REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewolucja działu HR

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zając-Pałdyna Urszula
Nowacki Krzysztof
Ewolucja działu HR / Fot. Fotolia
Ewolucja działu HR / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dotychczas dział HR był podmiotem wykonującym jedynie usługi kadrowo- płacowe. Obecnie jego rola wzrosła do rangi strategicznego partnera biznesu co spowodowało zacieśnienie współpracy działów personalnych z klientami wewnętrznymi. W związku z tym jednym z najistotniejszych elementów tej relacji stało się wypracowanie jasnej komunikacji oraz znalezienie pomocnych narzędzi.

Dzięki zdobytej wiedzy biznesowej, ekonomicznej i rynkowej klienci wewnętrzni oraz zarządy zaczęli postrzegać działy personalne zdecydowanie inaczej. HR-owcy zaczęli brać udział w strategicznych decyzjach oraz mówić językiem biznesu.

REKLAMA

Autopromocja

Współpraca działów personalnych i klientów wewnętrznych, jakimi są kierownicy liniowi uczestniczący w podejmowaniu decyzji personalnych, stała się codziennością, jednak dużym wyzwaniem okazało się właściwe ułożenie tej relacji oraz znalezienie narzędzi wspierających codzienne kontakty. Aby osiągnąć sukces, istotne jest ustalenie:

  • jaką rolę będzie odgrywał dział personalny w firmie?
  • jakie obowiązki zostaną scedowane na menedżerów i kierowników?
  • jakie narzędzia będą wspierać wzajemną komunikację?

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter

Zadbanie o każdy z trzech aspektów pozwoli uniknąć konfliktów i wyeliminować błędy oraz zbudować jasny obraz współpracy z klientem wewnętrznym. Rola działu HR może wyglądać różnie – w zależności od potrzeb rynku, organizacji, jej wielkości, struktury i wielu czynników, które determinują osiągnięcie celów biznesowych. Niezależnie od tego, istotne jest określenie, jakie obowiązki będą na nim spoczywały. Na przykład w jednej sytuacji to dział HR będzie odpowiedzialny za całość przebiegu procesu rekrutacji i selekcji, a klienci wewnętrzni (menedżerowie) będą włączani dopiero przy podejmowaniu ostatecznej decyzji o zatrudnieniu. Współpraca z nimi może również być tak zorganizowana, że to menedżerowie przy wsparciu narzędzi i wiedzy HR-owej będą odpowiedzialni za przebieg procesu rekrutacji i selekcji, a dział personalny włączy się na końcu procesu.

Zaangażowanie menedżerów

Kluczowym elementem wpływającym na powodzenie współpracy jest zatem zaangażowanie klientów wewnętrznych w procesy HR-owe, przekazanie części odpowiedzialności za powodzenie procesów i pokazanie korzyści, jakie płyną z ich udziału w projektach działu personalnego. Nieoceniona jest bowiem wiedza menedżera, którą można wykorzystać, na przykład, przy tworzeniu ogłoszenia rekrutacyjnego – to on wie najlepiej, jak trafić do właściwej grupy docelowej, jak się z nią komunikować oraz jakich błędów można uniknąć. Obecnie standardem w rekrutacji są formularze aplikacyjne, które wypełniają kandydaci, aplikując na dane stanowisko. Warto przy okazji formułowania pytań do takiego formularza zasięgnąć opinii menedżerów na co dzień zajmujących się daną tematyką, aby w późniejszym etapie łatwiej było selekcjonować kandydatów. Takich punktów stycznych między działem HR a menedżerami jest wiele i niezmiernie istotne jest, aby angażować menedżerów w procesy HRM, czerpać od nich wiedzę oraz pokazywać korzyści, jakie wypływają z osiągnięcia synergii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Techniczne wsparcie ułatwia proces

Jak wynika z badań amerykańskiego serwisu społecznościowego Glassdor, aż 68 proc. osób poszukujących pracy wykorzystuje w tym celu urządzenia mobilne raz w tygodniu, a 30 proc. szuka ogłoszeń o pracę poprzez tablety i telefony częściej niż raz dziennie. Również na polskim rynku pojawia się coraz więcej narzędzi wspierających procesy HRM oraz współpracę z klientami wewnętrznymi.

Komunikatory

Ciekawym rozwiązaniem, często stosowanym w firmach, jest komunikator o nazwie Lync. Przypomina on w swej konstrukcji znane z polskiego rynku Gadu Gadu (obecnie GG), ale służy do prowadzenia komunikacji w firmach. Rozpoczynając z nim pracę, mamy możliwość ustawienia zdjęcia profilowego, co w większych organizacjach jest nie lada ułatwieniem w przepływie informacji. Poza tym Lync daje możliwość zawarcia informacji o tym, na jakim stanowisku pracujemy, w jakim dziale, a także w jakiej lokalizacji, jeśli firma posiada oddziały, oraz jaki jest do nas telefon kontaktowy. Komunikator pozwala na wymianę krótkich informacji bez konieczności wstawania od biurka, przeprowadzanie telekonferencji, a także ustawienie autorespondera na czas nieobecności. Istnieje także mobilny odpowiednik Lynca, dostępny zarówno na urządzenia z Androidem, jak i na iPhony i iPady. Aplikacja pozwala na dostęp do wszystkich kontaktów w firmie, rozmowę na czacie, on-line oraz wysyłanie e-maili. Mimo że aplikacja nie została stworzona pod kątem współpracy działu HR z menedżerami, istotnie może ją usprawnić.

Korzyści i zagrożenia outsourcingu HR

Systemy do rekrutacji

Podstawowym narzędziem wspierającym współpracę i komunikację z klientami wewnętrznymi są jednak systemy do rekrutacji, czyli tzw. ATS-y (Applicant Tracking System). Systemy do rekrutacji działają zazwyczaj w wersji on-line, dzięki czemu każda osoba zaangażowana w proces ma łatwy i szybki dostęp do kandydatów. Systemy do rekrutacji umożliwiają także szybką publikację ogłoszeń rekrutacyjnych, selekcję aplikacji, nie tylko przez przedstawiciela działu HR, lecz także kierownika liniowego czy menedżera. Z poziomu systemów ATS można też przesyłać klientom wewnętrznym dokumenty aplikacyjne kandydatów, zamieszczać notatki, czy oceniać aplikujących. Dzięki tym funkcjonalnościom sprawniej i szybciej przebiega współpraca i komunikacja pomiędzy działem personalnym a kadrą menedżerską zaangażowaną w procesy rekrutacyjne. Wszyscy widzą historię spotkań, korespondencję wysłaną do kandydatów oraz powody odrzucenia kandydatów na poszczególnych etapach rekrutacji.

W odpowiedzi na potrzeby rynku pracy, działu HR oraz klientów wewnętrznych coraz więcej ATS-ów posiada wersję mobilną, dzięki której mamy dostęp do kandydatów na bieżąco, w tabletach i smartfonach. Dzięki tej funkcjonalności nie musimy już drukować CV na spotkanie, możemy także przełożyć spotkanie z kandydatem nawet wtedy, gdy nie mamy dostępu do swojego laptopa. Warto pamiętać, że systemy tego typu mają również inną funkcję – są elementem polityki i strategii organizacji oraz pozytywnie wpływają na wizerunek firmy jako pracodawcy, który dba o komfort pracy.

Kamera i mikrofon

Niektórzy dostawcy ATS-ów wyszli też naprzeciw potrzebom agencji zatrudnienia oraz firmom działającym na rozległym terenie. Dzięki ich rozwiązaniom wideorekrutacyjnym rozmowę z kandydatem można już przeprowadzić z każdego miejsca na świecie – wystarczy dostęp do internetu, kamera oraz mikrofon. Dzięki niektórym z nich kandydat może w dowolnym momencie nagrać odpowiedzi na pytania przygotowane wcześniej przez rekrutera. Jest to rozwiązanie wygodne również dla klienta wewnętrznego, który może obejrzeć film i ocenić kompetencje kandydata bez konieczności spotykania się z nim, przynajmniej na pierwszym etapie rekrutacji. Oczywiście, doraźnie pracodawcy mogą korzystać w tym celu z narzędzi bezpłatnych, takich jak Skype, jednakże powinno być to działanie raczej tymczasowe. Specjalne rozwiązania tego typu oferują bowiem możliwość nagrywania i archiwizowania tych filmów.

Tablet sprzymierzeńcem rekrutera

Narzędziem, które można wykorzystać do usprawnienia komunikacji między kierownikami liniowymi a działem HR, jest tablet. Przez dłuższy czas był on postrzegany głównie jako gadżet służący prywatnym celom. Naturalnie można na nim sprawdzić pocztę elektroniczną czy zestawienie w Excelu, ale jest to raczej odtwórcze niż twórcze działanie. Sytuacja zmieniła się jednak diametralnie przede wszystkim za sprawą coraz śmielszego wchodzenia na rynek mobilnych produktów z systemem Windows 8 oraz coraz lepszych parametrów technicznych urządzeń mobilnych. Rozwój mobilnej wersji systemu operacyjnego Windows powoduje, że tablety przestają być postrzegane tylko jako „zabawki”, służące do korzystania z sieci, grania czy przeglądania zdjęć. Obecnie dostępne są już tablety z Windows, które w łatwy sposób można przekształcić w laptopa. Ograniczeniem jest, co prawda, na razie ich mała wydajność i stosunkowo wysoka cena, ale nie zmienia to faktu, że jest to przyszłość biznesu.

Nie zapominając o podstawach

Niezależnie od tego, z jakich udogodnień technologicznych korzystamy, ważne jest, aby na każdym etapie komunikacji z kandydatami dbać o wizerunek organizacji oraz pozytywne doświadczenia kandydatów. Należy pamiętać, że dla kierowników liniowych obowiązki wynikające z rekrutacji i zarządzania zespołem są tyko wycinkiem ich codziennej pracy, dlatego ważne jest ustalenie jasnych reguł pomiędzy działem personalnym a kadrą kierowniczą:

kto komunikuje się z kandydatami i na jakim etapie?

  • w jaki sposób i w jakiej formie przekazywana jest informacja zwrotna do kandydatów?
  • w jakim terminie klient wewnętrzny przekazuje działowi HR oraz kandydatowi feedback?
  • w jakich narzędzi technologicznych korzystamy, aby komunikacja była szybsza i bardziej efektywna?

Jeśli zadbamy o jasne reguły i zasady współpracy, to dopiero wtedy będziemy mogli mówić o efektywnym współdziałaniu działu HR oraz kadry zarządzającej, które jest kluczem do skutecznego zarządzania i budowania dobrego wizerunku firmy jako pracodawcy.

Forum kadry

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odprawy pracownicze w 2025 r.

Odprawy pracownicze w 2025 r. są bardzo różnorodne. Kwoty i zasady wypłaty świadczeń finansowych różnią się oczywiście od sytuacji, w jakiej znajdzie się pracownik, ale też od zawodu jaki wykonuje. Poniżej opis kilku przykładowych odpraw, jakie może uzyskać pracownik.

Zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej: zasady, wynagrodzenie, wniosek. Czy pracodawca może odmówić?

Od 2023 r. Kodeks pracy daje pracownikom nowe uprawnienie – możliwość skorzystania ze zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej. Kiedy można skorzystać ze zwolnienia z powodu działania siły wyższej? Czy pracodawca może odmówić?

Wynagrodzenia wzrosną nawet do 12 tys. zł brutto. Sprawdzamy, kto może liczyć na taką podwyżkę w budżetówce

To już pewne — część pracowników budżetówki w 2025 r. może liczyć na wynagrodzenie zbliżające się do 12 tys. zł brutto. Choć brzmi to jak rewolucja płacowa, w rzeczywistości podwyżki obejmą tylko wybrane grupy zawodowe. Kto skorzysta najwięcej? Czy to zapowiedź wyrównywania wynagrodzeń w sektorze publicznym, czy jedynie korekta inflacyjna dla wybranych?

Wielka Sobota: do której sklepy są otwarte? Od 1 tys. zł do 100 tys. zł kary dla pracodawcy [Ostrzeżenie PIP]

Wielka Sobota - do której sklepy są otwarte? PIP ostrzega pracodawców zatrudniających pracowników w Wielką Sobotę. 19 kwietnia 2025 r. pracownicy handlu nie mogą pracować ponad wskazany w przepisach czas. Do której godziny można pracować w Wielką Sobotę?

REKLAMA

Rewolucja w naliczaniu stażu pracy od 2026 roku. Od umów zlecenia i działalności gospodarczej będą zależeć uprawnienia pracownicze

Od 1 stycznia 2026 r. mają wejść w życie istotne zmiany w Kodeksie pracy, które wpłyną na sposób naliczania stażu pracy. Projektowana nowelizacja przewiduje, że do stażu pracy będą wliczane nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy aktywności zawodowej, takie jak umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy służba w niektórych formacjach mundurowych. Zmiany te mają na celu zwiększenie uprawnień pracowniczych, w tym prawa do dłuższego urlopu wypoczynkowego, wyższych odpraw czy dodatków stażowych.

ZUS daje 1878,91 zł albo 1409,18 zł z tytułu niezdolności do pracy [WNIOSEK ERN]

Od 1 marca 2025 r. do 28lutego 2026 r. ZUS daje 1878,91 zł albo 1409,18 zł z tytułu niezdolności do pracy. Jakie są 3 rodzaje renty? Jak złożyć wniosek ERN? Czy potrzebne są dodatkowe dokumenty dla ZUS? Zakład tłumaczy zasady wyliczania wysokości renty z tytułu niezdolności do pracy.

Skrócony tydzień pracy? Tak, ale z tym samym wynagrodzeniem

Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała o zakończeniu pierwszego etapu analiz skrócenia tygodnia pracy. Według szefowej MRPiPS krótszy tydzień pracy jest oczekiwany, ale przy zachowaniu wysokości wynagrodzenia.

Wielki Piątek. Dla niektórych to dzień wolny od pracy

Od wielu lat trwa batalia o ustanowienie Wielkiego Piątku dniem wolnym od pracy. Dla większości pracowników jest to normalny dzień pracy. Niektórym jednak przysługuje wolne w ten dzień.

REKLAMA

1636 zł albo i więcej odszkodowania za konkretne choroby zawodowe od ZUS

Choroby zawodowe są spowodowane szkodliwymi czynnikami występującymi w miejscu pracy lub sposobem wykonywania pracy. Wszystkie choroby zawodowe znajdują się w wykazie chorób zawodowych. Jednym ze świadczeń przysługujących z tytułu choroby zawodowej jest jednorazowe odszkodowanie. Od 1 kwietnia 2025 r. za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu przysługuje 1636 zł.

ZUS przyznaje 312,71 zł do 28 lutego 2026 r. Sprawdź, czy się należy.

312,71 zł z ZUS nie należy się każdemu. Warto jednak sprawdzić, jakie są osoby uprawnione. Świadczenie to otrzymuje się bowiem na wniosek, a nie z urzędu. Sprawdź, czy nie przepadają pieniądze z ZUS.

REKLAMA