REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Adaptacja w nowym miejscu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Grupa SILVERHAND
International Recruiting Experts
Julita Drąg
Adaptacja w nowym miejscu pracy/fot. Shutterstock
Adaptacja w nowym miejscu pracy/fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa praca zawsze oznacza niepisany przymus przystosowania się do panujących tam rytuałów i trybu codziennego funkcjonowania w firmie. Tym bardziej może to być trudne, jeśli przez długi czas pracowaliśmy w tym samym przedsiębiorstwie i mocno przyzwyczailiśmy się do obowiązujących standardów.

REKLAMA

Tymczasem każde kolejne wyzwanie niesie za sobą rygor wkomponowania się w zespół, który może współpracować ze sobą na innych zasadach, niż te, które były nam wcześniej wpajane. Dotyczy to nawet kwestii relacyjności. Niektóre firmy mocno koncentrują swoje działania wokół produktywności i nie ma w nich miejsca na prywatne rozmowy i czas leniwie spędzany przy kubku kawy. Podobnie w przypadku kontaktu z bezpośrednim przełożonym – tutaj można spotkać zarówno szefa, który chce być traktowany jak jeden z członków zespołu i życzy sobie zwracania do siebie po imieniu, jak i osobę, która mocno pilnuje tego, aby pewne granice nie zostały przekroczony i swoich współpracowników trzyma na dystans.

REKLAMA

Kwestia respektowania godzin spędzanych w pracy również może się różnić. Wiele nowocześnie zarządzanych firm nie oczekuje od pracowników spędzania bitych ośmiu godzin dziennie w miejscu zatrudnienia, lecz namawia, by kończyć dzień w momencie rozliczenia się z umówionymi obowiązkami. Godziny są więc nieregularne, ale dzięki temu można zaplanować swój tydzień tak, by niektóre dni były dużo mniej obciążające i tym samym szybciej wracać do domu. Ten system wciąż jednak jest rzadkością i z całą pewnością osobie, która jest przyzwyczajona do tych standardów, trudno będzie w kolejnej pracy bezkolizyjnie wdrożyć się w bezwarunkowy system ośmiogodzinny. 

Podobnie jest w przypadku załatwiania prywatnych spraw w godzinach pracy. Część pracodawców przymyka oko lub nie ma problemu z tym, iż pracobiorcy odbierają prywatne telefony lub nawet potrafią wyjść z firmy, by zająć się czymś pilnym, ale i są tacy, którzy nie życzą sobie trzymania na biurku smartfonów, a w trakcie pełnienia obowiązków nie ma możliwości, aby choćby sprawdzić swoją prywatną pocztę.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami

REKLAMA

Przy rozpoczęciu współpracy warto postawić na otwarty dialog i śmiałe zadawanie pytań, które ułatwią proces asymilacji w nowym miejscu pracy. Twoi współpracownicy na pewno będą uważnie obserwować wszelkie poczynania, ale i zdają sobie sprawę, że nie znasz ich rytuałów i będziesz potrzebować czasu, aby je przyswoić. Tym samym powinni obdarzyć cię większą cierpliwością i wyrozumiałością. Wyjdź z tego założenia, a na pewno będzie łatwiej ci ich zrozumieć i zbliżyć do siebie. Nie da się ukryć, że zazwyczaj na początku kooperacji nowe osoby potrzebują pomocy również w kwestiach dotyczących obowiązków w nowej pracy, więc zrób wszystko aby, jak najszybciej zapałali do ciebie sympatią. Świetnie się nada do tego przyniesienie słodkiego poczęstunku, a najlepiej jeśli jest wykonany własnoręcznie!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najpoważniejszym błędem jest uparte twierdzenie, iż skoro coś działało w poprzedniej pracy, to teraz musi być analogicznie. Pamiętaj, że podstawowe kwestie mogą zostać poruszone już w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, ale to dopiero wstęp do tego wszystkiego, czego nauczyć się możesz w trakcie pracy. Mimo wszystko ta pierwsza rozmowa pozwoli się mentalnie oswoić z podstawowymi założeniami i wartościami w firmie. Dzięki temu wzrasta szansa, że poczujesz się bardziej komfortowo i nastroisz psychicznie do określonych wymagań. Dlatego też tak ważne jest, aby nie zaprzepaścić tej okazji. Pierwszego dnia powinna towarzyszyć ci osoba, która oprowadzi po biurze i udzieli kilku informacji – choćby w kwestii czy w służbowej kuchni herbata i kawa jest firmowa lub czy każdy pracobiorca musi o to zadbać we własnym zakresie. Czyjaś obecność i uśmiech dodaje także animuszu i odwagi, więc nie wszystko pozostaje po twojej stronie – świadomy pracodawca powinien ułatwić ci pierwszy kontakt z firmą za pomocą zaufanego pracownika lub twojego bezpośredniego przełożonego, do którego będziesz kierował swoje pierwsze pytania. Te z całą pewnością się pojawią.

Jednocześnie obserwuj w jaki sposób zachowują się współpracownicy. Zauważyłeś, że każdy rozpoczyna dzień od włączenia komputera? Postępuj tak samo. Jeśli w twoim pokoju panuje cisza i spokój, to nie próbuj tego złamać nieustającym mówieniem. Pamiętaj, że im bardziej jesteś nieinwazyjny, tym łatwiej będzie im ciebie zaakceptować. Dlatego przez pierwsze tygodnie uważnie słuchaj i nie próbuj wprowadzać swoich reguł. Tak najłatwiej zburzyć coś, na co niektórzy mogli pracować latami. Nikt ci na to nie pozwoli, a twoja nazbyt agresywna postawa może ci uniemożliwić bezproblemowe przejście przez proces aklimatyzacyjny.

Ze swojej strony zaoferuj pełne zaangażowanie w pełnione obowiązki, a także staraj się wszystkich traktować z zachowaniem kultury i empatii. Pierwsze wrażenie, które na nich zrobisz jest bardzo ważne, ale to każdy kolejny dzień będzie budował twoją ocenę w ich oczach. Rozszerzaj więc swoje kompetencje, ponieważ daje to większe możliwości kształtowania otoczenia  i tym samym wpływania na istotne decyzje. Jednocześnie angażuj się w zebrania firmowe, dziel swoją wiedzą, ale i pozostań w tym sympatycznym kolegą i otwartym partnerem do rozmowy. Otwieraj szczelnie zamknięte drzwi pokładami dobrej energii!

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kogo dodatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

REKLAMA

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

REKLAMA

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA