkoleniowego, jako inwestycji. Na poziomie rezultatów badamy więc wpływ programu szkoleniowego na wynik przedsiębiorstwa. Możemy również określić wymierny wskaźnik (ROI), informujący zarządzających ile uzyskała firma w stosunku do nakładów poniesionych na szkolenia.

Analiza efektywności szkoleń jest prowadzono przez działy HR przy współpracy z uczestnikami, ich przełożonymi oraz trenerami. Miarodajny wynik jest możliwy, gdy otrzymamy pełną informację o wyniku pomiaru na każdym z poziomów. Szybkie zbieranie i analizowane dużej ilości informacji jest możliwe tylko przy wykorzystaniu systemów informatycznych, poprzez:

  • udostępnienie ankiet satysfakcji uczestnikom szkolenia w aplikacjach online- w ten sposób informacja o ocenia szkolenia trafia natychmiast do specjalistów HR, bez konieczności manualnego weryfikowania ankiet
  • elektroniczne testy wiedzy, dzięki którym uczestnik natychmiast po zakończeniu wypełnienia testu otrzymuje swój wynik a organizator może przeanalizować metodologie w oparciu o uzyskane statystyki
  • umożliwienie kierownikom oceny osiągnięć pracowników w kontekście umiejętności i wiedzy zdobytych podczas wskazanego szkolenia za pomocą ankiet- w ten sposób na ocenę szkolenia (metody, firmy, trenera, itd.) oprócz subiektywnych wskazań uczestnika wpływają również zaobserwowane rezultaty
  • automatyczną analizę wyników ankiet i testów, pozwalającą na korektę planów rozwojowych na kolejny okres.

Współczesne firmy działają w zmiennym otoczeniu biznesowym, wymagającym nieustannego dopasowywania do zmian i pozyskiwania aktualnej wiedzy. Programy rozwojowe wpierane przez technologie informatyczne są inwestycją dla przedsiębiorstw, którą chcą być konkurencyjne na rynku.

Zadaj pytanie na FORUM

Autor: Katarzyna Jaśniewicz, Menedżer Produktu w UNIT4 Polska

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najmłodsi pracownicy niechętnie idą na zwolnienie lekarskie, dlaczego

Pracownicy z pokolenia Z czyli do 29. roku życia) rzadziej korzystają ze zwolnień lekarskich niż ich starsi współpracownicy. Dane z audytów absencji chorobowej przeprowadzonych w przedsiębiorstwach na terenie całej Polski w okresie ostatnich kilkunastu miesięcy pokazują jasno, że najmłodsza grupa pracowników charakteryzuje się najniższym poziomem nieobecności z powodów zdrowotnych.

Zetki chcą pracować z sensem, w dobrej atmosferze i za dużą kasę

Dla pokolenia Z zaangażowanie w pracę naprawdę ma znaczenie. Z kolei 40 procent młodych mówi, że bardzo się stara w codziennych obowiązkach, a kolejne 42 procent twierdzi, że nie zawsze wszystko wychodzi im idealnie. 57 proc. młodych wskazuje pieniądze jako kluczowy czynnik wyboru pracodawcy i motywacji. Ale to nie wystarczy.

Ksiądz: 6000 zł, biskup: 10000 zł, a zakonnica ...300 zł? Zarobki i emerytury duchownych 2025

Jak wyglądają finanse duchowieństwa w Polsce? Najnowsze dane pokazują, że zarobki i świadczenia kapłanów oraz sióstr zakonnych są bardzo zróżnicowane. Prześwietlamy ich miesięczne dochody i zasady przyznawania emerytur, ujawniając pełen obraz finansowy osób duchownych.

Zaufanie pracowników: jaką jest dla firmy wartością, co zrobić by ją budować

Stwierdzenie, że zaufanie pracowników zwiększa wyniki firmy, nie budzi kontrowersji. Firmy radzą sobie lepiej, gdy ich pracownicy im ufają. Czy można jednak przeliczyć zaufanie na konkretny wynik finansowy?

REKLAMA

Czy będą zmiany dla osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności?

Osoby niepełnosprawne ruchowo w stopniu umiarkowanym czują się dyskryminowane. Z tego powodu do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej skierowano kilka ważnych pytań. Wątpliwości na temat ewentualnych zmian w obowiązujących przepisach rozwiewa Pełnomocnik Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasoń.

Czas pracy kadry zarządzającej (kierownicy, dyrektorzy i inni). Czy wszyscy menadżerowie nie mają prawa do nadgodzin? Co wynika z kodeksu pracy i orzecznictwa?

Czas pracy kadry zarządzającej w Polsce podlega szczególnym regulacjom prawnym, które różnią się od zasad obowiązujących pracowników wykonujących zadania operacyjne. Przepisy kodeksu pracy wskazują możliwość wyłączenia menadżerów pełniących funkcje kierownicze z norm dotyczących limitów czasu pracy i rozliczania nadgodzin. W praktyce pojawiają się liczne pytania, jak te zasady stosować, a orzecznictwo sądowe dostarcza cennych wskazówek.

Od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie w mocy, po nowemu zarabiają do 23 000 zł a dodatki do 3 400 zł

W wielu tekstach skupiamy się na podwyżkach dla pracowników samorządowych, dla pracowników w budżetówce, w tym nauczycieli, policjantów czy w służbie zdrowia, a warto też pamiętać o innych grupach zawodowych, może bardziej niszowych, ale jednak istniejących od dawna na polskim rynku pracy. Już od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie jest w mocy i po nowemu pracownicy zarabiają do 23 000 zł a dodatki do wynagrodzenia to nawet do 3 400 zł. Dla wielu takie stawki to tylko marzenie.

Niedoszacowane ryzyko w branży budowlanej. Blisko 3,5 tys. wypadków w 2024 r.

W branży budowlanej co roku dochodzi do tysięcy wypadków – w 2024 r. odnotowano 3442 zdarzenia, 78 osób zginęło, a 57 zostało ciężko rannych (dane GUS). Choć główną przyczyną jest błąd ludzki, finansową odpowiedzialność ponoszą pracodawcy. Dzięki rozszerzonej polisie OC możliwe jest przeniesienie roszczeń na ubezpieczyciela, jednak pośrednicy ubezpieczeniowi ostrzegają: firmy często zaniżają sumy gwarancyjne i bagatelizują ryzyko.

REKLAMA

Wakacyjna praca nastolatków 2025 [Co mówią przepisy i na co muszą uważać rodzice oraz pracodawcy]

Sezon letni to czas, gdy młodzież chętnie podejmuje się pierwszych zawodowych wyzwań. Jednak zanim nastolatek trafi do pracy w gastronomii, biurze czy przy zbiorach owoców, warto upewnić się, że jego zatrudnienie jest zgodne z prawem. Eksperci Job Impulse przypominają, że przepisy jasno określają, kto, kiedy i w jakich warunkach może pracować w czasie wakacji.

Dodatkowa praca: co teraz motywuje do szukania drugiego etatu lub innej możliwości dorobienia

Powody podejmowania dodatkowej pracy nie zawsze mają wymiar dochodowy. Owszem, najwięcej osób szuka pracy na drugi etat, bo nie wystarcza im pieniędzy na utrzymanie. Jednak wśród motywów znajdują się zgoła inne, na przykład chęć zdobycia dodatkowych doświadczeń zawodowych.

REKLAMA