- niechęć do jakichkolwiek zmian,
- poczucie zagrożenia zmianą,
- niepewność,
- poczucie utraty bezpieczeństwa –„nauczyłem się robić to w ten sposób i tak jest dobrze, po co to zmieniać”,
- trudności w podjęciu wysiłku na drodze zmiany nawyku,
- brak uświadomienia potrzeby zmiany nawyku,
- niedostrzeganie korzyści osobistych związanych ze zmianą posiadanych, ale nieefektywnych nawyków.
Przygotuj się dobrze do tego, aby zakomunikować i zaprezentować pracownikom korzyści ze zmiany (wyeliminowania złego nawyku) poprzez porównanie z osobami, które zmieniły złe przyzwyczajenia i osiągają wymiernie lepsze efekty pracy niż wcześniej. Pokaż na własnym przykładzie efekty zmiany nawyków. Warto zaprezentować korzyści ze zmiany nawyku: oszczędność czasu, zysk, poprawa bezpieczeństwa, możliwość uzyskania awansu/podwyżki, oszczędność pieniędzy/materiałów/surowców/urządzeń, zwiększenie motywacji do pracy, poczucie rozwoju i satysfakcji po zmianie nawyków i dostrzeżenie pozytywnych rezultatów. Dobrym rozwiązaniem na drodze eliminacji złych przyzwyczajeń jest również pokazanie strat, np. niezadowalająca jakość efektów, straty czasu na drodze do celu, spadek motywacji, zniechęcenie, absencje, stres.
Wspieraj podwładnych w eliminowaniu złych nawyków i utrwalaniu dobrych
Psychologowie i eksperci w dziedzinie zachowań ludzi twierdzą, że wprowadzenie nowego nawyku w życie trwa około 20 do 70 dni. Jest to często odbierane przez pracowników jako zbyt trudny, długi i niepotrzebny do niczego proces. Dlatego niezwykle ważne jest odpowiednie podejście do Twoich pracowników, np. umiejętne, uważne obserwowanie ich na stanowiskach pracy, ocena ich pracy, udzielanie systematycznej informacji zwrotnej, motywowanie do zmiany nieefektywnych nawyków.
reklama
reklama
Pomóż wypracować ludziom dobre nawyki, aby łatwiej im było pracować, a Tobie nimi zarządzać
Na początku postaw sobie cel i zaplanuj konkretne działania. Czy dostrzegasz potrzebę zmiany nawyków w swoim zespole związanych z wykonywaniem zadań, planowaniem i organizacją pracy czy też w innym obszarze. Powinieneś uświadomić sobie, co Ci przeszkadza, powoduje stres, zmęczenie, poczucie nieefektywnego działania i spadek motywacji pracowników w ich codziennej pracy. Czas, jaki jest potrzebny na zmianę, zależy od siły przyzwyczajenia i podatności danej osoby na zmianę. Wymaga to od pracownika żelaznej konsekwencji i wyjścia z jego dotychczasowej strefy komfortu: „Hmm, było mi tak milutko i fajnie, może jeszcze nie teraz z tą zmianą, może jeszcze nie jest tak źle, może poczekam?” Jeśli ulegnie, przegra na drodze do zmiany złego nawyku. Jeśli będzie z uporem codziennie realizował nakreślony przez Ciebie plan zmiany, wygra i będzie cieszył się zmianą i korzyściami z niej wynikającymi – lepsza efektywność i dobre samopoczucie. Jest to możliwe, jeśli jego potrzeba jest uświadomiona – osiągnie to, czego chce. Trzeba jednak mu w tym pomóc.