REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak utrzymywać dobre stosunki z pracownikami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Małgorzata Majewska
redaktor naczelny miesięcznika „PORADNIK Rachunkowości Budżetowej”, ekonomista, praktyk – była wieloletnia księgowa w jednostkach sektora finansów publicznych posiadająca certyfikat księgowy Ministra Finansów, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, autor artykułów z zakresu rachunkowości budżetowej i finansów publicznych
Jak utrzymywać dobre stosunki z pracownikami? / Fot. Fotolia
Jak utrzymywać dobre stosunki z pracownikami? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoba zarządzająca zespołem ludzi często budzi ich niechęć. Problemy komunikacyjne w zakładzie pracy to częsty powód rozwiązywania umów. Jak utrzymywać dobre stosunki z pracownikami?

Współpracownicy za mną nie przepadają!

Zarządzanie pracownikami nie jest łatwe. Naturalną reakcją na uwagi przełożonego jest niechęć. Jeśli naprawdę czujesz, że masz problemy w nawiązaniu skutecznej komunikacji z zespołem, może to negatywnie odbić się na Tobie, a nawet na całej twojej karierze zawodowej. Warto w takiej sytuacji przeanalizować swój wkład własny w zaistniałą sytuację.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Wielu managerów podkreśla, że praca z ludźmi jest najtrudniejszym elementem ich życia zawodowego i przysparza im więcej problemów niż przygotowanie rocznego podsumowania dla zarządu. Jednak osoby zarządzające ludźmi często same są do tej roli nieprzygotowane i popełniają proste błędy, które skutkują konfliktem z zespołem. Ekspert Monsterpolska.pl wytypował kilka przyczyn tego zjawiska i możliwych scenariuszy ich rozwiązania.

Naturalną reakcją wszystkich jest szukanie winy. Przykładowo, jeśli twoi współpracownicy stale nie zapraszają Cię na wspólny lunch, a rozmowy milkną kiedy wchodzisz do pokoju, twoją pierwszą reakcją będzie pewnie prosta konkluzja, że to tylko dowód na to, że jesteś wymagający. Jednakże, zamiast skupiać się na nich, powinieneś zastanowić się, dlaczego ludzie traktują Cię w ten sposób.

Zobacz produkt: Personel i Zarządzanie

Mowa ciała

Społecznych zachowań uczymy się od najmłodszych lat. Komunikacja ma charakter nie tylko werbalny. Ta niewerbalna ma często znacznie większe znaczenie – jeśli mówimy jedno, a mowa ciała komunikuj drugie, ludzie intuicyjnie skupia się na tym drugim komunikacie. Sposób, w jaki mówimy, chodzimy lub podajemy dłoń na powitanie, może determinować sposób, w jaki inni będą nas postrzegać i traktować inni. Zastanów się nad sygnałami, jakie w sposób nieświadomy wysyłasz, i czy są one zgodne z tym, co chcesz przekazać współpracowników. Warto zwrócić uwagę na tembr głosu, postawę – radzi Małgorzata Majewska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sympatia to nie wszystko

Jako manager powinieneś kierować się przede wszystkim względami profesjonalnymi, a nie osobistą sympatią– mówi Małgorzata Majewska. Oczywiście nie wszystkich pracowników musimy lubić, ale nie może to być kluczowe kryterium oceny ich pracy. Jeśli manager faworyzuje jedną osobę tylko ze względów towarzyskich, odbije się to źle na poziomie pracy, motywacji i zaangażowania pozostałych członków teamu. Najważniejsze to sprawiedliwa i rozsądna ocena sytuacji oraz regularna informacja zwrotna – pracownik może wtedy łatwiej dostosować się do oczekiwań przełożonego i docenić jego profesjonalne wskazówki.

Zapraszamy na FORUM

Błądzić jest rzeczą ludzką

Jeśli swój nagły spadek popularności zawdzięczasz konkretnemu zdarzeniu np. niefortunnej uwadze, jaką rzuciłeś na zebraniu zespołu pod adresem konkretnej osoby, możesz jeszcze odwrócić bieg wydarzeń. Możliwe, że zostałeś źle odebrany, a nie miałeś okazji wytłumaczyć, co miałeś na myśli. Jeśli popełniłeś błąd, ponieś odpowiedzialność. Współpracownicy na pewno docenią to, że jako profesjonalista, umiesz również na siebie spojrzeć krytycznie. Szczera i otwarta rozmowa ze współpracownikiem będzie najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji - dodaje Małgorzata Majewska.

Kto jest autorem sukcesu

Niestety managerowie często mają tendencję do przypisywania sobie sukcesu, podczas gdy za porażkę odpowiada zespół lub konkretna osoba. Takie postępowanie nie tylko nie przysparza sympatii, ale również nie buduje wizerunku profesjonalisty. Gdy podsumowujesz projekt, zawsze wskaż osoby, które brały w nim udział i podziękuj im publicznie. Jeśli projekt nie spełnił postawionych Tobie i zespołowi kryteriów sukcesu, weź za sytuację odpowiedzialność. W końcu to Ty jako manager masz tak zarządzać sytuację, żeby w porę wychwycić problem i zareagować. Szukanie winnego to tylko remedium na chwilę, w dłuższej perspektywie lepiej bardziej wnikliwie przeanalizować przebieg projektu i swój wkład w niego - dodaje Małgorzata Majewska.

Budowanie od nowa

Nigdy nie jest za późno, aby naprawić swoje relacje z zespołem. Z pewnością będzie to wymagało czasu i wysiłku, ale będziesz mógł zmienić swój wizerunek i poprawić jakość oraz komfort pracy. Przeanalizuj siebie jako szefa. Zastosuj narzędzie SWOT wpisując swoje silne i słabe strony, szanse i zagrożenie. Taka diagnoza to świetny punkt wyjścia.

Jak komunikować wynagrodzenia?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Microlearning dla pracowników: przyszłość efektywnych szkoleń i nauki czy krótkotrwała moda?

Microlearning przestaje być ciekawostką w edukacji, a staje się realną pomocą w rozwoju pracowników – szczególnie tam, gdzie liczy się czas, efektywność i elastyczność operacyjna. Według danych International Journal of Advanced Research in Science, Communication and Technology (IJARSCT) aż 85% pracowników uznaje krótkie formy nauki za bardziej angażujące, a 75% deklaruje lepsze zapamiętywanie przekazywanych w ten sposób informacji.

NIK: orzekanie i ustalanie poziomu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami – więcej trudności niż realnej pomocy. Gdzie i dlaczego?

NIK: Orzekanie i ustalanie poziomu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami – więcej trudności niż realnej pomocy. Gdzie i dlaczego? Jak pokazuje kontrola przeprowadzona przez Delegaturę Najwyższej Izby Kontroli w jednym z dużych miast w Polsce - system jest pełen luk, niedociągnięć i proceduralnych pułapek, które zamiast wspierać, często zniechęcają i utrudniają życie najbardziej potrzebującym. Systemy działania komisji orzeczniczych są wręcz momentami niezgodne z prawem i niesprawiedliwe.

Dodatkowe 6589,67 zł miesięcznie dla najstarszych Polaków z ZUS

Dodatkowe 6589,67 zł miesięcznie dla najstarszych Polaków z ZUS. Należy się każdemu seniorowi, nawet temu, który nie pobiera żadnego świadczenia z ZUS. Taka osoba musi jednak złożyć wniosek. Ile lat trzeba ukończyć, aby móc je otrzymać?

Rekordowy dług w ZUS wynosi prawie 819 mln złotych. Pogarsza się sytuacja finansowa płatników

Rekordowy dług w ZUS w 2025 roku wynosi prawie 819 mln złotych. Dlaczego zadłużenie w ZUS jest tak wysokie? Zdaniem ekspertów dane wskazują m.in. na pogarszającą się sytuację finansową płatników.

REKLAMA

Jedni z milionami, drudzy z groszami. Rekordzista jest zadłużony w ZUS na blisko 819 mln złotych [DANE]

Na koniec czerwca 2025 roku 625 755 aktywnych płatników miało zadłużenie powyżej 0,01 zł względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). To o 0,6% więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie kwota zadłużenia na wszystkie fundusze na aktywnych kontach płatników wyniosła 21,069 mld zł. To o 7,6% więcej niż rok wcześniej. Tak więc: jedni z milionami, drudzy z groszami. Okazuje się, że rekordzista jest zadłużony w ZUS na blisko 819 mln złotych.

Od 1 września 2025 r. spada wynagrodzenie pracowników młodocianych. Znamy nowe stawki

Od września 2025 r. zmienią się minimalne stawki dla pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Obniżka wynika z niższego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w II kwartale 2025 r. Sprawdź, ile wyniesie płaca w poszczególnych latach nauki zawodu i przyuczenia do wykonywania określonej pracy.

MRPiPS wyjaśnia nowe przepisy o zatrudnianiu cudzoziemców [Odpowiedź na pytania Rzecznika MŚP]

W lipcu 2025 r. Rzecznik MŚP skierowała do ministerstwa szereg pytań i wątpliwości dotyczących nowych przepisów o zatrudnianiu cudzoziemców. Oto obszerne wyjaśnienia MRPiPS.

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie - dlaczego to takie ważne? Bo to odpowiedź na niepokojące obserwacje – w wielu branżach coraz częściej zanika kultura rozmów kwalifikacyjnych. Proste zasady dobrego wychowania ustępują pośpiechowi, brakowi przygotowania i nieprofesjonalnym zachowaniom. Czego zatem unikać? Przygotowaliśmy zestawienie najczęściej spotykanych potknięć, które potrafią przekreślić szanse kandydata już na starcie.

REKLAMA

Nowe przepisy dotyczące benefitów pozapłacowych od 2026 r. Jawność wynagrodzeń je obejmie

Nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń, które wchodzą w życie z początkiem 2026 roku, obejmują również benefity pozapłacowe. Co to w praktyce oznacza?

Od czerwca 2025 r. miały być ułatwienia dla pracowników na rynku pracy a jest chaos

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP. Wprowadzone zmiany miały zrewolucjonizować procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy obcokrajowcom. W teorii nowe regulacje miały uprościć i przyspieszyć procesy. W praktyce – wiele firm, urzędów i cudzoziemców wpadło w wir organizacyjnego chaosu.

REKLAMA