Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicze Plany Kapitałowe w małych i średnich firmach – ostatni dzwonek (wywiad)

Sylwia Prokorym
Pracownicze Plany Kapitałowe w małych i średnich firmach – termin na wdrożenie PPK w 2020 r.
Pracownicze Plany Kapitałowe w małych i średnich firmach – termin na wdrożenie PPK w 2020 r.
fot. Shutterstock
Dobiega końca drugi i trzeci etap wprowadzania Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) w firmach. W październiku 2020 r. kolejne podmioty, tym razem zatrudniające co najmniej 20 osób, zobligowane są do wprowadzenia PPK w swoich zakładach pracy. Na temat wdrażania PPK w małych i średnich firmach redaktor Emilia Panufnik (infor.pl) rozmawia z Sylwią Prokorym, Dyrektor Biura Redakcyjnego PFR Portal PPK.

1. Jakie terminy przewidziano na uruchomienie PPK dla tej grupy pracodawców? Co należy zrobić, aby PPK zaczęło funkcjonować w firmie?

Pracodawcy 50+ i 20+ tworzący PPK w tzw. II i III turze powinni wprowadzić PPK w swoich firmach do 27 października br. To oznacza, że najpóźniej 27 października 2020 r. powinni zawrzeć umowy o zarządzanie PPK, a następnie nie później niż 10 listopada 2020 r. zawrzeć umowy o prowadzenie PPK.

Sylwia Prokorym, Dyrektor Biura Redakcyjnego PFR Portal PPK

Sylwia Prokorym, Dyrektor Biura Redakcyjnego PFR Portal PPK

Pierwotna data, kiedy pracodawcy 20+ powinni ostatecznie zawrzeć umowę o zarządzanie czyli 24 kwietnia 2020 r., w związku z pojawieniem się pandemii choroby COVID-19 została przesunięta. Ustawodawca, uchwalając tzw. Tarczę Antykryzysową 1.0 dokonał zrównania terminów II i III fazy wdrażania PPK. Tym samym również pracodawcy 50+ mają czas na zawarcie umów PPK odpowiednio do 27 października i 10 listopada tego roku. Przesunięcie tych terminów nie dotyczy jednak podmiotów, które wcześniej zawarły umowę o zarządzanie PPK. Nie wpływa także na sytuację pracowników, dla których pracodawcy z II tury umowy o prowadzenie PPK już zawarli.

Polecamy: PPK dla pracownika

Obydwie umowy są niezbędne dla utworzenia PPK w firmie i zapewnienia pracownikom możliwości oszczędzania w tym programie. Z ich podpisaniem nie należy zwlekać do ostatniej chwili. Pracodawcy powinni pamiętać, że  podpisanie umowy o zarządzanie PPK, nawet dużo wcześniej niż przypada ostateczny termin na jej zawarcie, nie jest dla nich związane z żadnymi kosztami. W zasadzie dopiero zawarcie umowy o prowadzenie PPK powoduje uruchomienie programu, a co za tym idzie rozpoczęcie dokonywania wpłat do PPK. Dlatego gorąco zachęcamy, aby pracodawcy przynajmniej umowę o zarządzanie PPK podpisali wcześniej niż na ostatnią chwilę, jeszcze przed 27 października. Nie powinno to być dużym wyzwaniem dla pracodawców, tym bardziej że umowy te są zawierane elektronicznie, a z pewnością wpłynie to korzystnie na organizację całego procesu wdrożenia PPK w ich firmach. Pamiętajmy też, że aktualny etap wdrażania PPK dotyczy ponad 60 tys. pracodawców. Dla porównania pierwszym etapem wdrażania PPK było objętych ok. 4 tys. pracodawców. Jesienią do PPK przystępuje ponad 60 tysięcy firm, co może wpłynąć na dostępność bieżącego wsparcia dla tych firm ze strony instytucji finansowych przy zawieraniu umów.

2. Aby pracodawcy zdążyli w wyznaczonych terminach utworzyć PPK, powinni podjąć wszystkie niezbędne czynności z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym. Jak to wygląda na przykładzie pracodawców, którzy nadal nie wybrali instytucji finansowej? Czy mogłaby Pani podać przybliżony czas niezbędny do wyboru instytucji, podpisania umowy o zarządzanie oraz umowy o prowadzenie PPK?

Trudno jest określić precyzyjnie, ile czasu powinien zaplanować pracodawca na dokonanie wyboru instytucji finansowej. Z doświadczeń największych pracodawców, którzy już utworzyli PPK wynika, że czas ten  bywa różny. Aktualnie jesteśmy już na etapie, w którym przed wyborem instytucji finansowej stoją pracodawcy, którym nie udało się osiągnąć w tym zakresie porozumienia ze stroną społeczną. Przypomnę, że wyboru instytucji finansowej dokonuje pracodawca w porozumieniu z działającymi u niego organizacjami związkowymi, a w razie ich braku z reprezentacją pracowników. Jeśli takie porozumienie przez pracodawcę nie zostało dotychczas osiągnięte, teraz już pracodawca jest uprawniony do samodzielnego wyboru instytucji.

Przy wyborze instytucji finansowej, nawet dokonywanym przez pracodawcę samodzielnie, powinien on kierować się najlepiej rozumianym interesem uczestników PPK. Wybór powinien opierać się na porównaniu ofert instytucji oferujących PPK na podstawie przyjętych kryteriów, w szczególności warunków zarządzania PPK, efektywności, czy doświadczenia. Z pewnością wskazanym jest też, z punktu widzenia pracodawcy, aby cały proces wyboru instytucji finansowej został właściwie udokumentowany.

Kiedy zostanie już wybrana instytucja finansowa, należy zawrzeć z nią umowę o zarządzanie PPK i umowę o prowadzenie PPK. O ile zawarcie tych umów zajmuje chwilę, o tyle już samo przetestowanie i wdrożenie w firmie rozwiązań pozwalających na sprawną obsługę programu, przygotowanie się do informowania pracowników o PPK, terminowego dokonywania wpłat do PPK oraz prowadzenia i archiwizacji dokumentacji – wymaga już czasu.

Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą już oczywiście wzorować się na rozwiązaniach wcześniej wypracowanych przez największych pracodawców. Jednak w przypadku firm 50+ i 20+ należy mieć na uwadze, że tych firm, które wdrażają teraz PPK jest ponad 10 razy więcej niż firm, które PPK wdrożyły w I etapie. Ta skala wpływa na dostępność i zakres wsparcia ze strony instytucji finansowych dla pracodawców wdrażających PPK teraz. Otrzymujemy sygnały z rynku, że to wsparcie już nie jest tak łatwo dostępne. Miejmy na uwadze, że instytucje finansowe aktywnie przygotowują się też już do wdrożenia PPK w sektorze finansów publicznych, co rozpocznie się od 2021 r.

Dlatego moim zdaniem na ten moment kluczowe jest podjęcie przez pracodawców w możliwie szybkim terminie decyzji, której instytucji finansowej powierzą zarządzanie PPK i jak najszybsze przystąpienie do zawieranie umów o zarządzanie PPK, a następnie umów o prowadzenie PPK. Tym bardziej, że do 27 października zostało już naprawdę niewiele czasu.

Niezwykle istotne jest też to, aby w całym procesie tworzenia PPK pracodawcy zadbali o przekazanie pracownikom rzetelnych informacji o zasadach funkcjonowania PPK, przysługujących im prawach, a także korzyściach z uczestnictwa w PPK. Wiedza i świadomość pracowników na temat korzyści wynikających z PPK ma bezpośrednie przełożenie na ich zainteresowanie oszczędzaniem w PPK i partycypację w programie.


3. Jak ocenia Pani partycypację po wdrożeniu I fali PPK w Polsce?

Poziom partycypacji w PPK, gdzie na wejściu osiągnęliśmy 39%, jest według mnie bardzo zadowalający, szczególnie mając na względzie, że jesteśmy na początku funkcjonowania tego programu w Polsce. PPK wypada też dobrze w porównaniu z analogicznym programem prowadzonym w Wielkiej Brytanii, na którym były wzorowane rozwiązania przyjęte w Polsce. Tam w pierwszym okresie po wprowadzeniu programu partycypacja w sektorze prywatnym kształtowała się na poziomie 44%. Obecnie, wedle stanu na 2019 rok, partycypacja w Workplace Pension Plan wynosi już 88%.  Kolejny przykład, w Nowej Zelandii początkowo partycypacja była na poziomie poniżej 20%, ale rosła z upływem czasu, aż do ponad 70 % aktualnie. Uważam, że możemy się spodziewać, że w PPK w dłuższej perspektywie partycypacja też będzie rosnąć. Wielu pracodawców postrzega PPK jako benefit, który pozwoli im zatrzymać u siebie najlepszych pracowników. To też jest budujące.

4. Na jakie wsparcie z Państwa strony mogą liczyć pracodawcy?

Jako podmiot ustawowo powołany do upowszechniania wiedzy o PPK od początku 2019 roku prowadzimy szeroką kampanię edukacyjno-informacyjną o PPK. Prowadzimy Portal PPK (www.mojeppk.pl) na którym dostępne są szczegółowe informacje o zasadach wdrażania i funkcjonowania PPK i który jest jedynym oficjalnym źródłem informacji o Pracowniczych Planach Kapitałowych. W sekcji „do pobrania” na Portalu PPK znajdują się m.in. wzory przydatnych dokumentów oraz materiały informacyjne zarówno dla pracodawców, pracowników, jak też instytucji finansowych, takie jak poradnik pracownika, niezbędnik pracodawcy oraz zagadnienia prawne. Dostępny jest też kalkulator oszczędności PPK pozwalający na wyliczenie symulacji wyników oszczędzania w ramach tego programu. Od początku 2019 roku Portal MojePPK odnotował ponad 8 mln odsłon i ma ponad 1,5 mln użytkowników.

Ponadto, regularnie prowadzone są przez naszych Ekspertów Regionalnych bezpłatne szkolenia otwarte i szkolenia online na temat PPK dla pracodawców i pracowników, jak również konferencje. Lista miejscowości, terminy oraz formularze rejestracji na te szkolenia dostępne są na Portalu PPK w zakładce „szkolenia”. Od początku działalności przeprowadziliśmy ponad 2,7 tys. szkoleń.

W skład naszego zespołu wchodzą osoby, które były zaangażowane w prace nad ustawą o PPK już na etapie jej tworzenia. Obecnie w gronie  naszych  prawników i ekspertów uczestniczymy w uzgadnianiu z organami publicznymi istotnych dla rynku stanowisk i rekomendacji. Współpracujemy w tym zakresie w szczególności z Ministerstwem Finansów i Komisją Nadzoru Finansowego. Uczestniczyliśmy w licznych warsztatach z instytucjami finansowymi, które korzystając z uzyskanej od naszych ekspertów wiedzy, z powodzeniem bezpośrednio wspierają pracodawców.  Współpracujemy też na bieżąco z organizacjami pracodawców oraz związkami zawodowymi.

Prowadzimy również infolinię i regularnie publikujemy informacje o PPK w prasie ogólnokrajowej i specjalistycznej. Jesteśmy obecni też na Facebooku, LinkedIn i Instagramie. Właśnie rozpoczynamy koleją kampanię promocyjną w telewizji, radiu i social mediach.

5. Przypuśćmy, że umowy są już podpisane i co dalej? Kiedy wpłyną pierwsze środki na indywidualne konta uczestników PPK? Jak uczestnicy o tym się dowiedzą?

Uczestnicy PPK otrzymają pierwsze wpłaty na ich indywidualne rachunki PPK w niedługim czasie po zawarciu umowy o prowadzenie PPK. Pierwsze wpłaty zostaną naliczone już od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego im po zawarciu umowy, a następnie przekazane na ich rachunki PPK w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały naliczone. To oznacza, że jeśli umowa o prowadzenie PPK zostanie zawarta np. 1 listopada, a wynagrodzenie zostanie wypłacone 10 listopada, pracodawca powinien najpóźniej do 15 grudnia przekazać instytucji finansowej wpłaty do PPK. Wtedy też wpłaty te pojawią się na rachunku PPK uczestnika.

Każda instytucja finansowa zapewnia uczestnikom PPK, których rachunki prowadzi, elektroniczny dostęp do bieżących informacji o wysokości środków zgromadzonych na tych rachunkach, jak też operacjach na nich dokonywanych. Uczestnicy w każdej chwili mogą sprawdzać w ten sposób, czy i ile środków wpłynęło na ich konto w PPK. Jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że rozpoczęliśmy już pracę nad projektem, który zapewni uczestnikom wgląd do stanu ich wszystkich rachunków PPK w jednym miejscu, właśnie na naszym Portalu MojePPK. Wdrożenie tego rozwiązania jest planowane na początek 2022 roku.

Bardzo dziękuję za udzielenie odpowiedzi na pytania.

Emilia Panufnik

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Umowy zlecenia, umowy o dzieło  i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2022 r.
Umowy zlecenia, umowy o dzieło i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2022 r.
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    W II kw. 2022 r. rynek utrzymał dynamikę zatrudnienia
    Uwarunkowania makro- i mikroekonomicznie równomiernie oddziałują na ogół rynku i innowacyjne przedsiębiorstwa – wynika z raportu ADP Polska „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce Q2 2022 r.”. W II kw. 2022 r. utrzymał się dystans pod względem dynamiki zatrudnienia między rynkiem (+2,3 proc. vs II kw. 2021 r. wg danych Głównego Urzędu Statystycznego) a firmami należącymi do Nowoczesnej Gospodarki (+3,46 proc. vs II kw. 2021 r.) i wyniósł 1,16 p.p.
    ZUS: Coraz więcej cudzoziemców objętych ubezpieczeniem społecznym
    Liczba cudzoziemców pracujących legalnie w Polsce i podlegających ubezpieczeniom społecznym przekroczyła już milion. Największą grupę stanowią obywatele Ukrainy. Na koniec lipca do ubezpieczenia emerytalnego zgłoszonych było niemal 1 mln 25 tys. cudzoziemców.
    Komplet: Zmiany w Kodeksie pracy 2022
    Zapraszamy do udziału w webinariach na temat zmian w Kodeksie pracy. Przy zakupie dwóch webinariów drugie 50% taniej. Komplet składa się z 2 webinariów: „Nieobecności pracownicze po nowelizacjach Kodeksu pracy” oraz „Kontrola trzeźwości pracowników w miejscu pracy”. Szkolenia poprowadzą Aleksander Kuźniar i Paweł Ziółkowski. Każdy z uczestników webinariów otrzyma imienny certyfikat. Polecamy!
    Technologia i wellbeing - transformacja rynku pracy?
    Technologia już dziś jest częścią codziennego życia zawodowego dużej grupy pracowników, a w przyszłości jej udział będzie rósł. 65 proc. Polaków uważa, że kompetencje cyfrowe będą odgrywać coraz ważniejszą rolę na rynku pracy, a 60 proc. ocenia, że osobom biegłym w nowych technologiach będzie łatwiej o podwyżki i awanse – wynika z badań przeprowadzonych przez Grupę Pracuj. Cyfryzacja i zmiana modelu pracy na zdalny lub hybrydowy staje się także stałym elementem wellbeingu pracowniczego. Do korzystania z dobrodziejstw tej sytuacji skłonne są przede wszystkim młode osoby, które szukają pracy elastycznej, dopasowanej do ich stylu życia.
    Rada Ochrony Pracy o pyłowej atmosferze wybuchowej
    Główny Inspektor Pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko uczestniczyła 2 sierpnia 2022 r. w posiedzeniu Rady Ochrony Pracy. Przedmiotem obrad była między innymi problematyka zagrożeń związanych z obecnością pyłowej atmosfery wybuchowej w przemyśle i rolnictwie.
    Kontrola legalności zatrudnienia PIP
    Na temat kontroli dotyczących legalności zatrudnienia prowadzonych przez Państwową Inspekcję Pracy wypowiedział się dla agencji Newseria Biznes Dariusz Górski, dyrektor Departamentu Legalności Zatrudnienia w Głównym Inspektoracie Pracy.
    „Czternasta emerytura” - KRUS
    Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego rozpoczęła przygotowania do wypłaty kolejnego w 2022 r. dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów.
    Czy służba strażaka w OSP może być zaliczona do stażu pracy strażaka zawodowego?
    Czy możliwe jest uwzględnienie stażu służby strażaka ochotnika (nie zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy) do celów obliczenia wynagrodzenia tego strażaka zatrudnionego już później jako strażaka zawodowego pracującego na pełny etat? Czy trzeba równo traktować te dwie grupy zawodowe?
    Niedziela handlowa – sierpień 2022
    Sierpień 2022 ma 4 niedziele. Czy któraś z tych niedziel to niedziela handlowa? Kiedy wypada najbliższa niedziela handlowa?
    ZUS może dofinansować poprawę bezpieczeństwa pracy
    Koszty świadczeń wynikających z wypadków przy pracy tylko w 2021 r. wyniosły 664 322 700 zł. Koszty pracodawcy to jedno, ale oczywiście kluczową do zaadresowania kwestią pozostaje możliwość poprawy warunków i bezpieczeństwa pracy. Na początku 2023 roku rusza kolejny nabór wniosków na dofinansowanie obszaru BHP przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jak przygotować się do programu?
    Praca zdalna w Kodeksie pracy od jesieni?
    Myślę, że uda się to jesienią tego roku – odpowiedziała w czwartek PAP.pL szefowa MRiPS Marlena Maląg, zapytana o to, kiedy nastąpi nowelizacja Kodeksu pracy, związana z wprowadzeniem do niego pojęcia pracy zdalnej. Dziś możliwa jest ona na podstawie przepisów covidowych.
    Liczba bezrobotnych w lipcu najniższa od 1990 r.
    W porównaniu z poprzednim miesiącem liczba bezrobotnych w lipcu br. spadła o 6,5 tys., a w urzędach pracy zarejestrowanych było 811,5 tys. bezrobotnych. – Po raz ostatni w rejestrach urzędów pracy mniej bezrobotnych zarejestrowanych było w lipcu 1990 r. – informuje minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.
    Wzrost świadczenia emerytalno-rentowego w ostatnich siedmiu latach wyższy niż inflacja?
    Wzrost świadczenia emerytalno-rentowego w ostatnich 7 latach jest wyższy niż średnioroczna inflacja – powiedziała w czwartek PAP.pl szefowa MRiPS Marlena Maląg. Zaznaczyła, że wobec wysokiej obecnie inflacji 14. emerytura jest kolejnym wsparciem państwa dla grup o najniższych dochodach.
    PGZ: wspólne konstrukcje z Koreą, zwiększenie produkcji
    Wobec związanego z wojną na Ukrainie zwiększenia zamówień i kolejnych planów MON, Polska Grupa Zbrojeniowa musi się skupić na zwielokrotnieniu produkcji; za kilka lat będą możliwe wspólne konstrukcje z Koreą Południową - powiedział PAP prezes PGZ Sebastian Chwałek.
    Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich.
    2 sierpnia minął termin wdrożenia tzw. unijnej Dyrektywy Work-Life Balance. To dobry moment na to, aby przyjrzeć się sytuacji zawodowej matek i ojców oraz roli pracodawców w budowaniu równości na rynku pracy. Dlatego Fundacja Rodzic w mieście stworzyła publikację “Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich”. Szeroko omawia w niej samą Dyrektywę oraz wskazuje pozytywne aspekty, jakie wynikają z korzystania przez ojców z przysługujących im praw związanych z rodzicielstwem. Wskazuje także dobre praktyki w kwestii wspierania pracujących rodziców.
    Świadczenie postojowe - do kiedy czas na złożenie?
    Przedsiębiorcy i osoby wykonujące umowy cywilnoprawne, którzy odczuli negatywne skutki występowania w Polsce COVID-19, mają czas na złożenie wniosku o świadczenie postojowe do 16 sierpnia. Zgodnie z przepisami wnioski te mogą złożyć najpóźniej w ciągu 3 miesięcy, od kiedy został zniesiony stan epidemii.
    Kobiety nauczyły się oczekiwać mniej od swoich szefów
    Po dwóch latach pandemii polskie firmy stały się bardziej „włączające”, ale... dla kobiet nadal mniej niż dla mężczyzn. Kobiety nadal, jak przed pandemią, rzadziej niż mężczyźni czują się angażowane w decyzje, wspierane przez współpracowników i doceniane. Więcej kobiet uważa również, że wyniki ich pracy nie mają wpływu na wynagrodzenie. Coraz bardziej dostrzegalny jest efekt „przyzwyczajenia się” już do nierówności. Firmy notowane na giełdzie, by mieć kim wypełnić stanowiska kierownicze zarezerwowane parytetami dla kobiet zgodnie z rozporządzeniem UE w ciągu następnych czterech lat, już dziś powinny popracować nad rozwiązaniami, które uwzględnią ich konkretne potrzeby.
    Enefit rozwija swoją działalność w Polsce i otwiera nowe biuro na Śląsku
    Enefit, spółka należąca do estońskiej grupy Eesti Energia, jednego z największych wytwórców energii elektrycznej w krajach bałtyckich, otworzył biuro sprzedaży w Katowicach. Nowy oddział jest odpowiedzią na rosnącą liczbę klientów z regionu śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i małopolskiego. W ostatnich miesiącach firma powiększyła także swój zespół w Warszawie.
    Dobra atmosfera w pracy – 6 kluczowych aspektów
    Minęły czasy, kiedy głównym powodem wyboru pracodawcy była jego stabilność finansowa i poziom wynagrodzeń. Wraz z wejściem na rynek pracy przedstawicieli generacji Y i Z wzrosło znaczenie czynników pozapłacowych. Elementem, na który młodsze pokolenie pracowników zwraca szczególną uwagę, jest atmosfera w pracy. Jest to jedno z ważniejszych kryteriów wyboru pracodawcy. Ale także powód, dla którego pracownicy są skłonni ponownie wkroczyć do raz opuszczonej rzeki. Pojawia się zatem pytanie – jak budować dobrą atmosferę w pracy? Oto 6 nieodzownych elementów.
    DANONE rozwija innowacje w środowisku pracy
    Praca, która umożliwia harmonijne łączenie rozwoju zawodowego z odpoczynkiem, a nawet pasjami podróżniczymi – to wizja, jaką realizuje grupa spółek DANONE. Firma, jako jedna z pierwszych w Polsce, wprowadziła rozwiązanie zyskujące coraz większą popularność na świecie. Workation to połączenie pracy i wyjazdu wypoczynkowego, które daje pracownikom DANONE możliwość pracy z niemal dowolnego miejsca w Europie aż przez miesiąc. Rozwiązanie jest niezależne od, wprowadzonego na stałe, modelu pracy hybrydowej, a elastyczne formy pracy to część realizowanej w firmie strategii budowania środowiska, będącego najlepszym miejscem do pracy i rozwoju.
    Relacja trudna do wyważenia
    Pomimo ewoluującej praktyki tworzenia partnerskich relacji pracodawcy z pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy pracodawca niezmiennie jest podmiotem uprzywilejowanym - to pracownik pozostaje względem niego w stosunku podporządkowania. Pracodawca ma wiele uprawnień w nawiązanych stosunkach pracy. Jakich?
    Rząd reguluje pracę zdalną. Nowelizacja Kodeksu Pracy
    Do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji Kodeksu Pracy zawierający wyczekiwane przez pracodawców przepisy szczegółowo regulujące pracę zdalną. Obecnie obowiązujące przepisy, wprowadzone specustawą covidową, mówią jedynie, że pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie obowiązków poza stałym miejscem pracy.
    PIP: problem z wdrożeniem przepisów dot. bezpieczeństwa przeciwwybuchowego
    Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy wskazuje, że w dużej części skontrolowanych podmiotów nadal występują problemy z wdrożeniem przepisów związanych z bezpieczeństwem przeciwwybuchowym - poinformował Główny Inspektorat Pracy.
    Zmiany w Kodeksie pracy obejmą pracę zdalną - jej uregulowanie jest bardzo ważne
    Najbardziej wyczekiwanymi zmianami w Kodeksie pracy są regulacje dotyczące pracy zdalnej - ocenia dyrektorka HR w agencji zatrudnienia Trenkwalder Joanna Rutkowska. Dla pracodawców uregulowanie przepisami prawa takiej formy pracy jest bardzo ważne - dodaje.
    Pracownicy hybrydowi pracują ciężej – jak pracować w tym modelu i nie doprowadzić do wypalenia zawodowego
    W ciągu ostatnich dwóch lat słowo „hybrydowy” całkowicie zmieniło swoje znaczenie i na stałe wpisało się w biurowy żargon, a sam model współpracy został na stałe wdrożony w znacznej części organizacji i cieszy się dużą popularnością wśród zatrudnionych. Większość Polaków (86%), którzy pracują zdalnie lub hybrydowo deklaruje, że w przyszłości chce nadal wykonywać służbowe obowiązki w takim modelu.