Mentoring w środowisku pracy
REKLAMA
Mentoring to nauka oparta na relacji "mistrz (najczęściej doświadczony pracownik) – uczeń (nowy pracownik)". Słowo pochodzi od imienia mitycznej postaci Mentora, przyjaciela i opiekuna Odyseusza, uosabiającego wiedzę, rozwagę i doświadczenie życiowe. Zgodnie więc ze swym znaczeniem, mentor w firmie odpowiada za przekazanie nowemu pracownikowi posiadanej wiedzy, wsparcie w jej praktycznym stosowaniu oraz udzielanie informacji zwrotnej. Tego rodzaju proces pozwala na szybkie wdrożenie nowego pracownika oraz szybszy rozwój jego umiejętności.
REKLAMA
Zarządzanie sukcesją w polskich firmach
Krótka charakterystyka mentora
Czym powinien cechować się mentor? Przede wszystkim powinien posiadać umiejętność planowania, ponieważ będzie zmuszony planować pracę nie tylko swoją, ale i podopiecznego. Ważne są również umiejętności komunikacyjne: precyzyjne wypowiedzi, aktywne słuchanie i co za tym idzie - umiejętne zadawanie pytań oraz konstruktywna krytyka, która przyuczającemu się pozwoli wyciągnąć wnioski i popchnie do dalszego działania, a nie wywoła zniechęcenie.
Zjawisko mentoringu w polskich firmach istnieje od dawna, niekoniecznie pod tą nazwą. Wydawać by się mogło, że zawsze w firmie był ktoś, kto pomagał osobom rozpoczynającym pracę. Obecnie na rynku pojawił się nowy, bo istniejący od początku XXI wieku, rodzaj mentoringu – mentoring odwrócony. Stosowany jest on przez wiele firm, w szczególności w Stanach Zjednoczonych i Zachodniej Europie, na przykład przez IBM, Deloitte czy Tesco.
Employer branding jako wyzwanie organizacji
Czego mentee nauczy doświadczonego pracownika?
Pokolenie Y to pokolenie Facebooka oraz innych portali społecznościowych. W związku z czym młody pracownik może nauczyć swoich starszych kolegów jak w pracy korzystać z dobrodziejstw internetu, a przede wszystkim mediów społecznościowych, aby przyniosły jak największe korzyści firmie.
Dysponuje również nieocenioną wiedzą na temat swoich rówieśników, co może okazać się pomocne nie tylko przy wprowadzaniu przez firmę na rynek nowych produktów, ale również przy zatrudnianiu kolejnych pracowników.
Mentoring odwrócony nie musi oznaczać współpracy bardzo młodego, niedoświadczonego człowieka z o wiele starszym pracownikiem na wysokim stanowisku. Odwrócone relacje równie dobrze spełniają swoją rolę wśród przedstawicieli pokolenia X.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat