REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady dotyczące zatrudniania pracowników tymczasowych od 1 czerwca 2017 r.

Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Nowe zasady dotyczące zatrudniania pracowników tymczasowych od 1 czerwca 2017 r./ Fot. Fotolia
Nowe zasady dotyczące zatrudniania pracowników tymczasowych od 1 czerwca 2017 r./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych oraz niektórych innych ustaw, z dniem 1 czerwca 2017 roku zaczęły obowiązywać nowe regulacje dotyczące zatrudniania pracowników tymczasowych.

Ze względu na szybki i ciągły rozwój rynku pracy tymczasowej, coraz częściej pojawiały się postulaty dotyczące wprowadzenia zmian prawnych, zmierzających do podniesienia standardów funkcjonowania agencji pracy tymczasowej oraz wyeliminowanie z rynku tych agencji, które w sposób rażący lekceważyły przepisy prawa. Zgodnie z założeniem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zmiany wprowadzone ustawą z dnia 7 kwietnia 2017 r. przyczynią się do podniesienia standardów pracy tymczasowej, warunków zatrudnienia pracowników tymczasowych, zapewnią lepsze funkcjonowanie rynku pracy tymczasowej oraz usuną występujące w nim nadużycia.

REKLAMA

Autopromocja

Ograniczenia w zakresie powierzania wykonywania pracy tymczasowej

W art. 8 pkt 3 ustawy, wprowadzono nowy sposób określenia pracy, której pracodawca nie może powierzyć pracownikowi tymczasowemu po zwolnieniu pracownika stałego z przyczyn niedotyczących pracowników w okresie ostatnich 3 miesięcy poprzedzający przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego.

Polecamy książkę: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne w 2017 r.

Od 1 czerwca 2017 r. pojęcie „stanowisko pracy” zostało zastąpione określeniem „rodzaj pracy”. Dotychczas zabronione było powierzanie wykonywania pracy na „stanowisku” pracy, co powodowało, że agencje pracy tymczasowej obchodziły ten przepis zatrudniając pracowników tymczasowych do wykonywania de facto tej samej pracy, jaką wykonywał zwolniony pracownik, ale na innym stanowisku.

Dodatkowo wprowadzono ograniczenia terytorialne, powodujące, że praca nie może być wykonywana w jakiejkolwiek jednostce organizacyjnej pracodawcy użytkownika położonej w gminie, w której znajduje się lub znajdowała się jednostka organizacyjna, w której był zatrudniony zwolniony stały pracownik pracodawcy użytkownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ustawie nałożono na pracodawcę użytkownika obowiązek pisemnego poinformowania agencji pracy tymczasowej o niewystępowaniu okoliczności uniemożliwiających rozpoczęcie wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego z wyżej wskazanych względów. 

Ograniczenia w zakresie powierzania wykonywania pracy tymczasowej

W art. 13 ust. 3 i 3a wprowadzono zapisy, na podstawie których, do pracownicy tymczasowej mającej łączny co najmniej 2-miesięczny okres skierowania do wykonywania pracy tymczasowej na podstawie umowy o pracę, stosuje się art. 177 § 3 Kodeksu Pracy. W konsekwencji zagwarantowano pracownicy przedłużenie umowy do czasu porodu, dzięki czemu nabędzie prawo do zasiłku macierzyńskiego po porodzie.

Maksymalny okres wykonywania pracy tymczasowej

Art. 20 ustawy zredagowano w sposób precyzujący jednoznacznie, iż agencja pracy tymczasowej może skierować danego pracownika tymczasowego do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz jednego pracodawcy użytkownika przez okres nieprzekraczający łącznie 18 miesięcy w okresie obejmującym kolejne 36 miesięcy (art. 20 ust. 1). Ponadto, w art. 20 dodano ustęp 3 stanowiący, że pracodawca użytkownik może korzystać z pracy tego samego pracownika tymczasowego przez okres nieprzekraczający łącznie 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy. Takie same limity wprowadzono w odniesieniu do pracowników tymczasowych wykonujących pracę na podstawie umów prawa cywilnego.

Przyjęte zmiany zmierzają do wyeliminowania aktualnych praktyk polegających na tworzeniu przez jeden podmiot kilku agencji pracy tymczasowej jedynie w celu wysyłania tego samego pracownika tymczasowego do pracy u tego samego pracodawcy użytkownika i w ten sposób ominięcie przewidzianych ustawą ograniczeń czasowych.

Kontrolę przestrzegania powyższych limitów ma ułatwić obowiązek nałożony na pracodawcę użytkownika prowadzenia ewidencji osób wykonujących pracę tymczasową na podstawie umowy o pracę oraz umowy prawa cywilnego.


Zmiany w umowie o pracę tymczasową

Aktualnie obowiązująca ustawa nie zawiera żadnych regulacji dotyczących możliwości kontaktowania się pracownika tymczasowego wykonującego pracę u pracodawcy użytkownika z agencją pracy tymczasowej, będącą formalnie jego pracodawcą. W związku z tym, wprowadzono przepis zobowiązujący agencję pracy tymczasowej do przekazania pracownikowi tymczasowemu informacji umożliwiających mu w razie potrzeby kontakt z przedstawicielami agencji tj. adres miejsca kontaktu, numer telefonu, adres poczty elektronicznej, a także dni i przedział godzinowy, kiedy możliwy jest taki kontakt.

Pozostałe zmiany

W ustawie zmieniono również przepisy dotyczące ustalenia należnego pracownikowi tymczasowemu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy lub ekwiwalentu pieniężnego.

Ponadto, uchylono art. 24 ustawy, który stanowił, że roszczenia pracownika tymczasowego rozpatruje sąd pracy właściwy ze względu na siedzibę agencji pracy tymczasowej zatrudniającej tego pracownika. Przepis ten budził wątpliwości w zakresie równego traktowania, co potwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 22 marca 2017 (P 121/15) uznając art. 24 ustawy za niezgodny z Konstytucją w zakresie, w jakim uniemożliwia wytoczenie powództwa przez sąd, w okręgu którego praca jest, była lub miała być wykonywana.

Do ustawy wprowadzono także nowe regulacje w zakresie odpowiedzialności wykroczeniowej agencji pracy tymczasowej oraz pracodawcy użytkownika.

Polecamy serwis: Urlopy

Należy podkreślić, że przedmiotowa ustawa zawiera również istotne zmiany dotyczące ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Z dniem 1 stycznia 2018 r. wejdą w życie przepisy dotyczące kontroli opłacania składek, które będą podlegały kwartalnej weryfikacji przez marszałków województw. Od nowego roku, agencje pracy tymczasowej będą zobowiązane posiadać lokal przeznaczony do świadczenia usług, co ma na celu ułatwienie przeprowadzenia kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy.

Autorzy: Katarzyna Chiciak, Payroll Accountant Accace

Karolina Romanowska, Legal Associate Accace

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek wyrównawczy 2025 i 2026 r. [komu przysługuje, w jakiej wysokości, jak uzyskać]

Zasiłek wyrównawczy przysługuje wyłącznie ubezpieczonemu będącemu pracownikiem. Świadczenie stanowi różnicę między przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem pracownika, a jego miesięcznym wynagrodzeniem osiągniętym za pracę w warunkach rehabilitacji zawodowej.

PKD 2025: lista zmian w Polskiej Klasyfikacji Działalności [TABELA]

Zmiany w PKD od stycznia 2025 r. – przedsiębiorcy mają 2 lata na wdrożenie nowych przepisów. Katalog kodów został zmodyfikowany i rozszerzony o nowe rodzaje działalności. Artykuł zawiera listę nowych kodów PKD oraz klucze przejścia PKD 2027 na PKD 2025.

Pracodawca nie wypłaca wynagrodzenia. Czy można rozwiązać umowę bez wypowiedzenia?

Pracownik wykonuje swoją pracę w celu uzyskania umówionego wynagrodzenia. Co jeśli pracodawca nie wypłaca wynagrodzenia? Czy zatrudniony może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? Państwowa Inspekcja Pracy wyjaśnia, jakie są przepisy.

Świadczenie rehabilitacyjne 2025 i 2026 r. [dla kogo, wysokość świadczenia, okres pobierania, wniosek]

Pracownik może pobierać zasiłek chorobowy tylko przez określony czas. Możliwa jest sytuacja, gdy osoba otrzymująca zasiłek nie wróci do pracy z powodu przedłużającej się choroby. W takim przypadku może pobierać świadczenie rehabilitacyjne przez okres niezbędny do uzyskania zdolności do pracy.

REKLAMA

Mobbing 2025: zmiana przepisów i nowe obowiązki pracodawców [Projekt ustawy]

Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące mobbingu w miejscu pracy funkcjonują od 21 lat. W 2025 r. będą trwały prace nad zmianą przepisów i wprowadzeniem nowych obowiązków pracodawców w celu zwiększenia ochrony pracowników. Pracodawcy będą musieli m.in. określić zasady przeciwdziałania mobbingowi. Planowana jest również podwyżka minimalnego progu zadośćuczynienia za mobbing.

Umowy cywilnoprawne 2025: oskładkowanie umów [Fakty i mity]

Oskładkowania umów cywilnoprawnych w 2025 roku nie będzie. Przesunięto je co najmniej o rok. Pojawiło się jednak wiele nieprawdziwych informacji na ten temat. Poniższy artykuł zawiera 11 faktów i mitów dotyczących ozusowania umów. Sprawdź, co jest prawdą, co półprawdą, a co informacją zupełnie nieprawdziwą.

Pracownicy odchodzą z pracy ze względu na pracę zmianową. Ogromny problem firm produkcyjnych

Nadmierna rotacja pracowników to ogromny problem firm produkcyjnych w Polsce. Pracownicy odchodzą z pracy m.in. ze względu na pracę zmianową. Z jakimi problemami borykają się pracodawcy w branży produkcyjnej? Jak mogą je rozwiązać?

31 stycznia 2025 r. to ostateczny termin na zgłoszenie do Małego ZUS Plus

31 stycznia upływa ostateczny termin na zgłoszenie do Małego ZUS Plus. Przedsiębiorca, który nie dokona zgłoszenia do tego dnia, będzie mógł skorzystać z ulgi dopiero w przyszłym roku.

REKLAMA

Dni wolne w lutym 2025 r.

Luty to najkrótszy miesiąc roku. W 2025 roku ma 28 dni. Jakie dni wolne występują w lutym i ile jest godzin pracy? Oto kalendarz lutego 2025 roku wraz z najważniejszymi dniami w tym miesiącu.

Jaka była najniższa krajowa od 1 grudnia 1970 r. do 2025 r. [TABELA]

Od stycznia 2025 r. najniższa krajowa wynosi 4666 zł brutto. Jaka była najniższa krajowa przed covidem w 2019 r., a jaka w trakcie pandemii w 2020-2022 r.? Ile minimalna płaca wynosiła w 2010 r., a ile w 1998 r.? Tabela przedstawia kwoty minimalnego wynagrodzenia w Polsce aż od grudnia 1970 r.

REKLAMA