reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Praca tymczasowa > Jak ewidencjonować czas pracy pracownika tymczasowego po zmianach

Jak ewidencjonować czas pracy pracownika tymczasowego po zmianach

Nowe przepisy odnośnie zatrudniania pracowników tymczasowych obowiązują od 1 czerwca 2017 r. Kto i w jaki sposób musi ewidencjonować liczbę przepracowanych godzin pracownika tymczasowego?

Każda agencja współpracująca z danym pracodawcą użytkownikiem uaktualnia informacje zawarte w bazie – jeśli skieruje kogoś do tej firmy, zamieszcza w systemie informacje o rodzaju umowy z nim podpisanej (o pracę lub cywilnoprawna), okresie wykonywania obowiązków na rzecz pracodawcy użytkownika oraz wskazanie, czy była to praca na zastępstwo (obowiązują ją dłuższe limity). W ten sposób pracodawca użytkownik spełnia obowiązek ewidencjonowania pracy tymczasowej danych osób, a wszystkie strony zyskują wiedzę i pewność co do dotychczasowego okresu zatrudnienia konkretnego pracownika w tej samej firmie (unikną więc przekroczenia limitów, za które grozi wysoka sankcja).

Dodatkowym plusem takiego rozwiązania jest to, że agencje mogą w ten sposób ustalać łączny okres pracy dotychczas wykonywanej przez daną osobę na rzecz tego samego pracodawcy użytkownika. Nie muszą opierać się wyłącznie na świadectwach pracy lub oświadczeniach o wykonywaniu obowiązków na rzecz konkretnych firm. Pracownikom tymczasowym nie grozi odpowiedzialność np. za zatajenie takich informacji lub przekazanie nieprawdziwych danych (na gruncie prawa pracy).

Cały system opiera się jednak na rzetelności wszystkich agencji, z usług których korzysta dany pracodawca użytkownik. Jeśli jedna z nich nie zamieści w systemie informacji o skierowaniu danej osoby do pracy w firmie, inne agencje nie będą o tym wiedzieć i nie uwzględnią tego okresu wykonywania obowiązków w razie ewentualnego kolejnego skierowania do tego samego pracodawcy użytkownika (może zatem dojść do przekroczenia 18-miesięcznego limitu).

– Firma może jednak zabezpieczyć się przed nierzetelnością pośredników. Jeśli na przykład w danym miesiącu wypożyczała z danej agencji kilkudziesięciu pracowników, to po zakończeniu tej usługi automatycznie może sprawdzić w systemie, czy pośrednik uaktualnił okresy zatrudnienia tych konkretnych osób – wyjaśnia Dawid Widyna.

Jak liczyć

Tego typu rozwiązania (internetowe bazy danych) mają też dodatkowy plus – pozwalają uniknąć wątpliwości w zakresie liczenia okresu zatrudnienia pracowników tymczasowych.

– A te na pewno pojawią się w związku ze stosowaniem nowych przepisów. Przeciętny pracownik tymczasowy nie jest zainteresowany ustawowymi wymogami i terminologią. Jeśli zostanie skierowany do pracy np. do jednej z placówek wielkiej sieci handlowej, to uzna, że dla niej świadczył obowiązki. Nie sprawdzi NIP-u, nie będzie dochodził, kto jest formalnym pracodawcą użytkownikiem – tłumaczy Leszek Zieliński.

reklama

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Wszystko co musisz wiedzieć o PPK

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kopeć & Zaborowski

Kopeć & Zaborowski (KKZ) to jedna z wiodących firm na polskim rynku prawniczym, specjalizująca się w sprawach z zakresu prawa karnego, gospodarczego, prasowego, ochrony dóbr osobistych a także z zakresu prawa pracy. Innym aspektem działalności KKZ jest przeprowadzanie na zlecenie podmiotów gospodarczych profesjonalnych audytów śledczych związanych z wykrywaniem nadużyć wewnątrz firm, a także mającymi na celu racjonalizację wydatków.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama