REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak utrzymywać dobre stosunki z pracownikami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Małgorzata Majewska
redaktor naczelny miesięcznika „PORADNIK Rachunkowości Budżetowej”, ekonomista, praktyk – była wieloletnia księgowa w jednostkach sektora finansów publicznych posiadająca certyfikat księgowy Ministra Finansów, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, autor artykułów z zakresu rachunkowości budżetowej i finansów publicznych
Jak utrzymywać dobre stosunki z pracownikami? / Fot. Fotolia
Jak utrzymywać dobre stosunki z pracownikami? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoba zarządzająca zespołem ludzi często budzi ich niechęć. Problemy komunikacyjne w zakładzie pracy to częsty powód rozwiązywania umów. Jak utrzymywać dobre stosunki z pracownikami?

Współpracownicy za mną nie przepadają!

Zarządzanie pracownikami nie jest łatwe. Naturalną reakcją na uwagi przełożonego jest niechęć. Jeśli naprawdę czujesz, że masz problemy w nawiązaniu skutecznej komunikacji z zespołem, może to negatywnie odbić się na Tobie, a nawet na całej twojej karierze zawodowej. Warto w takiej sytuacji przeanalizować swój wkład własny w zaistniałą sytuację.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Wielu managerów podkreśla, że praca z ludźmi jest najtrudniejszym elementem ich życia zawodowego i przysparza im więcej problemów niż przygotowanie rocznego podsumowania dla zarządu. Jednak osoby zarządzające ludźmi często same są do tej roli nieprzygotowane i popełniają proste błędy, które skutkują konfliktem z zespołem. Ekspert Monsterpolska.pl wytypował kilka przyczyn tego zjawiska i możliwych scenariuszy ich rozwiązania.

Naturalną reakcją wszystkich jest szukanie winy. Przykładowo, jeśli twoi współpracownicy stale nie zapraszają Cię na wspólny lunch, a rozmowy milkną kiedy wchodzisz do pokoju, twoją pierwszą reakcją będzie pewnie prosta konkluzja, że to tylko dowód na to, że jesteś wymagający. Jednakże, zamiast skupiać się na nich, powinieneś zastanowić się, dlaczego ludzie traktują Cię w ten sposób.

Zobacz produkt: Personel i Zarządzanie

Mowa ciała

Społecznych zachowań uczymy się od najmłodszych lat. Komunikacja ma charakter nie tylko werbalny. Ta niewerbalna ma często znacznie większe znaczenie – jeśli mówimy jedno, a mowa ciała komunikuj drugie, ludzie intuicyjnie skupia się na tym drugim komunikacie. Sposób, w jaki mówimy, chodzimy lub podajemy dłoń na powitanie, może determinować sposób, w jaki inni będą nas postrzegać i traktować inni. Zastanów się nad sygnałami, jakie w sposób nieświadomy wysyłasz, i czy są one zgodne z tym, co chcesz przekazać współpracowników. Warto zwrócić uwagę na tembr głosu, postawę – radzi Małgorzata Majewska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sympatia to nie wszystko

Jako manager powinieneś kierować się przede wszystkim względami profesjonalnymi, a nie osobistą sympatią– mówi Małgorzata Majewska. Oczywiście nie wszystkich pracowników musimy lubić, ale nie może to być kluczowe kryterium oceny ich pracy. Jeśli manager faworyzuje jedną osobę tylko ze względów towarzyskich, odbije się to źle na poziomie pracy, motywacji i zaangażowania pozostałych członków teamu. Najważniejsze to sprawiedliwa i rozsądna ocena sytuacji oraz regularna informacja zwrotna – pracownik może wtedy łatwiej dostosować się do oczekiwań przełożonego i docenić jego profesjonalne wskazówki.

Zapraszamy na FORUM

Błądzić jest rzeczą ludzką

Jeśli swój nagły spadek popularności zawdzięczasz konkretnemu zdarzeniu np. niefortunnej uwadze, jaką rzuciłeś na zebraniu zespołu pod adresem konkretnej osoby, możesz jeszcze odwrócić bieg wydarzeń. Możliwe, że zostałeś źle odebrany, a nie miałeś okazji wytłumaczyć, co miałeś na myśli. Jeśli popełniłeś błąd, ponieś odpowiedzialność. Współpracownicy na pewno docenią to, że jako profesjonalista, umiesz również na siebie spojrzeć krytycznie. Szczera i otwarta rozmowa ze współpracownikiem będzie najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji - dodaje Małgorzata Majewska.

Kto jest autorem sukcesu

Niestety managerowie często mają tendencję do przypisywania sobie sukcesu, podczas gdy za porażkę odpowiada zespół lub konkretna osoba. Takie postępowanie nie tylko nie przysparza sympatii, ale również nie buduje wizerunku profesjonalisty. Gdy podsumowujesz projekt, zawsze wskaż osoby, które brały w nim udział i podziękuj im publicznie. Jeśli projekt nie spełnił postawionych Tobie i zespołowi kryteriów sukcesu, weź za sytuację odpowiedzialność. W końcu to Ty jako manager masz tak zarządzać sytuację, żeby w porę wychwycić problem i zareagować. Szukanie winnego to tylko remedium na chwilę, w dłuższej perspektywie lepiej bardziej wnikliwie przeanalizować przebieg projektu i swój wkład w niego - dodaje Małgorzata Majewska.

Budowanie od nowa

Nigdy nie jest za późno, aby naprawić swoje relacje z zespołem. Z pewnością będzie to wymagało czasu i wysiłku, ale będziesz mógł zmienić swój wizerunek i poprawić jakość oraz komfort pracy. Przeanalizuj siebie jako szefa. Zastosuj narzędzie SWOT wpisując swoje silne i słabe strony, szanse i zagrożenie. Taka diagnoza to świetny punkt wyjścia.

Jak komunikować wynagrodzenia?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia - kiedy pierwsze wypłaty? Terminy wypłat ZUS w lipcu i sierpniu

Renta wdowia pozwala na łączenie dwóch świadczeń renty rodzinnej po zmarłym małżonku i świadczenia emerytalno-rentowego. Lipiec to termin pierwszych wypłat renty wdowiej. Kiedy dokładnie ZUS wypłaci świadczenie w lipcu i sierpniu 2025 r.?

Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego [projekt]

Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Wielce prawdopodobne, że tak. Bo ma dojść do dostosowania poziomu maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego do zmienionej kwoty bazowej, wynikającej z ustawy budżetowej na rok 2025. Zatem z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. mają obowiązywać nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w samorządzie.

PIP: 350 tysięcy bezpłatnych porad rocznie dla pracodawców. Inspekcja pracy nie tylko kontroluje, ale i pomaga

Działalność PIP to nie tylko kontrole, ale i bezpłatne porady prawne dla pracodawców. Inspekcja pracy wydaje 350 tysięcy porad rocznie, które skierowane są wprost do osób zatrudniających pracowników. Warto korzystać z pomocy PIP.

Gdzie chcą pracować Polacy? Ranking 2025: wymarzonym miejscem pracy branża motoryzacyjna. Bije na głowę IT

Gdzie w 2025 roku chcą pracować Polacy? Oto ranking branż. Okazuje się, że wymarzonym miejscem pracy jest branża motoryzacyjna. Bije na głowę IT. Czym kierują się pracownicy przy wyborze branży, w której podejmują pracę?

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 roku. Więcej praw dla 5 mln pracowników

Zmiany w stażu pracy, które wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku to więcej praw dla nawet 5 mln pracowników w Polsce. Nowe przepisy oznaczają też realny wzrost kosztów pracy. Działy kadr i płac już powinny przygotowywać się do zmian.

Zmiana branży w 2025 – od czego zacząć i gdzie znaleźć ogłoszenia pracy?

Rynek pracy, jaki znaliśmy, właśnie przestaje istnieć. Dzieje się to na naszych oczach i tak naprawdę tempo zmian jest znacznie szybsze, niż przypuszczali eksperci. Choć brzmi to aż nadto dramatycznie, to jednak nie można zaprzeczyć, że wielu pracowników zmaga się aktualnie z poważnymi problemami zawodowymi, a pracodawcy dwoją się i troją, aby stworzyć nowe systemy zarządzania w rzeczywistości AI. Niektóre zawody już przestają istnieć lub przechodzą intensywne zmiany, u podstaw których znajdziemy wdrożenie czata GPT do codziennych obowiązków. Dla niektórych osób jedynym rozwiązaniem okazała się zmiana pracy, dla innych w grę wchodzi tylko zmiana branży. Przebranżowienie to współczesny odpowiednik ucieczki z tonącego statku - tylko w tym wypadku pracownik sam buduje swoją szalupę ratunkową. Zatem jak aktualnie wygląda temat zmiany branży? Jakie są powody? W którą stronę iść i gdzie szukać nowych zawodowych wyzwań?

Składka zdrowotna 2025: ryczałt, karta podatkowa, podatek liniowy, zasady ogólne. Jaka jest podstawa wymiaru? Ile procent?

Jaka jest podstawa wymiaru składki oraz kwota składki zdrowotnej w 2025 roku dla niektórych grup ubezpieczonych? ZUS informuje o wysokości składki na ryczałcie, karcie podatkowej, przy zasadach ogólnych, podatku liniowym, podatku od kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej oraz dla osób współpracujących.

Do kiedy jest nabór firm i instytucji do pilotażu skróconego tygodnia pracy?

Pilotaż skróconego tygodnia pracy jest konieczny. Może się okazać, że powszechny zapis o krótszym czasie pracy będzie tragiczny dla polskiej gospodarki, firm i społeczeństwa. Do kiedy trwa nabór firm i instytucji do projektu?

REKLAMA

2,5 tys. euro za pracę na magazynie w Szwecji i Norwegii. Ile zarobi pracownik produkcji i operator wózka widłowego?

Szwecja, Norwegia, Niemcy i Czechy to opłacalne kierunki na podjęcie pracy w wakacje. W państwach skandynawskich na magazynie można zarobić 2,5 tys. euro miesięcznie. Ile zarobi pracownik produkcji i operator wózka widłowego? Bardzo dobre zarobki są też w Niemczech i Czechach.

Zmieniasz adres podczas zwolnienia lekarskiego (tzw. L4)? Masz tylko 3 dni na zgłoszenie. Sprawdź, co grozi za spóźnienie

Planujesz wyjechać do rodziny, będąc na zwolnieniu lekarskim albo zmieniłeś miejsce pobytu w trakcie choroby? Zgodnie z przepisami masz tylko trzy dni na zgłoszenie. W przeciwnym razie możesz stracić prawo do zasiłku chorobowego.

REKLAMA