REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

9 wyzwań HR w 2022 roku

Quercus Sp. z o. o.
ekspert w zakresie wdrażania i serwisowania systemów SAP, autoryzowany Partner SAP
Wyzwania HR 2022 - 9 tematów, z którymi muszą zmierzyć się pracownicy działu kadr i płac
Wyzwania HR 2022 - 9 tematów, z którymi muszą zmierzyć się pracownicy działu kadr i płac
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

9 wyzwań HR w 2022 roku czyli z czym przyjdzie się zmierzyć pracownikom działów kadr i płac w najbliższym czasie. Zestawienie przygotowali eksperci firmy Quercus.

Wyzwania w zakresie HR w 2022 roku

Początek roku dla działów kadr i płac rozpoczął się trzęsieniem ziemi związanym z wprowadzeniem nowych przepisów dotyczących naliczania wynagrodzeń. To jednak prawdopodobnie tylko chwilowe zawirowania. Biorąc pod uwagę dłuższą perspektywę – z jakimi wyzwaniami będą musiały zmierzyć się działy HR w 2022 roku? Eksperci firmy Quercus prezentują te, które – ich zdaniem – będą najważniejsze.

REKLAMA

REKLAMA

Maciej Kabaciński, szef Pionu HR w Quercus:

Niezależnie od technicznych zmian w przepisach podatkowych, kwestie zarządcze będą nadal koncentrować się wokół pandemii, zmian w modelu pracy, jakie wywołała oraz konieczności przystosowania się firm do funkcjonowania w tej nowej rzeczywistości.

Przechodząc do konkretów, wyodrębniłbym kilka zagadnień, z którymi w najbliższych miesiącach będą musiały zmierzyć się działy HR.

REKLAMA

1. Model pracy po pandemii - hybrydowy

Firmy będą musiały rozważyć, jaki model pracy zaproponować pracownikom po pandemii. Z jednej strony powrót do pracy w biurze to dla części pracowników, na przykład tych, którzy musieli łączyć pracę z opieką nad dziećmi, prawdziwa ulga. To także zazwyczaj lepsze niż w domu warunki pracy oraz możliwość bezpośredniej interakcji z kolegami z zespołu, co przekłada się na wzmocnienie więzi między pracownikami i wzrost ich zaangażowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak, jak wynika z naszych obserwacji, większość pracowników opowiada się za zdalnym modelem pracy. Z punktu widzenia zarządzania oznacza to mniejszą możliwość kontroli pracowników oraz konieczność zmiany modelu kierowania ludźmi na tryb pracy zadaniowej. To nie zawsze jest proste, a przede wszystkim wymaga reorganizacji pracy. Nadal nie ma również podstaw prawnych do pracy zdalnej – czekamy na przygotowanie takich rozwiązań.

Zanim zdecydujemy o tym, który model pracy zastosować po pandemii, warto przyjrzeć się kosztom. Nie tylko tym oczywistym, jak niższe koszty utrzymania biura w przypadku pracy zdalnej, czy oszczędność czasu pracowników związana z brakiem dojazdów do biura. Praca zdalna, która wiąże się z mniejszym przywiązaniem do firmy i większym ryzykiem rotacji pracowników, może również oznaczać wzrost kosztów rekrutacji.

Musimy również pamiętać o psychologicznych i społecznych kosztach home office. Zdaniem psychologów długotrwała praca zdalna, bez bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami, negatywnie wpływa na sferę psychiczną pracowników. Pracującym z domu trudniej jest także zachować odpowiedni work-life balance, bo niełatwo jest w tej sytuacji oddzielić pracę od życia prywatnego.

Dlatego być może przyszłością jest model hybrydowy, swojego rodzaju kompromis pomiędzy pracą zdalną a klasycznym modelem. Łącząc wady i zalety obu opcji, wydaje się dobrym rozwiązaniem, pozwalającym sprawdzić skuteczność pracy zdalnej na dłuższą metę. Co ważne, model hybrydowy każdy może dopasować do siebie, zaczynając od np. 1–2 dni pracy zdalnej, a 3–4 w biurze, stopniowo przechodząc do 1–2 dni pracy w biurze i 3–4 dni zdalnie.

2. Digitalizacja procesów w HR

Praca zdalna wymusza na firmach przeniesienie procesów do świata wirtualnego i pandemia to znacznie przyspieszyła. W obszarze HR inwestycje będą dotyczyć digitalizacji takich procesów, jak np. składanie wniosków: o urlop, o świadczenie ZFŚS, o pożyczkę ZFŚS, PKZP, o zaświadczenie o wynagrodzeniu czy też składanie dowolnego wniosku do weryfikacji. Takie dokumenty, jak pasek płacowy, PIT będą automatycznie przesyłane na adres e-mail lub będziemy mogli pobrać je z portalu pracowniczego. Warto zaznaczyć, że e-mail wydaje się rozwiązaniem chwilowym, które można w firmie zaimplementować bardzo szybko i bez ponoszenia dużych nakładów. Uważam jednak, że docelowym rozwiązaniem będą o wiele efektywniejsze portale pracownicze/menedżerskie.

3. Zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników

Pandemia wpłynęła na nasze podejście do zdrowia, zarówno do zdrowia osobistego, jak i do zdrowia pracowników. Wynika to nie tylko z samego faktu zagrożenia epidemicznego, ale również z tego, że korzystanie ze specjalistycznej opieki medycznej jest obecnie często utrudnione. Dlatego Polacy zaczęli myśleć o profilaktyce zdrowia oraz o… powrocie do zakładowych gabinetów lekarskich. Ta dbałość o zdrowie pracowników będzie jednym z większych wyzwań, z jakim w najbliższym czasie będą mierzyć się przedsiębiorstwa, zwłaszcza te, dla których wizerunek empatycznego pracodawcy jest jednym z elementów budowania przewagi konkurencyjnej w procesie rekrutacji specjalistów.

Warto zauważyć, że działania związane z dbaniem o zdrowie pracowników obejmują zarówno sferę fizyczną, jak i psychiczną. Z jednej strony to zatem dofinansowanie lub finansowanie prywatnej opieki medycznej, promowanie świadomego odżywiania poprzez np. udostępnianie w pracy zdrowych przekąsek czy owoców, z drugiej – ułatwienia dotyczące aktywności fizycznej (karty typu MultiSport, organizowanie zajęć sportowych w firmie, a także zatrudnienie fizjoterapeuty, który będzie pracować nad prawidłową postawą pracowników biurowych).

Nie bez znaczenia jest oczywiście zdrowie psychiczne. Epidemia koronawirusa w ogromnym stopniu wpłynęła na sferę emocjonalną pracowników. W 2022 roku pracodawcy powinni zwracać na to szczególną uwagę, reagować z empatią, a także zapewnić pracownikom wsparcie psychologa, jeśli sytuacja tego wymaga.

4. Nowe narzędzia HR

Wprowadzenie w firmach pracy zdalnej wymagało, a w części nadal wymaga, wdrożenia nowych narzędzi, przede wszystkim takich, które pozwalają na efektywne komunikowanie się z rozproszonym personelem oraz na zarządzanie nim (na przykład Microsoft Teams, Google Meet). O ile w przypadku okazjonalnej pracy zdalnej można poradzić sobie bez tego typu narzędzi, o tyle trwałe wprowadzenie tego modelu pracy wymaga narzędziowego wsparcia. W najbliższym czasie zatem przedsiębiorstwa będą albo wdrażać te rozwiązania, albo prowadzić działania, których celem będzie podniesienie kompetencji pracowników w zakresie obsługi tych narzędzi oraz wyrobienia w sobie nawyków charakterystycznych dla pracy zdalnej (korzystanie z kalendarza online, obowiązkowe logowanie się do aplikacji, zadaniowy tryb pracy).

5. Szkolenia kadry menedżerskiej

Przejście na zadaniowy tryb pracy to jedno z wyzwań, z którymi będą musieli poradzić sobie menedżerowie. Wynika to z faktu, że inaczej zarządza się zespołem stacjonarnym, inaczej rozproszonym. W tym drugim przypadku, gdy menedżer nie ma stałej kontroli nad pracownikiem, rozliczanie zadaniowe pozwala zoptymalizować weryfikację postępów oraz samą realizację prac. Umiejętne przydzielenie zadań nie tylko ułatwi pracę personelowi, ale uprości też ocenę ich wykonania.

Jednak rozliczanie z przydzielonych zadań nie zwalnia menedżera z dbania o emocjonalny dobrostan pracowników. Musimy być wyczuleni na wszelkie sygnały związane np. z trudnością realizacji zadań w domu, zmęczeniem pracą zdalną, poczuciem osamotnienia lub izolacji, czy w końcu – wypaleniem zawodowym.

6. Automatyzacja procesów HR

Być może jeszcze nie w tym roku, ale w niedalekiej przyszłości wykorzystanie robotów do wsparcia procesów HR, zwłaszcza w dużych organizacjach, będzie standardem. Na razie automatyzacja procesów w obszarze HCM (Human Capital Management) dopiero raczkuje, lecz sądzę, że już za chwilę na dobre się tam zadomowi. Robot z powodzeniem może udzielać na przykład informacji na temat liczby dni urlopu przysługujących pracownikowi, a nawet przyjąć wniosek o urlop. Innym przykładem mogą być automaty wspierające działy HR w wykonywaniu skomplikowanych analiz, wychwytywaniu niepożądanych trendów, aby móc im zawczasu przeciwdziałać. Roboty mogą również wesprzeć człowieka w analizie takich procesów, jak np. naliczanie listy płac pod kątem identyfikacji potencjalnych błędów i wskazanie tych danych użytkownikowi do ponownej weryfikacji.

7. Zarządzanie rozproszonymi zespołami

Magdalena Stępień, współzałożycielka Quercus:

Rok 2022 to przede wszystkim kontynuacja pracy zdalnej oraz w modelu hybrydowym. Niesie to za sobą duże wyzwania dla menedżerów, którzy muszą efektywnie zarządzać rozproszonym zespołem, budować poczucie identyfikacji z firmą i przynależności do grupy, utrzymywać i starać się rozwijać kulturę współpracy oraz pobudzać kreatywność. Czasami praca zdalna przyczynia się do „ciągłego” bycia w pracy. Ważne jest, aby dać pracownikom możliwość rozdzielenia życia zawodowego i prywatnego oraz uszanować ich prawo do czasu wolnego. Jest to ważne o tyle, że pandemia i związana z nią niepewność źle wpłynęły na kondycję psychiczną pracowników, dlatego jednym z wyzwań menedżerów na ten rok jest, moim zdaniem, wprowadzanie rozwiązań, które poprawiają samopoczucie zespołu.

8. Brak pracowników i konkurowanie o pracowników

Kolejnym wyzwaniem, z którym będziemy się mierzyć w 2022 roku, jest deficyt specjalistów i związana z nim konieczność konkurowania o pracowników, m.in. poprzez oferowanie coraz lepszych warunków pracy i rozwoju, a także systemów wynagradzania. Z tego samego powodu ważne będą również działania mające na celu utrzymanie obecnych pracowników w firmie, np. poprzez monitoring ich oczekiwań, budowanie poczucia sensu i zadowolenia z pracy, umożliwienie rozwoju lub zmiany zakresu obowiązków, oferowanie dopasowanych do oczekiwań form współpracy, okazywanie szacunku i budowanie zaangażowania.

9. Polski Ład i HR

Rok 2022, a zwłaszcza jego początek, to również szereg wyzwań związanych z Polskim Ładem, począwszy od pozyskania wiedzy na temat zmian w przepisach, poprzez konieczność przygotowania na czas kadrowo-płacowych systemów informatycznych, a także odpowiednich komunikatów dla pracowników dotyczących tych zmian i związanych z nimi zawiłości. W niektórych przypadkach pracownicy będą otrzymywać niższe wynagrodzenia netto niż dotychczas. Te niekorzystne zmiany mogą zaś skutkować tym, że te osoby, czując się pokrzywdzone przez system, mogą oczekiwać jakiejś formy rekompensaty od firmy. I pracodawcy będą musieli zmierzyć się z tym problemem. Całej sytuacji nie ułatwia oczywiście fakt, że ustawodawca wprowadza zmiany w przepisach związanych z naliczaniem podatków właściwie z dnia na dzień.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się. Jak się okazuje przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w Polsce wzrosło o 8,2% rok do roku, osiągając we wrześniu poziom 8750 zł. Firmy technologiczne, produkcyjne i spożywcze przyciągają wykwalifikowanych specjalistów rosnącymi wynagrodzeniami, podczas gdy branże usługowe, mimo większej liczby ofert, wykazują stabilizację płac.

Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

REKLAMA

Grudzień 2025: ważne terminy dla kadr i płac. Są nowości - trzeba pamiętać

Grudzień 2025 r. to szczególny czas, koniec roku i wiele różnych rozliczeń. Działy kadry i płac powinny więc pamiętać o kluczowych terminach na grudzień 2025 r. jak i nowych regulacjach prawnych, które wchodzą w życie właśnie w grudniu 2025 r.

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

REKLAMA

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA