Kategorie

Telepracownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy przedsiębiorcy i szefowie uważają z reguły, że praca zdalna jest elastycznym trybem pracy, ze wszystkimi negatywnymi dla pracowników konsekwencjami – to wniosek z badania przeprowadzonego przez pracownię ARC Rynek i Opinia na zlecenie Gumtree.pl, przy współpracy z Randstad Polska. Zdecydowana większość pracowników doświadczyła w czasie pracy zdalnej kontaktu z przełożonymi i zlecania zadań „po godzinach”. Zdarza się, że chwalą się tym nawet sami pracodawcy, mówiąc o tak pojmowanej elastyczności pracowników, jako jednym z plusów pracy zdalnej.
Jak należy zorganizować pracę w związku z zagrożeniem zarażenia się koronawirusem? Czy pracownik może wnioskować o pracę zdalną? Czy w okresie zagrożenia koronawirusem pracodawca może wysłać pracowników na zaległe urlopy wypoczynkowe? Ministerstwo pracy przygotowało praktyczny poradnik dla pracodawców i pracowników.
W celu przeciwdziałania COVID-19 (koronawirusa) pracodawca ma możliwość polecenia pracownikowi wykonania pracy zdalnej. Jaka jest różnica między pracą zdalną a telepracą? Jak dokumentuje się pracę zdalną?
Zgodnie ze specustawą w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może zlecić pracownikowi pracę zdalną. Czy jego wynagrodzenie ulegnie obniżeniu?
Telepracownica w ciąży ma prawo do przerw w pracy związanych z obsługą monitora ekranowego. Jak pracodawca powinien zorganizować przerwy w pracy dla telepracownicy?
Telepracownik to pracownik wykonujący pracę zdalnie i przekazujący jej wyniki za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Kodeks pracy przewiduje dla telepracownika mechanizm szczególnej ochrony. Warto wiedzieć, jakie uprawnienia przysługują telepracownikowi.
Nowe przepisy pozwalają rodzicom dzieci niepełnosprawnych oraz kobietom w ciąży powikłanej wykonywać pracę w formie telepracy oraz skorzystać z elastycznego czasu pracy. Taką możliwość wprowadziła ustawa z 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Obecnie trwają prace nad nowym Kodeksem pracy, w którym proponowane regulacje dążą do uelastycznienia zasad stosowania telepracy. W szczególności, pracownik w sytuacjach awaryjnych będzie mógł skorzystać z pracy w domu.
Kodeksowa definicja ujmuje telepracę jako pracę wykonywaną regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Należy pamiętać, że mimo swojej specyfiki telepraca w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy jest pracą, lecz poddaną modyfikacji. Dlatego też do wszystkich telepracowników stosuje się przepisy ogólne.
Możliwość świadczenia pracy w formie domowej, ale tylko w nadzwyczajnych okolicznościach - takie rozwiązanie proponuje Komisja Kodyfikacyjna w nowym Kodeksie pracy. Praca z domu ma być 100 procent płatna. Komisja ma czas do lutego 2018 roku przygotować nowy Kodeks pracy.
Wydłużenie okresu zasiłku opiekuńczego, możliwość wykonywania pracy w formie telepracy dla rodziców osób niepełnosprawnych - to tylko niektóre z założeń projektu ustawy przygotowanego w MRPiPS.
W praktyce, pracownik może świadczyć pracę w formie telepracy we własnym domu. Nie jest to jednak jedyna forma telepracy. Doktryna prawa pracy wyróżnia jeszcze 4 podstawowe formy telepracy.
Coraz więcej firm stara się zwiększać produktywność swoich pracowników nie poprzez kontrolę, lecz dając im więcej swobody, zapewniając elastyczne środowisko pracy i możliwość pracy zdalnej (telepracy). Efektywność pracy zdalnej zależy jednak w znaczącym stopniu od stosowanych przez firmę technologii.
Pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie pracy przez telepracownika w miejscu wykonywania pracy. Czy pracodawca może kontrolować telepracownika używając kamer w domu pracownika?
Telepracownikowi, który używa własnych urządzeń przy codziennej pracy przysługuje z tego tytułu ekwiwalent pieniężny. Strony mogą w umowie określić zasady wykorzystywania sprzętu będącego własnością telepracownika, który jest niezbędny do wykonywania telepracy.
Telepraca w Polsce nie cieszy się dużą popularnością. Z danych Eurostatu wynika, że na koniec 2014 roku odsetek osób pracujących w ten sposób wynosił 4,6 proc. W niektórych krajach UE pracę zdalną wykonuje ponad 10 proc. zatrudnionych.
Wyniki raport marki Leitz "Pracuj mądrze. Pracuj mobilnie" wskazują, że przyszłością pracy biurowej jest praca zdalna. Pracownicy będą mieć elastyczny czas pracy lub będą pracować w niepełnym wymiarze godzin. Ich obowiązki, w większości lub w całości, wykonywane będą poza siedzibą firmy często na zasadach krótkoterminowych kontraktów projektowych. Sprawdź, jakie trendy pozwalają to stwierdzić.