W 2025 r. pracownicy dostaną więcej benefitów pozapłacowych
REKLAMA
REKLAMA
- W 2025 r. będzie więcej benefitów dla pracowników
- Więcej pieniędzy na benefity pozapłacowe
- Jakie benefity otrzymują pracownicy?
W 2025 r. będzie więcej benefitów dla pracowników
Jak wynika z badania zrealizowanego pod koniec ubiegłego roku przez Instytut Keralla na zlecenie VanityStyle, nieco ponad 1/4 firm z sektora MŚP planuje w 2025 roku zwiększyć budżet na świadczenia pozapłacowe dla pracowników. To pokłosie inflacji i coraz większej świadomości mikro, małych i średnich pracodawców w zakresie motywacji personelu. O dodatkowych inwestycjach w benefity myślą przede wszystkim średnie przedsiębiorstwa (49-250 pracowników) oraz firmy produkcyjne.
REKLAMA
Zgodnie z wynikami badania zwiększenie wydatków na świadczenia pozapłacowe planuje 27 proc. firm z sektora MŚP. W nieco ponad połowie przedsiębiorstw (51 proc.) budżet na benefity pozostanie bez zmian, a w 10 proc. ulegnie zmniejszeniu. Przedstawiciele 12 proc. badanych podmiotów pod koniec ubiegłego roku nie podjęli jeszcze decyzji w tym zakresie.
Więcej pieniędzy na benefity pozapłacowe
Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie VanityStyle, im większa firma w sektorze MŚP, tym częściej planuje przeznaczenie dodatkowych środków na świadczenia pozapłacowe. Budżet na benefity w 2025 roku zamierza zwiększyć 17 proc. mikro-, 31 proc. małych- oraz 34 proc. średnich przedsiębiorstw. Najczęściej działanie takie deklarują firmy produkcyjne (39 proc. wskazań). W przypadku podmiotów specjalizujących się w usługach i handlu jest to odpowiednio 25 i 21 proc.
- Zwiększenie środków na benefity to obecnie w znacznej mierze próba urealnienia budżetów. Skumulowana inflacja z kilku ostatnich lat sprawiła, że podrożało wszystko, również świadczenia pozapłacowe. Coraz więcej przedsiębiorców z sektora MŚP dostrzega także istotną rolę benefitów w budowaniu lojalności pracowników i ograniczaniu rotacji, której sprzyja zarówno demografia, jak i dobra koniunktura na rynku pracy – wyjaśnia Joanna Skoczeń. – Mikro, mali i średni przedsiębiorcy szukając sposobów na związanie pracowników z firmą, coraz częściej sięgają po benefity i starają się dopasować je do indywidualnych potrzeb poszczególnych członków zespołów, podobnie jak to robią korporacje i duże przedsiębiorstwa – dodaje.
Jakie benefity otrzymują pracownicy?
Jak wynika z danych zebranych na zlecenie VanityStyle, przynajmniej jeden benefit swoim pracownikom oferuje 92 proc. firm z sektora MŚP. Najpopularniejszym świadczeniem pozapłacowym jest ubezpieczenie na życie, które zapewnia 35 proc. badanych pracodawców. Na drugim miejscu znalazły się spotkania integracyjne i okolicznościowe, które organizuje 29 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a na trzecim prywatna opieka medyczna (25 proc. wskazań). Ponadto 24 proc. firm zapewnia pracownikom programy rozwojowe i szkolenia, karty sportowe oraz dofinansowanie posiłków, 21 proc. – bony i karty przedpłacone, a 20 proc. – skrócone godziny pracy w piątki oraz bilety i vouchery na wydarzenia kulturalne. Mniej niż 1/5 firm z sektora MŚP proponuje kursy językowe, dofinansowanie dojazdu do pracy, wykłady i spotkania z ekspertami, dostęp do opieki psychologicznej czy przerwy wellbeeingowe.
Źródło: VanityStyle
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA
- W decyzjach przedsiębiorców odbijają się jak w soczewce problemy i wyzwania, z którymi obecnie mierzy się sektor MŚP. Z jednej strony firmy muszą inwestować w zwiększenie atrakcyjności ofert dla pracowników, aby przyciągać talenty i zwiększać zaangażowanie zespołów. Z drugiej, rosnące koszty operacyjne i trudna sytuacja finansowa części firm z tego sektora zmusza je do ostrożności w planowaniu takich wydatków. To dwa przeciwstawne zjawiska składające się na realny dylemat, który może mieć istotny wpływ na przyszłość tych przedsiębiorstw – tłumaczy Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle.