REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicze Plany Kapitałowe w małych i średnich firmach – ostatni dzwonek (wywiad)

Sylwia Prokorym
Pracownicze Plany Kapitałowe w małych i średnich firmach – termin na wdrożenie PPK w 2020 r.
Pracownicze Plany Kapitałowe w małych i średnich firmach – termin na wdrożenie PPK w 2020 r.
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dobiega końca drugi i trzeci etap wprowadzania Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) w firmach. W październiku 2020 r. kolejne podmioty, tym razem zatrudniające co najmniej 20 osób, zobligowane są do wprowadzenia PPK w swoich zakładach pracy. Na temat wdrażania PPK w małych i średnich firmach redaktor Emilia Panufnik (infor.pl) rozmawia z Sylwią Prokorym, Dyrektor Biura Redakcyjnego PFR Portal PPK.

1. Jakie terminy przewidziano na uruchomienie PPK dla tej grupy pracodawców? Co należy zrobić, aby PPK zaczęło funkcjonować w firmie?

REKLAMA

Autopromocja

Pracodawcy 50+ i 20+ tworzący PPK w tzw. II i III turze powinni wprowadzić PPK w swoich firmach do 27 października br. To oznacza, że najpóźniej 27 października 2020 r. powinni zawrzeć umowy o zarządzanie PPK, a następnie nie później niż 10 listopada 2020 r. zawrzeć umowy o prowadzenie PPK.

Sylwia Prokorym, Dyrektor Biura Redakcyjnego PFR Portal PPK

Sylwia Prokorym, Dyrektor Biura Redakcyjnego PFR Portal PPK

Pierwotna data, kiedy pracodawcy 20+ powinni ostatecznie zawrzeć umowę o zarządzanie czyli 24 kwietnia 2020 r., w związku z pojawieniem się pandemii choroby COVID-19 została przesunięta. Ustawodawca, uchwalając tzw. Tarczę Antykryzysową 1.0 dokonał zrównania terminów II i III fazy wdrażania PPK. Tym samym również pracodawcy 50+ mają czas na zawarcie umów PPK odpowiednio do 27 października i 10 listopada tego roku. Przesunięcie tych terminów nie dotyczy jednak podmiotów, które wcześniej zawarły umowę o zarządzanie PPK. Nie wpływa także na sytuację pracowników, dla których pracodawcy z II tury umowy o prowadzenie PPK już zawarli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: PPK dla pracownika

Obydwie umowy są niezbędne dla utworzenia PPK w firmie i zapewnienia pracownikom możliwości oszczędzania w tym programie. Z ich podpisaniem nie należy zwlekać do ostatniej chwili. Pracodawcy powinni pamiętać, że  podpisanie umowy o zarządzanie PPK, nawet dużo wcześniej niż przypada ostateczny termin na jej zawarcie, nie jest dla nich związane z żadnymi kosztami. W zasadzie dopiero zawarcie umowy o prowadzenie PPK powoduje uruchomienie programu, a co za tym idzie rozpoczęcie dokonywania wpłat do PPK. Dlatego gorąco zachęcamy, aby pracodawcy przynajmniej umowę o zarządzanie PPK podpisali wcześniej niż na ostatnią chwilę, jeszcze przed 27 października. Nie powinno to być dużym wyzwaniem dla pracodawców, tym bardziej że umowy te są zawierane elektronicznie, a z pewnością wpłynie to korzystnie na organizację całego procesu wdrożenia PPK w ich firmach. Pamiętajmy też, że aktualny etap wdrażania PPK dotyczy ponad 60 tys. pracodawców. Dla porównania pierwszym etapem wdrażania PPK było objętych ok. 4 tys. pracodawców. Jesienią do PPK przystępuje ponad 60 tysięcy firm, co może wpłynąć na dostępność bieżącego wsparcia dla tych firm ze strony instytucji finansowych przy zawieraniu umów.

2. Aby pracodawcy zdążyli w wyznaczonych terminach utworzyć PPK, powinni podjąć wszystkie niezbędne czynności z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym. Jak to wygląda na przykładzie pracodawców, którzy nadal nie wybrali instytucji finansowej? Czy mogłaby Pani podać przybliżony czas niezbędny do wyboru instytucji, podpisania umowy o zarządzanie oraz umowy o prowadzenie PPK?

Trudno jest określić precyzyjnie, ile czasu powinien zaplanować pracodawca na dokonanie wyboru instytucji finansowej. Z doświadczeń największych pracodawców, którzy już utworzyli PPK wynika, że czas ten  bywa różny. Aktualnie jesteśmy już na etapie, w którym przed wyborem instytucji finansowej stoją pracodawcy, którym nie udało się osiągnąć w tym zakresie porozumienia ze stroną społeczną. Przypomnę, że wyboru instytucji finansowej dokonuje pracodawca w porozumieniu z działającymi u niego organizacjami związkowymi, a w razie ich braku z reprezentacją pracowników. Jeśli takie porozumienie przez pracodawcę nie zostało dotychczas osiągnięte, teraz już pracodawca jest uprawniony do samodzielnego wyboru instytucji.

REKLAMA

Przy wyborze instytucji finansowej, nawet dokonywanym przez pracodawcę samodzielnie, powinien on kierować się najlepiej rozumianym interesem uczestników PPK. Wybór powinien opierać się na porównaniu ofert instytucji oferujących PPK na podstawie przyjętych kryteriów, w szczególności warunków zarządzania PPK, efektywności, czy doświadczenia. Z pewnością wskazanym jest też, z punktu widzenia pracodawcy, aby cały proces wyboru instytucji finansowej został właściwie udokumentowany.

Kiedy zostanie już wybrana instytucja finansowa, należy zawrzeć z nią umowę o zarządzanie PPK i umowę o prowadzenie PPK. O ile zawarcie tych umów zajmuje chwilę, o tyle już samo przetestowanie i wdrożenie w firmie rozwiązań pozwalających na sprawną obsługę programu, przygotowanie się do informowania pracowników o PPK, terminowego dokonywania wpłat do PPK oraz prowadzenia i archiwizacji dokumentacji – wymaga już czasu.

Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą już oczywiście wzorować się na rozwiązaniach wcześniej wypracowanych przez największych pracodawców. Jednak w przypadku firm 50+ i 20+ należy mieć na uwadze, że tych firm, które wdrażają teraz PPK jest ponad 10 razy więcej niż firm, które PPK wdrożyły w I etapie. Ta skala wpływa na dostępność i zakres wsparcia ze strony instytucji finansowych dla pracodawców wdrażających PPK teraz. Otrzymujemy sygnały z rynku, że to wsparcie już nie jest tak łatwo dostępne. Miejmy na uwadze, że instytucje finansowe aktywnie przygotowują się też już do wdrożenia PPK w sektorze finansów publicznych, co rozpocznie się od 2021 r.

Dlatego moim zdaniem na ten moment kluczowe jest podjęcie przez pracodawców w możliwie szybkim terminie decyzji, której instytucji finansowej powierzą zarządzanie PPK i jak najszybsze przystąpienie do zawieranie umów o zarządzanie PPK, a następnie umów o prowadzenie PPK. Tym bardziej, że do 27 października zostało już naprawdę niewiele czasu.

Niezwykle istotne jest też to, aby w całym procesie tworzenia PPK pracodawcy zadbali o przekazanie pracownikom rzetelnych informacji o zasadach funkcjonowania PPK, przysługujących im prawach, a także korzyściach z uczestnictwa w PPK. Wiedza i świadomość pracowników na temat korzyści wynikających z PPK ma bezpośrednie przełożenie na ich zainteresowanie oszczędzaniem w PPK i partycypację w programie.


3. Jak ocenia Pani partycypację po wdrożeniu I fali PPK w Polsce?

Poziom partycypacji w PPK, gdzie na wejściu osiągnęliśmy 39%, jest według mnie bardzo zadowalający, szczególnie mając na względzie, że jesteśmy na początku funkcjonowania tego programu w Polsce. PPK wypada też dobrze w porównaniu z analogicznym programem prowadzonym w Wielkiej Brytanii, na którym były wzorowane rozwiązania przyjęte w Polsce. Tam w pierwszym okresie po wprowadzeniu programu partycypacja w sektorze prywatnym kształtowała się na poziomie 44%. Obecnie, wedle stanu na 2019 rok, partycypacja w Workplace Pension Plan wynosi już 88%.  Kolejny przykład, w Nowej Zelandii początkowo partycypacja była na poziomie poniżej 20%, ale rosła z upływem czasu, aż do ponad 70 % aktualnie. Uważam, że możemy się spodziewać, że w PPK w dłuższej perspektywie partycypacja też będzie rosnąć. Wielu pracodawców postrzega PPK jako benefit, który pozwoli im zatrzymać u siebie najlepszych pracowników. To też jest budujące.

4. Na jakie wsparcie z Państwa strony mogą liczyć pracodawcy?

Jako podmiot ustawowo powołany do upowszechniania wiedzy o PPK od początku 2019 roku prowadzimy szeroką kampanię edukacyjno-informacyjną o PPK. Prowadzimy Portal PPK (www.mojeppk.pl) na którym dostępne są szczegółowe informacje o zasadach wdrażania i funkcjonowania PPK i który jest jedynym oficjalnym źródłem informacji o Pracowniczych Planach Kapitałowych. W sekcji „do pobrania” na Portalu PPK znajdują się m.in. wzory przydatnych dokumentów oraz materiały informacyjne zarówno dla pracodawców, pracowników, jak też instytucji finansowych, takie jak poradnik pracownika, niezbędnik pracodawcy oraz zagadnienia prawne. Dostępny jest też kalkulator oszczędności PPK pozwalający na wyliczenie symulacji wyników oszczędzania w ramach tego programu. Od początku 2019 roku Portal MojePPK odnotował ponad 8 mln odsłon i ma ponad 1,5 mln użytkowników.

Ponadto, regularnie prowadzone są przez naszych Ekspertów Regionalnych bezpłatne szkolenia otwarte i szkolenia online na temat PPK dla pracodawców i pracowników, jak również konferencje. Lista miejscowości, terminy oraz formularze rejestracji na te szkolenia dostępne są na Portalu PPK w zakładce „szkolenia”. Od początku działalności przeprowadziliśmy ponad 2,7 tys. szkoleń.

W skład naszego zespołu wchodzą osoby, które były zaangażowane w prace nad ustawą o PPK już na etapie jej tworzenia. Obecnie w gronie  naszych  prawników i ekspertów uczestniczymy w uzgadnianiu z organami publicznymi istotnych dla rynku stanowisk i rekomendacji. Współpracujemy w tym zakresie w szczególności z Ministerstwem Finansów i Komisją Nadzoru Finansowego. Uczestniczyliśmy w licznych warsztatach z instytucjami finansowymi, które korzystając z uzyskanej od naszych ekspertów wiedzy, z powodzeniem bezpośrednio wspierają pracodawców.  Współpracujemy też na bieżąco z organizacjami pracodawców oraz związkami zawodowymi.

Prowadzimy również infolinię i regularnie publikujemy informacje o PPK w prasie ogólnokrajowej i specjalistycznej. Jesteśmy obecni też na Facebooku, LinkedIn i Instagramie. Właśnie rozpoczynamy koleją kampanię promocyjną w telewizji, radiu i social mediach.

5. Przypuśćmy, że umowy są już podpisane i co dalej? Kiedy wpłyną pierwsze środki na indywidualne konta uczestników PPK? Jak uczestnicy o tym się dowiedzą?

Uczestnicy PPK otrzymają pierwsze wpłaty na ich indywidualne rachunki PPK w niedługim czasie po zawarciu umowy o prowadzenie PPK. Pierwsze wpłaty zostaną naliczone już od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego im po zawarciu umowy, a następnie przekazane na ich rachunki PPK w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały naliczone. To oznacza, że jeśli umowa o prowadzenie PPK zostanie zawarta np. 1 listopada, a wynagrodzenie zostanie wypłacone 10 listopada, pracodawca powinien najpóźniej do 15 grudnia przekazać instytucji finansowej wpłaty do PPK. Wtedy też wpłaty te pojawią się na rachunku PPK uczestnika.

Każda instytucja finansowa zapewnia uczestnikom PPK, których rachunki prowadzi, elektroniczny dostęp do bieżących informacji o wysokości środków zgromadzonych na tych rachunkach, jak też operacjach na nich dokonywanych. Uczestnicy w każdej chwili mogą sprawdzać w ten sposób, czy i ile środków wpłynęło na ich konto w PPK. Jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że rozpoczęliśmy już pracę nad projektem, który zapewni uczestnikom wgląd do stanu ich wszystkich rachunków PPK w jednym miejscu, właśnie na naszym Portalu MojePPK. Wdrożenie tego rozwiązania jest planowane na początek 2022 roku.

Bardzo dziękuję za udzielenie odpowiedzi na pytania.

Emilia Panufnik

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA