REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompetencje mentora w organizacji

Wioletta Małota
Konsultant Międzykulturowy i HR, Executive Mentor &Coach
Kompetencje mentora w organizacji. /Fot. Fotolia
Kompetencje mentora w organizacji. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W mentoringu wszyscy wygrywają: mentee, mentor i organizacja. Mentor to osoba będąca wzorem dla mentee. Jakie kompetencje powinien posiadać dobry mentor?

Korzyści z mentoringu

Większość badań efektywności programów mentoringowych wskazuje na korzyści, jakie odnosi osoba mentorowana (nazywana mentee) z uczestniczenia w procesie mentoringu. W ostatnich dwudziestu latach badacze i praktycy mentoringu zaobserwowali, iż mentor również odnosi wiele korzyści, pełniąc tę rolę. Natomiast korzyści, jakie odnosi organizacja, stanowią nie tylko sumę korzyści mentee i mentora, ale wynikają przede wszystkim z rozpowszechniania się i utrwalania kultury dzielenia się wiedzą, rozwoju i postaw zachowań społecznych. Z punktu widzenia organizacji – to są największe wartości programów mentoringowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

4 S sukcesu programów mentoringowych w organizacji

Mentoring, podobnie jak każde narzędzie HR (bo w takim kontekście go rozpatrujemy) stosowane w organizacji, może być sukcesem lub porażką. Różnicę pomiędzy porażką a sukcesem można określić jako istnienie lub w przypadku porażki – brak 4 czynników, zwanych 4 S – strategii, systemu, struktury i szkoleń w zakresie mentoringu.

REKLAMA

Mentoring w organizacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkolenia mentora

„Możesz podzielić się tylko tym, co masz”.

Często mentorami w organizacji są osoby, które odniosły sukces. I bardzo dobrze, gdyż jedną z ról, jakie pełni mentor stanowi bycie wzorem dla mentee. Ale osoba stanowiąca wzór zachowań (na przykład skuteczności biznesowej) nie zawsze będzie dobrym mentorem. To, co czyni osobę dobrym mentorem, to posiadanie wielu kompetencji czyli wiedzy, umiejętności, postawy oraz doświadczenia z zakresu mentoringu.

Co mentor powinien wiedzieć?

Mentoring w organizacji prowadzony jest na ogół w sposób formalny – to znaczy dział HR inicjuje, organizuje, monitoruje programy mentoringowe oraz je ewaluuje. Tak prowadzone programy mentoringowe nazywane są mentoringiem formalnym. Relacja mentoringowa ustanawiana jest, aby osiągnąć konkretny cel. Dlatego mentor powinien posiadać wiedzę z zakresu prowadzenia mentoringu – zasad etycznych, zawieranego kontraktu mentoringowego, struktury procesu, sesji, zasad wyznaczania celów rozwojowych.

Mentor powinien posiadać wiedzę dotyczącą motywacji człowieka oraz narzędzi motywujących, wiedzę z zakresu zachowań społecznych i organizacyjnych. Wiedza ta potrzebna jest do zrozumienia postepowania mentee oraz pokazywania mu mechanizmów i schematów zachowań, po to aby znając je, mógł wybrać odpowiednią strategię działania.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

Co mentor powinien umieć?

Dobry mentor to osoba, która wspiera rozwój mentee. Czego potrzebuje mentor, aby tego dokonać? Oczywiście aktywnego mentee, który chce się rozwijać, jest otwarty na wiedzę, informację zwrotną, nowe idee. Zakładamy, że w programach mentoringowych tak właśnie jest – gdyż ich założeniem jest dobrowolność uczestniczenia w procesie, co oznacza, iż potencjalny mentee zgłasza się sam do programu. Czyli z założenia mentee powinien być współpracujący i prokatywny, dlatego tak ważne jest to, co umie mentor, gdyż od jego aktywności zależy czy energia do zmiany i rozwoju mentee zostanie wykorzystana i w jakim stopniu.

Umiejętności mentora można podzielić na 3 obszary:

  1. proces mentoringu
  2. diagnoza potrzeb rozwojowych
  3. wspieranie w rozwoju

W obszarze procesu mentoringu – mentor powinien wiedzieć jak prowadzić sesje mentoringową, umieć wyznaczać cele oraz strategie działania oraz monitorować postępy. Dobry mentor potrafi zbudować relację mentoringową, zadaje mocne pytania skłaniające do refleksji i zmiany, potrafi słuchać (holistycznie), umie stawiać wyzwania i wydobywać z mentee mistrzostwo, czyli posiada umiejętności wspierania mentee w zmianie poziomu świadomości.

Aby wyznaczyć cele rozwojowe, potrzebne jest określenie sytuacji wyjściowej – czyli audyt potencjału, talentów, kompetencji mentee, po to aby określić obszary zmiany stanowiące przedmiot relacji mentoringowej. Dobry mentor zna i stosuje narzędzia diagnozujące takie jak analiza SWOT, informacja zwrotna 360°, analiza wartości i umiejętności oraz potrzeb rozwojowych.

Szczególnie istotne jest, aby mentor  znał i potrafił stosować narzędzia wydobywające mistrzostwo mentee. Do takich narzędzi należy m.in. pokazywanie wielu perspektyw, myślenie systemowe polegające na rozpatrywaniu spraw w szerokim kontekście, refleksyjne uczenie (na doświadczeniu własnym i innych) oraz rozwojowa informacja zwrotna.

Mentor, to osoba, która dzieli się wiedzą, ale aby mentee chciał słuchać o doświadczeniu mentora, powinno być one przedstawione w odpowiedni sposób.  Powiedzenie przez mentora „Jak to to robiłem, zrób podobnie” już nie wystarcza. Tylko odpowiedni sposób dzielenia się wiedzą, oraz przekazanie jej w sposób partnerski może zachęcić mentee do wykorzystania doświadczenia mentora w celu wypracowania swojego rozwiązania. Mentoring to sztuka partnerskiego, nieinwazyjnego dzielenia się wiedzą i wywierania wpływu. Osoba narzucająca zdanie, autorytarna, nie potrafiąca poprowadzić mentee poprzez mocne i mądre pytania zmuszające do rozszerzenia jego mapy świata, nie powinna być mentorem.

Pełnienie roli mentora przez menedżera powinno stanowić wyróżnienie, wynikające z uznania jego kompetencji nie tylko menedżerskich ale mentoringowych. I jeśli menedżer ich nie posiada – to zanim zacznie pełnić rolę mentora powinien się ich nauczyć. Jedną z form przygotowania się do roli mentora jest bycie mentee, tak aby poznać proces mentoringu z perspektywy mentee, zaobserwować dobre praktyki i na nich się w przyszłości modelować oraz określić złe praktyki, których powinien unikać jako mentor.

Mentoring w środowisku pracy

Jaka postawą powinien wykazać się mentor?

W badaniu przeprowadzonym przez Leeds Metropolitan University mentorów w szkole The Harrogate College, zidentyfikowano oraz skategoryzowano według ważności (w skali od 10 do 0 punktów, przy czym 10 oznaczało największą ważność) z punktu widzenia mentee, cechy jakie powinien posiadać mentor. Na pierwszym miejscu wymieniono „chęć bycia mentorem” – 10 pkt, na drugim – empatię - 9 pkt, na trzecim  - bycie dobrym obserwatorem - 8 pkt. Kolejno za ważne uznano:

  • Otwartość, uczciwość  - 7 pkt
  • Udzielanie informacji zwrotnej, pozytywne poczucie humoru - 6 pkt
  • Stawianie wyzwań - 5 pkt 
  • Dostępność, prawdomówność, troszczenie się o mentee, posiadanie doświadczenia życiowego - 4 pkt
  • Umiejętność zadawania pytań zmuszających do refleksyjnego uczenia się, osiągający sukcesy, godny zaufania, dobrze zorganizowany, dyskretny, “ludzka osoba”  - 3 pkt
  • Cierpliwy, optymistyczny, o poczuciu własnej wartości -   2 pkt
  • Umiejętność zarządzania czasem, interesujący, umiejętności marketingowe oraz sprzedażowe, umiejętności doradcy zawodowego - 0 pkt

Wyniki badania wskazuja na to, iż mentee nie oczekują doradzania (w badaniu na ostatnim miejscu) ale zaangażowania, empatii oraz bycia dobrym obserwatorem, czyli posiadania umiejętności identyfikacji oraz znajdowania powiązań i zależności systemowych.

Maszyna zamiast pracownika działu HR

I co w związku z tym?

Jeśli organizacja zamierza wprowadzić programy mentoringowe w organizacji – to jednym z ważnych punktów jest przygotowanie menedżerów wewnątrz organizacji do pełnienia roli mentora poprzez szkolenia z zakresu kompetencji mentorskich oraz zaoferowanie im możliwości bycia mentee w procesie mentoringowym prowadzonym przez doświadczonego mentora. Warto wybrać profesjonalistę z zewnątrz, który będzie wzorem dobrych praktyk dla przyszłego mentora. Zasada „jaka inwestycja, taki rezultat” sprawdza się również w tym obszarze.

*

Zapraszam do udziału w badaniu dotyczącym motywacji menedżera do pełnienia roli mentora w ramach mojej pracy doktorskiej. Nie jest wymagane posiadanie doświadczenie mentora, jedynym warunkiem jest, aby respondent pracował na stanowisku menedżerskim w firmie zatrudniającej więcej niż 49 osób. Wypełnienie kwestionariusza on-line zajmuje ok. 10 minut.

Link do kwestionariusza >>>

Sharing is caring.

Respondenci zainteresowani wynikami badania w formie przyjaznego raportu z rekomendacjami odnośnie wprowadzenia mentoringu do organizacji, proszone są o przysłanie maila do badaczki na adres e-mailowy: avanti@avanti-szkolenia.pl. Raport będzie dostępny w styczniu 2015. Wypełniając kwestionariusz, wspierają Państwo rozwój badań nad mentoringiem, jak również jego rozwój w polskich organizacjach. Dziękuję za Państwa wkład. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

REKLAMA

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest sposób aby zarabiać więcej będąc na minimalnej płacy – nawet o jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku.

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

Dwa pełne etaty u dwóch różnych pracodawców? Wyjaśniamy czy można pracować na podstawie dwóch umów o pracę

Dwa pełne etaty u dwóch różnych pracodawców? Jakie są przepisy prawa pracy? Wyjaśniamy czy w Polsce można pracować na podstawie dwóch lub większej liczbie umów o pracę.

REKLAMA

Pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Dlaczego nawet widełki płacowe stanowią problem

Z Badania Candidate Experience przeprowadzonego w 2025 r. wynika, że pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Nawet widełki płacowe stanowią problem. Tymczasem dla poszukujących pracy to najważniejsza informacja. Skąd ten opór po stronie zatrudniających?

51 lat obowiązywania aktualnego Kodeksu Pracy: czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Minęło ponad 51 lat od uchwalenia Kodeksu pracy. Ten fundamentalny akt prawny od dekad reguluje stosunki zatrudnienia w Polsce, ale przez cały ten czas podlegał licznym nowelizacjom, które miały dostosować go do zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Dziś rynek pracy wygląda zupełnie inaczej niż kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt (sic!) lat temu, dlatego pytanie o potrzebę szerokiej rekodyfikacji prawa pracy pozostaje aktualne. Czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA