REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Treść umowy o pracę

Subskrybuj nas na Youtube
Jaka powinna być treść umowy o pracę?
Jaka powinna być treść umowy o pracę?

REKLAMA

REKLAMA

Poprzez nawiązanie umowy o pracę pracownik zobowiązuje się świadczyć pracę na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy w zamian za wynagrodzenie. Pracodawca jest zobowiązany do zatrudnienia pracownika i wypłaty wynagrodzenia za świadczoną pracę.

Umowa o pracę powinna określać strony umowy, rodzaj pracy, datę zawarcia umowy o prace, warunki pracy i płacy, a w szczególności:

REKLAMA

Autopromocja
  • rodzaj pracy,
  • miejsce wykonywania pracy,
  • wynagrodzenie,
  • wymiar czasu pracy,
  • termin pracy.

Strony umowy o pracę

Pracodawcą może być osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej. Natomiast pracownikiem może być tylko osoba fizyczna. W treści umowy o pracę należy wskazać personalia pracownika i pracodawcy. Następuje to poprze podanie imienia, nazwiska, adresu, numeru PESEL, NIP pracownika i pracodawcy. W przypadku, kiedy pracodawcą nie jest osoba fizyczna należy podąć nazwę takiej osoby, jej organizację prawną.

Zobacz: Czy pracodawca może monitorować pracę pracowników?

Rodzaj umowy o pracę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W prawie pracy możemy określić następujące umowy o pracę, spośród których pracodawca i pracownik mogą sobie wybrać najbardziej odpowiednia dla nich umowę:

  • umowa o pracę na okres próbny,
  • umowa o pracę na czas określony,
  • umowa o pracę na czas nieokreślony,
  • umowa o pracę na czas zastępstwa,
  • umowa o pracę na czas wykonywania określonej pracy.

Rodzaj pracy

Wskazanie w treści umowy o pracę rodzaju pracy może nastąpić poprzez podanie nazwy stanowiska, funkcji, zawodu lub oznaczenia zespołu czynności, które będzie wykonywać pracownik. Wskazanie rodzaju pracy może zostać wzbogacone o dodatkowe szczegółowe wyliczenie obowiązków pracownika. Najczęściej wskazanie obowiązków pracownika nazywane jest „zakresem czynność”, jakie ma wykonywać pracownik.

Miejsce wykonywania pracy

Miejsce wykonywania pracy można wskazać poprzez podanie adresu pracodawcy. Miejscem pracy może być siedziba pracodawcy, jak i miejsce znajdujące się poza siedzibą. W przypadku specyficznych prac wykonywanych na dużym terenie, na przykład przez przedstawicieli handlowych, można podać ruchome miejsce pracy, przez wskazanie określonego obszaru geograficznego kraju. Miejscem pracy pracownik może być ponadto dom pracownika, jak ma to miejsce w przypadku telepracy.

Określenie wynagrodzenia

Pracownik świadczy prace na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy w zamian za wynagrodzenie. Zobowiązanie pracodawcy do wypłaty wynagrodzenia, jest obok wskazania rodzaju pracy jednym z dwóch niezbędnych elementów każdej prawidłowej umowy o pracę.

Wynagrodzenie pracownika powinno odpowiadać rodzajowi pracy świadczonej przez pracownika, jaki i powinno odpowiadać jego kwalifikacjom.

Wynagrodzenie za pracę należy umieścić w treści umowy o pracę poprzez podanie składników wynagrodzenia. Wynagrodzenie zasadnicze powinno zostać podane w sposób wyraźny. Natomiast składniki dodatkowe można podąć poprzez wskazanie odpowiednich przepisów płacowych.

Wymiar czasu pracy

Wskazanie wymiaru czasu pracy następuje poprzez określenie, czy pracownik jest zatrudniony na cały etat lub tylko na część etatu. W przypadku zatrudnienia na część etatu można dodatkowo określić dzienną i tygodniową normę czasu pracy.

Pracownik zatrudniony na niepełny etat nie może być z tego powodu dyskryminowany. Nie-etatowiec ma takie same prawa jak pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy.

Zobacz serwis: Zatrudnienie

Termin rozpoczęcia pracy

Termin rozpoczęcia pracy to inaczej termin nawiązania pomiędzy pracownikiem a pracodawcą stosunku pracy. Data rozpoczęcia pracy może być podana przez wskazanie dokładnej daty w kalendarzu lub przez podanie zdarzenie, które na pewno nastąpi, a które będzie termin rozpoczęcia pracy.

W przypadku braku podania w umowie terminu rozpoczęcia pracy, za datę nawiązania stosunku pracy uznaje się datę zawarcia umowy o pracę.

Podstawa prawna: Art.29 Kodeksu pracy

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA