REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Projekt zmian w zatrudnianiu cudzoziemców/ Fot. Fotolia
Projekt zmian w zatrudnianiu cudzoziemców/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rząd na wtorkowym posiedzeniu przyjął poprawiony projekt zmian w zatrudnianiu cudzoziemców. Przewiduje on m.in. roczne limity zezwoleń na pracę, zezwoleń na pracę sezonową oraz oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi. Zmiany te budzą wątpliwości Pracodawców RP.

Poprawiony projekt zmian dotyczących zatrudniania cudzoziemców trafił na wtorkowe posiedzenie rządu. Projekt, chociaż został pozbawiony części niekorzystnych rozwiązań zawartych w pierwotnej wersji nadal budzi duże kontrowersje wśród ekspertów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wątpliwości Pracodawców RP dotyczą w szczególności rocznych limitów zezwoleń na pracę, zezwoleń na pracę sezonową oraz oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi.

Limity zezwoleń na pracę

Limity –  co uznajemy za słuszne – mają mieć charakter fakultatywny. Jak wynika z projektowanych przepisów będą mogły zostać wprowadzone w drodze rozporządzenia przygotowanego przez ministra właściwego ds. pracy w porozumieniu z ministrem właściwym ds. gospodarki oraz ministrem właściwym ds. wewnętrznych. Zgadzamy się z tym, iż limity powinny uwzględniać potrzeby polskiego rynku pracy, względy bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego czy zasadę komplementarności zatrudniania cudzoziemców w stosunku do obywateli polskich. Z punktu widzenia pracodawców istotne jest również to, że limity mogłyby dotyczyć poszczególnych województw, zawodów, branż, a także rodzajów umów.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2017 Praktyczny komentarz z przykładami

REKLAMA

W ocenie Pracodawców RP problemem jest jednak procedura określania tych limitów, będą one bowiem w wyłącznej kompetencji ministra. To błąd - w naszej ocenie należy wprowadzić zasadę, że przy ustalaniu limitów powinna być brana pod uwagę np. opinia starosty, który bada zapotrzebowanie na pracowników na lokalnym rynku pracy i określa zawody deficytowe. Potrzebne informacje  mogą też dostarczyć  powiatowe czy wojewódzkie rady rynku pracy. Takie rozwiązanie pozwalałoby lepiej poznać sytuację na rynku pracy oraz uwzględnić głos partnerów społecznych, a w szczególności oczekiwania pracodawców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Zatrudnienie

Nasze wątpliwości wzbudzają również kwestie organizacyjno-techniczne związane z wprowadzeniem ww. limitów. Z projektowanych przepisów nie wynika z jakim wyprzedzeniem firmy będą otrzymywać informacje o limitach i stanie ich wykorzystania, a przecież powinny być one znane pracodawcom wcześniej, aby mogli oni przygotować się na ewentualny brak pracowników. Nowe przepisy przewidują jedynie konieczność ogłoszenia wyczerpania limitów przez ministra właściwego ds. pracy w Monitorze Polskim. Dlatego proponujemy, aby informacje o limitach były umieszczane na stronie internetowej, gdzie pracodawcy mogliby na bieżąco monitorować ich stan w danych województwach i branżach. Nasze zastrzeżenia wywołuje również kwestia ewentualnej korekty limitów, czego przygotowany projekt nie przewiduje. Dla pracodawców ważne jest, aby odpowiadały one aktualnej sytuacji na rynku pracy i uwzględniały zmienność zapotrzebowania na pracę.

Mamy także wątpliwości związane z prawem uznania przez starostę, iż oświadczenie o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcowi zostało złożone dla pozoru. W takiej sytuacji oświadczenie nie zostanie wpisane do ewidencji oświadczeń. Przepis nie zawiera jednak żadnych kryteriów będących podstawą do takiej decyzji. Uznaniowość po stronie urzędnika będzie miała zatem wpływ na odmowę wpisu oświadczenia do ewidencji, a w konsekwencji uniemożliwi pracodawcy zatrudnienie cudzoziemca. Jest to o tyle problematyczne, że praktycznie w każdym powiecie przesłanki uznania przez starostę, iż oświadczenie zostało złożone dla pozoru mogą być inne. Nie sprzyja to zasadzie spójności prawa i bezpieczeństwa prawnego po stronie obywateli, w tym przypadku pracodawców i przedsiębiorców.

Zobacz: Inne formy zatrudnienia

Trudno również zrozumieć proponowane w projekcie obostrzenia przy wydawaniu zezwoleń na pracę dla cudzoziemca, który jest członkiem zarządu, komplementariuszem lub prokurentem firmy mającej siedzibę w Polsce. Wprowadzane w tym zakresie regulacje są zbyt restrykcyjne, a ponadto stoją w sprzeczności z zasadą swobody prowadzenia działalności gospodarczej oraz swobodą zawierania umów. Zgodnie z projektowanymi przepisami cudzoziemiec powinien posiadać dochody na poziomie 12-krotności przeciętnego wynagrodzenia oraz zatrudniać minimum dwóch pracowników i to na czas nieokreślony w pełnym wymiarze przez co najmniej rok. Przez tego rodzaju obostrzenia nie powstaną nowe miejsca pracy, co nie wpłynie pozytywnie ani na rynek pracy, ani na gospodarkę. Tym samym istnieje ryzyko wyhamowania wzrostu gospodarczego oraz spadku stopy bezrobocia.

W ocenie Pracodawców RP obostrzenia powinny polegać wyłącznie na  konieczności wykazania się dysponowaniem odpowiednimi zasobami do prowadzenia biznesu (w formie np. zapłaty za faktury, kontraktu na obsługę czy potwierdzenie wypłaty wynagrodzeń). W przeciwnym razie źle skonstruowany przepis zniechęci cudzoziemców do prowadzenia biznesu w naszym kraju.

Zobacz też: Ubezpieczenia

Oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi

Projekt przewiduje także opłaty przy składaniu oświadczeń przez podmiot powierzający wykonanie pracy cudzoziemcowi. Uważamy, że ustanowienie niewygórowanej opłaty na poziomie 30 zł jest do zaakceptowania. Jednak określenie jej górnej granicy w przypadku pozostałych wniosków jako 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę (czyli 200 zł w 2017 r.) oznaczać będzie wyższe koszty po stronie pracodawców. Tym samym obok spełniania szeregu wymogów formalno-prawnych będą oni musieli liczyć się również z określonymi kosztami. Dla niektórych pracodawców, planujących przyjąć do pracy znaczną liczbę pracowników z zagranicy, może to stanowić istotną barierę. Należy też pamiętać, że średnio podczas półrocznego pobytu cudzoziemca konieczna jest przynajmniej jedna zmiana danych w oświadczeniu. Z tego względu opłata za wnioski związane z jednym cudzoziemcem w rzeczywistości nie będą wynosić  30 zł, ale 60 zł lub 90 zł, co automatycznie podwyższy koszty po stronie pracodawcy.

Wdrożenie unijnych przepisów dot. pracy sezonowej

Całość zmian w przepisach dotyczących pracy tymczasowej ma na celu wdrożenie przepisów unijnych dotyczących pracy sezonowej. Państwa członkowskie miały wdrożyć te przepisy do 30 września 2016 r. Zdajemy więc sobie sprawę z potrzeby pilnego wprowadzenia przedmiotowych zmian prawnych. Jednak naszym zdaniem nowe regulacje muszą być klarowne. Nie powinny także nakładać na pracodawców zbędnych obowiązków administracyjnych oraz kosztów, co w istotny sposób utrudni zatrudnianie cudzoziemców w Polsce. W obliczu problemów demograficznych oraz przy niskim poziomie bezrobocia należy wspierać zatrudnienia cudzoziemców, co przyniesie korzyści nie tylko firmom, ale i całej gospodarce.

Zobacz: Wskaźniki i stawki

Źródło: Pracodawcy RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w 2026 r.

Przywykliśmy myśleć o Karcie Dużej Rodziny (KDR) głównie jako o katalogu ulg – tańsze bilety, rabaty na zakupy, ulgi czy bezpłatne wejścia do parków narodowych. W praktyce KDR działa jednak szerzej: w wielu miejscach daje pierwszeństwo w dostępie do usług publicznych, również w 2026 r. istotnie wpływa na sytuację posiadaczy KDR na rynku pracy.

Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

REKLAMA

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 2 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie. Dlaczego?

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

REKLAMA

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA