REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Adaptacja w nowym miejscu pracy

Grupa SILVERHAND
International Recruiting Experts
Julita Drąg
Adaptacja w nowym miejscu pracy/fot. Shutterstock
Adaptacja w nowym miejscu pracy/fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa praca zawsze oznacza niepisany przymus przystosowania się do panujących tam rytuałów i trybu codziennego funkcjonowania w firmie. Tym bardziej może to być trudne, jeśli przez długi czas pracowaliśmy w tym samym przedsiębiorstwie i mocno przyzwyczailiśmy się do obowiązujących standardów.

Tymczasem każde kolejne wyzwanie niesie za sobą rygor wkomponowania się w zespół, który może współpracować ze sobą na innych zasadach, niż te, które były nam wcześniej wpajane. Dotyczy to nawet kwestii relacyjności. Niektóre firmy mocno koncentrują swoje działania wokół produktywności i nie ma w nich miejsca na prywatne rozmowy i czas leniwie spędzany przy kubku kawy. Podobnie w przypadku kontaktu z bezpośrednim przełożonym – tutaj można spotkać zarówno szefa, który chce być traktowany jak jeden z członków zespołu i życzy sobie zwracania do siebie po imieniu, jak i osobę, która mocno pilnuje tego, aby pewne granice nie zostały przekroczony i swoich współpracowników trzyma na dystans.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kwestia respektowania godzin spędzanych w pracy również może się różnić. Wiele nowocześnie zarządzanych firm nie oczekuje od pracowników spędzania bitych ośmiu godzin dziennie w miejscu zatrudnienia, lecz namawia, by kończyć dzień w momencie rozliczenia się z umówionymi obowiązkami. Godziny są więc nieregularne, ale dzięki temu można zaplanować swój tydzień tak, by niektóre dni były dużo mniej obciążające i tym samym szybciej wracać do domu. Ten system wciąż jednak jest rzadkością i z całą pewnością osobie, która jest przyzwyczajona do tych standardów, trudno będzie w kolejnej pracy bezkolizyjnie wdrożyć się w bezwarunkowy system ośmiogodzinny. 

Podobnie jest w przypadku załatwiania prywatnych spraw w godzinach pracy. Część pracodawców przymyka oko lub nie ma problemu z tym, iż pracobiorcy odbierają prywatne telefony lub nawet potrafią wyjść z firmy, by zająć się czymś pilnym, ale i są tacy, którzy nie życzą sobie trzymania na biurku smartfonów, a w trakcie pełnienia obowiązków nie ma możliwości, aby choćby sprawdzić swoją prywatną pocztę.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami

REKLAMA

Przy rozpoczęciu współpracy warto postawić na otwarty dialog i śmiałe zadawanie pytań, które ułatwią proces asymilacji w nowym miejscu pracy. Twoi współpracownicy na pewno będą uważnie obserwować wszelkie poczynania, ale i zdają sobie sprawę, że nie znasz ich rytuałów i będziesz potrzebować czasu, aby je przyswoić. Tym samym powinni obdarzyć cię większą cierpliwością i wyrozumiałością. Wyjdź z tego założenia, a na pewno będzie łatwiej ci ich zrozumieć i zbliżyć do siebie. Nie da się ukryć, że zazwyczaj na początku kooperacji nowe osoby potrzebują pomocy również w kwestiach dotyczących obowiązków w nowej pracy, więc zrób wszystko aby, jak najszybciej zapałali do ciebie sympatią. Świetnie się nada do tego przyniesienie słodkiego poczęstunku, a najlepiej jeśli jest wykonany własnoręcznie!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najpoważniejszym błędem jest uparte twierdzenie, iż skoro coś działało w poprzedniej pracy, to teraz musi być analogicznie. Pamiętaj, że podstawowe kwestie mogą zostać poruszone już w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, ale to dopiero wstęp do tego wszystkiego, czego nauczyć się możesz w trakcie pracy. Mimo wszystko ta pierwsza rozmowa pozwoli się mentalnie oswoić z podstawowymi założeniami i wartościami w firmie. Dzięki temu wzrasta szansa, że poczujesz się bardziej komfortowo i nastroisz psychicznie do określonych wymagań. Dlatego też tak ważne jest, aby nie zaprzepaścić tej okazji. Pierwszego dnia powinna towarzyszyć ci osoba, która oprowadzi po biurze i udzieli kilku informacji – choćby w kwestii czy w służbowej kuchni herbata i kawa jest firmowa lub czy każdy pracobiorca musi o to zadbać we własnym zakresie. Czyjaś obecność i uśmiech dodaje także animuszu i odwagi, więc nie wszystko pozostaje po twojej stronie – świadomy pracodawca powinien ułatwić ci pierwszy kontakt z firmą za pomocą zaufanego pracownika lub twojego bezpośredniego przełożonego, do którego będziesz kierował swoje pierwsze pytania. Te z całą pewnością się pojawią.

Jednocześnie obserwuj w jaki sposób zachowują się współpracownicy. Zauważyłeś, że każdy rozpoczyna dzień od włączenia komputera? Postępuj tak samo. Jeśli w twoim pokoju panuje cisza i spokój, to nie próbuj tego złamać nieustającym mówieniem. Pamiętaj, że im bardziej jesteś nieinwazyjny, tym łatwiej będzie im ciebie zaakceptować. Dlatego przez pierwsze tygodnie uważnie słuchaj i nie próbuj wprowadzać swoich reguł. Tak najłatwiej zburzyć coś, na co niektórzy mogli pracować latami. Nikt ci na to nie pozwoli, a twoja nazbyt agresywna postawa może ci uniemożliwić bezproblemowe przejście przez proces aklimatyzacyjny.

Ze swojej strony zaoferuj pełne zaangażowanie w pełnione obowiązki, a także staraj się wszystkich traktować z zachowaniem kultury i empatii. Pierwsze wrażenie, które na nich zrobisz jest bardzo ważne, ale to każdy kolejny dzień będzie budował twoją ocenę w ich oczach. Rozszerzaj więc swoje kompetencje, ponieważ daje to większe możliwości kształtowania otoczenia  i tym samym wpływania na istotne decyzje. Jednocześnie angażuj się w zebrania firmowe, dziel swoją wiedzą, ale i pozostań w tym sympatycznym kolegą i otwartym partnerem do rozmowy. Otwieraj szczelnie zamknięte drzwi pokładami dobrej energii!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

REKLAMA

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA