REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mentoring dobry na wszystko

Wioletta Małota
Konsultant Międzykulturowy i HR, Executive Mentor &Coach

REKLAMA

Mentoring jest wszechstronnym narzędziem HR, przynoszącym korzyści dla Organizacji go stosujących, osób mentorowanych jak i samych mentorów. Poniżej przedstawiona została koncepcja mentoringu oraz obszary jego stosowania.

Czym jest mentoring?

Mentoring we współczesnej formie rozwinął się w ostatnich 35 latach jako sposób wspierania innych w rozwoju i osiąganiu celów poprzez dzielenie się wiedzą, i doświadczeniem. Stosowany jest w różnych grupach środowiskowych., ze Ze względu na rodzaj grupy, do których jest skierowany wyróżniamy mentoring: społeczny, edukacyjny oraz organizacyjny. Eksperci brytyjscy z zakresu mentoringu Clutterbuck i Megginson określają mentoring jako „relacja realizowaną w kontekście braku bezpośredniej zależności służbowej, w której jedna osoba pomaga drugiej dokonać znaczących zmian w obszarze wiedzy, pracy oraz sposobu myślenia”. W relacji mentoringowej występują dwa podmioty: mentor oraz osoba mentorowana, nazywana protege - w literaturze amerykańskiej lub mentee - w literaturze angielskiej.

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz koniecznie: Zmiany w firmie - od czego zacząć?

Mentoring na świecie

Mentoring jako forma wsparcia rozwoju pracowników w organizacjach, szczególnie dynamicznie rozwija się w krajach anglosaskich. W USA mentoring prowadzony jest w szerokim zakresie – zarówno w organizacjach komercyjnych jak i publicznych. W 2004 roku ponad 71% największych firm z listy Fortune 500 w szczególności tych, które należą do przemysłu wiedzy, wykorzystywało strategię mentoringu. W organizacjach tych wykorzystywany jest przede wszystkim, jako metoda kształtowania liderów i talentów oraz narzędzie dynamizujące rozwój osobisty i zawodowy pracownika. Programy mentoringu często stanowią kartę przetargową dla firm w czasie rekrutacji, gdyż najlepsi potencjalni kandydaci takie programy bardzo cenią.

Wyrazem uznania ważności mentoringu jako formy rozwoju było podpisanie przez prezydenta Stanów Zjednoczonych w 2004 roku, aktu zwanego „Federal Workforce Flexibility Act of 2004, Public Law 108-411 (United States Office of Personnel Development, 2008), czyli prawa federalnego w sprawie elastyczności siły roboczej”.
Dokument ten zawiera m.in. wytyczne co do sposobów rozwoju i szkoleń pracowników instytucji federalnych i zobowiązuje je do zapewnienia przeprowadzenia szkoleń z zakresu mentoringu dla kadry menedżerskiej i następnie prowadzenia mentoringu w instytucjach. Podobnie w instytucjach edukacyjnych, w ponad trzydziestu pięciu stanów stanach USA wymagane jest stosowanie programów mentoringowych dla nowo zatrudnianych nauczycieli i kierowników. 

Polecamy również: Ocena pracowników - bieżąca czy roczna?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według Narodowego Biura Zarządzania Ludźmi coraz więcej organizacji w Stanach Zjednoczonych prowadzi programy mentoringu formalnego, ze względu na korzyści jakie programy te zapewniają, do których zaliczyć można między innymi między innymi zwiększone morale pracowników, wyższą produktywność oraz, szybszy rozwój kompetencji pracowników, jakie te program zapewniają (States Office OF Personnel Management, Best Practices: Mentoring, 2008).

Przyczyny dynamicznego rozwoju mentoringu na świecie

Na dynamiczny rozwój mentoringu w miejscu pracy mają wpływ zarówno czynniki zewnętrze jak i wewnętrzne. Do czynników zewnętrznych zalicza się: 

Czynniki wewnętrzne - wyzwania jakie stoją przed organizacjami a zastosowanie mentoringu

  • Rozwój kluczowych kompetencji pracowników istotnych do realizacji strategii organizacji
    •  Mentoring stanowi efektywną kosztowo metodę rozwoju określonych kompetencji – gdyż to doświadczeni pracownicy dzielą się z mniej doświadczonymi pracownikami, wiedzą, doświadczeniem, stanowią wzór do naśladowania.
  • Planowanie sukcesorów
    •  Rozwój pracowników z puli talentów czy sukcesorów w procesie mentoringu.
  • Pozyskiwanie najlepszych pracowników do organizacji
    • Badania wykazały, iż menedżerowie preferują organizacje, które oferują im mentoring jako formę rozwoju zarówno w formie pełnienia roli mentora oraz w procesie, w którego bycie stanowią osobę mentorowaną.
  • Konieczność szybkiej adaptacji nowo przyjętych pracowników do organizacji
    • Peer mentoring (mentoring koleżeński ) wspiera dokonanie szybkiego transferu wiedzy o kulturze organizacyjnej oraz dzielenie się doświadczeniem zawodowym.
  • Budowanie wysokiej motywacji pracowników
    • Ograniczone możliwości awansu, oraz zwiększania wynagrodzenia – narzędzi motywowania finansowego – spowodowało zwiększenie roli motywowania pozafinansowego, – polegającego na oferowaniu pracownikom programu rozwoju kompetencji (dla mentee) oraz wyrażaniu uznania i niedocenianiu poprzez powierzenie roli mentora (dla osób o wysokich kompetencjach).
  • Praca w grupach projektowych, zespołach zadaniowych
    • Oczekiwanie od osób nie pełniących stanowisk menedżerskich, a koordynujących projekty, umiejętności przywódczych i zarządczych – mentoring sprawowany przez menedżera rozwija te kompetencji u szefów projektu.
  • Konieczność ciągłego podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
    • Organizacje oczekują stałego doskonalenia umiejętności zawodowych ale również odpowiedniej postawy pracownika – zaangażowania, elastyczności, proaktywności. Mentoring wspiera pracownika w braniu odpowiedzialności za swój rozwój i uczenie się.
  • Wspieranie zachowań i postaw zgodnych z dana kulturą
    • Istnieje potrzeba posiadania w organizacji osób - wzorów reprezentujących kulturę organizacyjną wyrażaną poprzez postawę, zachowania oraz realizowane wartości. Mentor jako osoba dojrzała, posiadająca doświadczenie zawodowe oraz wysoki poziom tożsamości z organizacją, stanowi dobry model zachowań oczekiwanych od pracowników.

Korzyści mentoringu

Korzyści z mentoringu uzyskuje oczywiście osoba mentorowana, jednakże coraz liczniejsze badania wskazują na korzyści jakie odnosi mentor oraz cała organizacja.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Korzyści mentee:

  • uzyskanie wiedzy z zakresu kultury organizacyjnej oraz wiedzy dotyczącej wykonywanej pracy
  • rozwój kompetencji,
  • większe zaangażowanie,
  • uzyskanie jasności celów zawodowych,
  • poczucie kompetencji, zbudowanie wiary w siebie,
  • uzyskanie poczucia tożsamości zawodowej poprzez zrozumienie swojej roli zawodowej w systemie,
  • zbudowanie odporności na przeciwności, wytrwałość,
  • wgląd w siebie,
  • możliwość oderwania się od codziennych zadań,
  • możliwość refleksyjnego spojrzenia na swoją pracę.

Dzięki realizowaniu w/w korzyści mentee odczuwa wyższy poziom satysfakcji z wykonywania pracy.

Korzyści mentora

Na początku rozwoju mentoringu w organizacjach głównie skupiano się na korzyściach, jakie odnosiła osoba mentorowana. Dopiero od wczesnych lat 90 i następnie w XXI wieku zaczęto badać korzyści jakie odnosi mentor. Według koncepcji nowoczesnego mentoringu, stanowi on relację, w której obie strony, – zarówno mentee i mentor, odnoszą korzyści. Mentor bowiem przekazując wiedzę i dzieląc się swoim doświadczeniem, również odnosi korzyści na wielu płaszczyznach z pełnienia tej roli.

Polecamy serwis: Szkolenia i rozwój

Korzyści realizowane przez osobę pełniącą rolę mentora:

- uczenie się nowych umiejętności od mentee,
- dostęp do szerszej informacji w organizacji przez relacje budowane poza strukturami zależności hierarchicznej,
- możliwość dzielenia się swoją mądrością,
- zwiększenie poziomu wiary w siebie i swoje kompetencje,
- uzyskanie informacji zwrotnej o sobie, swoich kompetencjach w innym kontekście niż w swojej roli zawodowej,
- zwiększenie poczucia wartości oraz bezpieczeństwa, wynikającego z faktu, iż powierzenie roli mentora potwierdza zaangażowanie organizacji w jego rozwój,
- budowanie większej sieci sprzymierzeńców,
- możliwości przyspieszonego rozwoju kariery zawodowej,
- sposobność do uczenia się poprzez uzyskiwanie innego spojrzenia na sprawy organizacyjne – z perspektywy mentee, do rozszerzenia swoich horyzontów myślowych, poprzez stawianie wyzwań swoim przekonaniom, sposobom działania oraz wartościom.

W/w korzyści przyczyniają się do wzrostu satysfakcji zawodowej pracownika, pełniącego rolę mentee.

Chcesz rozwinąć kompetencje menedżera? Powierz mu rolę mentora!
Chcesz rozwinąć kompetencje pracownika? Zaoferuj mu mentoring!

REKLAMA

Wioletta Małota - ekspert w zakresie mentoringu w Polsce. Pionier w zakresie propagowania kultury mentoringowej w organizacjach. Zapraszany wykładowca na konferencje międzynarodowe dotyczące coachingu i mentoringu. Laureatka konkursu na najlepszy esej z zakresu zarządzania w XXI w zorganizowany przez School of Management at University of South Australia w Adelajdzie. Jej esej pt. ”Mentoring odwrócony narzędziem społecznego uczenia się oraz katalizatorem zmian” został jednym z 15 najlepszych esejów w zakresie zarzadzania na świecie. Jako ekspert z zakresu mentoringu została zaproszona na forum „Zarządzanie w XXI”, który odbędzie się w listopadzie 2013 w Adelajdzie w Australii.

Autorka jest konsultantem w zakresie strategii HR, doradza firmom w zakresie zmian w kulturze organizacyjnej. Doktorantka w zakresie nauk o zarządzaniu na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, jej praca doktorancka dotyczy kultury mentoringu w organizacjach w Polsce.
Kontakt: avanti@avanti-szkolenia.pl 


www.avanti-szkolenia.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA