REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego

Katarzyna Kalata
Doktor nauk prawnych, radca prawny
Odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego. /Fot. Fotolia
Odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Istnieją okoliczności, w których pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego. Kiedy i po spełnieniu się jakich okoliczności pracodawca może zgodnie z prawem odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego?

Możliwość odwołania pracownika z urlopu jest wyjątkiem od zasady nieprzerwanego urlopu, gwarantującej pracownikowi coroczne prawo do wypoczynku (art. 152 § 1 Kodeksu pracy, dalej k.p.). Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wyłącznie wtedy, gdy:

REKLAMA

REKLAMA

  • pracownik przebywa na urlopie oraz
  • obecność pracownika jest niezbędna z uwagi na okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania przez niego urlopu.

Odwołanie pracownika z innych przyczyn należy uznać za niezgodne z prawem.

Zobacz także: Ile dni urlopu wypoczynkowego przysługuje pracownikowi?

Przykładowe przyczyny odwołania pracownika z urlopu wypoczynkowego

REKLAMA

Prawidłowe

Nieprawidłowe

niezdolność do pracy, konieczność sprawowania opieki nad chorym lub zdrowym członkiem rodzinny pracownika, który zastępuje osobę przebywającą na urlopie,
● awaria w zakładzie pracy,
kontrola ZUS, PIP, PFRON, skarbowa

● odwołanie w celu wręczenia wypowiedzenia,
● zaplanowana przed urlopem pracownika modernizacja zakładu pracy, audyt itp.,
● zaplanowanie nieobecności kilku pracowników z danego działu, komórki organizacyjnej

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz newsletter

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Pracodawca udzielił głównej księgowej Katarzynie T. urlopu wypoczynkowego od 1 do 10 lipca 2013 r. W czasie nieobecności pracownicę miała zastępować Maria S. Ta uległa jednak wypadkowi 2 lipca 2013 r. W związku z wypadkiem nie było w firmie osoby uprawnionej do wystawiania faktur dla kontrahentów. Pracodawca telefonicznie odwołał Katarzynę T. z urlopu. Postępowanie pracodawcy było prawidłowe.

Ponieważ przepisy Kodeksu pracy nie precyzują, jaką formę powinno mieć odwołanie z urlopu, należy posłużyć się przepisami prawa cywilnego (art. 300 Kodeksu pracy). Zgodnie z art. 60 Kodeksu cywilnego, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią (art. 61 Kodeksu cywilnego). Należy zatem przyjąć, że pracodawca chcąc odwołać pracownika z urlopu może np. zatelefonować do niego, wysłać mu e-mail, sms czy powiadomić go na piśmie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

Aby pracodawca mógł skorzystać z tego uprawnienia, powinien dysponować określonymi danymi pracownika w czasie jego urlopu, takimi jak np. adres, nr prywatnego telefonu czy adres e-mail. W praktyce uzyskanie tych informacji powoduje liczne kontrowersje, ponieważ co do zasady pracownik nie jest zobowiązany do podawania takich danych. Niektórzy eksperci twierdzą jednak, że pracodawca może wymagać od zatrudnionego podania tych informacji, powołując się na obowiązek dbałości pracownika o dobro zakładu.

Zobacz również: Jak obliczyć ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop?

Wzór pisma odwołującego pracownika z urlopu

Dla skuteczności działań pracodawcy w zakresie odwołania z urlopu ważne jest zapoznanie się pracownika z treścią wysłanych wiadomości czy otrzymanego pisma.

PRZYKŁAD

Pracownik, zatrudniony jako informatyk, wyjeżdżając na urlop zabrał ze sobą przenośny komputer, informując pracodawcę, że będzie dostępny w sieci i będzie odbierał pocztę e-mail. 3 lipca 2013 r. pracodawca wysłał do pracownika e-mail odwołujący go z urlopu z powodu poważnej awarii systemu informatycznego. Pracodawca wskazał ponadto, że w ciągu 24 godzin pracownik musi stawić się w pracy. Ponieważ 3 lipca 2013 r. w miejscu pobytu pracownika była silna burza i w całej okolicy nie było prądu, wiadomość odebrał dopiero 4 lipca 2013 r. W tej sytuacji pracodawca nie może wyciągnąć negatywnych konsekwencji w stosunku do pracownika z powodu niestawienia się w pracy w ciągu 24 godzin, ponieważ oświadczenie złożone przez pracodawcę dotarło do pracownika dopiero 4 lipca br.

Polecamy serwis: Czas pracy

Pracodawca powinien odwołać pracownika z urlopu z takim wyprzedzeniem, aby zatrudniony zdołał wykonać polecenie i stawić się w pracy w wyznaczonym przez pracodawcę terminie. Pracownik musi bowiem zastosować się do żądania pracodawcy. Przepisy prawa pracy nie uprawniają pracownika do kwestionowania zasadności decyzji pracodawcy o odwołaniu go z urlopu.

W razie odmowy pracownika i niestawienia się do pracy, pracodawca może ukarać go karą porządkową (art. 108 k.p.), a także uznać takie zachowanie za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i rozwiązać z pracownikiem umowę bez wypowiedzenia z jego winy (art. 52 § 1 pkt 1 k.p.).

Nawet jeżeli pracownik uważa, że odwołanie z urlopu jest nieuzasadnione, musi niezwłocznie stawić się w pracy.

PRZYKŁAD

Pracodawca w maju 2013 r. udzielił pracownicy działu księgowości urlopu na cały lipiec 2013 r. w związku z planowanym przez nią od roku wyjazdem do rodziny w USA. W marcu pracodawca podjął decyzję o przeprowadzeniu audytu pracy działu księgowości, który miał się odbyć w lipcu. Pracodawca podczas urlopu wypoczynkowego pracownicy uznał, że jej obecność mogłaby być pomocna i odwołał ją z urlopu. Zrobił to jednak niezgodnie z prawem, ponieważ okoliczności, które były powodem odwołania, były znane pracodawcy wcześniej.

Zobacz koniecznie: Dzień wolny za święto wypadające w sobotę w 2014 roku

Pracodawca ma prawo do odwołania pracownika z urlopu na żądanie (art. 1672 k.p.). Sąd Najwyższy stwierdził, że jest dopuszczalne, aby pracodawca odmówił zgody na urlop na żądanie ze względu na ochronę interesu pracodawcy (wyrok Sądu Najwyższego z 28 października 2009 r., sygn. akt II PK 123/09, OSNP 2011/11–12/148).

PRZYKŁAD

Pracodawca udzielił dyrektorowi generalnemu, który jako jedyny w firmie znał język holenderski, urlopu na żądanie od 10 do 11 lipca 2013 r. 12 lipca 2013 r. miała się odbyć planowana od ponad 6 miesięcy ważna wizyta głównego kontrahenta z Holandii. Wizyta została jednak przełożona na 11 lipca 2013 r. W związku ze zmianą terminu oraz z faktem, że tylko ten pracownik znał język holenderski, pracodawca odwołał go z urlopu. Postępowanie pracodawcy było prawidłowe.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Podstawa prawna:

  • art. 52 § 1 pkt 1, art. 108, art. 152, art. 167, art. 300 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 675
  • art. 60–61 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 230, poz. 1370

Więcej przeczytasz w SPOSOBIE NA PŁACE >>>

Źródło: Sposób na płace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

REKLAMA

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

REKLAMA

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest stosunkowo prosty sposób aby zarabiać więcej będąc nadal na minimalnej płacy – i to nawet o jedną dodatkową pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku. To tak jakby dostawać trzynastkę!

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA