REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polityczne zagrania w miejscu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Małgorzata Majewska
redaktor naczelny miesięcznika „PORADNIK Rachunkowości Budżetowej”, ekonomista, praktyk – była wieloletnia księgowa w jednostkach sektora finansów publicznych posiadająca certyfikat księgowy Ministra Finansów, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, autor artykułów z zakresu rachunkowości budżetowej i finansów publicznych
Polityczne zagrania w miejscu pracy. / Fot. Fotolia
Polityczne zagrania w miejscu pracy. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polityczne zagrania mają miejsce także w zakładzie pracy. Z jakimi typami polityków można się spotkać w firmie? Jak unikać konfrontacji z tego typu pracownikami?

Polityczne gry w pracy

W prawdziwych politycznych pojedynkach większość z nas uczestniczy biernie – obserwując przed ekranami telewizorów zaciekłe dyskusje oponentów politycznych. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy, że „polityczni gracze” są obecni również bardzo blisko nas, np. w pracy. Porady eksperta monsterpolska.pl pomogą ich zidentyfikować i uniknąć wciągnięcia w ich rozgrywki.

REKLAMA

Autopromocja

W dzisiejszych czasach, kiedy rywalizacja na rynku pracy bywa często bardzo zaciekła, niektórzy uciekają się do taktycznych i niekoniecznie uczciwych działań, które mają na celu umocnienie ich pozycji w firmie. Może to być rozsiewanie plotek, schlebianie szefowi czy wykonywanie pracy swoich współpracowników bez ich wiedzy.

W biurze możemy natknąć się na różne typy „graczy”. Warto być świadomym jak działają, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, wywołanych ich intrygami.

Ważna pozycja: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)

Ekspert

Uwielbia spekulować na temat tego, co dzieje się w biurze. Oczywiście, mogą to być prawdziwe, wiarygodne informacje, ale równie dobrze „ekspert” może rozpowszechniać plotki i kłamstwa. W przypadku, kiedy mamy do czynienia z tego typu osobą, wysłuchajmy tego, co ma do powiedzenia, ale pod żadnym pozorem, nie przekazujmy dalej informacji, jeśli sami nie chcemy być posądzeni o plotkarstwo – zaznacza Małgorzata Majewska. Często takie postępowanie ma na celu ośmieszenie kogoś – samą treścią plotki, bądź też doprowadzenie do sytuacji, w której również inne osoby, zostaną oskarżone o pomówienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na FORUM

Lobbysta

Zaciekle walczy o wysoki priorytet swoich projektów. Jednak nie zawsze ma najlepsze pomysły i zazwyczaj nie jest skłonny wysłuchać zdania innych. Oczywiście, powinniśmy pamiętać o poruszanych przez niego zagadnieniach i starannie oceniać zasadność kwestii. Jeśli prosi o wsparcie jego działań – być może rzeczywiście jego projekt jest godny uwagi – podkreśla Małgorzata Majewska. Pamiętajmy jednak, że pracownicy, którzy nie mają w nawyku „lobbowania”, mogą mieć do zaoferowania o wiele lepsze pomysły. Powinniśmy zatem być świadomi działań współpracowników, żeby móc z pełną odpowiedzialnością poprzeć te najlepsze.

Manipulator

REKLAMA

Jest czarujący i charyzmatyczny, ale stara się wspinać po szczeblach kariery bardziej poprzez manipulację niż kreatywne pomysły i ciężką pracę. Osoba ta będzie krytykować współpracowników i przypisywać sobie zasługi za pracę innych.

Kiedy jesteśmy celem tego typu działań, zadbajmy o swoją pozycję – zwróćmy się do szefa i opiszmy całą sytuację. W przypadku konfrontacji z manipulatorem w obecności przełożonego, bądźmy przygotowani na obronę naszych racji – osoby tego typu łatwo nie odpuszczają i mogą uciekać się do kłamstwa, które my musimy być w stanie zdemaskować. Dlatego też, podczas konfrontacji nie podsuwajmy „manipulatorowi” argumentów i nie reagujmy agresywnie.

Kiedy spotkanie służbowe będzie efektywne?

Doradca

Ma bliskie relacje z zarządem firmy. Stanowi „uszy i oczy” szefa. Nie musi się to wiązać z nieczystymi zagrywkami czy podlizywaniem się. Często tego typu pracownicy są w firmie od lat i ciężką pracą doszli do swojej obecnej pozycji. Z racji tego, że znają także pracowników kadr, są nieoficjalnymi doradcami zarządu.

Powinniśmy się liczyć z takimi osobami – starajmy się nawiązać z nimi dobre relacje, jednak nie uciekajmy się do donosicielstwa czy plotkarstwa.

REKLAMA

Najlepszym sposobem na uniknięcie prawdopodobieństwa współpracy z biurowymi politykami, jest zwrócenie uwagi na znaki ostrzegawcze już podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Jeśli osoba nas rekrutująca w trakcie rozmowy komentuje wydarzenia w firmie, obmawia współpracowników czy ujawnia poufne informacje, powinniśmy się zastanowić,  czy chcemy pracować z takimi osobami – przestrzega Małgorzata Majewska.

Jeśli z kolei w naszym miejscu pracy nagminnie mamy do czynienia z „politycznymi zagraniami”, a nie mamy możliwości zmiany pracy, musimy być ponad - skupmy się na wynikach naszej pracy i mimo wszystko zachowajmy jak najlepsze nastawienie, nie wchodząc w żadne polityczne rozgrywki.

Jak utrzymać dobre stosunki z pracownikami?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA