REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Służba BHP, Nadzór

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

W jaki sposób należy przechowywać środki ochrony indywidualnej na budowie

W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom?

Kiedy zachowanie współpracowników lub pracodawcy nie ma cech mobbingu

Pracodawca może wykonywać czynności kontrolne czy wydawać polecenia swoim pracownikom, nie narażając się na sprawę sądową o mobbing. Wystarczy, aby użyte przez niego argumenty były rzeczowe i przekazane w sposób spokojny i jasny.

Czy wykonywanie prac dotyczących utrzymania obiektów należy powierzać osobom ze specjalnymi kwalifikacjami?

Utrzymanie w należytym stanie infrastruktury campusu szkoły wymaga przeprowadzania okresowych przeglądów, a przede wszystkim bieżących napraw i remontów instalacji. Wykonywanie niezbędnych napraw zwykle było zlecane osobie zatrudnionej na stanowisku konserwatora, a wymaganych przeglądów oraz bardziej pracochłonnych napraw – zespołowi pracowników z udziałem konserwatora. Dopiero gdy zadanie w ocenie dyrekcji przekraczało możliwości pracowników zakładu, prace te były zlecane firmie zewnętrznej. Jako wykonujący zadania służby bhp chciałbym dołożyć należytej staranności, aby prace były wykonywane z poszanowaniem wymagań w szczególności wynikających z przepisów i zasad bhp. Największym problemem jest przekonanie dyrekcji, iż warunkiem dopuszczenia pracownika/osoby do wykonywania niektórych robót jest nie tylko umiejętność wykonania danej pracy i odbycie szkolenia w dziedzinie bhp, lecz również legitymowanie się wymaganymi kwalifikacjami dodatkowymi. Czy pracodawca ma obowiązek powierzania wykonywania niektórych prac osobom legitymującym się dodatkowymi kwalifikacjami?

Czy wszystkie świadectwa kwalifikacyjne wydane bezterminowo utraciły ważność na początku maja 2010 r.?

Pracownicy w wieku przedemerytalnym nie chcą inwestować w przedłużanie uprawnień kwalifikacyjnych. Twierdzą, że prawo nie działa wstecz i nadane im bezterminowe uprawnienia nie mogły stracić ważności. Czy świadectwa kwalifikacyjne wydane bezterminowo utraciły ważność na początku maja 2010 r.?

Czy pracodawca ma obowiązek zatrudniać pracownika służby bhp na najwyższym możliwym stanowisku?

Pracodawca zatrudnił pracownika służby bhp na stanowisku inspektora ds. bhp, pomimo że pracownik ma wyższe wykształcenie o specjalności bezpieczeństwo i higiena pracy oraz udokumentowany sześcioletni staż pracy w służbie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracownik uważa, że ma uprawnienia do posługiwania się tytułem głównego specjalisty do spraw bhp i że w związku z tym pracodawca powinien zmienić nazwę stanowiska w jego umowie o pracę. Czy pracodawca ma obowiązek zatrudniać pracownika służby bhp na najwyższym możliwym stanowisku, na które pracownik spełnia wymagania kwalifikacyjne, i czy pracownik służby bhp może używać określeń: inspektor, starszy inspektor, specjalista, starszy specjalista, główny specjalista ds. bhp, jako tytułu zawodowego?

Społeczny inspektor pracy jest chroniony przed zwolnieniem

Likwidacja pracodawcy oznacza zakończenie kadencji społecznych inspektorów pracy. Jeżeli byli inspektorzy zostaną przejęci przez nowego pracodawcę, wówczas przez rok od daty zakończenia kadencji ich stosunek pracy u nowego pracodawcy pozostaje pod szczególną ochroną (wyrok Sądu Najwyższego z 16 marca 2010 r., II PK 191/09).

Czy pracodawca może wnieść odwołanie od decyzji wydawanej przez PIP?

Pracodawca po kontroli inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy, po konsultacji z przedstawicielem służby bhp, stwierdził, że jedna z decyzji zawartych w nakazie jest niemożliwa do zrealizowania w określonym w nakazie terminie. Pracownik służby bhp podpowiedział pracodawcy, by odwołać się od decyzji. Czy pracodawca może wnieść odwołanie wyłącznie od terminu jej wykonania?

Kto może wykonywać zadania służby bhp w zakładzie pracy zatrudniającym do 100 pracowników?

W urzędzie skarbowym powierzono wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zajmującemu się zaopatrzeniem. Pracownik nie posiada żadnych kwalifikacji w dziedzinie bhp, został tylko skierowany na szkolenie okresowe dla służb bhp. Czy można powierzyć zadania służby bhp wyłącznie na podstawie ukończonego szkolenia okresowego bhp?

Bhp w pracy przedstawiciela handlowego

Specjalista ds. bhp w swojej pracy często spotyka się z problemami związanymi z wypadkami komunikacyjnymi osób, które prowadzą samochód podczas wykonywania obowiązków służbowych. Jedną z najbardziej narażonych na tego typu wypadki grup pracowników są przedstawiciele handlowi. Pracownicy służby bhp powinni wiedzieć, jakie działania mogą podjąć, aby wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków drogowych wśród przedstawicieli handlowych.

Czy pracownik służb bhp powinien prowadzić szkolenia okresowe?

Pracodawca, korzystając z zapisów rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, zorganizował szkolenia okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, administracyjno-biurowych i pracowników inżynieryjno-technicznych. Przeprowadzenie tych szkoleń zlecił pracownikom służby bhp. Czy pracownik służb bhp powinien prowadzić szkolenia okresowe?

W jakiej sytuacji można wstrzymać pracę maszyny?

Po wymianie części nie założono na maszynę osłon części ruchomych. Ze względu na prowizoryczną naprawę instalacji maszyna powoduje zagrożenie porażenia prądem elektrycznym. Kiedy pracownik służby bhp jest zobowiązany do natychmiastowego wstrzymania pracy maszyny i w jaki sposób powinien taką czynność wykonać, aby spełnić wymagania przepisów?

Analityczny personalny - jak czytać sprawozdania finansowe

Problemy we wzajemnym zrozumieniu między zarządami a działami personalnymi są zainteresowanym dobrze znane. Prezes często nie widzi sensu przedstawionych przez dział HR pomysłów, zaś dyrektor personalny nie zawsze potrafi użyć właściwych argumentów, by pokazać, jakie efekty biznesowe przyniesie realizacja jego propozycji.

Obowiązki służby BHP

Służba bhp pełni funkcję doradczą i kontrolną w zakładzie pracy. Może ona np. przeprowadzać kontrole warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp.

Czy można podnosić pracowników na wysokość za pomocą wózka jezdniowego podnośnikowego z mechanicznym napędem podnoszenia?

W magazynie wysokiego składowania miał miejsce wypadek. Pracownik spadł z wysokości z wózka jezdniowego podnośnikowego, tzw. widlaka. Czy pracownika można podnosić na wysokość, gdy stoi on bezpośrednio na widłach wózka lub na drewnianej palecie?

Czy w zakładzie pracy powinny być opracowane zasady ruchu na drogach wewnątrzzakładowych?

W zakładzie pracy znajduje się zespół hal magazynowych zamkniętych oraz teren zewnętrzny pomiędzy halami, gdzie przemieszczają się środki transportu stanowiące własność pracodawcy, jak również środki transportu innych firm. Czy pracodawca musi opracować zasady ruchu na drogach wewnątrzzakładowych?

Odpowiedzialność nietrzeźwego pracownika

Jeśli szkodę w mieniu pracodawcy spowoduje nietrzeźwy pracownik, odpowiada on za jej wyrządzenie w pełnej wysokości. Jednak ciężar udowodnienia przesłanek odpowiedzialności w takim przypadku spoczywa na pracodawcy.

Jak udowodnić nietrzeźwość pracownika lub pracodawcy

Do udokumentowania nietrzeźwości bądź odurzenia pracownika lub pracodawcy nie zawsze potrzebne jest badanie krwi czy wydychanego powietrza przez użycie probierza trzeźwości. Wystarczające mogą okazać się zeznania świadków.

Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik służby bhp czy pracodawca?

W trakcie kontroli Inspekcji Pracy stwierdzono nieprawidłowości polegające m.in. na braku szkoleń z zakresu bhp oraz nieprawidłowych osłonach części ruchomych maszyn na terenie zakładu pracy. Pracownik służby bhp został wskazany przez pracodawcę jako winny wykroczeń z powyższego zakresu. Kontrolujący stwierdził, że powyższa odpowiedzialność ciąży na pracodawcy, a nie na pracowniku służby bhp, którego obowiązki nie mają wpływu na odpowiedzialność pracodawcy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik czy pracodawca?

Psychologia w służbie bhp

Jakie działania można podjąć, aby poprawić poziom edukacji w zakresie bhp? Co może zrobić inspektor, firma z branży bhp, a także organizacja świadoma wagi bezpieczeństwa pracy, żeby zmienić nastawienie i postawy ludzi? W wielu sytuacjach dopiero wypadek przy pracy uświadamia wszystkim wagę zasad i procedur bhp.

Czy w zakładzie pracy powinna być opracowana procedura karania pracownika?

Pracownik służby bhp w trakcie przeglądu pomieszczeń pracy poinformował ustnie jednego z pracowników o nałożeniu na niego kary pieniężnej za naruszanie przepisów bhp. Następnie ustnie polecił księgowej potrącić pracownikowi z wynagrodzenia za pracę kwotę w wysokości 100 zł. Pracodawca dowiedział się od księgowej o tym potrąceniu w chwili zatwierdzania listy płac. Czy pracownik służby bhp mógł wystąpić z wnioskiem o ukaranie pracownika? Czy w zakładzie pracy powinna być procedura karania pracownika za naruszenie przepisów i zasad bhp?

Zatrudnienie behapowca czy tworzenie służby bhp

We wrześniu br. próg zatrudnienia w naszej spółce przekroczył 100 osób. Zadania z zakresu bhp dotychczas powierzaliśmy wyspecjalizowanej firmie. W oddziale okręgowego inspektoratu pracy uzyskałam informację, że nie możemy dłużej korzystać z usług tej firmy oraz że powinniśmy utworzyć służbę bhp i zatrudnić specjalistę z zakresu bhp. Czy rzeczywiście mamy taki obowiązek?

Działania ograniczające ryzyko wypadków przy pracy

Wszędzie, gdzie można ograniczyć ryzyko wypadków przy pracy, wprowadzając rozwiązania techniczne, tam są one wprowadzane - zapewnił w Sejmie wicepremier Waldemar Pawlak. Minister gospodarki przedstawił informację rządu w sprawie działań zmierzających do zmniejszenia skali wypadków przy pracy. Wnioskował o to klub Lewicy.

BHP w średnim przedsiębiorstwie

Nasza firma zatrudnia około 80 pracowników. Sprawy bhp zlecamy firmie zewnętrznej. Jeden z pracowników zajmujących się sprawami kadrowymi ukończył niedawno studia podyplomowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Mam pytanie, czy taki pracownik mógłby zająć się sprawami bhp naszej firmy?

Działaj jak właściciel

Kształtowanie współodpowiedzialności i współdecydowania u pracowników jest trudne. Nie zawsze bowiem udaje się w sposób praktyczny i zrozumiały przekazać informacje o wartościach wynikających ze strategicznych celów organizacji wszystkim grupom pracowników. W przypadku DPD Polska na początku te pojęcia okazały się zbyt abstrakcyjne, niedostępne dla ogółu. Jak zatem firma poradziła sobie w tej sytuacji?

Problemy służby bhp w zakładzie pracy

Służba bhp jest odpowiedzialna za kontrolę bezpieczeństwa pracy w zakładzie. Pracodawca powinien więc pozwolić, aby pracownicy służby mogli swobodnie wykonywać swoje obowiązki.

Tworzenie służby bhp w firmie

Pracodawca może powierzyć obowiązki służby bhp firmie zewnętrznej. Jest to dopuszczalne w wypadku, gdy w przedsiębiorstwie zatrudnionych jest mniej niż 100 pracowników.

Zadania i obowiązki służby bhp

Służba bhp pełni funkcje doradcze i kontrolne, w szczególności w zakresie przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy i w każdym innym miejscu jej wykonywania.

Zawał serca jako wypadek przy pracy

Mój mąż dostał zawału serca w trakcie wykonywania pracy. Czy po powrocie do pracy pracodawca może rozwiązać z nim umowę o pracę? Czy zawał serca może zostać uznany za wypadek przy pracy?

Szkolenia BHP wstępne i okresowe

Szkolenie wstępne bhp obejmuje instruktaż ogólny wszystkich nowo zatrudnionych pracowników, a także studentów i uczniów odbywających praktyki lub praktyczną naukę zawodu.

Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne członka rady nadzorczej

Od 1 października 2007 r. członkowie rad nadzorczych posiadający miejsce zamieszkania na terytorium Polski podlegają obowiązkowo ubezpieczeniu zdrowotnemu od dnia powołania do pełnienia tej funkcji do dnia zaprzestania jej pełnienia.

Prywatne e-maile i rozmowy telefoniczne pracowników

W polskim prawie nie ma przepisów o kontroli prywatnych e-maili i rozmów telefonicznych pracowników.

Specjalista do spraw BHP

Zatrudniamy 105 pracowników. Sprawy z zakresu bhp prowadzi jeden pracownik zatrudniony na stanowisku głównego specjalisty. Czy możemy temu pracownikowi, który jest przewodniczącym związku zawodowego, w ramach tego etatu powierzyć wykonywanie innych czynności niewchodzących w zakres jego obowiązków? - pyta Czytelnik z Krakowa.

Koordynator ds. BHP

Koordynator w zakresie bhp jest odpowiedzialny za sposób wykonywania czynności, dlatego należy bardzo dokładnie określić jego obowiązki i uprawnienia, biorąc pod uwagę możliwość ich wykonania w konkretnych warunkach.

Zakładowy nadzór nad warunkami pracy

Nad przestrzeganiem warunków bezpieczeństwa i higieny pracy czuwają oprócz pracodawcy również organy zakładowego nadzoru.

Pracodawca może kontrolować komputer

Pracodawca może zakazać pracownikom wykorzystywania komputera służbowego do celów prywatnych oraz kontrolować pracę pracownika wykonywaną przy jego użyciu.

Alkohol w miejscu pracy

Stwierdzenie stanu nietrzeźwości pracownika w czasie pracy stanowi uzasadnioną przyczynę rozwiązania z nim umowy o pracę i to nie tylko za wypowiedzeniem, ale i w trybie natychmiastowym z winy tego pracownika.

Jak można ukarać pijanego pracownika

Pracodawca może ukarać pracownika wykonującego swoje obowiązki pod wpływem alkoholu jedną z kar porządkowych. Może również zwolnić go z pracy, nawet w trybie dyscyplinarnym.

Zwrot członkowi rady nadzorczej kosztów dojazdu na posiedzenia a składka zdrowotna

Zgodnie z obowiązującym w naszej spółce regulaminem rady nadzorczej, jej członkowie będą otrzymywać zwrot kosztów związanych z uczestnictwem w posiedzeniach rady (tj. zwrot kosztów podróży z miejsca zamieszkania do miejsca, w którym odbywać się będą posiedzenia rady oraz zwrot kosztów zakwaterowania). Członkowie rady nadzorczej nie mają prawa do żadnych innych świadczeń. Czy od kwot wypłacanych przez spółkę członkom rady nadzorczej należy potrącać składkę na ubezpieczenie zdrowotne? Jeżeli trzeba naliczać tę składkę, ale okaże się ona wyższa od zaliczki podatkowej, to czy można ją obniżyć do wysokości tej zaliczki?

Ubezpieczenie zdrowotne członków rad nadzorczych - na nowych zasadach

Od 1 października 2007 r. członkowie rad nadzorczych podlegają obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wcześniej objęci byli ubezpieczeniem zdrowotnym, gdy pobierali świadczenie pieniężne za pełnienie funkcji. Zmianę tę wprowadziła nowelizacja z 24 sierpnia 2007 r. ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Czy pracownikowi można odebrać samochód służbowy

Zasady używania przez pracowników mienia pracodawcy są uregulowane w kodeksie pracy głównie w zakresie odpowiedzialności pracownika. Brak jest natomiast przepisów, które szczegółowo stanowiłyby o zasadach jego zwrotu. Pracodawcy często mają więc wątpliwości, kiedy mogą odebrać pracownikowi przyznany mu wcześniej samochód służbowy.

Zadaniowy czas pracy

System zadaniowego czasu pracy może być stosowany w przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją albo miejscem wykonywania pracy. Pracodawcy, którzy pozostawiają pracownikom dużą swobodę w zakresie wykonywania pracy, powinni rozważyć możliwość zastosowania w tych przypadkach zadaniowego systemu czasu pracy. Pozwala to na uniknięcie problemów związanych np. z ewidencjonowaniem czasu pracy tych osób.

REKLAMA