Czym jest umowa o pracę?
REKLAMA
REKLAMA
Umowa o pracę
Definicja podstawowa
Umowa zawierana między pracodawcą a pracownikiem, na podstawie której pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudnienia pracownika za wynagrodzeniem.
REKLAMA
Zobacz również: Oferta zatrudnienia pracownika w prawie pracy
W prawie pracy
Umowę o pracę zawiera się na piśmie. Jej podstawowe elementy to:
- strony umowy,
- rodzaj umowy,
- data zawarcia umowy,
- warunki pracy i płacy, takie jak:
- rodzaj pracy,
- miejsce wykonywania pracy,
- wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem jego składników,
- wymiar czasu pracy,
- termin rozpoczęcia pracy.
Nie wszystkie wymienione elementy umowy o pracę mają jednakową rangę. Brak określenia stron umowy o pracę oraz rodzaju pracy powoduje nieważność umowy o pracę, natomiast brak innych elementów nie powoduje takich skutków. Nieokreślenie np. rodzaju umowy ma ten skutek, że umowę uważa się za zawartą na czas nieokreślony. Również nieokreślenie miejsca świadczenia pracy nie powoduje nieważności umowy. Przyjmuje się wówczas, że takim miejscem jest siedziba pracodawcy. Oprócz ww. elementów umowy o pracę występują jeszcze inne, które są obowiązkowe tylko w szczególnych sytuacjach.
W przypadku pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy w umowie o pracę należy określić liczbę godzin pracy ponad obowiązujący ich wymiar czasu pracy, którego przekroczenie będzie uprawniało pracownika do dodatku do wynagrodzenia za pracę, takiego jak za pracę w godzinach nadliczbowych (art. 151 § 5 k.p.). Przepis ten dotyczy jedynie niepełno- etatowców.
W szczególnych przypadkach w umowie o pracę pracodawca powinien zawrzeć również system czasu pracy (np. system pracy weekendowej, system skróconego tygodnia pracy). Wśród umów o pracę wyróżnia się umowy na okres próbny, na czas określony, na zastępstwo, na czas wykonywania określonej pracy i na czas nieokreślony.
W wynagrodzeniach
W umowie powinno być określone wynagrodzenie za pracę, ale jego pominięcie nie powoduje nieważności samej umowy. Ustala się je wówczas na podstawie obowiązujących w zakładzie przepisów płacowych, a jeżeli ich nie ma, to zgodnie z ogólnymi zasadami, które uwzględniają zapewnienie godziwego wynagrodzenia za pracę i jego minimalnej wysokości (art. 13, art. 29 § 1 pkt 2 oraz art. 78 § 1 k.p.).
W ubezpieczeniach
Umowa o pracę jest tytułem do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.
Polecamy serwis: Umowa o pracę
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat