REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mentoring dobry na wszystko

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Małota
Konsultant Międzykulturowy i HR, Executive Mentor &Coach

REKLAMA

Mentoring jest wszechstronnym narzędziem HR, przynoszącym korzyści dla Organizacji go stosujących, osób mentorowanych jak i samych mentorów. Poniżej przedstawiona została koncepcja mentoringu oraz obszary jego stosowania.

Czym jest mentoring?

Mentoring we współczesnej formie rozwinął się w ostatnich 35 latach jako sposób wspierania innych w rozwoju i osiąganiu celów poprzez dzielenie się wiedzą, i doświadczeniem. Stosowany jest w różnych grupach środowiskowych., ze Ze względu na rodzaj grupy, do których jest skierowany wyróżniamy mentoring: społeczny, edukacyjny oraz organizacyjny. Eksperci brytyjscy z zakresu mentoringu Clutterbuck i Megginson określają mentoring jako „relacja realizowaną w kontekście braku bezpośredniej zależności służbowej, w której jedna osoba pomaga drugiej dokonać znaczących zmian w obszarze wiedzy, pracy oraz sposobu myślenia”. W relacji mentoringowej występują dwa podmioty: mentor oraz osoba mentorowana, nazywana protege - w literaturze amerykańskiej lub mentee - w literaturze angielskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz koniecznie: Zmiany w firmie - od czego zacząć?

Mentoring na świecie

Mentoring jako forma wsparcia rozwoju pracowników w organizacjach, szczególnie dynamicznie rozwija się w krajach anglosaskich. W USA mentoring prowadzony jest w szerokim zakresie – zarówno w organizacjach komercyjnych jak i publicznych. W 2004 roku ponad 71% największych firm z listy Fortune 500 w szczególności tych, które należą do przemysłu wiedzy, wykorzystywało strategię mentoringu. W organizacjach tych wykorzystywany jest przede wszystkim, jako metoda kształtowania liderów i talentów oraz narzędzie dynamizujące rozwój osobisty i zawodowy pracownika. Programy mentoringu często stanowią kartę przetargową dla firm w czasie rekrutacji, gdyż najlepsi potencjalni kandydaci takie programy bardzo cenią.

Wyrazem uznania ważności mentoringu jako formy rozwoju było podpisanie przez prezydenta Stanów Zjednoczonych w 2004 roku, aktu zwanego „Federal Workforce Flexibility Act of 2004, Public Law 108-411 (United States Office of Personnel Development, 2008), czyli prawa federalnego w sprawie elastyczności siły roboczej”.
Dokument ten zawiera m.in. wytyczne co do sposobów rozwoju i szkoleń pracowników instytucji federalnych i zobowiązuje je do zapewnienia przeprowadzenia szkoleń z zakresu mentoringu dla kadry menedżerskiej i następnie prowadzenia mentoringu w instytucjach. Podobnie w instytucjach edukacyjnych, w ponad trzydziestu pięciu stanów stanach USA wymagane jest stosowanie programów mentoringowych dla nowo zatrudnianych nauczycieli i kierowników. 

REKLAMA

Polecamy również: Ocena pracowników - bieżąca czy roczna?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według Narodowego Biura Zarządzania Ludźmi coraz więcej organizacji w Stanach Zjednoczonych prowadzi programy mentoringu formalnego, ze względu na korzyści jakie programy te zapewniają, do których zaliczyć można między innymi między innymi zwiększone morale pracowników, wyższą produktywność oraz, szybszy rozwój kompetencji pracowników, jakie te program zapewniają (States Office OF Personnel Management, Best Practices: Mentoring, 2008).

Przyczyny dynamicznego rozwoju mentoringu na świecie

Na dynamiczny rozwój mentoringu w miejscu pracy mają wpływ zarówno czynniki zewnętrze jak i wewnętrzne. Do czynników zewnętrznych zalicza się: 

Czynniki wewnętrzne - wyzwania jakie stoją przed organizacjami a zastosowanie mentoringu

  • Rozwój kluczowych kompetencji pracowników istotnych do realizacji strategii organizacji
    •  Mentoring stanowi efektywną kosztowo metodę rozwoju określonych kompetencji – gdyż to doświadczeni pracownicy dzielą się z mniej doświadczonymi pracownikami, wiedzą, doświadczeniem, stanowią wzór do naśladowania.
  • Planowanie sukcesorów
    •  Rozwój pracowników z puli talentów czy sukcesorów w procesie mentoringu.
  • Pozyskiwanie najlepszych pracowników do organizacji
    • Badania wykazały, iż menedżerowie preferują organizacje, które oferują im mentoring jako formę rozwoju zarówno w formie pełnienia roli mentora oraz w procesie, w którego bycie stanowią osobę mentorowaną.
  • Konieczność szybkiej adaptacji nowo przyjętych pracowników do organizacji
    • Peer mentoring (mentoring koleżeński ) wspiera dokonanie szybkiego transferu wiedzy o kulturze organizacyjnej oraz dzielenie się doświadczeniem zawodowym.
  • Budowanie wysokiej motywacji pracowników
    • Ograniczone możliwości awansu, oraz zwiększania wynagrodzenia – narzędzi motywowania finansowego – spowodowało zwiększenie roli motywowania pozafinansowego, – polegającego na oferowaniu pracownikom programu rozwoju kompetencji (dla mentee) oraz wyrażaniu uznania i niedocenianiu poprzez powierzenie roli mentora (dla osób o wysokich kompetencjach).
  • Praca w grupach projektowych, zespołach zadaniowych
    • Oczekiwanie od osób nie pełniących stanowisk menedżerskich, a koordynujących projekty, umiejętności przywódczych i zarządczych – mentoring sprawowany przez menedżera rozwija te kompetencji u szefów projektu.
  • Konieczność ciągłego podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
    • Organizacje oczekują stałego doskonalenia umiejętności zawodowych ale również odpowiedniej postawy pracownika – zaangażowania, elastyczności, proaktywności. Mentoring wspiera pracownika w braniu odpowiedzialności za swój rozwój i uczenie się.
  • Wspieranie zachowań i postaw zgodnych z dana kulturą
    • Istnieje potrzeba posiadania w organizacji osób - wzorów reprezentujących kulturę organizacyjną wyrażaną poprzez postawę, zachowania oraz realizowane wartości. Mentor jako osoba dojrzała, posiadająca doświadczenie zawodowe oraz wysoki poziom tożsamości z organizacją, stanowi dobry model zachowań oczekiwanych od pracowników.

Korzyści mentoringu

Korzyści z mentoringu uzyskuje oczywiście osoba mentorowana, jednakże coraz liczniejsze badania wskazują na korzyści jakie odnosi mentor oraz cała organizacja.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Korzyści mentee:

  • uzyskanie wiedzy z zakresu kultury organizacyjnej oraz wiedzy dotyczącej wykonywanej pracy
  • rozwój kompetencji,
  • większe zaangażowanie,
  • uzyskanie jasności celów zawodowych,
  • poczucie kompetencji, zbudowanie wiary w siebie,
  • uzyskanie poczucia tożsamości zawodowej poprzez zrozumienie swojej roli zawodowej w systemie,
  • zbudowanie odporności na przeciwności, wytrwałość,
  • wgląd w siebie,
  • możliwość oderwania się od codziennych zadań,
  • możliwość refleksyjnego spojrzenia na swoją pracę.

Dzięki realizowaniu w/w korzyści mentee odczuwa wyższy poziom satysfakcji z wykonywania pracy.

Korzyści mentora

Na początku rozwoju mentoringu w organizacjach głównie skupiano się na korzyściach, jakie odnosiła osoba mentorowana. Dopiero od wczesnych lat 90 i następnie w XXI wieku zaczęto badać korzyści jakie odnosi mentor. Według koncepcji nowoczesnego mentoringu, stanowi on relację, w której obie strony, – zarówno mentee i mentor, odnoszą korzyści. Mentor bowiem przekazując wiedzę i dzieląc się swoim doświadczeniem, również odnosi korzyści na wielu płaszczyznach z pełnienia tej roli.

Polecamy serwis: Szkolenia i rozwój

Korzyści realizowane przez osobę pełniącą rolę mentora:

- uczenie się nowych umiejętności od mentee,
- dostęp do szerszej informacji w organizacji przez relacje budowane poza strukturami zależności hierarchicznej,
- możliwość dzielenia się swoją mądrością,
- zwiększenie poziomu wiary w siebie i swoje kompetencje,
- uzyskanie informacji zwrotnej o sobie, swoich kompetencjach w innym kontekście niż w swojej roli zawodowej,
- zwiększenie poczucia wartości oraz bezpieczeństwa, wynikającego z faktu, iż powierzenie roli mentora potwierdza zaangażowanie organizacji w jego rozwój,
- budowanie większej sieci sprzymierzeńców,
- możliwości przyspieszonego rozwoju kariery zawodowej,
- sposobność do uczenia się poprzez uzyskiwanie innego spojrzenia na sprawy organizacyjne – z perspektywy mentee, do rozszerzenia swoich horyzontów myślowych, poprzez stawianie wyzwań swoim przekonaniom, sposobom działania oraz wartościom.

W/w korzyści przyczyniają się do wzrostu satysfakcji zawodowej pracownika, pełniącego rolę mentee.

Chcesz rozwinąć kompetencje menedżera? Powierz mu rolę mentora!
Chcesz rozwinąć kompetencje pracownika? Zaoferuj mu mentoring!

Wioletta Małota - ekspert w zakresie mentoringu w Polsce. Pionier w zakresie propagowania kultury mentoringowej w organizacjach. Zapraszany wykładowca na konferencje międzynarodowe dotyczące coachingu i mentoringu. Laureatka konkursu na najlepszy esej z zakresu zarządzania w XXI w zorganizowany przez School of Management at University of South Australia w Adelajdzie. Jej esej pt. ”Mentoring odwrócony narzędziem społecznego uczenia się oraz katalizatorem zmian” został jednym z 15 najlepszych esejów w zakresie zarzadzania na świecie. Jako ekspert z zakresu mentoringu została zaproszona na forum „Zarządzanie w XXI”, który odbędzie się w listopadzie 2013 w Adelajdzie w Australii.

Autorka jest konsultantem w zakresie strategii HR, doradza firmom w zakresie zmian w kulturze organizacyjnej. Doktorantka w zakresie nauk o zarządzaniu na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, jej praca doktorancka dotyczy kultury mentoringu w organizacjach w Polsce.
Kontakt: avanti@avanti-szkolenia.pl 


www.avanti-szkolenia.pl

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cyfrowe nawyki w pracy i w życiu osobistym: czy technologia nas zbliża, czy może oddala?

W dobie pracy zdalnej, cyfrowych komunikatorów i automatyzacji procesów biznesowych coraz częściej kontakt zawodowy sprowadza się do wiadomości tekstowych, powiadomień czy potwierdzeń, a prawdziwa rozmowa zostaje odsunięta na dalszy plan. Dzień Bez Maila, "święto" nietypowe, które było obchodzone 24 października, stało się symboliczną okazją, by zatrzymać się na moment, przemyśleć swoje cyfrowe nawyki i zadać pytanie: czy technologia nas zbliża, czy może oddala?

Co dalej z branżą IT? Brak doświadczenia i umiejętności pracowników przy wdrożeniu CI/CD: czy to ten obszar jest przyszłościową i lukratywną pracą?

Co dalej z branżą IT? Okazuje się, że nie konieczne kluczową rolę na rynku pracy i gospodarczym odgrywa sztuczna inteligencja (AI) a CI/CD (Continuous Integration / Continuous Delivery) jak i DevOps - to one znajdują się obecnie w pierwszej piątce obszarów, w których firmy wykorzystują oprogramowanie open source. Istotą praktyk CI/CD jest automatyzacja procesów integracji zmian wprowadzanych w kodzie i dostarczania oprogramowania do środowiska produkcyjnego. Działanie to ma na celu zwiększenie efektywności podczas wytwarzania i ulepszania oprogramowania.

Listopad 2025: dni wolne, godziny pracy

Listopad to miesiąc z najniższą liczbą godzin pracy w całym 2025 roku. W każdym innym miesiącu pracujemy dłużej niż 144 godziny. Kiedy jest najwięcej pracy? Ile godzin pracy było w poprzednich latach w listopadzie i jak będzie w 2025 roku?

Listopad 2025: kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz listopada 2025 do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Listopad 2025 roku ma aż 12 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują we listopadzie? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

REKLAMA

Nowość: wnioski o zaświadczenia z ZUS od stycznia 2026 r. niezbędne do przeliczenia stażu pracy po nowemu [STAŻ PRACY 2026]

Nowość: wnioski o zaświadczenia z ZUS będzie można uzyskać od stycznia 2026 r., co jest niezbędne do przeliczenia stażu pracy po nowemu, a co jeśli się nie da? Będzie możliwość udowodnienia samemu odpowiednimi dokumentami - okresu i formy wykonywania pracy - na innej podstawie niż stosunek pracy - aby mieć większy staż pracy. Czy szykuje się mała rewolucja w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych - wydaje się, że w praktyce tak. Jak podkreśla Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej: "Mało kto tak naprawdę ma możliwość wyboru formy umowy, na podstawie której świadczona jest praca. Zlecenie to też praca. Jednoosobowa działalność gospodarcza to praca. I zasługują na docenienie. Dlatego konieczna jest zmiana Kodeksu pracy, aby wyrównać szanse w dostępie do niektórych uprawnień pracowniczych, jak i stanowisk wymagających potwierdzonego doświadczenia zawodowego".

Społeczeństwo się starzeje, maleje liczba osób w wieku produkcyjnym. Oto 2 najlepsze rozwiązania dla pracodawców

Starzejące się społeczeństwo i malejąca liczba osób w wieku produkcyjnym to jedne z największych wyzwań dla pracodawców. Oto 2 najlepsze rozwiązania, które stosują firmy, aby odpowiedzieć na brak rąk do pracy.

Reforma pomocy społecznej - co będzie można uzyskać z MOPS i nie tylko w 2026?

Czekają nas spore zmiany dla osób z niepełnosprawnościami, dla rodzin i osób samotnie gospodarujących znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej, życiowej i zdrowotnej, w tym dla seniorów. Ogłoszono projekt ustawy o zmianie ustawy pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw (numer projektu: UD315) ma na celu wdrożenie pierwszego etapu szerokiej reformy systemu pomocy społecznej, skoncentrowanej na zwiększeniu dostępności i jakości usług, lepszej koordynacji wsparcia oraz wzmocnieniu działania pewnych instytucji i form pomocy.

Staż pracy 2026 – jakie nowe okresy uwzględni pracodawca? Zmiany po podpisie prezydenta

Prezydent podpisał ustawę zmieniającą zasady obliczania stażu pracy nie tylko ogólnego, ale też zakładowego. Pracodawca będzie musiał uznać za staż pracy wiele innych okresów, nie tylko pracę na zlecenie i działalność gospodarczą. O jakich okresach mowa?

REKLAMA

Zmiany w prawie pracy: rząd dopuszcza e‑mail, SMS czy skan podpisanego dokumentu - zamiast formy papierowej. Deregulacja i cyfryzacja dialogu społecznego [PROJEKT]

Rząd zaproponował projekt nowelizacji ustaw regulujących stosunki między pracodawcami a przedstawicielami pracowników, którego celem jest uproszczenie i zdigitalizowanie obiegu informacji. Najważniejszym elementem projektu jest formalne dopuszczenie obok tradycyjnej formy pisemnej dwóch alternatyw: formy dokumentowej oraz formy elektronicznej. Zmiana ma zredukować formalności, przyspieszyć dialog społeczny i lepiej dostosować procedury do współczesnych praktyk komunikacyjnych.

"Ukryte zasoby" wciąż w cieniu. Dlaczego pracodawcy nie sięgają po nowe grupy pracowników?

Mimo rosnących niedoborów kadrowych wielu przedsiębiorców wciąż nie sięga po tzw. ukryte zasoby rynku pracy – osoby starsze, kobiety opiekujące się bliskimi, młodych, cudzoziemców czy osoby z niepełnosprawnościami. O przyczynach tego zjawiska, barierach i potencjale, który może wzmocnić konkurencyjność polskich firm, opowiada Maja Dobrzyńska z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

REKLAMA