REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydanie świadectwa pracy w przypadku umowy na czas wykonania określonej pracy po zmianach

Katarzyna Czajkowska-Matosiuk
Wydanie świadectwa pracy w przypadku umowy na czas wykonania określonej pracy po zmianach
Wydanie świadectwa pracy w przypadku umowy na czas wykonania określonej pracy po zmianach
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 22 lutego 2016 r. zlikwidowano możliwość zawierania umów na czas wykonania określonej pracy. W efekcie, może pojawić się problem jak postępować w sytuacji, w której umowa na czas wykonania określonej pracy została zakończona po 31 grudnia 2016 r. lub gdy po takiej umowie strony zawarły kolejną umowę na czas określony.

Czy należy wydać świadectwo pracy po zakończeniu umowy na czas wykonania określonej pracy?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W ostatnim okresie weszły w życie dwie duże nowelizacje Kodeksu pracy. Pierwsza usunęła z katalogu umów terminowych umowę na czas wykonywania określonej pracy. Natomiast druga zmieniła zasady dotyczące wydawania świadectw pracy. Niestety przepisy obu tych nowelizacji nie zostały zharmonizowane, w związku z czym powstała istotna luka w prawie. Nie wiadomo bowiem, czy w obecnym stanie prawnym pracodawca ma obowiązek wydawania świadectwa pracy w przypadku umowy na czas wykonania określonej pracy.

Ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 22 lutego 2016 r. wyeliminowała z katalogu umów terminowych umowę na czas wykonywania określonej pracy. Natomiast obowiązująca od 1 stycznia 2017 r. ustawa z 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców zmieniła zasady dotyczące wydawania świadectw pracy, ale nie uwzględnia wystawiania świadectw pracy za umowy na czas wykonania określonej pracy.

Polecamy książkę: Wielka Księga Prawa Pracy

REKLAMA

Luka w prawie

Nowelizacja Kodeksu pracy dotycząca wydawania świadectw pracy nie uwzględnia do końca stanu prawnego, jaki powstał w wyniku wejścia w życie pierwszej nowelizacji, a tym samym pojawiła się luka w prawie. W przepisach przejściowych nowelizacji z 25 czerwca 2015 r. wskazano, że w odniesieniu do zlikwidowanych umów na czas wykonania określonej pracy, które nadal trwały 22 lutego 2016 r., należy stosować regulacje dotychczasowe (art. 13 tej nowelizacji). Natomiast przepisy przejściowe nowelizacji z 16 grudnia 2016 r. nie przewidują tego, że – mimo usunięcia z Kodeksu pracy umowy na czas wykonania określonej pracy – takie umowy nadal mogą być realizowane (jeśli trwały 22 lutego 2016 r. i wciąż nie wygasły).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 22 lutego 2016 r. zlikwidowano możliwość zawierania umów na czas wykonania określonej pracy.

W efekcie nie wiadomo, jak postępować w sytuacji, w której umowa na czas wykonania określonej pracy została zakończona po 31 grudnia 2016 r. lub gdy po takiej umowie strony zawarły kolejną umowę na czas określony.

Przepisy przejściowe

Przepisy przejściowe zawarte w nowelizacji z 16 grudnia 2016 r. regulują kwestię wydania świadectwa pracy w sytuacji, gdy pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy wyłącznie na podstawie:

● umowy o pracę na okres próbny albo

● umowy o pracę na czas określony.

Jeżeli 1 stycznia 2017 r. nie upłynął termin na wydanie świadectwa pracy za te umowy terminowe, pracodawca wydaje pracownikowi świadectwo pracy za zakończone do tego dnia okresy zatrudnienia na podstawie ww. umów, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy. Pracodawca ma na to 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji. Natomiast przed upływem tego terminu, jeśli świadectwo nie zostało wydane wcześniej, to za zakończone na 1 stycznia 2017 r. okresy zatrudnienia może ono zostać wydane na żądanie pracownika (art. 22 ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców).

Jednakże ta regulacja nie dotyczy umów na czas wykonania określonej pracy, ponieważ ani przepisy przejściowe zawarte w nowelizacji z 16 grudnia 2016 r., ani obowiązujące regulacje Kodeksu pracy nie przewidują istnienia takiej umowy.

Czy wydać świadectwo pracy

Z powyższego wynika, że w obecnym stanie prawnym teoretycznie brak jest podstaw nakładających na pracodawcę obowiązek wydania świadectwa pracy w przypadku, gdy umowa na czas wykonania określonej pracy trwała 1 stycznia 2017 r. W tej kwestii decydujące będzie z pewnością orzecznictwo sądowe, rozstrzygające pierwsze spory powstałe na tym tle.

Dla pracodawcy bezpieczniej będzie wydać pracownikowi świadectwo pracy po zakończonej umowie na czas wykonywania określonej pracy, w szczególności, jeśli pracownik zażąda takiego świadectwa.

Jednak, aby pracodawca sam nie stał się stroną w takim sporze, mimo wszystko warto wydać pracownikowi świadectwo pracy, zwłaszcza, jeśli pracownik zwróci się z takim wnioskiem. Trzeba bowiem pamiętać, że niewydanie pracownikowi świadectwa pracy stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika, które jest zagrożone karą grzywny w wysokości od 1000 do 30 000 zł.

W dniu 1 lutego 2016 r. pracownik zawarł umowę o pracę na czas wykonania określonej pracy. Umowa ta zakończyła się 15 lutego 2017 r. Pracownik podpisał z pracodawcą kolejną umowę, tym razem na czas określony. Umowa ta zakończy się 15 lutego 2018 r. Jednocześnie pracownik zwrócił się do pracodawcy z wnioskiem o wydanie świadectwa pracy za zakończoną umowę na czas wykonywania określonej pracy. W tej sytuacji pracodawca może wystawić pracownikowi świadectwo pracy po zakończeniu umowy na czas wykonania określonej pracy, tj. po 15 lutego 2017 r., bądź wystawić tzw. świadectwo zbiorcze (za oba zakończone okresy pracy) po zakończeniu umowy na czas określony, tj. 15 lutego 2018 r. W omawianym przypadku bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie dla pracodawcy wystawienie świadectwa pracy za każdy z tych okresów z osobna. Pozwoli to uniknąć ewentualnych sporów z pracownikiem.

Podstawa prawna:

● art. 97 § 11, art. 282 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666; ost. zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60),

● art. 22 ustawy z 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (Dz.U. z 2016 r. poz. 2255),

● art. 13 ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1220).

Sprawdź: Wskaźniki i stawki

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

REKLAMA

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

REKLAMA

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA