Świadectwo pracy - zmiany w 2017 r.
REKLAMA
REKLAMA
Termin wydania świadectwa pracy
Zgodnie z Kodeksem pracy, pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy niezwłocznie. Według rozporządzenia w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy, a jeżeli jego wydanie nie jest możliwe, ma on obowiązek przesłać świadectwo pracy pocztą lub doręczyć w inny sposób – nie później niż w ciągu 7 dni od ustania stosunku pracy.
REKLAMA
Ponadto obowiązujące przepisy Kodeksu pracy nakładają na pracodawcę obowiązek wydania świadectwa pracy w wyniku zakończonych umów przypadku zatrudnienia na podstawie kolejnej umowy u tego samego pracodawcy. Oznacza to, że jeżeli umowy terminowe, tj. umowa na okres próbny, na czas określony były zawierane po sobie, wówczas zgodnie z art. 97 § 11 Kodeksu pracy termin wydania świadectwa pracy wynosi 24 miesiące od zawarcia pierwszej umowy.
Od 1 stycznia 2017 roku ma się to zmienić. Resort rozwoju opublikował projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw, w tym Kodeksu pracy, którego głównym założeniem jest złagodzenie przepisów prawa pracy dla małych przedsiębiorców.
Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)
W sytuacji, gdy pracodawca będzie chciał nawiązać kolejną umowę o pracę z tym samym pracownikiem w ciągu 7 dni od ustania poprzedniego zatrudnienia (rozwiązania lub wygaśnięcia) – będzie miał obowiązek wydać pracownikowi świadectwo pracy dotyczące poprzedniego zakończonego zatrudnienia wyłącznie na wniosek pracownika.
REKLAMA
Natomiast w sytuacji, gdy pracodawca nie będzie miał zamiaru zatrudnić tego samego pracownika w ciągu 7 dni od ustania poprzedniego zatrudnienia, wówczas będzie miał obowiązek wydać świadectwo pracy obejmujące wszystkie poprzednie okresy zatrudnienia pracownika.
Jeżeli pracodawca nie wyda świadectwa pracy, wówczas jego zachowanie traktowane jest jako wykroczenie przeciwko prawom pracownika, za które można ukarać go karą grzywny w wysokości nawet do 30 tys. zł.
Co powinno zawierać świadectwo pracy
Zgodnie z art. 97 § 2 KP w świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące:
- okresu i rodzaju wykonywanej pracy,
- zajmowanych stanowisk,
- trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także
- inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego.
Ponadto w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia. Na żądanie pracownika należy wpisać także informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz uzyskanych kwalifikacjach.
Obowiązki pracodawcy
Obowiązkiem każdego pracodawcy jest prowadzenie akt osobowych pracownika.
Świadectwo pracy wystawia się w dwóch egzemplarzach – jeden wręczany jest pracownikowi, natomiast kopię przechowuje się w aktach osobowych pracownika w części C.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 16 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy;
- Projekt z dnia 1 lipca 2016 r. ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców.
Dołącz do nas na Facebooku!
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA