Dobrostan pracowników w czasie pandemii - czym jest wellbeing?
REKLAMA
REKLAMA
W poszukiwaniu dobrostanu
Podstawą wellbeingu w firmie, czyli długofalowego modelu zarządzania dobrostanem personelu, jest kompleksowe, holistyczne podejście, uwzględniające zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne aspekty zatrudnienia, zgodne z 5 elementami wskaźnika Well-Being Index. Oznacza to stworzenie takich warunków pracy, w których pracownicy poczują, że ma ona sens, zespół jest wspólnotą opartą na pozytywnych doświadczeniach, sytuacja finansowa jest stabilna, a warunki, jakie zapewnia pracodawca, sprzyjają dbaniu o zdrowie.
REKLAMA
Polecamy: Wellbeing w organizacji co? jak? dlaczego?
Takie podejście bardzo motywuje, wiąże pracownika z firmą na poziomie emocjonalnym i pozwala na zniwelowanie syndromu niedzielnego popołudnia. Najważniejszą korzyścią z wdrożenia strategii wellbeing (z punktu widzenia pracodawcy) jest jednak widoczny wpływ na zaangażowanie oraz efektywność pracy.
„Oczywiście rezultatem takich działań powinna być lepsza efektywność pracowników, ale efektywność osiągana właśnie poprzez budowanie poczucia wspólnoty, zaangażowanie i umiejętne wydobywanie potencjału. Jest to możliwe dzięki zindywidualizowanemu podejściu do pracowników, identyfikacji potrzeb i oczekiwań każdej osoby. W mniejszych zadanie to można zrealizować w sposób tradycyjny, a w większych potrzebne są odpowiednie narzędzia, jak SuccessFactors i moduł Qualtrics Employee Engagement Solution. Pozwalają one proces pozyskiwania danych o pracownikach zautomatyzować, a przede wszystkim – zobiektywizować” – podkreśla Arkadiusz Siwek, ekspert firmy Quercus w zakresie wdrażania m.in. rozwiązań SAP SuccessFactors.
SAP Qualtrics Employee Engagement Solution umożliwia identyfikację czynników zwiększających zaangażowanie pracowników, a także ujawnia przyczyny ewentualnych problemów (w czasie rzeczywistym). Z kolei SAP Qualtrics Employee Lifecycle Solution dostarcza informacji m.in. na temat motywacji pracowników i podpowiada, w jaki sposób można ich silniej związać z firmą. Między innymi dzięki indywidualnie dopasowanym benefitom, które pomagą dobrać SAP Qualtrics Employee Benefits Optimizer Solution.
Na tropie zmieniających się potrzeb
REKLAMA
Powyższe narzędzia to przykładowe rozwiązania, które pozwalają na personalizację relacji z pracownikiem. W obecnych czasach ich zaletą jest nie tylko obiektywny i automatyczny dobór opcji na podstawie wyborów i opinii pracowników, ale przede wszystkim analiza przeprowadzana niemal w czasie rzeczywistym, która ujawnia zmieniające się preferencje i oczekiwania. Oczywiste jest bowiem na przykład, że epidemia koronawirusa zmieniła rynek pracy. Zmieniła też postrzeganie dobrostanu, bo sprawiła, iż niektóre z elementów Well-Being Index (zdrowie fizyczne i finanse) zyskały na znaczeniu.
„Ten wpływ widać w zmianie zainteresowania np. benefitami. Wcześniej dużym zainteresowaniem cieszyło się dofinansowanie zajęć sportowych, dziś pracownicy bardziej cenią dodatkową opiekę medyczną, ubezpieczenia zdrowotne, a nawet możliwość zaciągnięcia pożyczki u pracodawcy. Mniejsze znaczenie mają wszelkie aktywności związane z integrowaniem zespołu, tym bardziej, że w związku z kryzysem w sektorze eventowym, części z nich po prostu nie sposób przeprowadzić.” – wylicza Arkadiusz Siwek.
Zmienił się też model pracy. Niektórzy pracownicy – początkowo zmuszeni przez sytuację – dziś, jeśli mają taką możliwość, sami wybierają pracę zdalną lub model mieszany. A to znacząco zmienia podejście do wellbeingu. Przynajmniej przez jakiś czas mniej liczyć się będą pokoje odpoczynku, chillout roomy, pokoje z grami w pobudzających kolorach, słodkie lub zdrowe przekąski w pracy. Dziś personel oczekuje wsparcia narzędziowego i sprzętowego, tak aby mógł też bez problemu pracować z domu. Pracownicy cenią też otwartą komunikację na temat sytuacji w firmie oraz działania prewencyjne, świadczące o trosce pracodawcy i chęci zapewnienia trwałości zatrudnienia.
Wellbeing w nowej rzeczywistości
W ramach wellbeingu pracodawca powinien dbać o dobre samopoczucie pracowników. W czasach prosperity działania te skupiają się zatem na tworzeniu przyjaznej, ciekawej atmosfery w pracy, osiągnięciu zdrowego balansu między życiem zawodowym a osobistym. W czasie epidemii, a także pracy zdalnej, rola pracodawcy się zmienia. Dobrostan pracownika oznacza bowiem nie tyle niesztampowe biuro, czy wspólne planszówki po pracy, ale raczej elastyczne podejście do modelu pracy, pewność zatrudnienia, terminowość wypłat, pakiety szkoleniowe i dostęp do e-learningu na czas przestoju, ubezpieczenia zdrowotne, itp.
„Nowa rzeczywistość nie zwalnia pracodawców z dbania o dobrostan pracowników. Przeciwnie – obecnie jest to prawdziwe wyzwanie. Chodzi bowiem o taki dobór narzędzi, który będzie z jednej strony wsparciem dla pracowników, zniweluje ewentualne niepokoje, obniży stres, a z drugiej strony zmotywuje. Dlatego warto sięgnąć po rozwiązania, które dostarczą wiedzy „z pierwszej ręki” na temat oczekiwań poszczególnych osób, a dzięki temu pozwolą tak dopasować strategię wellbeingu, aby rzeczywiście zapewnić pracownikom dobrostan” – podkreśla ekspert Quercus.
Dążenie do wellbeingu to tak naprawdę profilaktyka zatrudnienia, zresztą uzasadniona ekonomicznie. Im lepsze samopoczucie członków zespołu, tym większe zaangażowanie i zapał do pracy. Oznacza to wzrost efektywności, niższą absencję (mniej zwolnień, urlopów na żądanie, itp.), a więc lepsze wyniki finansowe, o które pracodawca musi dbać, także w czasie epidemii.
Nie może jednak dążyć do tego celu wszelkim kosztem, bo taka strategia po prostu się nie sprawdzi. Pandemia kiedyś się skończy, pracownicy poczują się pewniej na rynku pracy i zdecydują, czy warto zostać w firmie, która nad ich poczucie bezpieczeństwa stawiała zysk. Odpowiedź jest chyba oczywista.
Wskaźnik Well-Being Index pozwala badać poziom zadowolenia pracowników w pięciu kluczowych obszarach[1], są to:
PURPOSE (sens) – satysfakcja z tego, co się robi każdego dnia oraz bycie zmotywowanym do osiągania własnych celów;
SOCIAL (relacje) – posiadanie dobrych, życzliwych, wspierających relacji z innymi, dobry kontakt ze współpracownikami;
FINANCIAL (finanse) – poczucie stabilizacji finansowej i bezpieczeństwa, redukcja stresu, przekonanie o adekwatności wynagrodzenia;
COMMUNITY (społeczność) – poczucie wspólnoty i duma z bycia jej częścią, satysfakcja z miejsca, w którym się pracuje;
PHYSICAL (zdrowie fizyczne) – dobre zdrowie, dbanie o aktywność fizyczną, zasoby energii niezbędne do wykonywania codziennych działań, odpowiednia dawka snu, zdrowe odżywianie.
1]https://news.gallup.com/poll/128186/gallup-healthways-index-work.aspx
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat