Dlaczego mentoring jest dobry dla organizacji?
REKLAMA
REKLAMA
Zobacz koniecznie: Mentoring dobry na wszystko
REKLAMA
Czym jest mentoring organizacyjny
W ujęciu organizacyjnym, mentoring definiowany jest jako narzędzie rozwojowe stosowane w wielu obszarach. David Clutterbuck – guru z zakresu mentoringu, brytyjski teoretyk i praktyk w tej dziedzinie, uważa iż mentoring wspiera rozwój organizacji poprzez inspirowanie ludzi w organizacji do uczenia się, dzielenia doświadczeniem i wiedzą. Według niego mentoring stanowi narzędzie wspierające rozwiązywanie problemów, zwiększania efektywności organizacyjnej oraz rozwoju współpracy międzykulturowej w globalnym świecie.
Definicja mentoringu organizacyjnego
Globalna amerykańska organizacja Triple Creek, systemowo stosującą mentoring, opisuje go jako: „Strategię osobistego doskonalenia, w której jedna osoba wspiera i ułatwia rozwój drugiej poprzez dzielenie się zasobami wiedzy, wartościami, umiejętnościami, perspektywami, podejściem i swoją doskonałością. Mentoring wspiera uczącego się w rozwoju jego kompetencji i osiągnięciu celów związanych z karierą zawodową jednocześnie stwarzając sposobność dla mentora dalszego rozwoju kompetencji i oceny swoich umiejętności”.
Rola mentoringu w organizacji
Według Petera Druckera, eksperta z zakresu zarządzania, jedyne „zasoby” zdolne do powiększania się to zasoby ludzkie. Ze wszystkich pozostających do dyspozycji organizacji zasobów, jedynie człowiek może sam przez się rosnąć i rozwijać się.
Mentoring może stanowić jedną z form wspierania w uczeniu się oraz rozwoju i w kontekście organizacyjnym. Mentoring może być stosowany w organizacji systemowo, wówczas stanowi strategię zarządzania wiedzą i rozwojem kompetencji organizacji, bądź narzędziowo, jako metoda wspierania rozwoju kompetencji poszczególnych pracowników.
Rodzaje mentoring organizacyjnego
Ze względu na sposób zorganizowania oraz przebieg relacji mentoringowej, wyróżnia się dwa rodzaje mentoringu w organizacji - nieformalny i formalny.
REKLAMA
Mentoring nieformalny stanowi relację ustanowioną spontanicznie, pomiędzy dwoma osobami bez udziału i wsparcia organizacji. Cele oraz sposób realizacji relacji jest ustalany przez obie strony; organizacja nie monitoruje przebiegu mentoringu.
Polecamy serwis: Ocena pracy
Monitoring formalny jest realizowany w ramach programów inicjowanych i oferowanych przez organizację, które określają również zasady doboru jak i narzędzia wspierające wzajemne dopasowanie mentora i mentee. Cele programu mentoringowego są jawne. Cele indywidualne są powiązane z celami organizacyjnymi. Organizacja wspiera realizację programów mentoringowych poprzez ustanowienie procesów i procedur, monitoruje i ewaluuje programy mentoringowe oraz dba o to, aby osoby pełniące rolę mentora posiadały wiedzę i umiejętności z zakresu kompetencji mentora.
Czy warto inwestować w formalne programy mentoringowe w organizacji?
Do coraz szerszego zakresu stosowania mentoringu formalnego w organizacjach, przyczyniły się badania mentoringu nieformalnego, wskazujące na płynące z niego korzyści oraz chęć ich wykorzystania w zakresie organizacji.
Amerykańskie badaczki mentoringu organizacyjnego, Ragins i Scandura, uzasadniają prowadzenie mentoringu w organizacjach, możliwością osiągania maksymalnych korzyści, przy kontroli kosztów jego prowadzenia. Badania w organizacjach stosujących mentoring systemowo wykazały, iż korzyści ze stosowania mentoringu formalnego przewyższają koszty jego prowadzenia.
Korzystanie ROI z programów mentoringowych przekłada się na konkretne korzyści osiągane przez organizację. Korzyści te przedstawione są w poniższej tabeli.
Korzyści ze stosowania mentoringu z perspektywy organizacji
Narodowe Biuro Zarządzania Ludźmi (States Office Of Personnel Management, Best Practices: Mentoring, 2008) jako korzyści osiągane przez organizację wymienia:
- szybszą adaptację pracowników w nowym miejscu pracy,
- przyrost kompetencji organizacji jako rezultat dzielenia się wiedzą i umiejętnościami, szybsze uzyskanie tożsamości zawodowej młodych pracowników,
- świadomy rozwój kariery poprzez odkrycie swoich talentów w procesie mentoringu oraz zaplanowanie ich rozwoju,
- samoistny rozwój postaw przywódczych osób pełniących funkcje mentora aby sprostać roli modela roli.
Zadaj pytanie na: Forum Kadry
Systemowe korzyści jakie dostarczają programy mentoringowe to kształtowanie kultury organizacyjnej poprzez omawianie wizji, misji oraz wartości organizacyjnych w procesie mentoringu, zatrzymanie wiedzy w organizacji oraz rozwój kapitału intelektualnego.
Mam nadzieję, że przytoczone korzyści z prowadzenia mentoringu w organizacji spowodowały odsunięcie na drugi plan pytania “Czy stosować mentoring?”, zaś na prowadzenie wysunęły pytanie o sposób efektywnego prowadzenia programu mentoringowego. Ten temat będzie omówiony w następnym artykule.
Wioletta Małota - ekspert w zakresie mentoringu w Polsce. Pionier w zakresie propagowania kultury mentoringowej w organizacjach. Doradca w zakresie wprowadzania i realizacji programów mentoringowych w organizacjach.
Mentor najwyższej kadry menedżerskiej. Przygotowuje menedzerów do pełnienia roli mentora w organizacji. Jej programy w tym zakresie uzyskały akredytację Association for Coaching w Wielkiej Brytanii.
Zapraszany wykładowca na konferencje międzynarodowe dotyczące coachingu i mentoringu.
Jej praca doktorancka dotyczy kultury mentoringu w organizacjach w Polsce.
Kontakt: avanti@avanti-szkolenia.pl
www.avanti-szkolenia.pl
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat