REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego mentoring jest dobry dla organizacji?

Wioletta Małota
Konsultant Międzykulturowy i HR, Executive Mentor &Coach
Dlaczego mentoring jest dobry dla organizacji? /Fot. Fotolia
Dlaczego mentoring jest dobry dla organizacji? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mentoring jest wszechstronnym narzędziem HR, przynoszącym korzyści dla Organizacji go stosujących, osób mentorowanych jak i samych mentorów. W pierwszej części artykułu, zatytułowanej „Mentoring dobry na wszystko”, przedstawione zostały korzyści jakie osiąga osoba mentorowana i mentee z relacji mentoringowej. W tej części przedstawiona zostanie idea, koncepcja oraz rodzaje mentoringu realizowanego w organizacji.

Zobacz koniecznie: Mentoring dobry na wszystko

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest mentoring organizacyjny

W ujęciu organizacyjnym, mentoring definiowany jest jako narzędzie rozwojowe stosowane w wielu obszarach. David Clutterbuck – guru z zakresu mentoringu, brytyjski teoretyk i praktyk w tej dziedzinie, uważa iż mentoring wspiera rozwój organizacji poprzez inspirowanie ludzi w organizacji do uczenia się, dzielenia doświadczeniem i wiedzą. Według niego mentoring stanowi narzędzie wspierające rozwiązywanie problemów, zwiększania efektywności organizacyjnej oraz rozwoju współpracy międzykulturowej w globalnym świecie.

Definicja mentoringu organizacyjnego

Globalna amerykańska organizacja Triple Creek, systemowo stosującą mentoring, opisuje go jako: „Strategię osobistego doskonalenia, w której jedna osoba wspiera i ułatwia rozwój drugiej poprzez dzielenie się zasobami wiedzy, wartościami, umiejętnościami, perspektywami, podejściem i swoją doskonałością. Mentoring wspiera uczącego się w rozwoju jego kompetencji i osiągnięciu celów związanych z karierą zawodową jednocześnie stwarzając sposobność dla mentora dalszego rozwoju kompetencji i oceny swoich umiejętności”.

Rola mentoringu w organizacji

Według Petera Druckera, eksperta z zakresu zarządzania, jedyne „zasoby” zdolne do powiększania się to zasoby ludzkie. Ze wszystkich pozostających do dyspozycji organizacji zasobów, jedynie człowiek może sam przez się rosnąć i rozwijać się.

Mentoring może stanowić jedną z form wspierania w uczeniu się oraz rozwoju i w kontekście organizacyjnym. Mentoring może być stosowany w organizacji systemowo, wówczas stanowi strategię zarządzania wiedzą i rozwojem kompetencji organizacji, bądź narzędziowo, jako metoda wspierania rozwoju kompetencji poszczególnych pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

                                     

Rodzaje mentoring organizacyjnego

Ze względu na sposób zorganizowania oraz przebieg relacji mentoringowej, wyróżnia się dwa rodzaje mentoringu w organizacji - nieformalny i formalny.

REKLAMA

                                                    

Mentoring nieformalny stanowi relację ustanowioną spontanicznie, pomiędzy dwoma osobami bez udziału i wsparcia organizacji. Cele oraz sposób realizacji relacji jest ustalany przez obie strony; organizacja nie monitoruje przebiegu mentoringu.

Polecamy serwis: Ocena pracy

Monitoring formalny jest realizowany w ramach programów inicjowanych i oferowanych przez organizację, które określają również zasady doboru jak i narzędzia wspierające wzajemne dopasowanie mentora i mentee. Cele programu mentoringowego są jawne. Cele indywidualne są powiązane z celami organizacyjnymi. Organizacja wspiera realizację programów mentoringowych poprzez ustanowienie procesów i procedur, monitoruje i ewaluuje programy mentoringowe oraz dba o to, aby osoby pełniące rolę mentora posiadały wiedzę i umiejętności z zakresu kompetencji mentora.

Czy warto inwestować w formalne programy mentoringowe w organizacji?

Do coraz szerszego zakresu stosowania mentoringu formalnego w organizacjach, przyczyniły się badania mentoringu nieformalnego, wskazujące na płynące z niego korzyści oraz chęć ich wykorzystania w zakresie organizacji.

Amerykańskie badaczki mentoringu organizacyjnego, Ragins i Scandura, uzasadniają prowadzenie mentoringu w organizacjach, możliwością osiągania maksymalnych korzyści, przy kontroli kosztów jego prowadzenia. Badania w organizacjach stosujących mentoring systemowo wykazały, iż korzyści ze stosowania mentoringu formalnego przewyższają koszty jego prowadzenia.

Korzystanie ROI z programów mentoringowych przekłada się na konkretne korzyści osiągane przez organizację. Korzyści te przedstawione są w poniższej tabeli.

Korzyści ze stosowania mentoringu z perspektywy organizacji

Narodowe Biuro Zarządzania Ludźmi (States Office Of Personnel Management, Best Practices: Mentoring, 2008) jako korzyści osiągane przez organizację wymienia:

  • szybszą adaptację pracowników w nowym miejscu pracy,
  • przyrost kompetencji organizacji jako rezultat dzielenia się wiedzą i umiejętnościami, szybsze uzyskanie tożsamości zawodowej młodych pracowników,
  • świadomy rozwój kariery poprzez odkrycie swoich talentów w procesie mentoringu oraz zaplanowanie ich rozwoju,
  • samoistny rozwój postaw przywódczych osób pełniących funkcje mentora aby sprostać roli modela roli.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Systemowe korzyści jakie dostarczają programy mentoringowe to kształtowanie kultury organizacyjnej poprzez omawianie wizji, misji oraz wartości organizacyjnych w procesie mentoringu, zatrzymanie wiedzy w organizacji oraz rozwój kapitału intelektualnego.

Mam nadzieję, że przytoczone korzyści z prowadzenia mentoringu w organizacji spowodowały odsunięcie na drugi plan pytania “Czy stosować mentoring?”, zaś na prowadzenie wysunęły pytanie o sposób efektywnego prowadzenia programu mentoringowego. Ten temat będzie omówiony w następnym artykule.

Wioletta Małota - ekspert w zakresie mentoringu w Polsce. Pionier w zakresie propagowania kultury mentoringowej w organizacjach. Doradca w zakresie wprowadzania i realizacji programów mentoringowych w organizacjach.
Mentor najwyższej kadry menedżerskiej. Przygotowuje menedzerów do pełnienia roli mentora w organizacji. Jej programy w tym zakresie uzyskały akredytację Association for Coaching w Wielkiej Brytanii.
Zapraszany wykładowca na konferencje międzynarodowe dotyczące coachingu i mentoringu.
Jej praca doktorancka dotyczy kultury mentoringu w organizacjach w Polsce.


Kontakt: avanti@avanti-szkolenia.pl
www.avanti-szkolenia.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA