REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydanie świadectwa pracy w przypadku umowy na czas wykonania określonej pracy po zmianach

Katarzyna Czajkowska-Matosiuk
Wydanie świadectwa pracy w przypadku umowy na czas wykonania określonej pracy po zmianach
Wydanie świadectwa pracy w przypadku umowy na czas wykonania określonej pracy po zmianach
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 22 lutego 2016 r. zlikwidowano możliwość zawierania umów na czas wykonania określonej pracy. W efekcie, może pojawić się problem jak postępować w sytuacji, w której umowa na czas wykonania określonej pracy została zakończona po 31 grudnia 2016 r. lub gdy po takiej umowie strony zawarły kolejną umowę na czas określony.

Czy należy wydać świadectwo pracy po zakończeniu umowy na czas wykonania określonej pracy?

REKLAMA

Autopromocja

W ostatnim okresie weszły w życie dwie duże nowelizacje Kodeksu pracy. Pierwsza usunęła z katalogu umów terminowych umowę na czas wykonywania określonej pracy. Natomiast druga zmieniła zasady dotyczące wydawania świadectw pracy. Niestety przepisy obu tych nowelizacji nie zostały zharmonizowane, w związku z czym powstała istotna luka w prawie. Nie wiadomo bowiem, czy w obecnym stanie prawnym pracodawca ma obowiązek wydawania świadectwa pracy w przypadku umowy na czas wykonania określonej pracy.

Ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 22 lutego 2016 r. wyeliminowała z katalogu umów terminowych umowę na czas wykonywania określonej pracy. Natomiast obowiązująca od 1 stycznia 2017 r. ustawa z 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców zmieniła zasady dotyczące wydawania świadectw pracy, ale nie uwzględnia wystawiania świadectw pracy za umowy na czas wykonania określonej pracy.

Polecamy książkę: Wielka Księga Prawa Pracy

Luka w prawie

Nowelizacja Kodeksu pracy dotycząca wydawania świadectw pracy nie uwzględnia do końca stanu prawnego, jaki powstał w wyniku wejścia w życie pierwszej nowelizacji, a tym samym pojawiła się luka w prawie. W przepisach przejściowych nowelizacji z 25 czerwca 2015 r. wskazano, że w odniesieniu do zlikwidowanych umów na czas wykonania określonej pracy, które nadal trwały 22 lutego 2016 r., należy stosować regulacje dotychczasowe (art. 13 tej nowelizacji). Natomiast przepisy przejściowe nowelizacji z 16 grudnia 2016 r. nie przewidują tego, że – mimo usunięcia z Kodeksu pracy umowy na czas wykonania określonej pracy – takie umowy nadal mogą być realizowane (jeśli trwały 22 lutego 2016 r. i wciąż nie wygasły).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 22 lutego 2016 r. zlikwidowano możliwość zawierania umów na czas wykonania określonej pracy.

W efekcie nie wiadomo, jak postępować w sytuacji, w której umowa na czas wykonania określonej pracy została zakończona po 31 grudnia 2016 r. lub gdy po takiej umowie strony zawarły kolejną umowę na czas określony.

Przepisy przejściowe

Przepisy przejściowe zawarte w nowelizacji z 16 grudnia 2016 r. regulują kwestię wydania świadectwa pracy w sytuacji, gdy pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy wyłącznie na podstawie:

● umowy o pracę na okres próbny albo

● umowy o pracę na czas określony.

REKLAMA

Jeżeli 1 stycznia 2017 r. nie upłynął termin na wydanie świadectwa pracy za te umowy terminowe, pracodawca wydaje pracownikowi świadectwo pracy za zakończone do tego dnia okresy zatrudnienia na podstawie ww. umów, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy. Pracodawca ma na to 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji. Natomiast przed upływem tego terminu, jeśli świadectwo nie zostało wydane wcześniej, to za zakończone na 1 stycznia 2017 r. okresy zatrudnienia może ono zostać wydane na żądanie pracownika (art. 22 ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców).

Jednakże ta regulacja nie dotyczy umów na czas wykonania określonej pracy, ponieważ ani przepisy przejściowe zawarte w nowelizacji z 16 grudnia 2016 r., ani obowiązujące regulacje Kodeksu pracy nie przewidują istnienia takiej umowy.

Czy wydać świadectwo pracy

Z powyższego wynika, że w obecnym stanie prawnym teoretycznie brak jest podstaw nakładających na pracodawcę obowiązek wydania świadectwa pracy w przypadku, gdy umowa na czas wykonania określonej pracy trwała 1 stycznia 2017 r. W tej kwestii decydujące będzie z pewnością orzecznictwo sądowe, rozstrzygające pierwsze spory powstałe na tym tle.

Dla pracodawcy bezpieczniej będzie wydać pracownikowi świadectwo pracy po zakończonej umowie na czas wykonywania określonej pracy, w szczególności, jeśli pracownik zażąda takiego świadectwa.

Jednak, aby pracodawca sam nie stał się stroną w takim sporze, mimo wszystko warto wydać pracownikowi świadectwo pracy, zwłaszcza, jeśli pracownik zwróci się z takim wnioskiem. Trzeba bowiem pamiętać, że niewydanie pracownikowi świadectwa pracy stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika, które jest zagrożone karą grzywny w wysokości od 1000 do 30 000 zł.

W dniu 1 lutego 2016 r. pracownik zawarł umowę o pracę na czas wykonania określonej pracy. Umowa ta zakończyła się 15 lutego 2017 r. Pracownik podpisał z pracodawcą kolejną umowę, tym razem na czas określony. Umowa ta zakończy się 15 lutego 2018 r. Jednocześnie pracownik zwrócił się do pracodawcy z wnioskiem o wydanie świadectwa pracy za zakończoną umowę na czas wykonywania określonej pracy. W tej sytuacji pracodawca może wystawić pracownikowi świadectwo pracy po zakończeniu umowy na czas wykonania określonej pracy, tj. po 15 lutego 2017 r., bądź wystawić tzw. świadectwo zbiorcze (za oba zakończone okresy pracy) po zakończeniu umowy na czas określony, tj. 15 lutego 2018 r. W omawianym przypadku bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie dla pracodawcy wystawienie świadectwa pracy za każdy z tych okresów z osobna. Pozwoli to uniknąć ewentualnych sporów z pracownikiem.

Podstawa prawna:

● art. 97 § 11, art. 282 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666; ost. zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60),

● art. 22 ustawy z 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (Dz.U. z 2016 r. poz. 2255),

● art. 13 ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1220).

Sprawdź: Wskaźniki i stawki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

Jedno świadczenie w całości +15% drugiego (po zmarłym małżonku albo własnego). Rada Ministrów: wypłata renty wdowiej od 1 lipca 2025 r.

Na posiedzeniu 23 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła kierunkowo stanowisko dotyczące obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw w celu wprowadzenia renty wdowiej.

REKLAMA

Ponad milion ubezpieczonych cudzoziemców w ZUS. Ich liczba stale rośnie

Rzecznik prasowy ZUS Paweł Żebrowski poinformował, że na koniec czerwca bieżącego roku, do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. Pierwsze miejsce zajmują cudzoziemcy pochodzący z Ukrainy. 

Komu przysługuje darmowe sanatorium 2024 i 2025 r.?

Istnieje pewna grupa osób, którym przysługuje całkowicie darmowe sanatorium w 2024 r. i w 2025 r. Co więcej, można też skorzystać z bezpłatnej rehabilitacji leczniczej w ramach ZUS. Co ważne, osoba, która przebywa na zwolnieniu lekarskim, ale w trakcie kontroli L4 orzecznik stwierdzi potrzebę rehabilitacji leczniczej, także może skorzystać z bezpłatnego wyjazdu. 

Pracownicy pokolenia Z są postrachem pracodawców, a czego boją się zetki?

Pracownicy pokolenia Z są postrachem pracodawców, HR-owców i rekruterów. A czego boją się zetki? Czy pokolenie Z jest przygotowane do wejścia na rynek pracy?

Świadczenia dla osób niepełnosprawnych 2024 i 2025 r. Jak wystąpić, wysokość, terminy

Poniżej znajduje się zbiór świadczeń dla osób niepełnosprawnych wraz z informacjami o tym, jakie warunki należy spełniać by ubiegać się o konkretne świadczenia, jak o nie wystąpić, a także o ich wysokości.

REKLAMA

Rząd poprze projekt ustawy dotyczącej renty wdowiej. W czwartek będzie drugie czytanie w Sejmie. Jakie zmiany zaproponował rząd?

Rząd poprze obywatelski projekt ustawy w sprawie renty wdowiej - poinformowała Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, minister rodziny, pracy i polityki społecznej. W czwartek, 25 lipca, Sejm przeprowadzi drugie czytanie projektu.

Czy można zwolnić pracownika w wieku przedemerytalnym? Oczywiście, że można!

Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi w wieku przedemerytalnym. Prawo pracy przewiduje jednak przypadki, gdy taka ochrona nie przysługuje pracownikowi i możliwe jest zwolnienie go z pracy. Co to za przypadki?

REKLAMA