Co grozi pracodawcy za zbyt niską temperaturę w miejscu pracy?
![zimno w pracy przepisy temperatura minimalna bhp obowiązki pracodawcy zima chłód pomieszczenie pracy odpowiedzialność pracodawcy](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nLmluZm9yLnBsL3AvX2ZpbGVzLz/M4MzIyMDAwL3ppbW5vLXctcHJhY3ktcHJ6ZXBpc3ktdGVt/cGVyYXR1cmEtbWluaW1hbG5hLWJocC1vYm93aWF6a2ktcH/JhY29kYXdjeS16aW1hLTM4MzIxNjUzLmpwZyIsInciOjc3MX0.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
- Odpowiednia temperatura w miejscu pracy
- Powstrzymanie się od pracy
- Kara dla pracodawcy za nieodpowiednią temperaturę
Odpowiednia temperatura w miejscu pracy
Pracodawcy muszą zapewnić pracownikom odpowiednią temperaturę w miejscu pracy. Oznacza to, że pomieszczenia w budynkach i zlokalizowane w nich stanowiska pracy powinny być właściwie ogrzane i zabezpieczone przed napływem zimnego powietrza z zewnątrz.
REKLAMA
Przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 ze zm.) określają, że dopuszczalna minimalna temperatura w pomieszczeniach biurowych i pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna nie może być niższa niż 18°C (291 K). Również w innych pomieszczeniach pracy pracodawca powinien zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania). Nie może ona być niższa niż 14°C (287 K). Wyjątek stanowi sytuacja, gdy względy technologiczne nie pozwalają na utrzymanie takiej temperatury.
Przepisy nie określają optymalnej temperatury w miejscu pracy. Jednak według specjalistów z Instytutu Medycyny Pracy optymalna temperatura w miejscu pracy wynosi od 15,5°C do 26,7°C.
Optymalne temperatury w miejscu pracy
Temperatura | Rodzaj pracy |
23,9°C – 26,7°C | podczas pracy lekkiej lub siedzącej latem |
20°C – 22,8°C | podczas pracy lekkiej lub siedzącej zimą |
18,3°C | podczas średnio ciężkiej pracy fizycznej |
15,5°C | podczas bardzo ciężkiej pracy fizycznej |
Powstrzymanie się od pracy
Pracownik ma prawo powstrzymać się od pracy gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy. Powinien jednak pamiętać, że to uprawnienie przysługuje wtedy, gdy warunki pracy stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom. W przypadku takiej sytuacji pracownik zobowiązany jest do niezwłocznego zawiadomienia przełożonego.
Sytuacją usprawiedliwiającą powstrzymanie się pracownika od pracy z pewnością jest bardzo niska temperatura w miejscu pracy. Wystąpienie takich warunków pracy jest niezgodne z przepisami bhp i zagraża zdrowiu pracownika.
W razie powstrzymania się od wykonywania pracy z powodu zimna pracownik zachowuje w prawo do wynagrodzenia.
Kara dla pracodawcy za nieodpowiednią temperaturę
Pracodawca jest odpowiedzialny za odpowiednią temperaturę w pomieszczeniach pracy. W razie niedopełnienia tego obowiązku pracownik ma prawo złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Pracy.
Za nieprzestrzeganie przepisów bhp pracodawcy grozi kara w wysokości nawet 30000 zł.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
![certificate](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9zdGF0a/WMtaW5mb3JwbC5pbmZvci5wbC/9pbWFnZXMvY2VydGlmaWNhdGV/fbWluLjEyZGFhMGNlLnBuZyJ9.jpg)
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA