REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tolerancja niepewności w miejscu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Richter
międzynarodowy specjalista z obszaru HR i komunikacji międzykulturowej z ponad z 10-letnim stażem
Tolerancja niepewności w miejscu pracy - czym jest?
Tolerancja niepewności w miejscu pracy - czym jest?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Tolerancja niepewności w miejscu pracy czyli jak sobie radzić, gdy zasady gry są niejasne, a przyszłość niepewna. Odporność to najważniejsze słowo ubiegłego roku. Jak być zatem odpornym na niepewność? Czym jest tolerancja niepewności? Kto się nią charakteryzuje? Dlaczego teraz jest szczególnie ważna? Ekspert podaje 6 sposobów na budowanie tolerancji niepewności.

Czym jest tolerancja niepewności?

Tolerancja niepewności jest umiejętnością akceptacji i funkcjonowania w warunkach, w których zasady gry i cele są niepewne lub szybko zmieniają się, a wynik podjętych działań wysoce niepewny. Jest to cecha osobniczo zmienna – niektórzy akceptują wysoki poziom niepewności w życiu, inni natomiast nie mogą znieść nawet najmniejszych jej znamion.

REKLAMA

Autopromocja

Tolerancja niepewności to niewątpliwie kompetencja odróżniająca liderów czy przedsiębiorców od pracowników charakteryzujących się bierną postawą, gotowych podążać za charyzmatycznymi przywódcami.

Polecamy: Wellbeing w organizacji co? jak? dlaczego?

Umiejętność na nowe czasy

Ostatni rok był czasem burzliwych transformacji i zmian oraz niebywałych wydarzeń, które zaskoczyły wiele firm i przedsiębiorców. Umiejętność odnalezienia się w nowej sytuacji oraz zdolność szybkiego reagowania i podejmowania działań determinowały przetrwanie wielu firm i ich pracowników.

Odporność” stała się najważniejszym słowem ubiegłego roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przyszłość (“The future of work”) dla wielu firm nadeszła szybciej, niż ktokolwiek się tego spodziewał. Stary model pracy się skończył. Pojawiły się nowe wyzwania, takie jak integracja systemów umożliwiających pracę zdalną czy adaptacja pracowników do koniecznych zmian.

Rok 2021 jest czasem, gdy człowiek jest w centrum uwagi. W aspekcie zawodowym oznacza to, że z jednej strony mierzymy się z cyfrową transformacją na ogromną skalę, a z drugiej — to właśnie od ludzi i ich postaw, takich jak otwartość na zmiany i akceptacja nowych i nieznanych sytuacji, będzie zależeć sukces firmowych przedsięwzięć.

Co robią ludzie, którzy nie tolerują niepewności?

Dla osób, które nie rozwinęły tolerancji niepewności, wszelkie sytuacje ambiwalentne, niejasne czy dwuznaczne będą źródłem dyskomfortu i lęku. Te z kolei są bodźcem przyczyniającym się do dążenia do usunięcia niepewności z życia codziennego lub do unikania sytuacji ją powodujących.

W środowisku pracy może to utrudniać realizację zadań, wśród osób z niską tolerancją niepewności, przejawiając się jako:

  • poszukiwanie nadmiernego wsparcia u innych w postaci pokrzepienia, uspokojenia, utwierdzania w przekonaniu – może to być na przykład pytanie znajomych, kolegów, przełożonych o opinię w sprawie decyzji, którą taka osoba ma podjąć;
  • sporządzanie długich i szczegółowych checklist będących sposobem na wyeliminowanie niepewności;
  • wielokrotne sprawdzanie – na przykład ciągłe dzwonienie lub liczne konsultacje z podwładnymi w celu upewnienia się, że wszystko jest w porządku, kilkakrotne czytanie maili w poszukiwaniu błędów i literówek;
  • odmowa delegowania zadań innym – wiele osób nietolerujących niepewności nie pozwoli innym pracownikom zrealizować określonych zadań, ponieważ nie zapewnia to im pewności, że praca zostanie wykonana poprawnie;
  • prokrastynacja/unikanie – ze względu na to, że niepewność wywołuje niepokój, niektórzy po prostu odwlekają wykonanie pewnych zadań lub unikają kontaktów, miejsc i określonych sytuacji. Wychodzą z założenia, że nie podejmując danej aktywności, nie narażają się na niepewność;

Tymczasem niepewności nie da się całkowicie wyeliminować z naszego życia. Działania mające na celu jej eliminację są kosztowne pod względem czasu i energii, jakie w nie wkładamy. Dużo bardziej efektywne może być wykształcenie tolerancji niepewności.

Jak rozwijać tolerancje niepewności?

1. Ćwicz otwartość na nowe doświadczenia

Zawsze jeździsz do pracy lub chodzisz na spacery tą samą, utartą ścieżką? Zmień trasę i skup się na nowych wrażeniach. Czujesz się komfortowo, zawsze zamawiając tę samą potrawę? Zaryzykuj i sprawdź, jak smakuje coś, czego jeszcze nie kosztowałeś. Obejrzyj film, który rekomenduje nowa osoba w pracy, albo przetestuj najnowszą platformę społecznościową, o której wszyscy dyskutują. Mała decyzja może otworzyć zupełnie nowe horyzonty i nowe możliwości. Podejmij się pracy lub zadań wymagających od ciebie większej otwartości i elastyczności.

2. Rozwijaj odporność psychiczną

Przestań użalać się nad sobą i skupiać się na niepowodzeniach. Potraktuj nieudane projekty jako szansę nauczenia się czegoś o sobie oraz nabycia nowych umiejętności. Zmień perspektywę – zamiast postrzegać siebie jako ofiarę, zacznij widzieć w sobie osobę mającą pełnię kontroli nad swoim życiem. Ćwicz przyjmowanie odmowy, to rozwinie twoją odporność jak nic innego. Zadawaj innym pytania, nie obawiaj się prosić, nawet wówczas, gdy spodziewasz się odpowiedzi odmownej — to doświadczenie wzmocni cię wewnętrznie.

3. Buduj relacje

Nieocenionym zasobem w sytuacji niepewności są silne relacje z osobami, na których można polegać. Gdy na przykład zamartwiasz się, że twoje miejsce pracy jest zagrożone lub boisz się o swoją przyszłość z jakiegokolwiek innego powodu, korzystaj ze wsparcia osób, z którymi wykształciłeś głębokie relacje. Pozwól sobie na to, by inni podnieśli cię na duchu, utwierdzili w przekonaniu, że sobie poradzisz w każdej sytuacji lub zapewnili, że masz w nich oparcie bez względu na to, jak potoczy się twoja sytuacja zawodowa.

4. Rozwijaj cierpliwość i ćwicz kontrolę nad emocjami

Wytrwałość jest cechą zwycięzców. Znajdź swój sposób na opanowanie emocji i ćwiczenie cierpliwości. Może być to joga, medytacja, techniki oddechowe albo szydełkowanie. Wybierz coś, co będzie ci łatwo zacząć i co będzie dla ciebie ważne i pożyteczne. Pamiętaj, że ćwiczenie cierpliwości to także szlifowanie siły własnego charakteru.

5. Nadzieja na sukces

Nadzieja na sukces powoduje, że chcemy osiągnąć cel i mamy optymistyczne nastawienie, a to z kolei ułatwia przetrwanie trudności.

Optymizm sprzyja większej elastyczności i umiejętności adaptacji do nowych warunków. Rola optymizmu i wiary we własne możliwości jest ogromna, szczególnie w warunkach niepewnej przyszłości zawodowej. Osoby funkcjonujące w przekonaniu, że poradzą sobie niezależnie od tego, co się wydarzy, odczuwają mniejsze nasilenie lęku i stresu, przez co są bardziej efektywne w swoich zawodowych działaniach.

6.Tolerancja niepewności a nasze zdrowie

Czy umiejętność radzenia sobie z niepewnością lub jej brak może wpływać na nasze zdrowie? Zdecydowanie.  Niepewność rodzi lęk, frustrację i ból.

REKLAMA

Lęk jest stanem emocjonalnym wiążącym się z przeżywaniem uczucia dyskomfortu psychicznego, zagrożenia i napięcia. Jest reakcją fizjologiczną (objawy z ciała), poznawczą (obawy, niepokojące myśli), behawioralną (wpływa na nasze zachowanie) i emocjonalną (wywołuje w nas określone reakcje emocjonalne).

Okazuje się, że nasze nastawienie emocjonalne wobec niepewności ma wpływ na nasze zdrowie. Radość działa ochronnie przed subkliniczną depresją, podczas gdy lęk może wzmacniać cechę lęku u osób nieklinicznych. (H.Enoki, M.Koda, S.Nishimura, 2019)

Wyniki innych badań* wskazują na wyraźny związek między tolerancją niepewności a dobrostanem psychicznym. Im większa zdolność do tolerancji niepewności, tym większa jest szansa na unikniecie stresu, depresji i problemów ze zdrowiem psychicznym.

Uważamy niepewność za najgorsze zło, dopóki rzeczywistość nie pokaże nam, że jest inaczej”.

– Jean Baptiste Alphonse Karr –

*Hancock J., Mattick K., Tolerance of ambiguity and psychological wellbeing in medical training: A systematic review. Med Educ. 2020; 54(2): 125–137 [link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7003828/]

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

REKLAMA

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

REKLAMA