REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

"PPK" w Wielkiej Brytanii z partycypacją na poziomie 80-90% - wywiad

Malcolm Goodwin
"PPK" w Wielkiej Brytanii z partycypacją na poziomie 80-90% - wywiad. / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polskie PPK zostały uregulowane na przykładzie programów długoterminowego oszczędzania funkcjonujących z powodzeniem w innych państwach. Brytyjskie plany kapitałowe zaczęły obowiązywać w 2012 roku i mogą pochwalić się partycypacją na poziomie 80-90% w zależności od wielkości firm. Jakie są warunki uczestnictwa w "PPK" w Wielkiej Brytanii? Na pytania Emilii Panufnik z redakcji Infor.pl odpowiada Malcolm Goodwin, dyrektor odpowiedzialnym za plany kapitałowe w Aviva UK.

Kto jest uprawniony do państwowej emerytury w Wielkiej Brytanii i ile ona wynosi?

Państwowa emerytura w Wielkiej Brytanii wynosi teraz 9 110 funtów rocznie (ok. 45 550 zł). To stosunkowo niski dochód jak na miejscowe warunki, gdzie przeciętna roczna pensja za pracę na pełny etat to 35 243 funty (ok. 176 215 zł). Warunkiem otrzymania państwowej emerytury w pełnej wysokości jest co najmniej 35 lat pracy. Dla pracujących krócej emerytura jest proporcjonalnie niższa. Minimalny wiek emerytalny to obecnie 66 lat.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: PPK dla pracownika

Kiedy Brytyjczycy uruchomili program planów emerytalnych z automatycznym zapisem i dlaczego?

Ten program ruszył u nas w 2012 roku po wielu analizach, na podstawie specjalnej ustawy. Powody, dla których go uruchomiliśmy, są podobne jak w innych rozwiniętych gospodarkach. Zmiany demograficzne i dłuższy czas życia powodują ogromne niedobory w systemach emerytalnych. Można je częściowo zmniejszyć właśnie poprzez wzrost oszczędności emerytalnych. Do roku 2050 nawet 25% Brytyjczyków będzie mieć ponad 65 lat, a to oznacza ogromne obciążenie państwowego systemu emerytalnego oraz ludzi pracujących.

Wywiad z Malcolmem Goodwinem, dyrektorem odpowiedzialnym za plany kapitałowe w Aviva UK

Malcolm Goodwin, dyrektor odpowiedzialny za plany kapitałowe w Aviva UK

Jakie są obecne poziomy wpłat do brytyjskich PPK – i jak zmieniały się one w czasie?

Minimalne wpłaty do PPK były u nas stopniowo podnoszone. W 2012 roku wystartowaliśmy z poziomu 1% wynagrodzenia po stronie pracodawcy i 2% po stronie pracownika. Od 2019 roku minimalna wpłata pracodawcy to 3%, a pracownika 5%.

Państwo wspiera pracodawców, pozwalając im zaliczyć swoje wpłaty do kosztów uzyskania przychodu. Pracownicy również korzystają z ulgi podatkowej, polegającej na tym, że 20% ich wpłat jest odliczane od podatku dochodowego. Oznacza to, że efektywnie pracownik płaci 4% swojego wynagrodzenia, a 1% to „bonus podatkowy”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy uczestnicy brytyjskich planów kapitałowych mogą dokonać częściowych wypłat np. jako wkład własny na mieszkanie lub w razie poważnej choroby?

Tylko w przypadku ciężkiej choroby, która uniemożliwia pracę. W innej sytuacji uczestnik nie może sięgnąć po zgromadzone w planie pieniądze przed 55. rokiem życia. Wyjątkiem jest tylko praca w zawodzie “chronionym”, w którym normalnie kończy się aktywność wcześniej, jak na przykład sportowcy.

Czy pracownicy w wieku 55+ składają wniosek o przystąpienie do PPK (jak w Polsce), czy są automatycznie zapisywani do programu?

W Wielkiej Brytanii automatyczny zapis dotyczy wszystkich pracowników od 22 do 75. roku życia. Wyjątkiem są tylko osoby starsze, które wciąż są aktywne zawodowo. Automatycznemu zapisowi podlegają pracownicy zarabiający rocznie co najmniej 10 tys. funtów (50 tys. zł). Jeśli zarabiają mniej, mogą uczestniczyć w planie na swój wniosek.

Czy poziom partycypacji jest powodem do zmartwienia w Wielkiej Brytanii?

Przed uruchomieniem programu w publicznej debacie wyrażano u nas wątpliwości, czy poziom partycypacji przekroczy 50%. Jednak gdy program ruszył, najpierw w największych firmach, potem w średnich i małych, partycypacja okazała się wyższa, i dalej rosła. Obecnie w planach uczestniczy 90% lub więcej pracowników dużych firm i ponad 80% zatrudnionych w mniejszych przedsiębiorstwach.

Co przekonało brytyjskich pracowników do udziału w planach?

Pozytywną rolę odegrały kampanie informacyjne, przeprowadzone na dużą skalę przez rząd, jak również działania instytucji finansowych i samych pracodawców. Cześć społeczeństwa miała już uświadomioną potrzebę oszczędzania na emeryturę, niektórych przekonały wpłaty pracodawców, inni zachowali się biernie i po prostu zostali. Dobre wyniki inwestycyjne i rosnące salda rachunków uczestników stopniowo przekonały niektórych sceptyków.

Ilu pracodawców zmienia instytucje finansowe prowadzące plany – i dlaczego?

Teraz co roku ok. 5% firm prowadzących plany kapitałowe zmienia instytucje finansowe. Powstał więc istotny “rynek wtórny” i my jako Aviva UK korzystamy z tego, umacniając naszą pozycję lidera. Głównym powodem zmiany instytucji finansowej jest jakość obsługi klienta i wsparcia dla pracodawców. Zakładam, że podobnie może być w Polsce, gdyż pracodawcy i pracownicy wymagają niezawodnego serwisu, głównie online. Warto więc przy wyborze partnera do PPK od razu zwrócić uwagę, czy zapewnia wysoką jakość obsługi, w tym przez narzędzia internetowe.

Bardzo dziękuję za rozmowę i przybliżenie programu długoterminowego oszczędzania funkcjonującego w Wielkiej Brytanii.

Wywiad w języku angielskim >>>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA