REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewolucja działu HR

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zając-Pałdyna Urszula
Nowacki Krzysztof
Ewolucja działu HR / Fot. Fotolia
Ewolucja działu HR / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dotychczas dział HR był podmiotem wykonującym jedynie usługi kadrowo- płacowe. Obecnie jego rola wzrosła do rangi strategicznego partnera biznesu co spowodowało zacieśnienie współpracy działów personalnych z klientami wewnętrznymi. W związku z tym jednym z najistotniejszych elementów tej relacji stało się wypracowanie jasnej komunikacji oraz znalezienie pomocnych narzędzi.

Dzięki zdobytej wiedzy biznesowej, ekonomicznej i rynkowej klienci wewnętrzni oraz zarządy zaczęli postrzegać działy personalne zdecydowanie inaczej. HR-owcy zaczęli brać udział w strategicznych decyzjach oraz mówić językiem biznesu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Współpraca działów personalnych i klientów wewnętrznych, jakimi są kierownicy liniowi uczestniczący w podejmowaniu decyzji personalnych, stała się codziennością, jednak dużym wyzwaniem okazało się właściwe ułożenie tej relacji oraz znalezienie narzędzi wspierających codzienne kontakty. Aby osiągnąć sukces, istotne jest ustalenie:

  • jaką rolę będzie odgrywał dział personalny w firmie?
  • jakie obowiązki zostaną scedowane na menedżerów i kierowników?
  • jakie narzędzia będą wspierać wzajemną komunikację?

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter

Zadbanie o każdy z trzech aspektów pozwoli uniknąć konfliktów i wyeliminować błędy oraz zbudować jasny obraz współpracy z klientem wewnętrznym. Rola działu HR może wyglądać różnie – w zależności od potrzeb rynku, organizacji, jej wielkości, struktury i wielu czynników, które determinują osiągnięcie celów biznesowych. Niezależnie od tego, istotne jest określenie, jakie obowiązki będą na nim spoczywały. Na przykład w jednej sytuacji to dział HR będzie odpowiedzialny za całość przebiegu procesu rekrutacji i selekcji, a klienci wewnętrzni (menedżerowie) będą włączani dopiero przy podejmowaniu ostatecznej decyzji o zatrudnieniu. Współpraca z nimi może również być tak zorganizowana, że to menedżerowie przy wsparciu narzędzi i wiedzy HR-owej będą odpowiedzialni za przebieg procesu rekrutacji i selekcji, a dział personalny włączy się na końcu procesu.

REKLAMA

Zaangażowanie menedżerów

Kluczowym elementem wpływającym na powodzenie współpracy jest zatem zaangażowanie klientów wewnętrznych w procesy HR-owe, przekazanie części odpowiedzialności za powodzenie procesów i pokazanie korzyści, jakie płyną z ich udziału w projektach działu personalnego. Nieoceniona jest bowiem wiedza menedżera, którą można wykorzystać, na przykład, przy tworzeniu ogłoszenia rekrutacyjnego – to on wie najlepiej, jak trafić do właściwej grupy docelowej, jak się z nią komunikować oraz jakich błędów można uniknąć. Obecnie standardem w rekrutacji są formularze aplikacyjne, które wypełniają kandydaci, aplikując na dane stanowisko. Warto przy okazji formułowania pytań do takiego formularza zasięgnąć opinii menedżerów na co dzień zajmujących się daną tematyką, aby w późniejszym etapie łatwiej było selekcjonować kandydatów. Takich punktów stycznych między działem HR a menedżerami jest wiele i niezmiernie istotne jest, aby angażować menedżerów w procesy HRM, czerpać od nich wiedzę oraz pokazywać korzyści, jakie wypływają z osiągnięcia synergii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Techniczne wsparcie ułatwia proces

Jak wynika z badań amerykańskiego serwisu społecznościowego Glassdor, aż 68 proc. osób poszukujących pracy wykorzystuje w tym celu urządzenia mobilne raz w tygodniu, a 30 proc. szuka ogłoszeń o pracę poprzez tablety i telefony częściej niż raz dziennie. Również na polskim rynku pojawia się coraz więcej narzędzi wspierających procesy HRM oraz współpracę z klientami wewnętrznymi.

Komunikatory

Ciekawym rozwiązaniem, często stosowanym w firmach, jest komunikator o nazwie Lync. Przypomina on w swej konstrukcji znane z polskiego rynku Gadu Gadu (obecnie GG), ale służy do prowadzenia komunikacji w firmach. Rozpoczynając z nim pracę, mamy możliwość ustawienia zdjęcia profilowego, co w większych organizacjach jest nie lada ułatwieniem w przepływie informacji. Poza tym Lync daje możliwość zawarcia informacji o tym, na jakim stanowisku pracujemy, w jakim dziale, a także w jakiej lokalizacji, jeśli firma posiada oddziały, oraz jaki jest do nas telefon kontaktowy. Komunikator pozwala na wymianę krótkich informacji bez konieczności wstawania od biurka, przeprowadzanie telekonferencji, a także ustawienie autorespondera na czas nieobecności. Istnieje także mobilny odpowiednik Lynca, dostępny zarówno na urządzenia z Androidem, jak i na iPhony i iPady. Aplikacja pozwala na dostęp do wszystkich kontaktów w firmie, rozmowę na czacie, on-line oraz wysyłanie e-maili. Mimo że aplikacja nie została stworzona pod kątem współpracy działu HR z menedżerami, istotnie może ją usprawnić.

Korzyści i zagrożenia outsourcingu HR

Systemy do rekrutacji

Podstawowym narzędziem wspierającym współpracę i komunikację z klientami wewnętrznymi są jednak systemy do rekrutacji, czyli tzw. ATS-y (Applicant Tracking System). Systemy do rekrutacji działają zazwyczaj w wersji on-line, dzięki czemu każda osoba zaangażowana w proces ma łatwy i szybki dostęp do kandydatów. Systemy do rekrutacji umożliwiają także szybką publikację ogłoszeń rekrutacyjnych, selekcję aplikacji, nie tylko przez przedstawiciela działu HR, lecz także kierownika liniowego czy menedżera. Z poziomu systemów ATS można też przesyłać klientom wewnętrznym dokumenty aplikacyjne kandydatów, zamieszczać notatki, czy oceniać aplikujących. Dzięki tym funkcjonalnościom sprawniej i szybciej przebiega współpraca i komunikacja pomiędzy działem personalnym a kadrą menedżerską zaangażowaną w procesy rekrutacyjne. Wszyscy widzą historię spotkań, korespondencję wysłaną do kandydatów oraz powody odrzucenia kandydatów na poszczególnych etapach rekrutacji.

W odpowiedzi na potrzeby rynku pracy, działu HR oraz klientów wewnętrznych coraz więcej ATS-ów posiada wersję mobilną, dzięki której mamy dostęp do kandydatów na bieżąco, w tabletach i smartfonach. Dzięki tej funkcjonalności nie musimy już drukować CV na spotkanie, możemy także przełożyć spotkanie z kandydatem nawet wtedy, gdy nie mamy dostępu do swojego laptopa. Warto pamiętać, że systemy tego typu mają również inną funkcję – są elementem polityki i strategii organizacji oraz pozytywnie wpływają na wizerunek firmy jako pracodawcy, który dba o komfort pracy.

Kamera i mikrofon

Niektórzy dostawcy ATS-ów wyszli też naprzeciw potrzebom agencji zatrudnienia oraz firmom działającym na rozległym terenie. Dzięki ich rozwiązaniom wideorekrutacyjnym rozmowę z kandydatem można już przeprowadzić z każdego miejsca na świecie – wystarczy dostęp do internetu, kamera oraz mikrofon. Dzięki niektórym z nich kandydat może w dowolnym momencie nagrać odpowiedzi na pytania przygotowane wcześniej przez rekrutera. Jest to rozwiązanie wygodne również dla klienta wewnętrznego, który może obejrzeć film i ocenić kompetencje kandydata bez konieczności spotykania się z nim, przynajmniej na pierwszym etapie rekrutacji. Oczywiście, doraźnie pracodawcy mogą korzystać w tym celu z narzędzi bezpłatnych, takich jak Skype, jednakże powinno być to działanie raczej tymczasowe. Specjalne rozwiązania tego typu oferują bowiem możliwość nagrywania i archiwizowania tych filmów.

Tablet sprzymierzeńcem rekrutera

Narzędziem, które można wykorzystać do usprawnienia komunikacji między kierownikami liniowymi a działem HR, jest tablet. Przez dłuższy czas był on postrzegany głównie jako gadżet służący prywatnym celom. Naturalnie można na nim sprawdzić pocztę elektroniczną czy zestawienie w Excelu, ale jest to raczej odtwórcze niż twórcze działanie. Sytuacja zmieniła się jednak diametralnie przede wszystkim za sprawą coraz śmielszego wchodzenia na rynek mobilnych produktów z systemem Windows 8 oraz coraz lepszych parametrów technicznych urządzeń mobilnych. Rozwój mobilnej wersji systemu operacyjnego Windows powoduje, że tablety przestają być postrzegane tylko jako „zabawki”, służące do korzystania z sieci, grania czy przeglądania zdjęć. Obecnie dostępne są już tablety z Windows, które w łatwy sposób można przekształcić w laptopa. Ograniczeniem jest, co prawda, na razie ich mała wydajność i stosunkowo wysoka cena, ale nie zmienia to faktu, że jest to przyszłość biznesu.

Nie zapominając o podstawach

Niezależnie od tego, z jakich udogodnień technologicznych korzystamy, ważne jest, aby na każdym etapie komunikacji z kandydatami dbać o wizerunek organizacji oraz pozytywne doświadczenia kandydatów. Należy pamiętać, że dla kierowników liniowych obowiązki wynikające z rekrutacji i zarządzania zespołem są tyko wycinkiem ich codziennej pracy, dlatego ważne jest ustalenie jasnych reguł pomiędzy działem personalnym a kadrą kierowniczą:

kto komunikuje się z kandydatami i na jakim etapie?

  • w jaki sposób i w jakiej formie przekazywana jest informacja zwrotna do kandydatów?
  • w jakim terminie klient wewnętrzny przekazuje działowi HR oraz kandydatowi feedback?
  • w jakich narzędzi technologicznych korzystamy, aby komunikacja była szybsza i bardziej efektywna?

Jeśli zadbamy o jasne reguły i zasady współpracy, to dopiero wtedy będziemy mogli mówić o efektywnym współdziałaniu działu HR oraz kadry zarządzającej, które jest kluczem do skutecznego zarządzania i budowania dobrego wizerunku firmy jako pracodawcy.

Forum kadry

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski przemysł 2025: kto zarabia najwięcej a kto mniej [RAPORT]

Poziom i tempo wzrostu płac w przemyśle znacząco się różnią, przede wszystkim w zależności od branży i specyfiki stanowiska. Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenia i podwyżki oferują centra dystrybucyjne, firmy sektora farmaceutycznego, chemicznego oraz FMCG, wolniejsze tempo wzrostu płac jest widoczne w budownictwie i centrach badawczo-rozwojowych, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment. Dla zatrudnionych coraz większe znaczenie, obok wysokości wynagrodzenia, mają stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju. Poniżej szczegółowa analiza raportu.

Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

REKLAMA

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy - tak, ale zamiast koncentrować się na stereotypach, że „Zetki są niecierpliwe” czy „Silversi nie nadążają za technologią”, warto spojrzeć na współpracowników przez pryzmat ich indywidualnych kompetencji i potrzeb. Zarządzanie wiekiem nie polega na „godzeniu różnic pokoleniowych”, lecz na budowaniu synergii. Kultura organizacyjna powinna wspierać otwartą wymianę perspektyw i tworzyć przestrzeń do współpracy, w której każda strona może uczyć się od drugiej.

I co z tymi benefitami pracowniczymi? Ponad 4 na 10 pracowników nie korzysta regularnie ze świadczeń

Nawet przy szerokim dostępie do benefitów ponad 4 na 10 pracowników w Polsce nie korzysta z nich regularnie. Główną przyczyną jest brak dopasowania oferty do potrzeb pracowników oraz bariery praktyczne – brak czasu i niska jakość świadczeń. Wyniki raportu pokazują, że przyszłość benefitów leży w prostych, elastycznych rozwiązaniach, które wspierają codzienne wyzwania pracowników. Zwłaszcza jeśli pracodawcy chcą zwiększyć efektywność inwestycji w motywację i retencję.

Czas pracy 2026. Tabela: wymiar czasu pracy dla 1 miesiąca, 3-miesięcy i 4 miesięcy

Czas pracy w 2026 roku - będzie 2008 godzin pracy, a więc 251 dni roboczych i 114 dni wolnych od pracy. Jaki jest wymiar czasu pracy w poszczególnych miesiącach przyszłego roku? Ile wynosi miesięczna, 3-miesięczna i 4-miesięczna norma czasu pracy? Oto tabela do pobrania i druku.

Rewolucja w Kodeksie Pracy: umowa zlecenie i działalność gospodarcza wliczane do stażu pracy. Sprawdź, co zyskasz w 2026 r.

Nadchodzi prawdziwa rewolucja na polskim rynku pracy. Po latach dyskusji i apeli milionów Polaków, praca na umowie zleceniu czy prowadzenie własnej firmy nareszcie zostaną potraktowane na równi z etatem. Sejm przyjął ustawę, która zrównuje te formy aktywności zawodowej ze stażem pracy. Co to oznacza dla Ciebie? Przede wszystkim dłuższy urlop, wyższe dodatki i większe bezpieczeństwo. Sprawdźmy szczegóły tej historycznej zmiany, która czeka już tylko na podpis Prezydenta.

REKLAMA

Nawet 1 mln kobiet po 50 roku życia aktywnie poszukuje pracy. Czas na zmianę myślenia [Debata]

Kobiety po 50 roku życia to jedna z najliczniejszych, a zarazem najmniej aktywnych grup zawodowych w Polsce. Nawet 1 mln kobiet w wieku 50+ aktywnie poszukuje pracy. Debata ekspercka „Z doświadczeniem na marginesie? Jak włączyć kobiety 50+ do rynku pracy” odkrywa, że dojrzałe kobiety to dziś ogromny, lecz wciąż niedostatecznie doceniany potencjał. Jednym z rozwiązać może być sprzedaż bezpośrednia.

Jeżeli nie złożysz tego wniosku na czas, Twoje pieniądze w ZUS bezpowrotnie przepadną

Jeżeli gromadziłeś składki w ZUS, szczególnie w tym samym czasie w zbiegu, to jest z więcej niż jednego tytułu (np. stosunek pracy i działalność gospodarcza), jest bardzo prawdopodobne, że na Twoim indywidualnym koncie w ZUS istnieje nadpłata, którą możesz odzyskać. Musisz jednak pilnować właściwego terminu na złożenie wniosku o zwrot nadpłaconych składek, bowiem w razie jego przekroczenia, składki bezpowrotnie przepadną z Twojej historii ubezpieczenia i zostaną wykorzystane przez ZUS na wypłatę bieżących świadczeń.

REKLAMA