REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polityczne zagrania w miejscu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Małgorzata Majewska
redaktor naczelny miesięcznika „PORADNIK Rachunkowości Budżetowej”, ekonomista, praktyk – była wieloletnia księgowa w jednostkach sektora finansów publicznych posiadająca certyfikat księgowy Ministra Finansów, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, autor artykułów z zakresu rachunkowości budżetowej i finansów publicznych
Polityczne zagrania w miejscu pracy. / Fot. Fotolia
Polityczne zagrania w miejscu pracy. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polityczne zagrania mają miejsce także w zakładzie pracy. Z jakimi typami polityków można się spotkać w firmie? Jak unikać konfrontacji z tego typu pracownikami?

Polityczne gry w pracy

W prawdziwych politycznych pojedynkach większość z nas uczestniczy biernie – obserwując przed ekranami telewizorów zaciekłe dyskusje oponentów politycznych. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy, że „polityczni gracze” są obecni również bardzo blisko nas, np. w pracy. Porady eksperta monsterpolska.pl pomogą ich zidentyfikować i uniknąć wciągnięcia w ich rozgrywki.

REKLAMA

W dzisiejszych czasach, kiedy rywalizacja na rynku pracy bywa często bardzo zaciekła, niektórzy uciekają się do taktycznych i niekoniecznie uczciwych działań, które mają na celu umocnienie ich pozycji w firmie. Może to być rozsiewanie plotek, schlebianie szefowi czy wykonywanie pracy swoich współpracowników bez ich wiedzy.

W biurze możemy natknąć się na różne typy „graczy”. Warto być świadomym jak działają, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, wywołanych ich intrygami.

Ważna pozycja: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)

Ekspert

Uwielbia spekulować na temat tego, co dzieje się w biurze. Oczywiście, mogą to być prawdziwe, wiarygodne informacje, ale równie dobrze „ekspert” może rozpowszechniać plotki i kłamstwa. W przypadku, kiedy mamy do czynienia z tego typu osobą, wysłuchajmy tego, co ma do powiedzenia, ale pod żadnym pozorem, nie przekazujmy dalej informacji, jeśli sami nie chcemy być posądzeni o plotkarstwo – zaznacza Małgorzata Majewska. Często takie postępowanie ma na celu ośmieszenie kogoś – samą treścią plotki, bądź też doprowadzenie do sytuacji, w której również inne osoby, zostaną oskarżone o pomówienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na FORUM

Lobbysta

Zaciekle walczy o wysoki priorytet swoich projektów. Jednak nie zawsze ma najlepsze pomysły i zazwyczaj nie jest skłonny wysłuchać zdania innych. Oczywiście, powinniśmy pamiętać o poruszanych przez niego zagadnieniach i starannie oceniać zasadność kwestii. Jeśli prosi o wsparcie jego działań – być może rzeczywiście jego projekt jest godny uwagi – podkreśla Małgorzata Majewska. Pamiętajmy jednak, że pracownicy, którzy nie mają w nawyku „lobbowania”, mogą mieć do zaoferowania o wiele lepsze pomysły. Powinniśmy zatem być świadomi działań współpracowników, żeby móc z pełną odpowiedzialnością poprzeć te najlepsze.

Manipulator

REKLAMA

Jest czarujący i charyzmatyczny, ale stara się wspinać po szczeblach kariery bardziej poprzez manipulację niż kreatywne pomysły i ciężką pracę. Osoba ta będzie krytykować współpracowników i przypisywać sobie zasługi za pracę innych.

Kiedy jesteśmy celem tego typu działań, zadbajmy o swoją pozycję – zwróćmy się do szefa i opiszmy całą sytuację. W przypadku konfrontacji z manipulatorem w obecności przełożonego, bądźmy przygotowani na obronę naszych racji – osoby tego typu łatwo nie odpuszczają i mogą uciekać się do kłamstwa, które my musimy być w stanie zdemaskować. Dlatego też, podczas konfrontacji nie podsuwajmy „manipulatorowi” argumentów i nie reagujmy agresywnie.

Kiedy spotkanie służbowe będzie efektywne?

Doradca

Ma bliskie relacje z zarządem firmy. Stanowi „uszy i oczy” szefa. Nie musi się to wiązać z nieczystymi zagrywkami czy podlizywaniem się. Często tego typu pracownicy są w firmie od lat i ciężką pracą doszli do swojej obecnej pozycji. Z racji tego, że znają także pracowników kadr, są nieoficjalnymi doradcami zarządu.

Powinniśmy się liczyć z takimi osobami – starajmy się nawiązać z nimi dobre relacje, jednak nie uciekajmy się do donosicielstwa czy plotkarstwa.

REKLAMA

Najlepszym sposobem na uniknięcie prawdopodobieństwa współpracy z biurowymi politykami, jest zwrócenie uwagi na znaki ostrzegawcze już podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Jeśli osoba nas rekrutująca w trakcie rozmowy komentuje wydarzenia w firmie, obmawia współpracowników czy ujawnia poufne informacje, powinniśmy się zastanowić,  czy chcemy pracować z takimi osobami – przestrzega Małgorzata Majewska.

Jeśli z kolei w naszym miejscu pracy nagminnie mamy do czynienia z „politycznymi zagraniami”, a nie mamy możliwości zmiany pracy, musimy być ponad - skupmy się na wynikach naszej pracy i mimo wszystko zachowajmy jak najlepsze nastawienie, nie wchodząc w żadne polityczne rozgrywki.

Jak utrzymać dobre stosunki z pracownikami?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samotni wśród ludzi

Rozmowa z dr Sylwią Hałas-Dej, dziekanem Kozminski Executive Business School w Akademii Leona Koźmińskiego, o tym, jak radzić sobie z izolacją na wysokim stanowisku.

Praca zdalna, zadaniowy czas pracy. Nie, teraz zupełnie inna forma zatrudnienia jest na absolutnym topie rynku pracy, jaka

80 proc. pracowników tymczasowych i kontraktorów odczuwa satysfakcję z pracy projektowej. Wielu specjalistów, kiedy pozna zalety takich form współpracy z firmami, to nie chce już wracać na etat. Dlatego praca projektowa szybko zyskuje zwolenników.

Nowe przepisy o rynku pracy i zatrudnianiu cudzoziemców od 1 czerwca 2025. Co się zmienia?

Od 1 czerwca 2025 r. wchodzą w życie dwie kluczowe ustawy reformujące polski rynek pracy i zasady zatrudniania cudzoziemców. Nowe przepisy zmienią sposób rejestracji bezrobotnych, zniosą ograniczenia wiekowe i wprowadzą nowoczesne narzędzia informatyczne. Co dokładnie się zmienia i kogo dotyczą nowe regulacje?

Debata. Syndrom oszustki - między sukcesem a wątpliwościami

To będzie jedno z najważniejszych spotkań w naszym studio, transmitowane w czasie rzeczywistym na stronie infor.pl.

REKLAMA

Ile godzin tygodniowo pracuje się w UE? Najmniej w Holandii, najwięcej w Grecji, Bułgarii i Polsce

Według danych Eurostatu pracownicy w Unii Europejskiej pracowali średnio 36 godzin w tygodniu. Okazuje się, że w Polsce było to znacznie więcej. Gdzie odnotowano najdłuższe, a gdzie najkrótsze tygodnie pracy?

Jakie kody uprawniają do wyższego dofinansowania z PFRON? [KWOTY 2025]

Kwota dofinansowania, jaką może uzyskać pracodawca, zależy nie tylko od stopnia niepełnosprawności, ale również od rodzaju schorzenia. Czy pojawią się kolejne kody uprawniające do wyższego dofinansowania? Jakie kwoty obowiązują w 2025 r.?

Kapitał początkowy można przeliczyć. To klucz do wyższej emerytury!

Kapitał początkowy to odtworzona wartość składek emerytalnych z okresu przed 1 stycznia 1999 roku, kiedy składki nie były przypisane do indywidualnych kont. Bez kapitału początkowego Twoja emerytura może być znacznie niższa. Sprawdź, jak go wyliczyć i jakie dokumenty są potrzebne, by nie stracić pieniędzy.

Menadżerowie wysokiego szczebla chcą się dogadywać mimo barier budowanych przez przywódców świata

Menadżerowie i światowy biznes stoi w obliczu rosnącej niestabilności – od napięć geopolitycznych i przesunięcia wpływów globalnych, po coraz bardziej spolaryzowaną scenę międzynarodową. Mimo to, wielu menedżerów najwyższego szczebla wciąż wykazuje wiarę w trwałość dotychczasowych struktur i scenariuszy współpracy.

REKLAMA

Pracodawco! Nie zawsze możesz zlecić dodatkowe zadania pracownikowi

Podpisując umowę o pracę, strony zawierają dwustronne zobowiązanie - pracownik obliguje się do świadczenia określonej w umowie pracy, a pracodawca do wypłacania pracownikowi uzgodnionego wynagrodzenia. W praktyce jednak wielu pracodawców wychodzi z założenia, że skoro to oni płacą, to mogą zlecać swoim podopiecznym różnorodne zadania, również te wykraczające poza ustalony zakres obowiązków.

Jawność wynagrodzeń w Polsce: Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu pracy. Co się zmieni dla pracodawców i kandydatów do pracy?

Nowelizacja Kodeksu pracy uchwalona przez Sejm wprowadza obowiązek informowania kandydatów do pracy o wynagrodzeniu w procesie rekrutacji. Eksperci podkreślają jednak, że to dopiero początek drogi do pełnej jawności płac w Polsce.

REKLAMA