REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak utrzymywać dobre stosunki z pracownikami?

 MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Małgorzata Majewska
redaktor naczelny miesięcznika „PORADNIK Rachunkowości Budżetowej”, ekonomista, praktyk – była wieloletnia księgowa w jednostkach sektora finansów publicznych posiadająca certyfikat księgowy Ministra Finansów, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, autor artykułów z zakresu rachunkowości budżetowej i finansów publicznych
Jak utrzymywać dobre stosunki z pracownikami? / Fot. Fotolia
Jak utrzymywać dobre stosunki z pracownikami? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoba zarządzająca zespołem ludzi często budzi ich niechęć. Problemy komunikacyjne w zakładzie pracy to częsty powód rozwiązywania umów. Jak utrzymywać dobre stosunki z pracownikami?

Współpracownicy za mną nie przepadają!

Zarządzanie pracownikami nie jest łatwe. Naturalną reakcją na uwagi przełożonego jest niechęć. Jeśli naprawdę czujesz, że masz problemy w nawiązaniu skutecznej komunikacji z zespołem, może to negatywnie odbić się na Tobie, a nawet na całej twojej karierze zawodowej. Warto w takiej sytuacji przeanalizować swój wkład własny w zaistniałą sytuację.

REKLAMA

Autopromocja

Wielu managerów podkreśla, że praca z ludźmi jest najtrudniejszym elementem ich życia zawodowego i przysparza im więcej problemów niż przygotowanie rocznego podsumowania dla zarządu. Jednak osoby zarządzające ludźmi często same są do tej roli nieprzygotowane i popełniają proste błędy, które skutkują konfliktem z zespołem. Ekspert Monsterpolska.pl wytypował kilka przyczyn tego zjawiska i możliwych scenariuszy ich rozwiązania.

Naturalną reakcją wszystkich jest szukanie winy. Przykładowo, jeśli twoi współpracownicy stale nie zapraszają Cię na wspólny lunch, a rozmowy milkną kiedy wchodzisz do pokoju, twoją pierwszą reakcją będzie pewnie prosta konkluzja, że to tylko dowód na to, że jesteś wymagający. Jednakże, zamiast skupiać się na nich, powinieneś zastanowić się, dlaczego ludzie traktują Cię w ten sposób.

Zobacz produkt: Personel i Zarządzanie

Mowa ciała

Społecznych zachowań uczymy się od najmłodszych lat. Komunikacja ma charakter nie tylko werbalny. Ta niewerbalna ma często znacznie większe znaczenie – jeśli mówimy jedno, a mowa ciała komunikuj drugie, ludzie intuicyjnie skupia się na tym drugim komunikacie. Sposób, w jaki mówimy, chodzimy lub podajemy dłoń na powitanie, może determinować sposób, w jaki inni będą nas postrzegać i traktować inni. Zastanów się nad sygnałami, jakie w sposób nieświadomy wysyłasz, i czy są one zgodne z tym, co chcesz przekazać współpracowników. Warto zwrócić uwagę na tembr głosu, postawę – radzi Małgorzata Majewska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sympatia to nie wszystko

Jako manager powinieneś kierować się przede wszystkim względami profesjonalnymi, a nie osobistą sympatią– mówi Małgorzata Majewska. Oczywiście nie wszystkich pracowników musimy lubić, ale nie może to być kluczowe kryterium oceny ich pracy. Jeśli manager faworyzuje jedną osobę tylko ze względów towarzyskich, odbije się to źle na poziomie pracy, motywacji i zaangażowania pozostałych członków teamu. Najważniejsze to sprawiedliwa i rozsądna ocena sytuacji oraz regularna informacja zwrotna – pracownik może wtedy łatwiej dostosować się do oczekiwań przełożonego i docenić jego profesjonalne wskazówki.

Zapraszamy na FORUM

Błądzić jest rzeczą ludzką

Jeśli swój nagły spadek popularności zawdzięczasz konkretnemu zdarzeniu np. niefortunnej uwadze, jaką rzuciłeś na zebraniu zespołu pod adresem konkretnej osoby, możesz jeszcze odwrócić bieg wydarzeń. Możliwe, że zostałeś źle odebrany, a nie miałeś okazji wytłumaczyć, co miałeś na myśli. Jeśli popełniłeś błąd, ponieś odpowiedzialność. Współpracownicy na pewno docenią to, że jako profesjonalista, umiesz również na siebie spojrzeć krytycznie. Szczera i otwarta rozmowa ze współpracownikiem będzie najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji - dodaje Małgorzata Majewska.

Kto jest autorem sukcesu

Niestety managerowie często mają tendencję do przypisywania sobie sukcesu, podczas gdy za porażkę odpowiada zespół lub konkretna osoba. Takie postępowanie nie tylko nie przysparza sympatii, ale również nie buduje wizerunku profesjonalisty. Gdy podsumowujesz projekt, zawsze wskaż osoby, które brały w nim udział i podziękuj im publicznie. Jeśli projekt nie spełnił postawionych Tobie i zespołowi kryteriów sukcesu, weź za sytuację odpowiedzialność. W końcu to Ty jako manager masz tak zarządzać sytuację, żeby w porę wychwycić problem i zareagować. Szukanie winnego to tylko remedium na chwilę, w dłuższej perspektywie lepiej bardziej wnikliwie przeanalizować przebieg projektu i swój wkład w niego - dodaje Małgorzata Majewska.

Budowanie od nowa

Nigdy nie jest za późno, aby naprawić swoje relacje z zespołem. Z pewnością będzie to wymagało czasu i wysiłku, ale będziesz mógł zmienić swój wizerunek i poprawić jakość oraz komfort pracy. Przeanalizuj siebie jako szefa. Zastosuj narzędzie SWOT wpisując swoje silne i słabe strony, szanse i zagrożenie. Taka diagnoza to świetny punkt wyjścia.

Jak komunikować wynagrodzenia?

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracodawca wyśle Cię na urlop nie pytając o zdanie, nie możesz się sprzeciwić

Pracodawca może wysłać Cię na urlop nie pytając o zdanie. Zastanawiasz się jak to możliwe, skoro prawo pracy z założenia ma chronić pracownika. Okazuje się, że jest taka możliwość i nie będzie to naruszenie przepisów prawa pracy.

Coraz większe bezrobocie w Polsce. W styczniu po raz kolejny wzrosła liczba osób zarejestrowanych w urzędach pracy

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej szacuje, że w styczniu 2025 r. stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła 5,4 proc. To więcej niż w grudniu 2024 r. Resort jednak zapewnia, że sytuacja na rynku pracy w pierwszym miesiącu 2025 r. była stabilna.

Boże Ciało 2025 – kiedy wypada? [DATA]

Kiedy jest Boże Ciało w tym roku? Data Bożego Ciała w 2025 roku wypada w środku czerwca. Ile dni wolnych można otrzymać? Czy trzeba brać urlop wypoczynkowy? Już teraz zaplanuj długi weekend czerwcowy.

Długie weekendy 2025 [KALENDARZ]

Teraz jest dobry czas na zaplanowanie długich weekendów w 2025 roku. 7 długich weekendów, które wypadają w tym roku, pozwala na dłuższy odpoczynek od pracy bez wykorzystywania urlopu wypoczynkowego lub z wykorzystaniem tylko jednego dnia urlopu. Kiedy wypadają w tym roku? Oto kalendarz długich weekendów 2025.

REKLAMA

Rodzice najczęściej wybierają świadczenie Aktywnie w żłobku. Wsparcie z ZUS może wynieść nawet 1900 zł miesięcznie

ZUS od początku działania programu Aktywny Rodzic wypłacił ponad 1,1 mld zł. Program obejmuje trzy świadczenia "aktywnie w domu", "aktywni rodzice w pracy" i "aktywnie w żłobku". Rodzice najczęściej decydują się na wsparcie żłobkowe, na które ZUS do tej pory przekazał łącznie 688 mln zł.

5 przykazań HR na 2025 rok

Co czeka działy HR w 2025 roku? Artykuł zawiera najważniejsze tematy, z którymi trzeba zmierzyć się w najbliższych miesiącach. Należą do nich: zmiany w komunikacji i digitalizacja procesów kadrowych, zaangażowanie więcej sztucznej inteligencji, wyrównywanie kompetencji cyfrowych pomiędzy pokoleniami, przygotowania do dyrektywy o równości płac. Oto 5 przykazań HR na 2025 rok.

Zwolnienia grupowe 2025 [który pracodawca może zwolnić, kogo i z jakich przyczyn, jaka odprawa]

Zwolnienia grupowe to specyficzny sposób rozwiązania umów o pracę z większą ilością pracowników. Do przeprowadzenia takich zwolnień mają prawo pracodawcy spełniający określone wymogi - muszą mieć odpowiednio wysoki poziom zatrudnienia, a zwolnienie musi mieć określone przyczyny i być przeprowadzone w określonym czasie. Także nie każdy pracownik może być objęty zwolnieniem grupowym.

Co daje orzeczenie 02-P w 2025 r.? [Przykład]

Co oznacza symbol 02-P w orzeczeniu o niepełnosprawności i do czego uprawnia w 2025 r.? W dużej mierze pomoc będzie zależała od posiadanego stopnia niepełnosprawności. Jakie są aktualne przepisy?

REKLAMA

Świadczenie rehabilitacyjne 2025 - jakie dokumenty?

Jakie dokumenty potrzebne są do świadczenia rehabilitacyjnego w 2025 roku? Wniosek o świadczenie rehabilitacyjne składa się na druku ZNp-7. Ile trwa pobieranie świadczenia rehabilitacyjnego z ZUS?

Świadczenie rehabilitacyjne 2025 – ile wynosi w I kwartale? Wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru to 100,2% [Wyliczenia]

Ile wynosi świadczenie rehabilitacyjne w I kwartale 2025 roku? Wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru na potrzeby wyliczenia wysokości świadczenia rehabilitacyjnego za każdy dzień niezdolności do pracy od stycznia do marca 2025 roku został określony na poziomie 100,2%. Artykuł zawiera przykładowe wyliczenie.

REKLAMA