REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompetencje mentora w organizacji

Wioletta Małota
Konsultant Międzykulturowy i HR, Executive Mentor &Coach
Kompetencje mentora w organizacji. /Fot. Fotolia
Kompetencje mentora w organizacji. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W mentoringu wszyscy wygrywają: mentee, mentor i organizacja. Mentor to osoba będąca wzorem dla mentee. Jakie kompetencje powinien posiadać dobry mentor?

Korzyści z mentoringu

Większość badań efektywności programów mentoringowych wskazuje na korzyści, jakie odnosi osoba mentorowana (nazywana mentee) z uczestniczenia w procesie mentoringu. W ostatnich dwudziestu latach badacze i praktycy mentoringu zaobserwowali, iż mentor również odnosi wiele korzyści, pełniąc tę rolę. Natomiast korzyści, jakie odnosi organizacja, stanowią nie tylko sumę korzyści mentee i mentora, ale wynikają przede wszystkim z rozpowszechniania się i utrwalania kultury dzielenia się wiedzą, rozwoju i postaw zachowań społecznych. Z punktu widzenia organizacji – to są największe wartości programów mentoringowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

4 S sukcesu programów mentoringowych w organizacji

Mentoring, podobnie jak każde narzędzie HR (bo w takim kontekście go rozpatrujemy) stosowane w organizacji, może być sukcesem lub porażką. Różnicę pomiędzy porażką a sukcesem można określić jako istnienie lub w przypadku porażki – brak 4 czynników, zwanych 4 S – strategii, systemu, struktury i szkoleń w zakresie mentoringu.

REKLAMA

Mentoring w organizacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkolenia mentora

„Możesz podzielić się tylko tym, co masz”.

Często mentorami w organizacji są osoby, które odniosły sukces. I bardzo dobrze, gdyż jedną z ról, jakie pełni mentor stanowi bycie wzorem dla mentee. Ale osoba stanowiąca wzór zachowań (na przykład skuteczności biznesowej) nie zawsze będzie dobrym mentorem. To, co czyni osobę dobrym mentorem, to posiadanie wielu kompetencji czyli wiedzy, umiejętności, postawy oraz doświadczenia z zakresu mentoringu.

Co mentor powinien wiedzieć?

Mentoring w organizacji prowadzony jest na ogół w sposób formalny – to znaczy dział HR inicjuje, organizuje, monitoruje programy mentoringowe oraz je ewaluuje. Tak prowadzone programy mentoringowe nazywane są mentoringiem formalnym. Relacja mentoringowa ustanawiana jest, aby osiągnąć konkretny cel. Dlatego mentor powinien posiadać wiedzę z zakresu prowadzenia mentoringu – zasad etycznych, zawieranego kontraktu mentoringowego, struktury procesu, sesji, zasad wyznaczania celów rozwojowych.

Mentor powinien posiadać wiedzę dotyczącą motywacji człowieka oraz narzędzi motywujących, wiedzę z zakresu zachowań społecznych i organizacyjnych. Wiedza ta potrzebna jest do zrozumienia postepowania mentee oraz pokazywania mu mechanizmów i schematów zachowań, po to aby znając je, mógł wybrać odpowiednią strategię działania.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

Co mentor powinien umieć?

Dobry mentor to osoba, która wspiera rozwój mentee. Czego potrzebuje mentor, aby tego dokonać? Oczywiście aktywnego mentee, który chce się rozwijać, jest otwarty na wiedzę, informację zwrotną, nowe idee. Zakładamy, że w programach mentoringowych tak właśnie jest – gdyż ich założeniem jest dobrowolność uczestniczenia w procesie, co oznacza, iż potencjalny mentee zgłasza się sam do programu. Czyli z założenia mentee powinien być współpracujący i prokatywny, dlatego tak ważne jest to, co umie mentor, gdyż od jego aktywności zależy czy energia do zmiany i rozwoju mentee zostanie wykorzystana i w jakim stopniu.

Umiejętności mentora można podzielić na 3 obszary:

  1. proces mentoringu
  2. diagnoza potrzeb rozwojowych
  3. wspieranie w rozwoju

W obszarze procesu mentoringu – mentor powinien wiedzieć jak prowadzić sesje mentoringową, umieć wyznaczać cele oraz strategie działania oraz monitorować postępy. Dobry mentor potrafi zbudować relację mentoringową, zadaje mocne pytania skłaniające do refleksji i zmiany, potrafi słuchać (holistycznie), umie stawiać wyzwania i wydobywać z mentee mistrzostwo, czyli posiada umiejętności wspierania mentee w zmianie poziomu świadomości.

Aby wyznaczyć cele rozwojowe, potrzebne jest określenie sytuacji wyjściowej – czyli audyt potencjału, talentów, kompetencji mentee, po to aby określić obszary zmiany stanowiące przedmiot relacji mentoringowej. Dobry mentor zna i stosuje narzędzia diagnozujące takie jak analiza SWOT, informacja zwrotna 360°, analiza wartości i umiejętności oraz potrzeb rozwojowych.

Szczególnie istotne jest, aby mentor  znał i potrafił stosować narzędzia wydobywające mistrzostwo mentee. Do takich narzędzi należy m.in. pokazywanie wielu perspektyw, myślenie systemowe polegające na rozpatrywaniu spraw w szerokim kontekście, refleksyjne uczenie (na doświadczeniu własnym i innych) oraz rozwojowa informacja zwrotna.

Mentor, to osoba, która dzieli się wiedzą, ale aby mentee chciał słuchać o doświadczeniu mentora, powinno być one przedstawione w odpowiedni sposób.  Powiedzenie przez mentora „Jak to to robiłem, zrób podobnie” już nie wystarcza. Tylko odpowiedni sposób dzielenia się wiedzą, oraz przekazanie jej w sposób partnerski może zachęcić mentee do wykorzystania doświadczenia mentora w celu wypracowania swojego rozwiązania. Mentoring to sztuka partnerskiego, nieinwazyjnego dzielenia się wiedzą i wywierania wpływu. Osoba narzucająca zdanie, autorytarna, nie potrafiąca poprowadzić mentee poprzez mocne i mądre pytania zmuszające do rozszerzenia jego mapy świata, nie powinna być mentorem.

Pełnienie roli mentora przez menedżera powinno stanowić wyróżnienie, wynikające z uznania jego kompetencji nie tylko menedżerskich ale mentoringowych. I jeśli menedżer ich nie posiada – to zanim zacznie pełnić rolę mentora powinien się ich nauczyć. Jedną z form przygotowania się do roli mentora jest bycie mentee, tak aby poznać proces mentoringu z perspektywy mentee, zaobserwować dobre praktyki i na nich się w przyszłości modelować oraz określić złe praktyki, których powinien unikać jako mentor.

Mentoring w środowisku pracy

Jaka postawą powinien wykazać się mentor?

W badaniu przeprowadzonym przez Leeds Metropolitan University mentorów w szkole The Harrogate College, zidentyfikowano oraz skategoryzowano według ważności (w skali od 10 do 0 punktów, przy czym 10 oznaczało największą ważność) z punktu widzenia mentee, cechy jakie powinien posiadać mentor. Na pierwszym miejscu wymieniono „chęć bycia mentorem” – 10 pkt, na drugim – empatię - 9 pkt, na trzecim  - bycie dobrym obserwatorem - 8 pkt. Kolejno za ważne uznano:

  • Otwartość, uczciwość  - 7 pkt
  • Udzielanie informacji zwrotnej, pozytywne poczucie humoru - 6 pkt
  • Stawianie wyzwań - 5 pkt 
  • Dostępność, prawdomówność, troszczenie się o mentee, posiadanie doświadczenia życiowego - 4 pkt
  • Umiejętność zadawania pytań zmuszających do refleksyjnego uczenia się, osiągający sukcesy, godny zaufania, dobrze zorganizowany, dyskretny, “ludzka osoba”  - 3 pkt
  • Cierpliwy, optymistyczny, o poczuciu własnej wartości -   2 pkt
  • Umiejętność zarządzania czasem, interesujący, umiejętności marketingowe oraz sprzedażowe, umiejętności doradcy zawodowego - 0 pkt

Wyniki badania wskazuja na to, iż mentee nie oczekują doradzania (w badaniu na ostatnim miejscu) ale zaangażowania, empatii oraz bycia dobrym obserwatorem, czyli posiadania umiejętności identyfikacji oraz znajdowania powiązań i zależności systemowych.

Maszyna zamiast pracownika działu HR

I co w związku z tym?

Jeśli organizacja zamierza wprowadzić programy mentoringowe w organizacji – to jednym z ważnych punktów jest przygotowanie menedżerów wewnątrz organizacji do pełnienia roli mentora poprzez szkolenia z zakresu kompetencji mentorskich oraz zaoferowanie im możliwości bycia mentee w procesie mentoringowym prowadzonym przez doświadczonego mentora. Warto wybrać profesjonalistę z zewnątrz, który będzie wzorem dobrych praktyk dla przyszłego mentora. Zasada „jaka inwestycja, taki rezultat” sprawdza się również w tym obszarze.

*

Zapraszam do udziału w badaniu dotyczącym motywacji menedżera do pełnienia roli mentora w ramach mojej pracy doktorskiej. Nie jest wymagane posiadanie doświadczenie mentora, jedynym warunkiem jest, aby respondent pracował na stanowisku menedżerskim w firmie zatrudniającej więcej niż 49 osób. Wypełnienie kwestionariusza on-line zajmuje ok. 10 minut.

Link do kwestionariusza >>>

Sharing is caring.

Respondenci zainteresowani wynikami badania w formie przyjaznego raportu z rekomendacjami odnośnie wprowadzenia mentoringu do organizacji, proszone są o przysłanie maila do badaczki na adres e-mailowy: avanti@avanti-szkolenia.pl. Raport będzie dostępny w styczniu 2015. Wypełniając kwestionariusz, wspierają Państwo rozwój badań nad mentoringiem, jak również jego rozwój w polskich organizacjach. Dziękuję za Państwa wkład. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Miesięczna premia 500 plus też od 1 stycznia 2026 r.: sprawdź czy Tobie się należy

Jak się okazało pod koniec 2025 r. przemyślane premie to nie tylko koszt, a inwestycja w ludzi, w tym w zadowolenie pracownika i satysfakcje pracodawcy. W erze rynku pracownika, gdzie brakuje rąk do pracy, taki bonus - jak premia 500 plus, miesięcznie do wynagrodzenia, motywuje pracowników. Pracodawcy: analizujcie ryzyka, konsultujcie z PIP, wprowadzajcie dodatkowe premie motywacyjne, a pracownicy: wnioskujcie o wdrożenie premii w 2026 r. jeśli jeszcze jej nie ma w Waszym miejscu pracy. Takie 500 plus razy 12 miesięcy da nawet rocznie - w 2026 r. dodatkowe 6000 zł. do wynagrodzenia.

Zmiany w Karcie Nauczyciela od 13.12.2025 r. Najnowszą ustawę komentuje NSZZ „Solidarność” Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania. Koniec z jednostronnością w sprawie dodatków czy godzin ponadwymiarowych - od teraz w mocy UZP

Redakcja Infor zgłosiła się do Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z prośbą o komentarz do najnowszych zmian wdrożonych w Karcie Nauczyciela. Zmiany wchodzą w życie 13 grudnia 2025 r. a same przepisy mają ogromny wpływ na sytuację prawną i zatrudnieniową nauczycieli. Poniżej prezentujemy odpowiedź, którą otrzymaliśmy bezpośrednio od NSZZ "Solidarność", z której wynika m.in., że wprowadzono nowy, znacznie silniejszy mechanizm kształtowania warunków pracy w oświacie, który w wielu miejscach może zastąpić lub ograniczyć znaczenie dotychczasowych regulaminów wynagradzania nauczycieli przyjętych przez JST lub ministerstwa. Czy w szkołach będzie więc rewolucja regulacji wewnętrznych (UZP) a nauczyciele będę mogli domagać się więcej?

Podwyżki dla pracowników od 2026 roku: duża sieć sklepów spożywczych podjęła decyzję. Nie tylko wynagrodzenie zasadnicze ale i konkretne benefity

Ponad 12 tys. pracowników Kaufland zatrudnionych na stanowisku sprzedawca/kasjer oraz pracownik porządkowy otrzyma od 1 stycznia 2026 roku wyższe wynagrodzenie. Od marca 2026 roku podwyżki otrzymają pracownicy na innych stanowiskach w marketach i logistyce.

Od 1 stycznia 2026 r. dla wszystkich na zleceniu czy JDG - 3 miesięczne okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o stażach? Problematyka wypowiedzenia umowy o pracę na granicy wejścia rygoru 3-miesięczngo terminu wypowiedzenia

W praktyce biznesowej firm bardzo często pojawia się problem ustalenia prawidłowego okresu wypowiedzenia w sytuacji, gdy pracownik „wchodzi” w 3-letni staż zatrudnienia już w trakcie biegu wypowiedzenia. Powoduje to liczne wątpliwości po stronie zarówno pracodawców, jak i pracowników. Co więcej, od 1 stycznia 2026 r. dla niektórych zaczną obowiązywać dłuższe okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o zaliczaniu okresów pracy na różnych podstawach do stażu pracy.

REKLAMA

Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w 2026 r.

Przywykliśmy myśleć o Karcie Dużej Rodziny (KDR) głównie jako o katalogu ulg – tańsze bilety, rabaty na zakupy, ulgi czy bezpłatne wejścia do parków narodowych. W praktyce KDR działa jednak szerzej: w wielu miejscach daje pierwszeństwo w dostępie do usług publicznych, również w 2026 r. istotnie wpływa na sytuację posiadaczy KDR na rynku pracy.

Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

REKLAMA

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już jutro zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS. Co do powyższego mamy autorski komentarz NSZZ „Solidarność” Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA