REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mentoring w organizacji

Wioletta Małota
Konsultant Międzykulturowy i HR, Executive Mentor &Coach
Mentoring w organizacji. /Fot. Fotolia
Mentoring w organizacji. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mentoring w organizacji to kultura organizacyjna tworzenia i dzielenie się wiedzą. Jak pogodzić ograniczenia budżetu HR z potrzebami inwestowania w rozwój pracowników?

Uczenie się w organizacji

Uczenie organizacyjne odgrywa coraz większą rolę – świadczy o tym nadanie jemu wysokiej rangi oraz funkcjonowaniu w wieku organizacjach nowego stanowiska CLO (Chief Learning Officer) czyli Dyrektora do spraw uczenia organizacyjnego. Zadaniem CLO jest zarządzanie uczeniem się w organizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co mają zrobić organizacje polskie, które nie tylko nie mają takiej osoby w swojej strukturze zarządzania ale konkurują na rynku z organizacjami inwestującymi w rozwój pracowników? Na dodatek kryzys gospodarczy powoduje iż  polskie organizacje ograniczają wydatki na rozwój pracowników, gdyż uważają, iż obcięcie budżetów w tym zakresie nie przyniesie większych szkód. Nic bardzie mylnego. Wprawdzie osiągniemy natychmiastową  poprawę wyników zysków i strat (P&L) czyli efekt będzie widoczny w danym roku, ale konsekwencje w dłuższym okresie będą negatywne – brak rozwoju kapitału intelektualnego i społecznego pracowników – da o sobie znać w przyszłości.
Ponieważ w organizacjach w Polsce ważny jest  zysk krótkoterminowy, na jego podstawie premiowani są też menedżerowie, dlatego oczekiwanie, iż  oni nie będą ciąć budżetów szkoleniowych  w drugiej kolejności marketingowych) jest nierealne, bo dla menedżera ważne jest to i teraz, a po mnie „choćby potop”. W takiej sytuacji ważna jest postawa i wiedza zarówno działów HR jak i zarządów w zakresie nowoczesnych metod tworzenia i dzielenia się wiedzą w organizacji.

Employer branding jako wyzwanie organizacji

Nowoczesne metody kapitału ludzkiego

Tradycyjne szkolenia (kosztotwórcze) warto zastąpić nowoczesnymi metodami rozwoju kapitału ludzkiego, które wykorzystują zasoby wewnątrz organizacji, aktywując potencjał intelektualny pracowników oraz ich doświadczenia. Sposobów jest wiele – od stworzenia kultury dzielenia się wiedzą – dobrym (i złymi jako przestrogę) praktykami, poprzez ewaluację projektów nie tylko w zakresie rezultatów, ale tego czego się pracownicy nauczyli i doświadczeniem jakim mogą się, do mentoringu organizacyjnego. 

REKLAMA

W przypadku mentoringu w organizacji wykorzystujemy zasoby pracowników, którzy jako mentorzy wspierają w rozwoju innych pracowników (nazywanych mentee).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mentoring może być prowadzony w sposób formalny – kiedy jest inicjowany przez dział HR, organizowany oraz przez niego  administracyjnie wspierany. Ta forma dzielenia się wiedzą i doświadczeniem jest szeroko stosowana w organizacjach zachodnich. Zarówno ich doświadczenie jak i wynik badań naukowych potwierdzają liczne korzyści jakie odnosi organizacja – rozwój osoby mentorowanej jak również mentora oraz rozwój kultury dzielenia się wiedzą organizacyjną, efektem którego jest przyrost wiedzy organizacyjnej.

Lojalność pracowników sukcesem pracodawcy cz. 1

Formy mentoringu organizacyjnego

Mentoring organizacyjny występuje w wielu formach – od klasycznej formy – udzielania wsparcia przez mentora pracownikowi, która  będzie awansowany na wyższe stanowisko, do nowoczesnych form mentoringu. Może to być mentoring grupowy (na przykład grupy projektowej), mentoring wzajemny – osób na takim samym poziomie stanowiskowym, które wzajemnie wspierają się (nazywany mentoringiem koleżeńskim),  mentoring odwrócony (nazywany reverse mentoringiem) w którym osoby młodsze wspierają menedżerów w zakresie rozwoju umiejętności z zakresu social media czy IT.

Koszty

Wszystkie te formy rozwoju nie są związane z ponoszeniem dużych kosztów przez organizację, jedynym kosztem jakie dział HR powinien podjąć, to szkolenie osób, które będą mentorami. Dzięki takiemu szkoleniu mentor rozwinie takie umiejętności jak słuchanie aktywne, zadawanie pytań, diagnozę potencjału pracownika oraz  motywowanie i wspieranie w rozwoju wraz z wydobywaniem mistrzostwa, czyli zasadnicze kompetencje mentora, które de facto stanowią kompetencje niezbędne na stanowisku menedżerskim. Można powiedzieć, iż korzyści z jednego szkolenia z zakresu mentoringu przyczynią się do podniesienia ogólnych kompetencji menedżerskich mentora.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

Wpływ mentora na innych

Mentoring organizacyjny jest według mnie jak kamyk wrzucony do wody – powoduje kręgi, które rozchodzą się narastająco we wszystkie strony – czyli mentor przekazując wiedzę i doświadczenie mentee, który poprzez uzyskanie nowych kompetencji  świadomie (lub nie) dzieli się nimi w swojej pracy z kolegami. Mentor będąc pozytywnym przykładem roli mentora jaką pełni, oddziałuje również na swoich podwładnych (jeśli pełni rolę menedżera) i kolegów z pracy. Te dobre zachowania organizacyjne – mentoringowy styl zarządzania, postrzeganie pracowników poprzez ich potencjał oraz wspieranie w jego wydobyciu i zastosowaniu przy realizacji celów organizacyjnych są przenoszone na innych.  W ten oto sposób wpływ jednej osoby(mentora) jest multiplikowany na coraz większe obszary w organizacji.

Forma rozwoju kompetencji

Mentoring jest nowoczesną formą rozwoju kompetencji w organizacji, dodatkowo jedną z najmniej kosztowych w porównaniu z innymi ich formami, dlatego warto, aby działy HR i zarządy znały mentoring i jego korzyści oraz promowały go w organizacji. Najlepszym sposobem aby zostać zwolennikiem danej metody, jest jej doświadczenie. Warto aby członkowie zarządu uczestniczyli w programie mentoringowym jako mentee osobiście, doświadczając tej formy rozwoju. W przypadku osób tak wysokiej rangi ważne jest, aby mentorem była osoba posiadająca kwalifikacje mentora, jednocześnie będąc ekspertem w zakresie zarządzania wiedzą organizacyjną oraz w zakresie kompetencji przywódczych. Zalecam również, aby dyrektorzy pełnili role mentora wobec innych osób (mentee może być spoza organizacji) w celu poznania wpływu, jaki mentor wywiera. W tym przypadku zalecam uprzednie szkolenie z  zakresu kompetencji mentora. W ten sposób doświadczając samemu korzyści mentoringu, osoby decydujące o sposobie wykorzystania budżetów HR będą wiedziały z własnego doświadczenia, co jest ważne i dlaczego warto propagować mentoring w organizacji.

Zarządzanie Talentami

O kompetencjach, jakie powinien posiadać mentor napiszę w kolejnym artykule.

Zapraszam do udziału w badaniu dotyczącym motywacji menedżera do pełnienia roli mentora w ramach mojej pracy doktorskiej. Nie jest wymagane posiadanie doświadczenie mentora, jedynym warunkiem jest, aby respondent pracował na stanowisku menedżerskim, w firmie zatrudniającej więcej niż 49 osób. Wypełnienie kwestionariusza on-line, zajmuje ok. 10 minut.

Respondenci zainteresowani wynikami badania w formie przyjaznego raportu z rekomendacjami odnośnie wprowadzenia mentoringu do organizacji, proszone są o przysłanie maila do badaczki na adres e-mailowy: avanti@avanti-szkolenia.pl. Raport będzie dostępny w styczniu 2015. Wypełniając kwestionariusz, wspierają Państwo rozwój badań nad mentoringiem jak również jego rozwój w polskich organizacjach. Dziękuję za Państwa wkład. Link do kwestionariusza: http://badania.net-ankiety.pl/pl/cawi.php?id=v5zsjbjvv7szj71zgvxwv4zs

Sharing is caring.
Informacja o autorce artykułu
Wioletta Małota  jako ekspert w zakresie  przywództwa oraz uczenia organizacyjnego m.in. coachingu  i mentoringu, wspiera największe organizacje we wdrażaniu zarządzania w kulturze coachingowej i mentoringowej. Propaguje mentoring organizacyjny i nowoczesne formy przywództwa w prasie HR, na konferencjach naukowych i branżowych z tego zakresu. Autorka książki o nowoczesnym przywództwie „Jak z menedżera stać się przywódcą?”

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

REKLAMA

Większość Polaków nie wie, że przysługują im te pieniądze z ZUS, a wniosek o wypłatę można złożyć w każdym czasie - nie ma przedawnienia, a to istotne nie tylko dla seniorów

Miliony Polaków mają w ZUS specjalne konto, o którym często nie wiedzą. Gromadzą się na nim pieniądze, które można dziedziczyć, a w przypadku rozwodu czy podziału majątku – dzielić. Co więcej, decyzja dotycząca tych środków nie jest ostateczna. Sprawdź, czym jest subkonto w ZUS i dlaczego powinieneś się nim zainteresować już teraz.

Najnowsze zmiany w prawie pracy dot. układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych. Nie tylko dla etatowców. Układem mogą być objęci nawet emeryci i renciści

Najnowsze zmiany w prawie pracy zostały podpisane przez prezydenta Karola Nawrockiego jeszcze w listopadzie 2025 r. Dotyczą układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych. Kto może być objęty układem zbiorowym pracy? Nie tylko etatowcy, a nawet emeryci i renciści.

Polacy zmieniają pracę. Co trzecia osoba chce się przekwalifikować. Jakie są tego powody? [Badanie]

Polacy chętnie zmieniają pracę. W dodatku co trzecia osoba chce się przekwalifikować. Jakie są tego powody? Co można wywnioskować z badania pracuj.pl?

Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Na wniosek Z-12 jest 12 miesięcy od zgonu

Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Ile czasu zasiłek ten wynosił 4 tys. zł? Na wniosek Z-12 (czyli wniosek o zasiłek pogrzebowy) jest 12 miesięcy, licząc od dnia zgonu.

REKLAMA

To koniec działu XI KP - likwidacja przepisów. Pracownicy, pracodawcy, działy kadr: 13 grudnia 2025 wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy. Czekano na nią kilkadziesiąt lat

Uchyla się dział jedenasty z Kodeksu pracy (sic!). Co za zmiana dla pracowników, pracodawców, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców! Na taką zmianę czekano kilkadziesiąt lat. Naukowcy już dawno mówili, że trzeba to zrobić i stało się! Ale uwaga, z jednej strony likwidacja przepisów, a z drugiej strony już w dniu 13 grudnia 2025 r. wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy, a konkretnie dla ZPP.

NSA wydaje kolejny przełomowy wyrok w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób

W listopadowym wyroku NSA wydaje kolejne ważne interpretacje w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób. NSA potwierdził restrykcyjne podejście do świadczeń przyznawanych „w drodze wyjątku". Podkreślono, że wszystkie przesłanki muszą być spełnione łącznie – brak jednej (np. odpowiedniego okresu składkowego) wyklucza możliwość przyznania świadczenia. Wyrok pokazuje, że trudna sytuacja życiowa, choć istotna, nie wystarczy bez spełnienia wymogów formalnych. Jaka jest więc konsekwencja wyroku?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA