Śmierć pracownika - obowiązki pracodawcy
REKLAMA
REKLAMA
Z dniem śmierci pracownika wygasa jego stosunek pracy. W takim przypadku pracodawca powinien sporządzić świadectwo pracy i zamieścić je w części C akt osobowych. Z wnioskiem o wydanie tego świadectwa pracy może wystąpić członek rodziny lub inni spadkobiercy.
REKLAMA
W wynagrodzeniach
Prawa majątkowe ze stosunku pracy (np. wynagrodzenie za pracę, ekwiwalent za urlop wypoczynkowy) przechodzą po śmierci pracownika, w równych częściach, na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS. W razie braku takich osób prawa te wchodzą do spadku (art. 631 § 2 k.p.).
W podatkach dochodowych
Od praw majątkowych (np. wynagrodzenia za pracę niewypłaconego do dnia śmierci pracownika) wchodzących do masy spadkowej spadkobierców zmarłego należy odprowadzić podatek od spadków i darowizn. Zapłaty podatku podatnik (spadkobierca) dokonuje osobiście. Pracodawca nie ma obowiązku poboru zaliczki z tytułu wypłaconego świadczenia.
W zasiłkach
W razie śmierci ubezpieczonego przed podjęciem należnego mu zasiłku, zasiłek wypłaca się osobom uprawnionym do podjęcia wynagrodzenia ubezpieczonego, np. małżonkowi. W razie śmierci ubezpieczonej matki dziecka zasiłek macierzyński (za niewykorzystaną część okresu wypłaty zasiłku macierzyńskiego) przysługuje ojcu dziecka. Warunkiem jest jednak przerwanie przez ojca zatrudnienia (lub innej działalności zarobkowej) w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem.
Zostań naszym ekspertem!
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat