REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elevator pitch, czyli bądź mistrzem retoryki!

Grupa SILVERHAND
International Recruiting Experts
Julita Drąg
Elevator pitch, czyli bądź mistrzem retoryki!/ Fot. Fotolia
Elevator pitch, czyli bądź mistrzem retoryki!/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma wielu bardziej deprymujących kwestii niż uczestnictwo w przemówieniu, podczas którego mamy nieustanne wrażenie, że mogłoby i powinno być o wiele krótsze. Kto dziś rządzi naszą świadomością? Mówcy, którzy poruszają serca i umysły, przyciągają uwagę i potrafią krótkim, sprawnym komunikatem przekazać interesujące treści.

Wyobraź sobie, że przypadkowo trafiasz na klienta, z którym nie byłeś w stanie umówić się od wielu miesięcy. Jesteście razem na jednym, oficjalnym spotkaniu, widzisz że szykuje się do wyjścia, a ty wiesz, że przed tobą około kilkunastu sekund do momentu, kiedy zaraz zniknie i raz na zawsze stracisz możliwość na załatwienie ważnej kwestii. Jesteś w stanie właściwie wykorzystać te 20-30 sekund? Masz zdolności, które sprawią, że w tak krótkim czasie posiądziesz jego zainteresowanie?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Elevator pitch to kompetencja, która w dzisiejszych czasach wydaje się obowiązkiem dla każdego sprawnego i nowoczesnego managera. Metodę stosuje się w każdych okolicznościach, podczas których mamy do czynienia z wpływowymi ludźmi, którzy nie mają czasu i nie chcą słuchać kolejnych nudnych wywodów. Tutaj najważniejsze jest konkretne podejście – albo wiesz czego chcesz, albo tracisz swoją chwilę.

Metoda nierozerwalnie wiąże się z ciekawą prezentacją umiejętności, oferowanych produktów, pomysłów czy usług. To tak zwana pigułka informacji, w której kluczowe jest odsianie zbędnych danych, a także opakowanie najważniejszych elementów wypowiedzi w słowa, które zapadną w pamięć i zrobią wrażenie. Zostało przyjęte, że potrzebne do tego jest około 20 sekund, ale, oczywiście, nie z zegarkiem w ręku. To ty jesteś panem swojego czasu i to on musi ci zagrać tak, jak to wymyślisz.

O czym musisz pamiętać?

Odpowiedz sobie na pytanie co robisz i czym się zajmujesz. Nie mów „jestem dziennikarzem”. Powiedz „publikuję wszechstronne treści w...”. Treści i forma wypowiedzi wiążą się z twoją kreatywnością i pomysłem na to, w jaki sposób chcesz przekazać siebie. Zrób to tak, byś sam siebie chciał słuchać!

REKLAMA

W elevator pitch liczą się przede wszystkim korzyści i rozwiązania, które będą ważne dla twojego oferenta. Czas więc odpowiedzieć sobie na kolejne pytania – dlaczego moje oferta jest wyjątkowa? Co mogę dać lepszego od konkurencji? Jak mogę zaspokoić potrzeby klienta? Jeśli znasz odpowiedzi na te pytania, to nie zawahaj się ich użyć. Wychodź z odważnymi propozycjami, które mogą być uargumentowane konkretnymi przykładami z życia. One najbardziej zapadają w pamięć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Personel i Zarządzanie

Nie myl mydlenia oczu z elvator pitch. Nie twórz bajki, ponieważ od razu zostaniesz rozszyfrowany i tym samym potraktowany jako mało poważna osoba. Nie kolorujesz rzeczywistości. Ty tworzysz kolorową rzeczywistość. To jest ta subtelna różnica. Wskaż realne atuty, które mogą być kluczowe dla twojego rozmówcy. Postaraj się uczynić tak, aby to było fundamentem twoich słów. Powiedz w jaki sposób powstał projekt – kogo zatrudniłeś i jak działali, by znaleźć najlepsze możliwe rozwiązanie. Zrób to tak, jakbyś był pewny, iż lepszego rozwiązania nikt jeszcze nie wykreował!

Czy wiesz po co właściwie mówisz o tym wszystkim danej osobie? Po co ci on, skoro twój projekt jest tak rewelacyjny? Zastanów się czego od niego oczekujesz i jakie korzyści będzie miał z tego, że dołączy do twojej drużyny. Przedstaw mu klarowną wizję rozwoju lub pozytywne skutki wstąpienia z tobą w kooperację.

Rozwój nie znosi powtarzania schematów. Nie możesz mówić każdemu to samo, jak i nie możesz zadowalać się z efektów, które mogłyby być jeszcze lepsze. Śledź nowinki, czytaj oraz słuchaj najlepszych i rób wszystko, by być coraz lepszym. Przede wszystkim dla samego siebie. Uświadomienie sobie, że Pitch jest komunikatem perswazyjnym, w którym wykorzystujesz nie tylko urok osobisty, ale i wiedzę psychologiczną, łącznie z psychologią poznawczą, to kolejny krok w stronę całościowego sukcesu.

Twój elevator pitch to te kilka wyrazów: pewność siebie, kultura osobista, zwięzłość, jasność, wiarygodność, stosowność, konkretność, argumentacja, spójność. Czy to w ogóle jest ważne? Tak, jeśli uświadomisz sobie, że wysyłanie pracownika na spotkanie networkingowe bez odpowiedniego przygotowania, na dłuższą metę odniesie o wiele gorszy skutek.

Rozpisz wszystko na kartce. Po stworzeniu przemówienia stań przed lustrem i spróbuj przekonać samego siebie. Nie udało się? Nie jesteś zadowolony? Próbuj dalej! Nagraj swoją wypowiedź na dyktafon i sprawdź czy brzmisz wiarygodnie. Ewentualnie poproś znajomego o odegranie dialogu i z tobą. Spróbuj wytłumaczyć kompletnemu laikowi skomplikowanej kwestii, na której zupełnie się nie zna. Potrafisz to zrobić tak, że w pełni wszystko zrozumie? To cała esencja twoich starań. Brzmi, jakby to była przesada? Wszystko leży w obrębie twojego zaangażowania w dane zadanie. Nie wstydź się ciężkiej pracy, tylko uczyń z tego swoją siłę!

Pamiętaj, że tutaj jest jak z niemalże każdą dziedziną życia – twoja praca nie zawsze będzie doceniona i nie zawsze uznana za wystarczająco dobrą. Nie załamuj jednak rąk, tylko stale się rozwijaj, nawet jeśli miałoby to istnieć poprzez metodę prób i błędów. Retoryka to sztuka, którą można wypracować i zdecydowanie warto poświęcić na to swój czas. Tym bardziej, że słaby elevetor pitch może zniszczyć najlepszy projekt, ale nigdy nie będzie odwrotnie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Dwa dni wolnego ponad ustawowy urlop? Tak! Kto otrzyma bonusowe 2 dni wolne w 2026 roku?

W 2026 roku, zgodnie z Kodeksem pracy, pracownicy zyskają dwa dodatkowe dni wolne, ponieważ dwa święta państwowe wypadną w sobotę. Otrzymanie tych rekompensat nastąpi jednak dopiero w drugiej połowie tego roku kalendarzowego.

Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim.

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

REKLAMA

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

REKLAMA

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA