REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrostan pracowników w czasie pandemii - czym jest wellbeing?

Quercus Sp. z o. o.
ekspert w zakresie wdrażania i serwisowania systemów SAP, autoryzowany Partner SAP
Dobrostan pracowników w czasie pandemii - czym jest wellbeing? / fot. Shutterstock
Dobrostan pracowników w czasie pandemii - czym jest wellbeing? / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia koronawirusa zmieniła rynek pracy, a w zasadzie stała się papierkiem lakmusowym dla pracodawców, zwłaszcza tych, który deklarowali realizację strategii wellbeing w firmie. Bo niezależnie od sytuacji rynkowej oraz tego, czy aktualnie funkcjonujemy w „erze pracownika” czy też „erze pracodawcy”, pracownicy to podstawowy kapitał każdej firmy. Dlatego trzeba dbać o ich samopoczucie, czyli dobrostan.

W poszukiwaniu dobrostanu

Podstawą wellbeingu w firmie, czyli długofalowego modelu zarządzania dobrostanem personelu, jest kompleksowe, holistyczne podejście, uwzględniające zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne aspekty zatrudnienia, zgodne z 5 elementami wskaźnika Well-Being Index. Oznacza to stworzenie takich warunków pracy, w których pracownicy poczują, że ma ona sens, zespół jest wspólnotą opartą na pozytywnych doświadczeniach, sytuacja finansowa jest stabilna, a warunki, jakie zapewnia pracodawca, sprzyjają dbaniu o zdrowie.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Wellbeing w organizacji co? jak? dlaczego?

Takie podejście bardzo motywuje, wiąże pracownika z firmą na poziomie emocjonalnym i pozwala na zniwelowanie syndromu niedzielnego popołudnia. Najważniejszą korzyścią z wdrożenia strategii wellbeing (z punktu widzenia pracodawcy) jest jednak widoczny wpływ na zaangażowanie oraz efektywność pracy.

Oczywiście rezultatem takich działań powinna być lepsza efektywność pracowników, ale efektywność osiągana właśnie poprzez budowanie poczucia wspólnoty, zaangażowanie i umiejętne wydobywanie potencjału. Jest to możliwe dzięki zindywidualizowanemu podejściu do pracowników, identyfikacji potrzeb i oczekiwań każdej osoby. W mniejszych zadanie to można zrealizować w sposób tradycyjny, a w większych potrzebne są odpowiednie narzędzia, jak SuccessFactors i moduł Qualtrics Employee Engagement Solution. Pozwalają one proces pozyskiwania danych o pracownikach zautomatyzować, a przede wszystkim – zobiektywizować” – podkreśla Arkadiusz Siwek, ekspert firmy Quercus w zakresie wdrażania m.in. rozwiązań SAP SuccessFactors.

REKLAMA

SAP Qualtrics Employee Engagement Solution umożliwia identyfikację czynników zwiększających zaangażowanie pracowników, a także ujawnia przyczyny ewentualnych problemów (w czasie rzeczywistym). Z kolei SAP Qualtrics Employee Lifecycle Solution dostarcza informacji m.in. na temat motywacji pracowników i podpowiada, w jaki sposób można ich silniej związać z firmą. Między innymi dzięki indywidualnie dopasowanym benefitom, które pomagą dobrać SAP Qualtrics Employee Benefits Optimizer Solution.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na tropie zmieniających się potrzeb

Powyższe narzędzia to przykładowe rozwiązania, które pozwalają na personalizację relacji z pracownikiem. W obecnych czasach ich zaletą jest nie tylko obiektywny i automatyczny dobór opcji na podstawie wyborów i opinii pracowników, ale przede wszystkim analiza przeprowadzana niemal w czasie rzeczywistym, która ujawnia zmieniające się preferencje i oczekiwania. Oczywiste jest bowiem na przykład, że epidemia koronawirusa zmieniła rynek pracy. Zmieniła też postrzeganie dobrostanu, bo sprawiła, iż niektóre z elementów Well-Being Index (zdrowie fizyczne i finanse) zyskały na znaczeniu.

Ten wpływ widać w zmianie zainteresowania np. benefitami. Wcześniej dużym zainteresowaniem cieszyło się dofinansowanie zajęć sportowych, dziś pracownicy bardziej cenią dodatkową opiekę medyczną, ubezpieczenia zdrowotne, a nawet możliwość zaciągnięcia pożyczki u pracodawcy. Mniejsze znaczenie mają wszelkie aktywności związane z integrowaniem zespołu, tym bardziej, że w związku z kryzysem w sektorze eventowym, części z nich po prostu nie sposób przeprowadzić.” – wylicza Arkadiusz Siwek.

Zmienił się też model pracy. Niektórzy pracownicy – początkowo zmuszeni przez sytuację – dziś, jeśli mają taką możliwość, sami wybierają pracę zdalną lub model mieszany. A to znacząco zmienia podejście do wellbeingu. Przynajmniej przez jakiś czas mniej liczyć się będą pokoje odpoczynku, chillout roomy, pokoje z grami w pobudzających kolorach, słodkie lub zdrowe przekąski w pracy. Dziś personel oczekuje wsparcia narzędziowego i sprzętowego, tak aby mógł też bez problemu pracować z domu. Pracownicy cenią też otwartą komunikację na temat sytuacji w firmie oraz działania prewencyjne, świadczące o trosce pracodawcy i chęci zapewnienia trwałości zatrudnienia.

Wellbeing w nowej rzeczywistości

W ramach wellbeingu pracodawca powinien dbać o dobre samopoczucie pracowników. W czasach prosperity działania te skupiają się zatem na tworzeniu przyjaznej, ciekawej atmosfery w pracy, osiągnięciu zdrowego balansu między życiem zawodowym a osobistym. W czasie epidemii, a także pracy zdalnej, rola pracodawcy się zmienia. Dobrostan pracownika oznacza bowiem nie tyle niesztampowe biuro, czy wspólne planszówki po pracy, ale raczej elastyczne podejście do modelu pracy, pewność zatrudnienia, terminowość wypłat, pakiety szkoleniowe i dostęp do e-learningu na czas przestoju, ubezpieczenia zdrowotne, itp.

Nowa rzeczywistość nie zwalnia pracodawców z dbania o dobrostan pracowników. Przeciwnie – obecnie jest to prawdziwe wyzwanie. Chodzi bowiem o taki dobór narzędzi, który będzie z jednej strony wsparciem dla pracowników, zniweluje ewentualne niepokoje, obniży stres, a z drugiej strony zmotywuje. Dlatego warto sięgnąć po rozwiązania, które dostarczą wiedzy „z pierwszej ręki” na temat oczekiwań poszczególnych osób, a dzięki temu pozwolą tak dopasować strategię wellbeingu, aby rzeczywiście zapewnić pracownikom dobrostan” – podkreśla ekspert Quercus.

Dążenie do wellbeingu to tak naprawdę profilaktyka zatrudnienia, zresztą uzasadniona ekonomicznie. Im lepsze samopoczucie członków zespołu, tym większe zaangażowanie i zapał do pracy. Oznacza to wzrost efektywności, niższą absencję (mniej zwolnień, urlopów na żądanie, itp.), a więc lepsze wyniki finansowe, o które pracodawca musi dbać, także w czasie epidemii.

Nie może jednak dążyć do tego celu wszelkim kosztem, bo taka strategia po prostu się nie sprawdzi. Pandemia kiedyś się skończy, pracownicy poczują się pewniej na rynku pracy i zdecydują, czy warto zostać w firmie, która nad ich poczucie bezpieczeństwa stawiała zysk. Odpowiedź jest chyba oczywista.

Wskaźnik Well-Being Index pozwala badać poziom zadowolenia pracowników w pięciu kluczowych obszarach[1], są to:

PURPOSE (sens) – satysfakcja z tego, co się robi każdego dnia oraz bycie zmotywowanym do osiągania własnych celów;

SOCIAL (relacje) – posiadanie dobrych, życzliwych, wspierających relacji z innymi, dobry kontakt ze współpracownikami;

FINANCIAL (finanse) – poczucie stabilizacji finansowej i bezpieczeństwa, redukcja stresu, przekonanie o adekwatności wynagrodzenia;

COMMUNITY (społeczność) – poczucie wspólnoty i duma z bycia jej częścią, satysfakcja z miejsca, w którym się pracuje;

PHYSICAL (zdrowie fizyczne) – dobre zdrowie, dbanie o aktywność fizyczną, zasoby energii niezbędne do wykonywania codziennych działań, odpowiednia dawka snu, zdrowe odżywianie.

1]https://news.gallup.com/poll/128186/gallup-healthways-index-work.aspx

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 3 dni zmiany w szkołach?

Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

REKLAMA

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

REKLAMA

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

Większość Polaków nie wie, że przysługują im te pieniądze z ZUS, a wniosek o wypłatę można złożyć w każdym czasie - nie ma przedawnienia, a to istotne nie tylko dla seniorów

Miliony Polaków mają w ZUS specjalne konto, o którym często nie wiedzą. Gromadzą się na nim pieniądze, które można dziedziczyć, a w przypadku rozwodu czy podziału majątku – dzielić. Co więcej, decyzja dotycząca tych środków nie jest ostateczna. Sprawdź, czym jest subkonto w ZUS i dlaczego powinieneś się nim zainteresować już teraz.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA