REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zgłosić zastrzeżenia do protokołu kontroli

Sebastian Kowalski

REKLAMA

Podczas kontroli inspektorom PIP również zdarzają się pomyłki. Błędne działanie inspektora prowadzi najczęściej do powstania nieprawdziwych ustaleń. Dlatego ważne jest, aby pracodawca znał środki obrony przed nieuzasadnionymi zarzutami inspektora pracy.

Ustalenia kontroli przeprowadzonej przez inspektorów pracy zawiera się w protokole kontroli, którego elementy wyszczególnione są w art. 31 ust. 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (zwanej dalej ustawą o PIP). Inspektor pracy po sporządzeniu protokołu kontroli ma obowiązek przedstawić go podmiotowi kontrolowanemu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czy pracodawca  ma obowiązek zawsze wpuścić inspektora pracy na teren zakładu pracy >>

Każdy protokół oprócz inspektora pracy podpisuje również osoba lub organ reprezentujący kontrolowanego pracodawcę. Przed podpisaniem protokołu, w terminie 7 dni od dnia przedstawienia go do podpisu, podmiot kontrolowany ma prawo zgłosić na piśmie umotywowane zastrzeżenia do protokołu kontroli.

Protokół kontroli

Protokół kontroli jest dokumentem, który finalizuje kontrolę przeprowadzoną w podmiocie kontrolowanym. W późniejszym czasie stanowi podstawę dalszych czynności inspekcji pracy.

REKLAMA

Na podstawie treści protokołu kontroli wydawane są niektóre decyzje administracyjne, kierowane są wystąpienia, zawiadomienia do właściwych organów o naruszeniach prawa i wnoszone powództwa cywilne. Jedynie w przypadku niestwierdzenia uchybień wynik kontroli może być udokumentowany w formie notatki urzędowej. Taka notatka zawiera zwięzły opis stanu faktycznego stwierdzonego w czasie kontroli i jest podpisana tylko przez inspektora pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W protokole kontroli zawiera się m.in.:

  • informację o realizacji uprzednich decyzji i wystąpień organów PIP,
  • opis stwierdzonych naruszeń prawa,
  • treść decyzji ustnych oraz informację o ich realizacji,
  • informacje o osobach, w obecności których przeprowadzano kontrolę,
  • wzmiankę o wniesieniu lub niewniesieniu zastrzeżeń do treści protokołu oraz o ewentualnym usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości przed zakończeniem kontroli.

Są to istotne informacje dla kontrolowanego, dlatego też dobrze jest wiedzieć, jak zgłaszać zastrzeżenia do protokołu. Mogą one mieć istotne znaczenie dla dalszych czynności podejmowanych po zakończeniu kontroli.

Do czego można zgłaszać zastrzeżenia

Ustawodawca wskazał, że zastrzeżenia zgłasza się do ustaleń zawartych w protokole (art. 31 ust. 4 ustawy o PIP). A zatem bezzasadne jest ujmowanie w zastrzeżeniach skarg na inspektora pracy czy poruszanie zagadnień, o których nie ma wzmianki w protokole.

Za jakie wykroczenia PIP może ukarać pracodawcę grzywną i w jakiej wysokości >>

Protokół kontroli wskazuje okoliczności związane z naruszeniami przepisów prawa pracy lub zasad bhp i dlatego warto w pierwszej kolejności „wyciągnąć” z niego te fragmenty, z którymi kontrolowany się nie zgadza.

Pracodawca może nie zgodzić się z następującymi kwestiami, w szczególności z:

  • błędnymi ustaleniami zawartymi w protokole,
  • wadliwym sposobem dokonania ustaleń.

Błędne ustalenie może dotyczyć np. stwierdzenia, że pracownikowi nie wypłacono świadczenia należnego mu na podstawie przepisów prawa pracy. Tymczasem – zdaniem kontrolowanego – świadczenie to wcale pracownikowi nie przysługiwało. Natomiast wadliwy sposób dokonania ustaleń może wiązać się z tym, że inspektor ustalił pewien stan (np. że pracownik nie otrzymał odpowiedniej odzieży roboczej) na podstawie bezkrytycznego dania wiary konkretnemu pracownikowi w sytuacji, gdy inne dowody – niezbadane przez inspektora pracy – świadczą o czymś zupełnie innym. Wadliwy sposób dokonywania ustaleń prowadzi najczęściej do powstania nieprawdziwych ustaleń.


Sposób zgłaszania zastrzeżeń

Nie ma szczególnych zasad dotyczących formy pisma stanowiącego zastrzeżenia, ale z pewnością musi z niego wynikać, że pismo jest zastrzeżeniem i pochodzi od skontrolowanego pracodawcy. Zastrzeżenia nie mogą być zgłaszane w jakikolwiek sposób, lecz w formie pisemnej. Konieczny jest też podpis kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej.

Ponadto zastrzeżenia muszą być umotywowane. Oznacza to zwięzłe powołanie się na fakty i dowody świadczące o tym, że ustalenia zawarte w protokole są nieprawdziwe lub zostały dokonane wadliwie. Same zarzuty podnoszone przeciwko treści protokołu kontroli bez ich umotywowania nie są zastrzeżeniami w rozumieniu art. 31 ust. 4 ustawy o PIP, chociażby były złożone na piśmie i w terminie 7 dni od dnia przedstawienia protokołu przez inspektora pracy.

Czy pracodawca może wnieść odwołanie od decyzji wydawanej przez PIP >>

Warto wypunktować poszczególne zarzuty i je uzasadnić, gdyż dzięki temu zastrzeżenia są bardziej czytelne. Poza tym pozwala to na dokonanie ich krytycznej analizy przed zgłoszeniem i przekazaniem ich kontrolującemu inspektorowi.

Przykład

Umotywowanie zastrzeżenia może wyglądać następująco:

1. Ustalenia w protokole nr (...), stanowiące, że pracownikom (...) przysługiwały dotąd niewypłacone premie za pracę poza zakładem pracy są błędne. Z § (...) regulaminu wynagradzania ww. zakładu pracy wynika, że przesłanką do przyznania tych premii jest swobodna ocena pracy pracownika dokonana pod względem prawidłowości wykonania i przynoszenia wymiernych dla pracodawcy efektów. Premie, które wskazał inspektor pracy, mają więc charakter uznaniowy i w istocie są nagrodami. Jeżeli więc nie zostały jako takie przyznane, to pracownikom po prostu nie przysługują. Pracodawca nie ocenił bowiem pracy pracownika w taki sposób, aby uznał za stosowne przyznanie dodatkowo nagrody pieniężnej.

2. (...).


Dlaczego warto zgłaszać zastrzeżenia

Głównym powodem zgłoszenia zastrzeżenia jest możliwość przekonania inspektora co do tego, że jego ustalenia lub sposób ich dokonania są błędne. To z kolei wiąże się z prawdopodobnym odstąpieniem przez kontrolującego od stosowania niektórych środków prawnych i jednocześnie uznaniem racji kontrolowanego. W razie zgłoszenia zastrzeżeń inspektor pracy zobowiązany jest zbadać je w każdym przypadku.

Jeśli stwierdzi zasadność zastrzeżeń, to zmienia lub uzupełnia odpowiednią część protokołu.

Od momentu sporządzenia protokołu kontroli do wyciągnięcia konsekwencji względem podmiotu kontrolowanego mija często dość długi okres. Podobnie część okoliczności, zwłaszcza sposób dokonywania ustaleń przez inspektora pracy, może zostać zapomniana. W dużej mierze zapobiegają temu pisemne zastrzeżenia składane do protokołu kontroli.

Kontrola PIP i urzędu skarbowego w jednym czasie >>

Należy również podkreślić, że zgłaszanie zastrzeżeń jest prawem kontrolowanego, który protestuje w ten sposób przeciwko negatywnym dla siebie wynikom kontroli. Poprzestanie na odmowie podpisania protokołu kontroli nie ma żadnego znaczenia prawnego.

Inspektor pracy uczyni o tym jedynie adnotację w protokole i zastosuje środki prawne odpowiadające stwierdzonym naruszeniom. Podpisanie protokołu nie jest warunkiem, od którego spełnienia uzależnione jest stosowanie środków prawnych.

Podstawa prawna:

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

REKLAMA

Większość Polaków nie wie, że przysługują im te pieniądze z ZUS, a wniosek o wypłatę można złożyć w każdym czasie - nie ma przedawnienia, a to istotne nie tylko dla seniorów

Miliony Polaków mają w ZUS specjalne konto, o którym często nie wiedzą. Gromadzą się na nim pieniądze, które można dziedziczyć, a w przypadku rozwodu czy podziału majątku – dzielić. Co więcej, decyzja dotycząca tych środków nie jest ostateczna. Sprawdź, czym jest subkonto w ZUS i dlaczego powinieneś się nim zainteresować już teraz.

Najnowsze zmiany w prawie pracy dot. układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych. Nie tylko dla etatowców. Układem mogą być objęci nawet emeryci i renciści

Najnowsze zmiany w prawie pracy zostały podpisane przez prezydenta Karola Nawrockiego jeszcze w listopadzie 2025 r. Dotyczą układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych. Kto może być objęty układem zbiorowym pracy? Nie tylko etatowcy, a nawet emeryci i renciści.

Chcemy emerytury od 5 do 8 tys. zł. Spodziewamy się 3 tys. zł. Ile otrzymamy faktycznie?

Chcemy emerytury od 5 do 8 tys. zł. Spodziewamy się 3 tys. zł. Ile otrzymamy faktycznie? Il aktualnie wynosi średnia emerytura wypłacana przez ZUS? Czu Polacy oszczędzają na emeryturę? Ile potrzebujemy oszczędności, żeby czuć się bezpiecznie? Oto wyniki badania.

Polacy zmieniają pracę. Co trzecia osoba chce się przekwalifikować. Jakie są tego powody? [Badanie]

Polacy chętnie zmieniają pracę. W dodatku co trzecia osoba chce się przekwalifikować. Jakie są tego powody? Co można wywnioskować z badania pracuj.pl?

REKLAMA

Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Na wniosek Z-12 jest 12 miesięcy od zgonu

Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Ile czasu zasiłek ten wynosił 4 tys. zł? Na wniosek Z-12 (czyli wniosek o zasiłek pogrzebowy) jest 12 miesięcy, licząc od dnia zgonu.

To koniec działu XI KP - likwidacja przepisów. Pracownicy, pracodawcy, działy kadr: 13 grudnia 2025 wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy. Czekano na nią kilkadziesiąt lat

Uchyla się dział jedenasty z Kodeksu pracy (sic!). Co za zmiana dla pracowników, pracodawców, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców! Na taką zmianę czekano kilkadziesiąt lat. Naukowcy już dawno mówili, że trzeba to zrobić i stało się! Ale uwaga, z jednej strony likwidacja przepisów, a z drugiej strony już w dniu 13 grudnia 2025 r. wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy, a konkretnie dla ZPP.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA