REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrostan pracowników w czasie pandemii - czym jest wellbeing?

Quercus Sp. z o. o.
ekspert w zakresie wdrażania i serwisowania systemów SAP, autoryzowany Partner SAP
Dobrostan pracowników w czasie pandemii - czym jest wellbeing? / fot. Shutterstock
Dobrostan pracowników w czasie pandemii - czym jest wellbeing? / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia koronawirusa zmieniła rynek pracy, a w zasadzie stała się papierkiem lakmusowym dla pracodawców, zwłaszcza tych, który deklarowali realizację strategii wellbeing w firmie. Bo niezależnie od sytuacji rynkowej oraz tego, czy aktualnie funkcjonujemy w „erze pracownika” czy też „erze pracodawcy”, pracownicy to podstawowy kapitał każdej firmy. Dlatego trzeba dbać o ich samopoczucie, czyli dobrostan.

W poszukiwaniu dobrostanu

Podstawą wellbeingu w firmie, czyli długofalowego modelu zarządzania dobrostanem personelu, jest kompleksowe, holistyczne podejście, uwzględniające zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne aspekty zatrudnienia, zgodne z 5 elementami wskaźnika Well-Being Index. Oznacza to stworzenie takich warunków pracy, w których pracownicy poczują, że ma ona sens, zespół jest wspólnotą opartą na pozytywnych doświadczeniach, sytuacja finansowa jest stabilna, a warunki, jakie zapewnia pracodawca, sprzyjają dbaniu o zdrowie.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Wellbeing w organizacji co? jak? dlaczego?

Takie podejście bardzo motywuje, wiąże pracownika z firmą na poziomie emocjonalnym i pozwala na zniwelowanie syndromu niedzielnego popołudnia. Najważniejszą korzyścią z wdrożenia strategii wellbeing (z punktu widzenia pracodawcy) jest jednak widoczny wpływ na zaangażowanie oraz efektywność pracy.

Oczywiście rezultatem takich działań powinna być lepsza efektywność pracowników, ale efektywność osiągana właśnie poprzez budowanie poczucia wspólnoty, zaangażowanie i umiejętne wydobywanie potencjału. Jest to możliwe dzięki zindywidualizowanemu podejściu do pracowników, identyfikacji potrzeb i oczekiwań każdej osoby. W mniejszych zadanie to można zrealizować w sposób tradycyjny, a w większych potrzebne są odpowiednie narzędzia, jak SuccessFactors i moduł Qualtrics Employee Engagement Solution. Pozwalają one proces pozyskiwania danych o pracownikach zautomatyzować, a przede wszystkim – zobiektywizować” – podkreśla Arkadiusz Siwek, ekspert firmy Quercus w zakresie wdrażania m.in. rozwiązań SAP SuccessFactors.

SAP Qualtrics Employee Engagement Solution umożliwia identyfikację czynników zwiększających zaangażowanie pracowników, a także ujawnia przyczyny ewentualnych problemów (w czasie rzeczywistym). Z kolei SAP Qualtrics Employee Lifecycle Solution dostarcza informacji m.in. na temat motywacji pracowników i podpowiada, w jaki sposób można ich silniej związać z firmą. Między innymi dzięki indywidualnie dopasowanym benefitom, które pomagą dobrać SAP Qualtrics Employee Benefits Optimizer Solution.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na tropie zmieniających się potrzeb

REKLAMA

Powyższe narzędzia to przykładowe rozwiązania, które pozwalają na personalizację relacji z pracownikiem. W obecnych czasach ich zaletą jest nie tylko obiektywny i automatyczny dobór opcji na podstawie wyborów i opinii pracowników, ale przede wszystkim analiza przeprowadzana niemal w czasie rzeczywistym, która ujawnia zmieniające się preferencje i oczekiwania. Oczywiste jest bowiem na przykład, że epidemia koronawirusa zmieniła rynek pracy. Zmieniła też postrzeganie dobrostanu, bo sprawiła, iż niektóre z elementów Well-Being Index (zdrowie fizyczne i finanse) zyskały na znaczeniu.

Ten wpływ widać w zmianie zainteresowania np. benefitami. Wcześniej dużym zainteresowaniem cieszyło się dofinansowanie zajęć sportowych, dziś pracownicy bardziej cenią dodatkową opiekę medyczną, ubezpieczenia zdrowotne, a nawet możliwość zaciągnięcia pożyczki u pracodawcy. Mniejsze znaczenie mają wszelkie aktywności związane z integrowaniem zespołu, tym bardziej, że w związku z kryzysem w sektorze eventowym, części z nich po prostu nie sposób przeprowadzić.” – wylicza Arkadiusz Siwek.

Zmienił się też model pracy. Niektórzy pracownicy – początkowo zmuszeni przez sytuację – dziś, jeśli mają taką możliwość, sami wybierają pracę zdalną lub model mieszany. A to znacząco zmienia podejście do wellbeingu. Przynajmniej przez jakiś czas mniej liczyć się będą pokoje odpoczynku, chillout roomy, pokoje z grami w pobudzających kolorach, słodkie lub zdrowe przekąski w pracy. Dziś personel oczekuje wsparcia narzędziowego i sprzętowego, tak aby mógł też bez problemu pracować z domu. Pracownicy cenią też otwartą komunikację na temat sytuacji w firmie oraz działania prewencyjne, świadczące o trosce pracodawcy i chęci zapewnienia trwałości zatrudnienia.

Wellbeing w nowej rzeczywistości

W ramach wellbeingu pracodawca powinien dbać o dobre samopoczucie pracowników. W czasach prosperity działania te skupiają się zatem na tworzeniu przyjaznej, ciekawej atmosfery w pracy, osiągnięciu zdrowego balansu między życiem zawodowym a osobistym. W czasie epidemii, a także pracy zdalnej, rola pracodawcy się zmienia. Dobrostan pracownika oznacza bowiem nie tyle niesztampowe biuro, czy wspólne planszówki po pracy, ale raczej elastyczne podejście do modelu pracy, pewność zatrudnienia, terminowość wypłat, pakiety szkoleniowe i dostęp do e-learningu na czas przestoju, ubezpieczenia zdrowotne, itp.

Nowa rzeczywistość nie zwalnia pracodawców z dbania o dobrostan pracowników. Przeciwnie – obecnie jest to prawdziwe wyzwanie. Chodzi bowiem o taki dobór narzędzi, który będzie z jednej strony wsparciem dla pracowników, zniweluje ewentualne niepokoje, obniży stres, a z drugiej strony zmotywuje. Dlatego warto sięgnąć po rozwiązania, które dostarczą wiedzy „z pierwszej ręki” na temat oczekiwań poszczególnych osób, a dzięki temu pozwolą tak dopasować strategię wellbeingu, aby rzeczywiście zapewnić pracownikom dobrostan” – podkreśla ekspert Quercus.

Dążenie do wellbeingu to tak naprawdę profilaktyka zatrudnienia, zresztą uzasadniona ekonomicznie. Im lepsze samopoczucie członków zespołu, tym większe zaangażowanie i zapał do pracy. Oznacza to wzrost efektywności, niższą absencję (mniej zwolnień, urlopów na żądanie, itp.), a więc lepsze wyniki finansowe, o które pracodawca musi dbać, także w czasie epidemii.

Nie może jednak dążyć do tego celu wszelkim kosztem, bo taka strategia po prostu się nie sprawdzi. Pandemia kiedyś się skończy, pracownicy poczują się pewniej na rynku pracy i zdecydują, czy warto zostać w firmie, która nad ich poczucie bezpieczeństwa stawiała zysk. Odpowiedź jest chyba oczywista.

Wskaźnik Well-Being Index pozwala badać poziom zadowolenia pracowników w pięciu kluczowych obszarach[1], są to:

PURPOSE (sens) – satysfakcja z tego, co się robi każdego dnia oraz bycie zmotywowanym do osiągania własnych celów;

SOCIAL (relacje) – posiadanie dobrych, życzliwych, wspierających relacji z innymi, dobry kontakt ze współpracownikami;

FINANCIAL (finanse) – poczucie stabilizacji finansowej i bezpieczeństwa, redukcja stresu, przekonanie o adekwatności wynagrodzenia;

COMMUNITY (społeczność) – poczucie wspólnoty i duma z bycia jej częścią, satysfakcja z miejsca, w którym się pracuje;

PHYSICAL (zdrowie fizyczne) – dobre zdrowie, dbanie o aktywność fizyczną, zasoby energii niezbędne do wykonywania codziennych działań, odpowiednia dawka snu, zdrowe odżywianie.

1]https://news.gallup.com/poll/128186/gallup-healthways-index-work.aspx

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA