reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Nudne czynności pozytywnie wpływają na kreatywność

Nudne czynności pozytywnie wpływają na kreatywność

Wykonywanie nudnych, powtarzających się czynności, wbrew pozorom może mieć pozytywne konsekwencje, w postaci poprawy koncentracji, która to z kolei sprzyja większej kreatywności. Nie musisz się frustrować znudzeniem, możesz je wykorzystać lepiej, niż myślisz. Wystarczy, że uświadomisz sobie, że nuda jest potrzebna, a ciągła aktywność – przereklamowana.

Zdaniem dr Sandi Mann i jej studentki Rebeki Cadman nuda wpływa korzystnie na naszą kreatywność. Tak wynika z eksperymentu przeprowadzonego na grupie studentów, która przez kwadrans miała przepisywać książkę telefoniczną. Gdy skończyli, poproszono ich o znalezienie zastosowań dla kubków jednorazowych – wynik był zaskakujący.

Grupa kontrolna (na której przeprowadzono eksperyment) wykazała dużo mniejszą kreatywność od grupy, na której nie przeprowadzono badania. Na dodatek okazało się, że w grupie eksperymentalnej osoby dyktujące pozycje z książki telefonicznej, były najbardziej pomysłowe.

Zadaj pytanie na: Forum - Kadry

Czynności pasywne, jak np. uczestniczenie w zebraniach pracowniczych pozbawione aktywności intelektualnej w czasie ich trwania, sprzyjają naszemu umysłowi. Aktywizuje się on w innych obszarach – zaczynamy fantazjować, do naszego umysłu na skutek znudzenia napływają marzenia dzienne. Stąd wniosek, że nuda w życiu codziennym może sprzyjać bardziej, niż się nam wydaje, zaczynamy myśleć inaczej niż ludzie podchodzący poważnie do nużących posiedzeń.

„W przyszłości chcemy sprawdzić, jakie są praktyczne implikacje tego zjawiska. Czy ludzie, którzy są znudzeni w pracy, stają się bardziej kreatywni na innych polach związanych z wykonywanym zawodem, czy idą do domu i tam piszą powieści?” – zastanawia się współautorka badania, dr Sandi Mann.

O tym, że monotonna, rytmiczna czynność poprawia naszą koncentrację i kreatywność, najlepiej wiedzą terapeuci. Dobrym przykładem są techniki pochodzące z terapii psychomotorycznych, wykorzystywanych m. in. w leczeniu traumatycznych przeżyć, niepozwalających się skupić. Wykorzystuje się w nich np. odbijanie piłki lub posługiwanie się drobnym elementem, który można wprowadzić w ruch, co wpływa relaksująco i pozwala się wyciszyć. Podobne czynności, np. rysowanie na kartce papieru tych samych wzorów, wykonujemy nieświadomie, gdy się nudzimy.

Zobacz także: Jak radzić sobie z rutyną i nawykami pracowników?

Metronom, czyli przyrząd do wyznaczania taktu, jest idealnym sposobem na poprawę kreatywności. Takt, który wybijany jest przez to urządzenie, nie tylko służy muzykom, ale wykorzystywany jest przy nauce szybkiego czytania, technik pamięciowych i w treningu osobowościowym. Zdaniem psychologów wybijanie rytmu palcem lub za pomocą długopisu jest naturalnym metronomem, który uruchamia w wyniku znudzenia. Jest oznaką zniecierpliwienia, ale często towarzyszy temu nieświadoma chęć przezwyciężenia stresu i skoncentrowania się, i wtedy najczęściej wpadamy na genialne pomysły.

reklama

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Wszystko co musisz wiedzieć o PPK

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Anna Gnoińska

Ekspert w zakresie strategii HR i cyfrowej transformacji HR, właściciel revit.hr. Doświadczenie zdobywała jako dyrektor i członek Zarządu odpowiedzialny za HR, komunikację i zarządzanie zmianą. Pracowała w spółkach międzynarodowych i krajowych w sektorze bankowym, mediów i energetycznym. Studiowała finanse i zarządzanie we Francji i w Niemczech w ramach NEOMA Business School. Dodatkowo ukończyła program Swedish Institute w zakresie CSR i program „Creativity&Innovation in the Organization” na UCLA. Europejka z przekonania. Mówi pięcioma językami. Pasjonuje się przyszłością pracy, zrównoważonym rozwojem w dobie globalizacji oraz przywództwem kobiet.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama